Marknadsföring

Få fler besökare och kunder.

Köp 4 betala för 3

Sommardäck

Vägbanan har töat från solens strålar och väntar på att beträdas. Det ända som hindrade mig är 0,5 millimeter olagliga sommardäck. Men skulle jag betala för tre eller fyra däck?

Jag fick ett erbjudande från min lokala bilfirma om att köpa fyra sommardäck och betala för tre. Jag ringde och fick ett pris på däck jag var intresserade av. Det såg ut att bli en bra affär.

Nu när jag fick fakturan visade det sig att de redan räknat ut det nya priset på däcken, vilket var den summan de uppgivit via telefon. Däcken, som jag trodde kostade 1 654 kronor styck, visade sig i själva verket kosta 2 206 kronor styck.

”Köp 4 betala för 3” bör alltså inte tas ordagrant på något vis. Så här trodde jag att det förhöll sig:

  1. Köp 4 betala för 3 (kampanjen).
  2. Priset per styck är 1 654 kronor (priset jag fick).
  3. Alltså ska jag betala 4 962 kronor (3 däck x 1 654 kronor).

Detta var ett bra erbjudande med tanke på att det låg ett par hundralappar under billigaste leverantören för det här sommardäcket. I själva verket visade det sig vara några saker som var underförstådda i vårt samtal:

  1. Köp 4 betala för 3.
  2. Köp 4 betala för 3 är en rabatt om 25 % och detta inkluderas i priset som anges (underförstått).
  3. Priset per däck är 1 654 kronor med rabatten inräknad (från punkt 2).
  4. Alltså är priset 6 618 kronor (4 däck x 1 654 kronor) (från punkt 2 och 3).

Säg mig vilken slutledning du tycker låter mest rimlig och intuitiv?

Jag vill hävda att mitt missförstånd verkligen är befogat med tanke på kampanjens formulering. Intuitivt känns det som att man ska betala för tre av de fyra produkterna, eftersom det är vad kampanjen bokstavligen säger.

Det visade sig i stället att deras rabatterade pris låg en tusenlapp över den billigaste leverantören och att deras ordinarie pris var cirka tre tusen dyrare. Plötsligt kände jag att min affär inte var fullt lika lyckad längre.

”Köp 4 betala för 3” är betydligt mer effektivt att säga än ”25 % rabatt” eftersom rabatten säger att priset bara är sänkt, medan det förstnämnda implicerar att du faktiskt får någonting gratis på köpet. Människor är inte speciellt rationella i marknadsföringsjargong, så det är lätt att lura sig själv.

Dagens lärdom är att vara tydlig med dina priser. Erbjud konkreta räkneexempel om det finns risk för missuppfattningar. Den uppenbara förklaringen, som jag blint trodde på ovan,  kanske inte alltid är den rätta. När någon frågar vad priset är på varan, säg hur du räknat ut det och var tydlig med om du räknar med rabatten eller ej. Och kom ihåg att priset till privatpersoner alltid ska vara med momsen inräknad!

Internetfenomenet ”Skogsturken” sprider sig

I dag gjordes jag uppmärksam på ett internetfenomen (eng. internet meme) som kallas ”Skogsturken”. I en video får en person en frisbee på sig och spiller sitt glas med dryck på sin skjorta och går till verbal attack mot fotografen som fångat incidenten på video. Den stora frågan är: Vem har kastat?

Originalet, uppladdad den 18 oktober 2006, är egentligen inte mycket till mästerverk, men det som är intressant är hur många parodier som gjorts av händelsen. En sökning på ordet Skogsturken ger i skrivande stund 15 100 träffar på Google, medan svenska sidor begränsar det till 8 920 sidor. YouTube har 272 videor där ordet förekommer.

Enligt beskrivningen av videon:

This is what you end up like when you take your self too seriously….
Shot at Djäkneberget, Västerås, Summer of 2006.

Edit: Stänger av kommentarsfunktionen, eftersom det tydligen svämmar över med idioter på internet. (Inget nytt iofs).
Nivån på kommentarerna är för låg helt enkelt.
Klippet lades upp i humoristiskt syfte, inte rasistiskt. Mr Skjorta överreagerar utan tvekan, och humor uppstår onekligen.
Kamerateamet ska ha en eloge för att de inte bjöd upp till våldsamheter. Etanol kan som bekannt ställa till med både det ena och det andra som man ångrar i efterhand.

