Driva eget

Starta eget och bygga upp sitt företag.

Så här dumt ser det ut när reklambyråer försöker placera reklam på bloggar

Reklam på bloggar

När man länkar till en webbsida på internet så säger man också att webbsidan är populär. Det är så Google fungerar liksom många andra sökmotorer.

Genom att betala för länkar kan man på så vis öka sin popularitet, och därmed också hamna högre upp i Googles sökresultat. Det finns förstås många andra saker som påverkar hur högt upp man hamnar i sökresultatet, men länkar har inte blivit omoderna än. Därför försöker många digitala marknadsbyråer sälja länkar åt sina kunder.

Jag driver ett antal hemsidor och får regelbundet erbjudanden att placera några väl utvalda länkar för några hundralappar. Här tänkte jag visa hur erbjudandena ser ut, och hur påstridiga säljarna är. Normalt sett skulle jag inte delge privat information av denna karaktär, men då hela upplägget är tänkt att dels bryta mot svensk lag (såvida man inte betalar skatt och redovisar det) och dels bryter mot Googles riktlinjer, är det intressant att lägga upp.

Okej.

Låt oss se vad som har trillat in i min inkorg det senaste året från så kallade Digital Outreach Agents som de så ofta kallar sig.

Ett

Låt oss börja med Kalle som skickade det här mailet från juli 2015:

Hej

Mitt namn är Kalle *****, jag jobbar för ***** – en etablerad
online mediebyrå.

Jag är intresserad i att placera ut nya artiklar på kvalitéssidor för
mina olika klienter.

Jag skulle vilja erbjuda dig en betalning för att skriva och publicera
en artikel för en av mina klienter på en av din sida opponent.se .

Om du är intresserad låt mig då veta så jag kan ge dig ytterligare information.

Har du eventuellt fler sidor så kan du skicka dem till mig så ska jag
kolla ifall det är intressanta för mina klienter.

Har jag kontaktat dig förut? Säg till då!

Jag ser framemot att höra från dig!

MVH

Kalle *****

Media Account Manager

Hur mycket betalar de då? Det varierar såklart, men en person har erbjudit mig 800 kronor för en artikel. Om jag inte minns fel så handlade det som casino.

Två

Här får vi lära känna Lasse från augusti 2015 som vi ska stifta bekantskap flera gånger under det kommande året:

Hej,

Jag heter Lasse och jobbar för *****, ett internationellt digitalt marknadsföringsföretag. Vi söker svenska hemsidor som är intresserade av att publicera redaktionellt innehåll producerat av vårt team av kreativa och erfarna skribenter. Jag skriver till dig för att fråga om detta är något som skulle vara aktuellt för backendmedia.se?
Vi är intresserade av att placera en välskriven, personligt utformad artikel på er sida, med en länk till en av våra klienter. För att publicera artikeln och hålla den live i 12 månader erbjuder vi dig ekonomisk ersättning. Hör gärna av er om detta är något som skulle intressera er, så kan vi diskutera villkoren vidare.

Mvh,

Lasse *****

Digital Outreach Agent

Tre

Här kommer en annan från Anton under oktober 2015:

Hej!

Jag tänkte kolla med dig ifall ni erbjuder en content marketing-tjänst på er webbplats?

Jag jobbar för en digital marknadsföringsbyrå och vi har en klient som skulle fungera jättebra på er sida.

Kan du tänka dig att skriva och publicera en text som är intressant för dina läsare och som nämner vår kund utan att vara ”reklamig” så kommer vi så klart kompensera dig ekonomiskt.

Hör av er ifall det låter intressant!

Med vänliga hälsningar,
Anton *****

Online Marketing Manager Sweden
*****

Fyra

Och en annan från samma dag under oktober 2015 från Vidar:

Hej!

Först och främst vill jag säga att jag gillar er sajt – en riktig resurs för filmälskare!

Nu till saken. Skulle ni vara intresserade av att publicera en film- och moderelaterad artikel i samarbete med mig? Jag tänkte skriva om hur film och mode genom tiderna har influerat varandra.

Jag hjälper en större dansk modetjänst med att öka kännedomen om sin svenska sajt. Tjänsten heter *****, och hjälper människor genom att samla ihop massor av kläder och skor från många olika affärer, på ett ställe. De har en modeexpert redo, som gärna hjälper oss att skapa en relevant artikel för era läsare.

Låt mig veta vad ni tycker!

Vänliga hälsningar,

Vidar
*****

Fem

Och lite senare i november 2015 hör Beatrix av sig:

Hallå där!

Jag ska göra mitt allra bästa för att hålla detta
kort, men tyvärr är det inte en av mina starkare
sidor.

