Marknadsföring

Få fler besökare och kunder.

Så här dumt ser det ut när reklambyråer försöker placera reklam på bloggar

Reklam på bloggar

När man länkar till en webbsida på internet så säger man också att webbsidan är populär. Det är så Google fungerar liksom många andra sökmotorer.

Genom att betala för länkar kan man på så vis öka sin popularitet, och därmed också hamna högre upp i Googles sökresultat. Det finns förstås många andra saker som påverkar hur högt upp man hamnar i sökresultatet, men länkar har inte blivit omoderna än. Därför försöker många digitala marknadsbyråer sälja länkar åt sina kunder.

Jag driver ett antal hemsidor och får regelbundet erbjudanden att placera några väl utvalda länkar för några hundralappar. Här tänkte jag visa hur erbjudandena ser ut, och hur påstridiga säljarna är. Normalt sett skulle jag inte delge privat information av denna karaktär, men då hela upplägget är tänkt att dels bryta mot svensk lag (såvida man inte betalar skatt och redovisar det) och dels bryter mot Googles riktlinjer, är det intressant att lägga upp.

Okej.

Låt oss se vad som har trillat in i min inkorg det senaste året från så kallade Digital Outreach Agents som de så ofta kallar sig.

Ett

Låt oss börja med Kalle som skickade det här mailet från juli 2015:

Hej

Mitt namn är Kalle *****, jag jobbar för ***** – en etablerad
online mediebyrå.

Jag är intresserad i att placera ut nya artiklar på kvalitéssidor för
mina olika klienter.

Jag skulle vilja erbjuda dig en betalning för att skriva och publicera
en artikel för en av mina klienter på en av din sida opponent.se .

Om du är intresserad låt mig då veta så jag kan ge dig ytterligare information.

Har du eventuellt fler sidor så kan du skicka dem till mig så ska jag
kolla ifall det är intressanta för mina klienter.

Har jag kontaktat dig förut? Säg till då!

Jag ser framemot att höra från dig!

MVH

Kalle *****

Media Account Manager

Hur mycket betalar de då? Det varierar såklart, men en person har erbjudit mig 800 kronor för en artikel. Om jag inte minns fel så handlade det som casino.

Två

Här får vi lära känna Lasse från augusti 2015 som vi ska stifta bekantskap flera gånger under det kommande året:

Hej,

Jag heter Lasse och jobbar för *****, ett internationellt digitalt marknadsföringsföretag. Vi söker svenska hemsidor som är intresserade av att publicera redaktionellt innehåll producerat av vårt team av kreativa och erfarna skribenter. Jag skriver till dig för att fråga om detta är något som skulle vara aktuellt för backendmedia.se?
Vi är intresserade av att placera en välskriven, personligt utformad artikel på er sida, med en länk till en av våra klienter. För att publicera artikeln och hålla den live i 12 månader erbjuder vi dig ekonomisk ersättning. Hör gärna av er om detta är något som skulle intressera er, så kan vi diskutera villkoren vidare.

Mvh,

Lasse *****

Digital Outreach Agent

Tre

Här kommer en annan från Anton under oktober 2015:

Hej!

Jag tänkte kolla med dig ifall ni erbjuder en content marketing-tjänst på er webbplats?

Jag jobbar för en digital marknadsföringsbyrå och vi har en klient som skulle fungera jättebra på er sida.

Kan du tänka dig att skriva och publicera en text som är intressant för dina läsare och som nämner vår kund utan att vara ”reklamig” så kommer vi så klart kompensera dig ekonomiskt.

Hör av er ifall det låter intressant!

Med vänliga hälsningar,
Anton *****

Online Marketing Manager Sweden
*****

Fyra

Och en annan från samma dag under oktober 2015 från Vidar:

Hej!

Först och främst vill jag säga att jag gillar er sajt – en riktig resurs för filmälskare!

Nu till saken. Skulle ni vara intresserade av att publicera en film- och moderelaterad artikel i samarbete med mig? Jag tänkte skriva om hur film och mode genom tiderna har influerat varandra.

Jag hjälper en större dansk modetjänst med att öka kännedomen om sin svenska sajt. Tjänsten heter *****, och hjälper människor genom att samla ihop massor av kläder och skor från många olika affärer, på ett ställe. De har en modeexpert redo, som gärna hjälper oss att skapa en relevant artikel för era läsare.

Låt mig veta vad ni tycker!

Vänliga hälsningar,

Vidar
*****

Fem

Och lite senare i november 2015 hör Beatrix av sig:

Hallå där!

Jag ska göra mitt allra bästa för att hålla detta
kort, men tyvärr är det inte en av mina starkare
sidor.