Nu när möjligheten finns har jag även tagit bort alla tidigare kommentarer.
Jag som lagt upp filmen har inte filmat den. Jag vet inte ens vem som gjort det, då jag fått den på omvägar men tyckte den var så kul att den var värd att publicera.
Har fått meddelande från den som gjorde det, och denne är tydligen inte svensk själv. Så alla med fördommar kan lägga undan dem…

skogsturken.com görs däremot bedömningen att videon är inspelad den 8 februari 2002 och uppladdad i maj 2003. Med tanke på årstiden och temperaturen (och personernas val av klädsel i videon; shorts, t-shirts och skjortor) anser jag inte att inspelningsdatumet är sannolikt.

Skogsturken har potential att spridas precis som när turkhits spreds som en löpeld på nätet år 2000. Turkhits generar dock enbart 1 350 träffar på Google, och ett fåtal på YouTube. Men turkhits-fenomenet skapades innan YouTube, varför en sådan jämförelse inte är helt relevant.

Jag tyckte själv parodin ”Teaterturken”, som samtidigt är en parodi av Lars Norén, var väldigt rolig.

Fler parodier på YouTube:

Även skogsturken.se har en lista över 30 parodier som är betygsatta.

Det finns också en skjorta till försäljning som ironiskt nog kallas ”fucking skjorta” och emblemet ”I Love Skogsturken” på framsidan.

Sunets webbkatalog blir infoo.se

Webbktatalogen lever igen. För ett tag sedan tog Urban Lindstedt över den gamle trotjänaren Sunets webbkatalog. Nu lanseras infoo.se som är en lätt kommersialisering av tjänsten. Lindstedt kommenterar.

Mediecensur på BLT. I veckan har vi också sett hur den blekingska tidningen BLT censurerat kommentarer som är kritiska mot deras egna tidning. BLT svarade via sin blogg häromdagen och utmålade sig själv som ett offer för kritiken. Det ironiska är att BLT för tillfället utildar sig inom sociala medier men missar poängen fullständigt när de hamnar i skottlinjen.

E-post bättre än sociala medier. Apropå sociala medier så framgår det av en studie att e-postmarknadsföring är bättre än sociala medier. Slutsatsen var att personer inom segmentet 18-34 år var mer benägna att göra ett köp efter en kampanj via e-post än via sociala medier.

Är du kreativ? Säg det inte. Visa det.

Privata Affärer skrev i dag en ganska kort men läsvärd nyhet om Så stärker du ditt varumärke. Några läsvärda axplock från artikeln:

– Information måste aldrig ut, den måste IN!. Otroligt mycket information lämnar sändaren utan att nå mottagaren, det är slöseri med både tid och pengar, säger Kjell Dahlin.

Det viktigaste är inte vad vi säger, utan det vi gör:

– Överraska! Gör något som den tilltänkta kunden inte förväntar sig. Istället för att tala om att du är kreativ, gör något som visar att du ÄR det. Säg eller skriv inte att produkten är fantastisk, visa det. Visa med handling att du och ditt företag verkligen lever upp till de värderingar ni säger att ni står för, säger Kjell Dahlin.

Så enkla och självklara tips, men ack så sällan de efterlevs. Det är dags att vi ändrar på det.

ÅF anställer hackare via frän rekrytering

Även konsultbolaget ÅF, väljer en okonventionell rekryteringsprocess. Den som hackar deras hemsida får jobbet, i princip.

Detta är väldigt roligt med en sådan anställningsprocess. När man slår upp morgontidningens jobbmarknad ser man traditionella annonser i överflöd. Genom att appellera till folks (och i synnerhet journalisters) intresse för det ovanliga lyckas de föra fram en nationell rekrytering värdig ett nationellt bolag utan större budget än PR-firmans timlön.

Spännande marknadsföring, måste jag säga. Vi får hoppas att det kommer mer.

(Har du synpunkter på mitt bruk av ordet frän i rubriken? Bra. Det var meningen.)

Smart marknadsföring av TestFreaks: 30 000 kr till bloggare

Företaget TestFreaks, som startats av Pricerunners grundare, har påbörjat en smart anställningsprocess. De tar hjälp av bloggosfären genom att erbjuda 30 000 kronor till den som tipsar om rätt person.

Min första tanke var att 30 000 kronor är väldigt mycket pengar att ge till en enskild person. Men efter att ha tänkt lite på det visar det sig att det inte alls är mycket för företaget ifråga. Att bolla ut en anställningsprocess till bloggosfären är väldigt kompetent gjort.

För det första så kommer bloggarna själva att sprida budskapet, vilket är kännetecknet på viral marknadsföring, och de har dessutom ett gott egenintresse för att göra det. Det andra är att man vänder sig direkt till målgruppen och ber om förslag, i stället för att gå omvägen via traditionell press. Med föregående två punkter leder det också till en minskad kostnad totalt sett, eftersom marknadsföringen och anställningsprocessen går hand i hand. Gatusmart marknadsföring vill jag nog kalla det.