Jag heter Beatrix och arbetar som Digital Media
Agent för marknadsförings företaget *****.
För tillfället jobbar jag med en kampanj åt en klient
inom igaming branchen, med inriktning på sport,
och är på jakt efter webmasters som är intresserade
av att lägga upp en av våra artiklar med en diskret
inbäddad länk i utbyte mot en penningskompensation.

Under min lunchrast surfade jag runt på nätet för att
hålla mig uppdaterad om vad som pågår inom
sportvärlden och stötte på din hemsida backendmedia.se.

För att komma till saken, så undrar jag om du är
intresserad av ett sådant sammarbete? I sådana fall
besvarar jag gärna eventuella frågor och ger dig
vidare information i ännu ett löjligt långt mejl.

Jag ser framemot ditt svar och önskar dig en fortsatt
fin eftermiddag!

Mysiga hösthälsningar,

Beatrix *****
*****
Sent from my iPhone

Sex

En annan från februari 2016 av Andrea:

Hej hej!

Vill bara presentera mig lite snabbt! Jag letar just nu efter sajter att samarbeta med. Vi har ett gäng fantastiska skribenter som skriver grymma artiklar och inlägg och undrar om ni tar in gästartiklar på backendmedia.se ?

Vi har alltid koll på vad som trendar på de olika sociala nätverken sa att artiklarna alltid är nya och relevanta.

Hör av dig om ni tror det kan vara intressant.

Mvh
Andrea *****
Digital Outreach Agent
*****

Sju

Och ytterligare en från mars 2016 Jonas försöker:

Hei hei!

Først vil jeg bare si at jeg håper det går bra at jeg skriver på Norks. Om du foretrekker at jeg skriver Engelsk, bare si ifra! Ellers håper jeg du har hatt en flott påske!

Grunnen til at jeg sender dere en email i dag er at jeg ønsket å forhøre meg om det hadde vært mulig å jobbe sammen med dere og backendmedia.se på en gjesteartikkel eller gjesteinnlegg?

Artikkelen vil være unik og skreddersydd til emner dere naturlig skriver om, slik at leserne deres får god kvalitet og får videre utvalg av hva de ønsker å finne når de besøker siden deres. I artikkelen vil det være noen ugående autoritære linker, samt en link til min klient.

Om dette skulle være noe dere er åpne for å diskutere videre så send meg gjerne en email da jeg ønsker å starte et godt sammarbeid med dere og siden deres!

Ser frem til å høre fra dere, og ser frem til muligheten til å få en god ordning for oss alle!

Med vennlig hilsen,

Jonas *****

Digital Outreach Agent at *****

Åtta

Men det slutar inte där. Rozi hör av sig april 2016:

Hallå,

Mitt namn är Rozi . Jag ville fråga om att köpa reklam på din
Spel / spelsajter . Rätta mig om detta är fel e-postadress för
detta ämne .

Jag arbetar för ***** , en reklambyrå anslutna till onlinespel
industri och jag är för närvarande funderar på att köpa blogginlägg eller artiklar på din
kvalitet webbplats med en länksida .

Om det är något du skulle Låt mig veta ditt erbjudande och jag är mer än
villiga att diskutera ytterligare detaljer . Också,

Ditt svar är mycket uppskattat .

Tack,

Rozi

Post : – *****

Nio

Även i början av maj 2016 får jag meddelande av Amanda:

Hej,

Jag hoppas att allt är bra med dig!

Jag hittade precis din sida och tror att backendmedia.se skulle vara intressant för oss i ett samarbete. Är du intresserad av att ta emot en färdigskriven artikel?

Texten kommer att innehålla relevanta nyheter och baseras på din egen sidas innehåll, och även innehålla en länk kopplad till min klient. På så sätt kan jag erbjuda dig en ersättning för den publicerade texten.

Hör av dig till mig om det skulle vara intressant för dig så berättar jag mer!

Med vänlig hälsning,

Amanda *****
Digital Outreach Agent *****

Tio

I slutet av maj 2016 hör Amanda av sig för andra gången eftersom hon uppenbarligen återupptäckt min sida.

Hej,

Hoppas att du fått en bra start på veckan!

Jag arbetar för ett företag inom digital media, och hittade precis din sida som jag tror att skulle vara intressant för oss i ett samarbete. Är du intresserad av att ta emot en färdigskriven artikel?

Texten kommer att innehålla relevanta nyheter och baseras på din egen sidas innehåll, och även innehålla en länk kopplad till min klient. På så sätt kan jag erbjuda dig en ersättning för den publicerade texten.

Hör av dig till mig om det skulle vara intressant för dig så berättar jag mer!

Med vänlig hälsning,

Amanda *****
Digital Outreach Agent *****

Elva

Och juni 2016 har Lasse tydligen bytt jobb eftersom han nu mailat från en annan adress och företagssignatur:

Hej,

Hoppas allt står väl till.

Jag fann precis din hemsida backendmedia.se och tycker att den ser väldigt intressant och välskriven ut!