Jag heter Beatrix och arbetar som Digital Media
Agent för marknadsförings företaget *****.
För tillfället jobbar jag med en kampanj åt en klient
inom igaming branchen, med inriktning på sport,
och är på jakt efter webmasters som är intresserade
av att lägga upp en av våra artiklar med en diskret
inbäddad länk i utbyte mot en penningskompensation.

Under min lunchrast surfade jag runt på nätet för att
hålla mig uppdaterad om vad som pågår inom
sportvärlden och stötte på din hemsida backendmedia.se.

För att komma till saken, så undrar jag om du är
intresserad av ett sådant sammarbete? I sådana fall
besvarar jag gärna eventuella frågor och ger dig
vidare information i ännu ett löjligt långt mejl.

Jag ser framemot ditt svar och önskar dig en fortsatt
fin eftermiddag!

Mysiga hösthälsningar,

Beatrix *****
*****
Sent from my iPhone

Sex

En annan från februari 2016 av Andrea:

Hej hej!

Vill bara presentera mig lite snabbt! Jag letar just nu efter sajter att samarbeta med. Vi har ett gäng fantastiska skribenter som skriver grymma artiklar och inlägg och undrar om ni tar in gästartiklar på backendmedia.se ?

Vi har alltid koll på vad som trendar på de olika sociala nätverken sa att artiklarna alltid är nya och relevanta.

Hör av dig om ni tror det kan vara intressant.

Mvh
Andrea *****
Digital Outreach Agent
*****

Sju

Och ytterligare en från mars 2016 Jonas försöker:

Hei hei!

Først vil jeg bare si at jeg håper det går bra at jeg skriver på Norks. Om du foretrekker at jeg skriver Engelsk, bare si ifra! Ellers håper jeg du har hatt en flott påske!

Grunnen til at jeg sender dere en email i dag er at jeg ønsket å forhøre meg om det hadde vært mulig å jobbe sammen med dere og backendmedia.se på en gjesteartikkel eller gjesteinnlegg?

Artikkelen vil være unik og skreddersydd til emner dere naturlig skriver om, slik at leserne deres får god kvalitet og får videre utvalg av hva de ønsker å finne når de besøker siden deres. I artikkelen vil det være noen ugående autoritære linker, samt en link til min klient.

Om dette skulle være noe dere er åpne for å diskutere videre så send meg gjerne en email da jeg ønsker å starte et godt sammarbeid med dere og siden deres!

Ser frem til å høre fra dere, og ser frem til muligheten til å få en god ordning for oss alle!

Med vennlig hilsen,

Jonas *****

Digital Outreach Agent at *****

Åtta

Men det slutar inte där. Rozi hör av sig april 2016:

Hallå,

Mitt namn är Rozi . Jag ville fråga om att köpa reklam på din
Spel / spelsajter . Rätta mig om detta är fel e-postadress för
detta ämne .

Jag arbetar för ***** , en reklambyrå anslutna till onlinespel
industri och jag är för närvarande funderar på att köpa blogginlägg eller artiklar på din
kvalitet webbplats med en länksida .

Om det är något du skulle Låt mig veta ditt erbjudande och jag är mer än
villiga att diskutera ytterligare detaljer . Också,

Ditt svar är mycket uppskattat .

Tack,

Rozi

Post : – *****

Nio

Även i början av maj 2016 får jag meddelande av Amanda:

Hej,

Jag hoppas att allt är bra med dig!

Jag hittade precis din sida och tror att backendmedia.se skulle vara intressant för oss i ett samarbete. Är du intresserad av att ta emot en färdigskriven artikel?

Texten kommer att innehålla relevanta nyheter och baseras på din egen sidas innehåll, och även innehålla en länk kopplad till min klient. På så sätt kan jag erbjuda dig en ersättning för den publicerade texten.

Hör av dig till mig om det skulle vara intressant för dig så berättar jag mer!

Med vänlig hälsning,

Amanda *****
Digital Outreach Agent *****

Tio

I slutet av maj 2016 hör Amanda av sig för andra gången eftersom hon uppenbarligen återupptäckt min sida.

Hej,

Hoppas att du fått en bra start på veckan!

Jag arbetar för ett företag inom digital media, och hittade precis din sida som jag tror att skulle vara intressant för oss i ett samarbete. Är du intresserad av att ta emot en färdigskriven artikel?

Texten kommer att innehålla relevanta nyheter och baseras på din egen sidas innehåll, och även innehålla en länk kopplad till min klient. På så sätt kan jag erbjuda dig en ersättning för den publicerade texten.

