Marknadsföring

Få fler besökare och kunder.

Förpackningen är allt

Tv-programmet Bullshit med programledarna Penn och Teller avslöjar många pseudovetenskapliga påhitt.

I ett avsnitt testar de att paketera den billigaste (skit)maten de kan hitta. Det serveras sedan som den mest exklusiva som går att få tag på. En servitör fulländar illusionen om gourmématen som helt organisk, handplockad och högklassig i största allmänhet. Resultatet? ”The best I ever eaten.”

Psykologi, eller rättare sagt manipulation, är intressant. Föreställningen om hur maten ska smaka är så stor att vi lurar oss själva till att tro på den. Marknadsförararen Seth Godin kallar detta All marketers are liars (som också är titeln på hans bok) och menar att vi konsumenter gärna intalar oss själva en liten historia om produkterna vi använder, som inte nödvändigtvis behöver vara sann. Seth poängterar däremot att företagen måste vara helt ärliga, men gärna hjälpa konsumenten att tro på det de vill tro.

En vanlig föreställning bland konsumenter, om du frågar dem på stan, är att reklam inte påverkar dem. De menar att de inte springer och köper en tandkräm bara för att de sett den på tv. Att de har kontroll över sina inköp, och därmed påverkan från reklam. Det är såklart beundransvärt att de inbillar sig det, men faktum är att de flesta inte har en aning om hur de påverkas. Det finns mängder av litteratur på detta område, så jag ska inte sväva iväg om det nu.

Jag vill ändå rekommendera Hjärnstorm som är en riktigt bra programserie som SVT visade för ett tag sedan. Däri undersökte programledaren Henrik Fexeus fenomen som dessa, hur vi exempelvis tycker om produkter med cirkulär geometri eller förpackning, snarare än kvadratiska, eftersom de känns mjukare och behagligare. Det och mycket annat. Tyvärr ligger avsnitten inte längre ute på nätet, men det kommer en ny säsong under 2008 – så håll ögonen öppna!

Lär dig marknadsföra din lokala butik på nätet

Mari hörde av sig till mig och undrade hur man bäst marknadsför lokala butiker på nätet:

Vår dotter har precis startat eget. Vad är de bästa knepen att marknadsföra sig på, när det gäller make-up, hudvård, naglar med mera? Vad tror du skulle fungera bäst när folk klickar in sig för att hitta om det?

Sådant är jättesvårt att säga på rak arm. För det första måste man veta var kunderna finns.

Var är dina kunder?

Det finns några enkla sätt att ta reda på det:

1. Fråga.
2. Gissa.

Fråga de befintliga kunderna hur de hörde talas om er. Bli inte förvånad om de flesta hört talas om er via sina vänner, så kallad word-of-mouth. Personer med ett visst särintresse ser ofta till att omge sig med människor med samma intresse. Glasklart.

Och vem är du egentligen?

Några tips innan ni börjar:

  • Hitta ett mål med webbplatsen. Det måste finnas ett uttalat mål med webbplatsen. Det räcker inte med att skriva ”få fler kunder”. Du vill ha en konkret åtgärd som exempelvis ”besökaren ska ringa till oss och få en prisuppgift på behandling A”. Det är ett mål. Sådana mål är lätta att mäta och utvärdera. Om det inte går att mäta är det inget mål.
  • Var unik. Att syssla med make-up är inget nytt. Därför kommer ingen att bry sig om er dotters verksamhet. Gör något unikt, något som ingen annan har gjort. Då kan folk börja prata om det. Det gäller både webbplatsen och den fysiska butiken. Helst båda.
  • Var duktig. Att bara vara unik hjälper inte. Ringaren i Notre Dame är unik på sitt sätt, men han kan inte make-up. Därför måste du såklart vara duktig på det du gör. Men det förutsätter jag.

4 sätt att synas lokalt

När ni har det under kontroll kan ni testa att göra detta:

  • Annonsera i lokala tidningar. Lokala människor läser lokala tidningar. Åtminstone är det tänkt så. Försök knyta kontakter med någon journalist som kan skriva om er verksamhet. Försök även att utforma er reklam så att den inte bara säger ”vi finns på storgatan och fixar till ditt ansikte”. Då förvinner ni i mängden. Testa att utforma annonsen som en bioannons, med ”veckans behandling” eller liknande. Lyft fram konkreta exempel. En klassisk annonsgrej är att visa på ett problem, och sedan erbjuda lösningen på det.
  • Annonsera i fackpress. Detta fungerar endast om du har gjort något unikt. Om du annonserar (eller får tidningen att skriva om er gratis) så kommer ni endast att bli ihågkomna om ni gjort något som ingen annan har gjort. Jag kan inte påpeka detta ofta nog. Gå sedan till lokaltidningen och berätta om det unika som gjorde dig omskriven i fackpressen. Se till att någon nämner dig vid titlen ”expert”. Det smäller alltid högre när någon med makt (media) säger expert än att du utnämner dig själv som en.
  • Starta nyhetsbrev. Jag gissar på att din dotter kan ganska mycket om make-up och allt inom detta. Då passar det perfekt att starta ett nyhetsbrev där hon delar med sig av sin kunskap. Låt det gå ut en gång per vecka eller månad med ett kort tips på hur kunderna själva kan förbättra sin make-up. Skicka också med ett nytt erbjudande varje vecka. En fördel med nyhetsbrev på nätet är att det går att segmentera utskicken. Det innebär att man kan skicka olika nyhetsbrev till olika personer, exempelvis de som bor i västra delen av staden eller de som köpte en nagelfil vid senaste besöket. De som handlar mest kan få ett brev med bättre erbjudanden, än de som handlar mindre. Möjligheterna är enorma, fantasin är den enda gränsen. Det är billigt också. Kom ihåg att ju mer du träffar dina kunder, desto mer ska du känna till om dem. ”Du sa ju förra gången att du fick allergi av detta läppstiftet. Testa det här i stället, jag tog hem det i går och det ger inga allergier” är ett bra sätt att knyta personliga band och en återkommande kund.
  • Annonsera i sökmotorer. Att köpa nyckelord är också ett bra sätt. Hos Google Adwords och Microsoft adCenter går det att få upp en annons i respektive sökmotor genom att välja ut nyckelord. När besökaren sedan söker efter dessa dyker din annons upp. Du betalar per klick och priset avgörs av konkurrensen. Med andra ord desto större konkurrens, ju dyrare klick. Fast en fiffig grej är att man kan filtrera ut var besökarna kommer ifrån, geografiskt sett. Det går alltså att visa annonser endast för Norrköpingsbor. Det fungerar bra, men inte helt perfekt än.

Gör webbplatsen enkel

En bra webbplats krävs också. Nu ska jag ge några ytterst snabba tips för företagare som har liten eller ingen kunskap om hemsidor tidigare. Det är nybörjarnivå alltså. (Vill du har mer avancerade tips föreslår jag att du läser vidare på min blogg eller i den rekommenderade läsningen.)

  • Tänk på målet. Försök inte vara häftig, klyftig i meningarna och visa bilder som du tycker om. Strunta i det. Tänk på vad ditt mål var. Lägg sedan det direkt på förstasidan. I exempelet med ”att få besökarna att ringa och få prisuppgift på behandling A” lägger du den texten direkt på förstasidan.
  • Vanliga länkar. Bilder och sådant piffar upp sidan, men något som är viktigare är strukturen. När du går in i ett hus förväntar vi oss att hitta hallen först, sedan ett vardagsrum och sedan ett kök. Ungefär så. Det är konstigt om man kommer direkt in i badrummet efter att ha öppnat ytterdörren (fast lite komiskt kan det vara). Detsamma gäller på nätet. Tänk på vad du själv förväntar dig att hamna. Använd få, enkla menyalternativ som exempelvis; ”Vad vi gör”, ”Kontakta oss”, ”Produkter/tjänster” och självklart ”Nyhetsbrev” eller varför inte ”Make-up-tips”. Ha inte fler avdelningar än sju. Det blir jobbigt att hålla reda på annars.
  • Välj ett färdigt publiceringssystem. När du gör din hemsida, se till att någon kunnig vän installerar ett publiceringssystem. Det hjälper er att skapa nya sidor och nyheter utan att kunna någon programmering. Det är extremt viktigt att er vän inte väljer publiceringssystem åt er, utan att ni själva får välja. Det är ni som ska skriva texterna och det är därför ni som ska känna er bekväma med systemet. Nöj er inte med ”alla andra använder det” utan testa först. Några avancerade funktioner behövs inte till en början. Ren text fungerar ofta bra.
  • Öppettider. Bor du i en stor stad är det viktigt med en väl uppdaterad hemsida. Ändrar du dina öppettider, telefonnummer eller utbud måste du ändra det på hemsidan. Själv har jag åkt tio mil för att upptäcka att en butik lagts ned, trots att både hemsidan och telefonen tydligt uppgav öppettider och att butiken fanns kvar.
  • Det du gör är ointressant. Vad du gör, har gjort eller ska göra är ointressant. Ju tidigare du inser det desto bättre. Försök i stället förstå vad din kund gör, har gjort och vill göra. När du köper en mobiltelefon är du säkert inte intresserad av vad Sony Ericssons vd gjorde tidigare, utan vad telefonen kan göra för dig. Dina kunder är på inget sätt undantaget denna regel. Då kan du utforma din hemsida på ett bättre sätt, och resten av verksamheten också för den delen.