Jag arbetar inom digital marknadsföring och undrar om du skulle vara intresserad av ett samarbete, detta då det skulle gynna alla parter. Jag undrar helt enkelt om du är öppen för att ta emot och publicera relevanta och välskrivna artiklar och gästinlägg anpassade efter dina tidigare inlägg? Alternativt skriva dom själv.

Om du är intresserad eller vill höra mer om tänkbara artiklar och idéer, hör gärna av dig så kan jag utveckla och även gå in på vad jag är villig att erbjuda som kompensation för exponeringen.

Med vänlig hälsning,

Lasse *****

Digital Outreach Agent
*****

Tolv

Och Amanda hör av sig för tredje gången under juni 2016. Möjligtvis kan hon lida av minnesförlust med tanke på att hon än en gång precis hittade min sida.

Hej,

Hoppas att allt är väl med dig! Jag hittade precis din sida och tycker att den ser väldigt intressant ut.

Mitt namn är Amanda och jag arbetar för ett företag inom digital marknadsföring. Jag undrar om det finns möjlighet till ett samarbete tillsammans med dig och backendmedia.se, där vi förser dig med en färdig text redo för publicering på din sida?

Texten kommer att innehålla relevanta nyheter och information baserat på dina tidigare inlägg, och även en länk eller nyckelord kopplat till min klient, och på så sätt kan vi erbjuda dig en ersättning för den publicerade texten. Alternativt kan du skriva texten själv, och vi betalar dig för exponeringen.

Återkom gärna till mig om du har några frågor då jag gärna vill samarbeta med dig!

Med vänlig hälsning,

Amanda *****
Digital Outreach Agent *****

Tretton

Men Lasse är kanske snäppet mer påstridig än Amanda. Under juni 2016 har han hittat en annan sida jag driver, Filmprylar.se, och tycker att den är väldigt välskriven (den innehåller bara annonser).

Hej,

Hoppas allt står väl till.

Jag fann precis din hemsida filmprylar.se och den ser väldigt intressant och välskriven ut. En mycket trevlig hemsida helt enkelt!

Jag arbetar inom digital marknadsföring och undrar om du skulle vara intresserad av ett samarbete, detta då jag är säker på att det skulle gynna alla parter. Jag undrar helt enkelt om du är öppen för att ta emot och publicera relevanta och välskrivna artiklar och gästinlägg anpassade efter dina tidigare inlägg? Alternativt skriva dem själv om det är av större intresse.

Om du är intresserad eller vill höra mer om tänkbara artiklar och idéer, hör gärna av dig så kan jag utveckla och även gå in på vad jag är villig att erbjuda som kompensation för exponeringen.

Med vänlig hälsning,

Lasse *****

Digital Outreach Agent

*****

Så här håller det på, månad efter månad och år efter år.

Ingen verkar läsa vad som faktiskt skrivs på sidorna, och förmodligen kommer jag fortsätta få erbjudanden av samma slag trots det här inlägget.

Sluta prokrastinera – blockera sociala medier

Prokrastinering flödesschema

Att skjuta upp saker är närmast en oundviklig del av livet. Men att skjuta upp för mycket är inte speciellt bra, utan kan skapa ångest över att man inte gör de uppgifter man åtagit sig samtidigt som man av just den anledningen prokrastinerar ännu mer. En ond spiral med andra ord.

Mitt eget prokrastinerande beror till stor del på sociala medier. Att skrolla igenom sitt flöde flera gånger om dagen för att se vad som är nytt trots att jag inte får ut speciellt mycket glädje av det. Det är låg avkastning för att uttrycka det ekonomiskt. Att impulsivt kolla sociala medier stup i kvarten är ett beteende jag lärt in under många år, och som jag inte tänker på när jag väl gör det, och tänkte gå till botten med att förändra och helt ta bort.

Det är förstås lite ironiskt då påverkan via sociala medier är mitt forskningsområde! Dock är inte sociala mediers effekt på prokrastinering mitt fokus, utan snarare hur politisk kommunikation påverkar attityder och beteende. Jag vill alltså inte sluta använda sociala medier, bara använda det mindre och betydligt mindre impulsivt.

Jag ska inte påstå att jag ska komma med lösningar på prokrastinering i allmänhet, det vore förmätet. Det kan Psykologifabriken göra i stället.

Däremot visar mycket forskning (se exempelvis The Person and The Situation av Lee Ross och Richard Nisbett) hur den fysiska närmiljön påverkar oss mycket mer än vi tror. Så i stället för att försöka förbättra hur man själv arbetar kan det helt enkelt vara lättare att manipulera omgivningen.