Hör av dig till mig om det skulle vara intressant för dig så berättar jag mer!

Med vänlig hälsning,

Amanda *****
Digital Outreach Agent *****

Elva

Och juni 2016 har Lasse tydligen bytt jobb eftersom han nu mailat från en annan adress och företagssignatur:

Hej,

Hoppas allt står väl till.

Jag fann precis din hemsida backendmedia.se och tycker att den ser väldigt intressant och välskriven ut!

Jag arbetar inom digital marknadsföring och undrar om du skulle vara intresserad av ett samarbete, detta då det skulle gynna alla parter. Jag undrar helt enkelt om du är öppen för att ta emot och publicera relevanta och välskrivna artiklar och gästinlägg anpassade efter dina tidigare inlägg? Alternativt skriva dom själv.

Om du är intresserad eller vill höra mer om tänkbara artiklar och idéer, hör gärna av dig så kan jag utveckla och även gå in på vad jag är villig att erbjuda som kompensation för exponeringen.

Med vänlig hälsning,

Lasse *****

Digital Outreach Agent
*****

Tolv

Och Amanda hör av sig för tredje gången under juni 2016. Möjligtvis kan hon lida av minnesförlust med tanke på att hon än en gång precis hittade min sida.

Hej,

Hoppas att allt är väl med dig! Jag hittade precis din sida och tycker att den ser väldigt intressant ut.

Mitt namn är Amanda och jag arbetar för ett företag inom digital marknadsföring. Jag undrar om det finns möjlighet till ett samarbete tillsammans med dig och backendmedia.se, där vi förser dig med en färdig text redo för publicering på din sida?

Texten kommer att innehålla relevanta nyheter och information baserat på dina tidigare inlägg, och även en länk eller nyckelord kopplat till min klient, och på så sätt kan vi erbjuda dig en ersättning för den publicerade texten. Alternativt kan du skriva texten själv, och vi betalar dig för exponeringen.

Återkom gärna till mig om du har några frågor då jag gärna vill samarbeta med dig!

Med vänlig hälsning,

Amanda *****
Digital Outreach Agent *****

Tretton

Men Lasse är kanske snäppet mer påstridig än Amanda. Under juni 2016 har han hittat en annan sida jag driver, Filmprylar.se, och tycker att den är väldigt välskriven (den innehåller bara annonser).

Hej,

Hoppas allt står väl till.

Jag fann precis din hemsida filmprylar.se och den ser väldigt intressant och välskriven ut. En mycket trevlig hemsida helt enkelt!

Jag arbetar inom digital marknadsföring och undrar om du skulle vara intresserad av ett samarbete, detta då jag är säker på att det skulle gynna alla parter. Jag undrar helt enkelt om du är öppen för att ta emot och publicera relevanta och välskrivna artiklar och gästinlägg anpassade efter dina tidigare inlägg? Alternativt skriva dem själv om det är av större intresse.

Om du är intresserad eller vill höra mer om tänkbara artiklar och idéer, hör gärna av dig så kan jag utveckla och även gå in på vad jag är villig att erbjuda som kompensation för exponeringen.

Med vänlig hälsning,

Lasse *****

Digital Outreach Agent

*****

Så här håller det på, månad efter månad och år efter år.

Ingen verkar läsa vad som faktiskt skrivs på sidorna, och förmodligen kommer jag fortsätta få erbjudanden av samma slag trots det här inlägget.

Så blir du av med telefonförsäljare (en gång för alla)

För dig som tröttnat på telefonförsäljare som ringer i tid och otid för att sälja sitt skräp finns det bara en sak att göra. Eller egentligen, två saker, det första du bör göra är naturligtvis anmäla dig till Nix-registret och säga att du inte vill bli störd av telefonförsäljare. Men detta register är frivilligt, och inte alla följer det. Därför kommer vi nu till det andra, mer vulgära alternativet. Det är motmanuskriptet.

Använd följande mall nästa gång en telefonförsäljare ringer.

Högerklicka och öppna i nytt fönster eller flik för större bild på motmanuskriptet:

Motmanuskript telefonförsäljare

Det finns fler marknadsföringskanaler än tv, radio och tidningar

När vi tänker medier tänker vi ofta tv, radio och tidningar. I bästa fall kanske vi även inkluderar bussreklam eller sociala medier. I ultimata fall har vi identifierat var människor möts och pratar – och inkluderar därför taxiförare. Taxiförare? säger du frågande. Javisst. Taxiförare!