För er som nappar på anställningen, ange Peter Dahlgren på bloggen Backend Media som referens. 😉

Pressmeddelandet (i vilket jag tagit mig friheten att rätta en hel del stavfel):

Freaks söker nio hungriga tjejer

TestFreaks är grundat av samma trio som startade PriceRunner och i dag finns TestFreaks på 13 marknader. TestFreaks är en destinationssajt där vi samlar produktrecensioner och produktinformation från hela världen för att skapa världens största och bästa recensionssajt. Utvecklingen under året har varit väldigt stark och nu är det dags att förstärka upp TestFreaks med nio skarpa kvinnliga hjärnor. TestFreaks består i dag av tolv anställda i Stockholm och ett femtiotal projektanställda runtom i världen.

– Den trafiktillväxt vi har sett under året är mycket starkare än någonting vi var med om under PriceRunner tiden. Vi har ökat med 10 % i veckan de senaste månaderna och når i dag två miljoner människor i månaden, säger Kristofer Arwin, vd och grundare av TestFreaks.

Under de närmaste sex månaderna kommer vi att lansera på 10 marknader till och ytterligare 20 under nästa år. För att kunna realisera vårt mål om att bygga världens bästa recensionssajt behöver vi förstärkning både på utvecklingssidan, operations och inom marknadsföring.

– Vår målsättning med TestFreaks är att bli världens största recensionssajt. Vi har jobbat hårt i två år och nu är vi på god väg att nå dit. Förutom vår starka trafikutveckling under året har vi rest ytterligare 20 miljoner kronor i riskkapital från NorthZone Ventures. Vi har fortfarande mycket kvar att bevisa men vi står på en solid plattform nu. Vi har också resurserna vi behöver nu ska vi bara förstärka med lite fler talanger, säger Kristofer Arwin, vd och grundare av TestFreaks.

Tjänsterna som ska tillsättas är följande och finns mer utförligt beskrivna på testfreaks.se/info/jobb

  • Web Site Analyst and Controller
  • Projektledare Operations
  • Software/Systems Engineering Manager
  • System Administrator
  • Software Engineer, web application development
  • Software Engineer, crawling/indexing/analysis
  • Client Programming
  • Projektledare Searchmarketing
  • Analyst Searchmarketing

Om TestFreaks

TestFreaks grundades september 2006 av Kristofer Arwin, Magnus Wiberg och Martin Alexanderson. Samma trio som 1999 grundade prisjämförelsesajten PriceRunner. I december 2007 lanserade TestFreaks en betaversion av siten på fem olika marknader. I dag finns TestFreaks på 13 olika marknader och språk. Northzone Ventures är investerare i företaget och har sammanlagt investerat 40 miljoner kronor. Detta har skett i två omgångar, dels vid grundandet av företaget och en andra gång under sommaren 2008.

Pressmeddelandet finns också att ladda ned pdf i sin helhet – men där finns alla stavfel okorrigerade.

Tips: Så här är riktlinjerna för svenska språket

  • Siffror upp till 12 ska skrivas med bokstäver. Alltså två, fyra, elva. Men däremot 13, 36 och 3 266.
  • Undvik att blanda bokstäver och siffror. Exempelvis två och 14. Skriv då hellre 2 och 14.
  • Månader skrivs inte med inledande versal eftersom det inte är ett egennamn.
  • Det rekommenderas att man skriver ”i dag” i stället för ”idag”. Detta har att göra med att vi har flera tidsangivelser; i kväll, i morgon, i natt och så vidare.
  • ”Grundare” är inget egennamn och ska skrivas med gemener.
  • Skriv vanliga förkortningar med gemener (”vd” i stället för ”VD”). Det ökar läsbarheten. Det gäller dock inte egennamn, som exempelvis ABB, men däremot om namnet kan uttalas som ett ord i stället för att bokstaveras (skriv gärna ”Nvidia” alltså, i stället för ”NVIDIA” som är det riktiga namnet).

Sådär. Inte nog med att jag spridit ert budskap vidare, jag har dessutom rättstavat det. Jag skulle visserligen kunna lägga ned mer energi och försöka strukturera om det, men det får bli en annan gång. Ciao.

Tore ger handfasta tips till entreprenörer

Tores sagor från verkligheten är en blogg av grundaren till e-handelsföretaget Polyshop. Här skriver han handfasta tips och delar med sig av sina erfarenheter. Ofta i stil med tips som du kan ta till dig på en gång.