Som företagare måste man vara bra på svenska språket. Om ni inte är det, se till att öva mycket. Ett korrekt språkbruk ger ett professionellt intryck. Du kankse tycker at t lite stafvel inte ha så stor betydlese men det ser oproffoisgt ut. Inte minst blir det svårt att läsa. Anlita en student att skriva texten om du är osäker, eller mig.

Rekommenderad läsning

Schibsted lägger ned Sesam – köper index i stället

Schibsted lägger ned egna sökmotorn, skriver Dagens Media.

”Vi kommer inte länge utveckla vårt webbindex och ska byta till ett index från en partner. Vi ska också redesigna tjänsten och centrera verksamheten runt några av huvudtjänsterna” säger Schibsted Norges koncerndirektör Birger Magnus till Dagens Medier.

Det är anmärkningsvärt att företaget valde att marknadsföra sökmotorn via traditionella medier som tv och tidningar. Jämför det med Google som helt och hållet vuxit organiskt helt utan konventionell marknadsföring. Där har i stället användarna stått för ryktesspridningen och hänvisandet av nya besökare.

Det är svårt att konkurrera i traditionellt avseende med något som användarna har valt själva.

Vill man söka i svenska nätindex går det ju lika bra med Eniros webbsök (som använder Googles index). Där finns dessutom valmöjligheten att söka efter privatpersoner, kartor, gula sidorna samt köp och sälj. Hos Sesam går det bara att söka på webben, i nyheter, bilder och videoklipp.

Någon sorts positionering måste till för att man ska konkurrera. Är man nöjd med att köra Volvo köper man inte en Saab bara för att det är en annan bilmodell. Bytet i sig är inget självändamål.

När Google startade gjordes undersökningar om användare kunde se skillnad på sökresultatet i jämförelse med Yahoo. Ingen kunde det. Det som däremot skilde söktjänsterna åt var att Google hade en sökruta och en knapp. Yahoo hade drygt 130 länkar till underkategorier, och mitt i alltihop en sökruta. Det var ingen tvekan vad man skulle göras hos Google, och teknikfrälsta kunde enkelt skicka sina mindre internetbegåvade vänner dit utan att få följdfrågor vad man skulle göra.

Lärdomen är att skala av din webbplats och bara inrikta dig på saker som ingen annan gör. Att försöka vara ”bäst” i sin kategori är svårt eftersom det är ett ord som betyder olika för flertalet.

Marknadsföringstabbar vi minns

Visst är reklamfolk vitsiga. Men ibland kan det bli för mycket för dem också. Eller vad sägs om…

I Love Cum

Locum (I Love Cum)

Locum, en av Sveriges största fastighetsförvaltare, valde lagom till julen 2001 att skicka ut en trevlig julhälsning i Dagens Nyheter. Bokstaven O görs om till ett rött hjärta. Väldigt omtänksamt. Uppenbarligen var personerna bakom annonsen endast skolad i klassisk engelska, om ens det. Tidningens upplaga på 350 000 ex har säkert inte alls påverkat Locums anseende.

Nothings sucks like an Electrolux

Nothing sucks like an Electrolux

Electrolux dammsugare har en otrolig sugkraft. Åtminstone om man får tro den svenska marknadsavdelningen som arbetade med översättningen. Eller försökte.

Uppdaterat: @PeppeW uppmärksammar mig om att detta var medvetet gjort av reklambyrån.

Honda Fitta

Honda Jazz

Att lansera en fitta på bilmarknaden kan inte vara lätt. Marknadschefen för Honda i Sverige, Peter Kampf, hade själv svårt att hålla sig för skratt när bilen tillkännagavs 2001. Men han menade att det var det asiatiska namnet på bilmodellen. Den fick sedermera namnet Honda Jazz i Europa. Något mindre kontroversiellt.

(Fitta är i sammanhanget ett italienskt ord som betyder mängd eller hop, eller hastig smärta.)

Alla marknadsförare ljuger (se videon så förstår du varför)

Seth Godin är en marknadsförare som har ganska stort inflytande på folk. Hans böcker Permission Marketing, The Purple Cow med flera har vettiga argument man i princip måste känna till.

Han föreläser också. Som här, där Seth snackar om och med just Google och att alla marknadsförare bör berätta en historia om sin produkt som kunderna kan ta till sig. Se klippet så förstår du bättre.

Se hela videoklippet på ”All Marketers are Liars” – Seth Godin speaks at Google hos Google Video.

Läs också min recension av Permission Marketing.