I slutet av filmen visas ironiskt nog frisörer. Det är ironiskt eftersom jag minns en intressant strategi som en restaurang använde sig av. I stället för att slänga ut tusenlappar på annonser i lokaltidningen så gav de matbiljetter till frisörerna att dela ut. Frisörerna är, liksom taxiförare, ett eget folkslag som gärna låter munnens käkar jobba. Och vad passar då bättre än att ge dem något att tala om, ge bort till sina kunder och dessutom få hög status av sina egna kunder eftersom de ger mer än de tar?

Genialt säger vissa. Bra förarbete säger andra. (Och ohyggligt kreativt förstås.)

(Via Jeanette Fors-André)

Så hittar du gratis kvalitetsbilder till din webbplats

Behöver du gratis bilder av hög kvalitet? Vill du hålla dig på rätt sida av lagen? Här får du en guide med 9 sajter där du hittar bilder du kan använda utan att behöva titta i plånboken.


(Foto: GeorgesNijs)

När jag letar efter bilder är dessa fyra mina givna startpunkter:

  • Flickr är helt klart min favorit. Där finns flera miljarder bilder från hela världen. Se till att kryssa i rutan ”Creative Commons” när du söker så kan du hitta bilder som du får använda kommersiellt och till och med ändra.
  • EveryStockPhoto indexerar de flesta bildleverantörer som erbjuder gratisbilder (tänk dig Google Images på steroider). Det innebär att det är enkelt att hitta mängder med bra bilder.
  • Wikimedia Commons har över åtta miljoner mediafiler (och mycket bilder) som du kan använda, där många även får användas kommersiellt.
  • Creative Commons är en licensform med generös upphovsrätt, men på deras hemsida finns dessutom en sökfunktion som kan söka igenom flera olika källor på en gång. Och givetvis är den anpassad till att söka efter bilder som lyder under Creative Commons!

Stock photo

Det finns också speciella bildleverantörer som säljer bilder som om det vore lösgodis. Några av dem har dessutom en del gratisbilder också:

  • SXC.HU har en stor samling bilder med bra sökfunktion och kategorisering av bilder. Perfekt för ditt nya projekt som kräver kvalitetsbilder.
  • Free Digital Photos organiserar royalty-fria bilder som finns i olika storlekar. Det är den minsta bilden som är gratis och vill du har större får du betala.
  • Free Foto säger sig vara den största samlingen av fotografier online. Vill du använda foton måste du dock länka tillbaks till deras sajt.
  • FreeLargePhotos har som namnet säger större bilder. Enkel sida med tydliga kategorier där du måste länka tillbaka om du vill använda bilden.
  • Fotoakuten är en svensk sida som har åtta tusen gratisbilder i hög kvalitet.

Boktips: ”Att äga ett ord” av Henric Lindqvist

Jag läste Att äga ett ord strax innan julhelgen. Jag (åter)upptäckte den när jag rensade på nattduksbordet efter böcker som borde lämnas tillbaka till biblioteket…

Boken tar sin utgångspunkt i Jack Trout och Al Ries teori om positionering och sammanfattas enklast med frasen ”ett ord kan bara ägas av ett varumärke”. Med andra ord, ska man etablera ett nytt varumärke bland andra likadana så måste de särskiljas på något vis, och då gäller det att leta upp sin särskiljande förmåga (till exempel genom en SWOT-analys).

Jag har märkt att just positionering är ett väldigt svårt koncept att greppa för de som inte förstår problematiken med marknadsbruset.  Man vill gärna vara överallt och dominera alla marknader som nykomling. Problemet är att det inte finns varken tid eller resurser, och även om det skulle finnas vore det bortkastad tid i förhållande till vinsten. Skulle man ändå lyckas skulle framgångarna slås i spillror av den konkurrent som positionerar sig.

Är boken något att ha? Förstår du redan att positionering är viktigt kommer den inte att lära dig något nytt, det är i princip samma sak fast i en ny förpackning med många exempel. Känner du till Jack Trout? Då kommer boken inte lära dig något nytt. Och det är just det som gör boken bra för nybörjaren, vill man förstå positioneringstänket är detta en mycket bra introduktion i ämnet som med fördel kan läsas av den som inte har några förkunskaper.

En sak jag verkligen gillar med boken, märkligt nog, är dess innehållsförteckning. Efter att ha tittat i den visste jag precis vad boken skulle säga, vilket mycket riktigt stämde. (De exempel som används genomgående i boken har sina positioneringsord kursiverade, vilket tydligt illustrerar både bokens poäng och titel.) Boken är således mycket enkel och pedagogisk att ta till sig.