I senaste inlägget skriver han exempelvis om värdet av att spara i princip allt som kan tänkas vara av värde:

Anteckningar, uträkningar, brev, offerter, kontaktuppgifter, avtal, avtalsförslag, m.m. satte jag i vana att spara digitalt och fick stor nytta av det senare. En gång gick jag tillbaka 2 år i tiden för att kolla en tidigare offert från ett företag och upptäckte att dom i den nya offerten hade höjt sina priser.

Ett måste att läsa för alla intresserade av entreprenörskap, i synnerhet för dig som arbetar med försäljning eller logistik via nätet.

Så gör du en marknadsplan på fem minuter

En marknadsplan är ett papper som säger hur du ska marknadsföra din produkt eller tjänst. Svårare än så är det inte, och det behöver inte heller vara så svårt att göra. Faktum är att den inte behöver bestå av mer än sju meningar.

  1. Vad ska kunden göra? Det första du ska skriva ned är vad du vill att din framtida kund ska göra. Ska han eller hon ringa och få en gratis konsultation? Eller kanske beställa en broschyr? Det viktigaste är att du inte skriver ”Köpa produkten/tjänsten” eftersom det är precis det som varje företag vill, och därmed inte ger något svar på hur det faktiskt ska gå till.
  2. Vad har du för fördelar? Var inte blyg. Berätta om allt som gör dig så bra. Det kan vara att din affär har öppet dygnet runt, du tänker på miljön, din webbplats är gjord av en prisbelönt webbdesigner etc. Gör alltså en lista med precis alla fördelar som du kan komma på. Stora som små. Välj sedan ut en eller högst två fördelar som skiljer dig från andra företag.
  3. Vilken är din målgrupp? Om du säljer pennor så har du en väldigt stor målgrupp med mängder av kontorsarbetare, men du kan försöka dela in dessa efter bransch och försöka hitta en dominant part. Det kan exempelvis vara journalister eller advokater som visar sig köpa mest pennor, och därför kan du försöka rikta in dig på dessa. Tänk efter!
  4. Vilka marknadsföringsaktiviteter ska du använda? Det finns mängder med olika sätt att marknadsföra ett företag. Det kan vara att skriva säljbrev, svara på frågor gratis, skriva artiklar som du ger bort till tidningar etc. Marknadsföring är inte bara annonsering eller reklam.
  5. Vilken är din nisch? Om det finns tio företag som producerar samma produkt kan du vara säker på att det ändå finns något som skiljer dem åt. De har olika nisch. Volvo gör bilar som är säkra, Nationalencyklopedin säljer omfattande kunskap och så vidare. Se till att du har en USP – Unique selling proposition.
  6. Vilken är din personlighet? Företags identitet eller personlighet är hur andra kunder ska uppfatta er. Blanda inte ihop det med bilden av hur ni vill att ni ska uppfattas, utan tänk på er faktiska personlighet. Vänlig, tillmötesgående, lojal och humoristisk kan vara attribut att tänka på.
  7. Hur stor är din marknadsföringsbudget? En bra tumregel är att räkna med en procentenhet av din totala försäljning. Låt säga att du lägger 20 % av din försäljning på marknadsföring. Sedan kan du dela in budgeten i tre steg; alla, prospekter och kunder. Då lägger du sedan 10 % av budgeten på marknadsföring som når ”alla” (exempelvis annonsering i en tidning), 30 % på prospekt som har hört av sig till dig och vill veta mer och sedan resterande 60 % lägger du på dina befintliga kunder. Det stämmer. Majoriteten av budgeten ska alltså gå till dina befintliga kunder. Marknadsföring slutar inte efter att kunden har köpt din produkt eller tjänst. Det är då den börjar på allvar.

Sådär. Det borde inte ta mer än fem minuter att skriva ihop och det blir förmodligen ditt viktigaste dokument om hur du ska marknadsföra din produkt eller tjänst.

Och du, kom ihåg att branschen du jobbar i är inte den du tror du jobbar i. Du jobbar i marknadsföringsbranschen först och främst. Sedan kan du erbjuda vilken produkt eller tjänst som helst.

Tele2 gerillamarknadsför sms-tumme

Tele2 har gjort en ganska rolig gerillamarknadsföring som parodierar TV-Shop. Vi får se om den får någon spridning i form av en viral kampanj på nätet:

Produkten som marknadsförs är deras abonnemang Kompis som ger 3 000 fria sms per månad för ett fast pris. Enligt marknadschefen Thomas Ekman kan de inte släppa ett sådant abonnemang utan att hjälpa till att förebygga sms-tumme.