Så tjänar du 14 000 kronor om året utan att anstränga dig

How I Make $2,000 Every Year Without Doing Very Much

Back in 2005, long before we started Envato and FreelanceSwitch, I came across a site called iStockPhoto and discovered I could sell illustrations there. Now I’m not much of an illustrator, but I do like experimenting with making money. So I set about creating some little icons and graphics – mostly leftovers from my design work.

Proffstips: 8 saker att tänka på när du säljer foton på nätet

Här är sajterna där du kan sälja dina foton – och åtta tips på vägen. Yuri Arcurs är den person som tjänar mest i världen på att sälja bilder på så kallade ”microstock-sajter”, där vem som helst (med talang och tur) kan ladda upp och få sina bilder sålda. Här delar han med sig av sina bästa tips.

Förlorar man inte kunder med utlänkar?

Susanne undrar hur man egentligen bör utforma en bokningssajt för hotell. De får provision för varje köp som kunden gör, men de vill samtidigt inte länka till hotellet ifråga på grund av rädsla att mista provisionen. Kunden ska ju helst boka på deras sida!

Problemet bottnar i bokningssajten är urkass och avskräcker från bokningar på grund av bristen på trovärdigheten, menar Susanne, som då lagt in länkar till hotellen från bokningssajten (liksom länkar tillbaka – från hotellen).

Säljarna vill dock inte länka till hotellen eftersom det innebär att besökarna själva kan kontakta hotellen och att bokningssajten då missar intäkter.

Så hur ska man göra?

Min första fråga är mycket enkel: Vad är syftet med bokningssajten? Jag kan gissa på att det handlar om att förenkla och spara tid för användaren genom att kunna överblicka flera alternativ på en och samma gång. Men på vilket sätt förenklar det om det ändå är krångligt att boka?

Jämför detta med att du ska besöka en resebyrå. Resebyrån finns inte på Storgatan där alla människor finns, utan på Bakgatan. För att gå in i resebyrån måste man först hämta ett inpasseringskort på Pressbyrån. Tror ni den här resebyrån kommer att få några kunder? Naturligtvis inte. Då spelar det ingen roll om resebyrån säger åt kunden vilka flygbolag resebyrån anlitar om de vägrar säga hur man tar kontakt med dem (då kan ju kunden vända sig direkt till flygbolaget och boka resan). Men vad de missar här är att varje flygbolag har olika rutiner för bokningar, vilket resebyrån kan förenkla: ”Så du och sambon vill resa till Paris på söndag? Inga problem, här har du två biljetter”.

När jag använt bokningssajter för hotell är länkar till hotellen otroligt viktiga. Där kan jag ofta läsa nyheter om hotellet som inte finns på bokningssajten. Hur långt är gångavståndet till centrum eller närmsta tågstation? Om det är ett hotell som tänkt till så borde sådan information finnas på deras hemsida – så varför skulle någon hindra mig från att ta del av detta? För att man vill låsa in kunden i en besvärlig bokningsprocess för att tjäna maximalt med pengar?

Så sammanfattningsvis är problemet alltså att bokningssajten är dålig, inte att den länkar till hotellen. Tänk dig en telefonkatalog med bara ett nummer: ”Ring oss så kopplar vi dig till företaget du vill prata med, men vi vill helst inte att du ringer direkt till företaget eftersom vi förlorar pengar på det”. Arrogant mot kunden? Absolut. Om ni inte levererar något mervärde är det heller ingen rimlig affärsidé.

Ska man skicka iväg besökaren med länkar? Förlorar man inte en kund då?

Det här var vanligt i internets barndom. Man länkar inte till andra sidor med rädslan för att användaren försvinner och besöker dem i stället. Men egentligen förhåller det sig tvärtom. Om vi får värdefulla tips från din webbplats, är besökaren mer benägen att återkomma fler gånger för att ta del av fler tips. Tänk på det!

Det handlar alltså om att avsiktligt skicka iväg användaren till andra sidor eftersom de har nytta av det. Och har era besökare nytta av det, kan ni vara säkra på att de vill ha fler nyttotips.

En av mina favoritsidor, Lifehacker (som förvisso skriver om nörderi såsom produktivitet och liknande), har som uttalad strategi att få folk att lämna sidan. Eftersom jag får så mycket bra tips där, så går jag givetvis dit så fort det är något jag letar efter inom ämnet.

Om användaren inte vill vara på din sida så försvinner hon ändå. Det finns ingenting du kan göra åt det. Då är det bättre att du skickar iväg henne med ett leende på läpparna med förhoppningen om att hon tänker på just din webbplats. För du vill väl att hon går till din webbplats för att den är bäst, snarare än att det är den enda hon känner till?