Enklast är att blockera alla sociala medier medier så att de blir omöjliga att nå. Poängen är att man använder operant betingning med utsläckning för att ”tvätta bort” beteendet över tid. Varje gång jag försöker gå in på Facebook möts jag numera av ett felmeddelande när jag egentligen borde jobba. Upprepa det tillräckligt många gånger och mitt impulsiva beteende bör förhoppningsvis försvinna.

För att blockera alla sociala medier använder jag programmet Cold Turkey. Cold Turkey spärrar alla webbplatser du själv väljer under en viss tidpunkt. I mitt fall har jag spärrat twitter.com, facebook.com samt feedly.com (en RSS-läsare). När Cold Turkey väl är igång går det inte att komma åt de spärrade sidorna på något sätt via datorn. Byter jag webbläsare är jag fortfarande spärrad. Och det spelar heller ingen roll om jag stänger av programmet eller medvetet försöker krascha programmet.

Cold Turkey

Cold Turkey har en schemaläggare, men den måste man dock betala för.

Hur programmet fungerar vet jag inte. Jag vill heller inte ta reda på det för då tar jag mig bara runt blockeringen. När Cold Turkey väl är igång måste jag vänta tills tidsfristen har löpt ut innan jag kan använda sociala medier igen.

Cold Turkey är för Windows. Har du däremot Mac kan du använda Self-Control. Fördelen med Self-Control är att källkoden är öppen för den som vill bygga vidare på det programmet.

Att blockera sociala medier helt gör jag dock inte, utan bara vid givna tidpunkter. Sociala medier för med sig mycket gott för en nyhetsknarkare som mig och är en outtömlig källa till politisk stimuli i mina framtida experiment. Men när det är dags att skriva så räcker det med att besöka sociala medier en gång på morgonen och en gång på kvällen.

Förvisso är ju prokrastinering mycket mer än att bara kolla sociala medier oftare än nödvändigt. Men i just mitt fall är det en stor bov i dramat som bidragit till impulsivitet. Det återstår dock att se hur väl detta håller i längden. Att helt enkelt stänga av datorn lite oftare är också något som har goda effekter på allmäntillståndet. Och att röra på sig lite mer i största allmänhet.

Läs också

Så ökade jag min konvertering på hemsidan med 637 %

Konvertering och optimering

Jag har alltid fascinerats över marknadsföringstips på nätet. Det brukar handla om att något företag ökat sin konverteringsgrad med 637 procent och hur du kan göra likadant.

När man klickar sig vidare för läsning är tipsen oftast sådant man hört tusen gånger tidigare. Det handlar om att skaffa responsiv design, skriva bättre texter, tänka på vad målgruppen vill ha och andra triviala saker. Målgruppen tycks vara de som precis köpt en dator och börjat bygga på sin hemsida.

Men man kan också ifrågasätta själva råden.

De senaste åren har jag roat mig med att följa påståenden hela vägen till källan. Framför allt påståenden i sociala medier som hänvisar till nyheter. Det är ofta underhållande och visar vad folk slarvar med, missuppfattar, misstolkar eller i värsta fall förvränger medvetet.

Det här inlägget fångade mitt intresse: 16 Reasons People Leave Your Website:

Där får jag reda på att 94 procent av respondenterna i en undersökning ansåg att designen på en webbplats låg bakom webbplatsens låga förtroende.

Oj, det var mycket! Hela 94 procent!

Jag klickar på första länken i inlägget för att komma till texten: The ”Content is King” Myth Debunked:

94 procent igen!

Det låter onekligen som något vi måste ta hänsyn till när vi bygger hemsidor. Men jag vill gärna veta mer om studien. Lyckligtvis finns den längst ned i det senare blogginlägget: Trust and mistrust of online health sites.

Hur många var det då?

15 personer

I forskningsstudien frågade forskarna 15 (!) kvinnor hur de bedömer trovärdigheten hos medicinska webbplatser. Kvinnorna lyfte bland annat fram att design är en viktig faktor, och 94 procent av kvinnornas kommentarer handlade om design.

Detta var en diskussion i en fokusgrupp, och fokusgrupper går absolut inte att generalisera till ”internetanvändare” eller något liknande. Fokusgrupper används för att skapa en förståelse för något, eller rimligen hitta en bredd av argument runt ett fenomen (så kallad teoretisk generalisering, vilket är något annat än dess ärkefiende statistisk generalisering).

Den första personen som länkar till studien (bild 2 ovan) har förmodligen knapphändigt läst studien, men missförstått den. Den andra personen (bild 1 ovan) har förmodligen inte alls läst studien, utan bara läst sammanfattningen från den första personen. Som en viskelek utan tillstymmelse till källkritik.

Det blir också uppenbart om man börjar räkna på procentsatserna. Vad är 94 procent av 15 personer? 14,1 personer.

Det finns en anledning till att människor gärna pratar i procentsatser hit och dit, och helst utelämnar ”råa” siffror. Det är helt enkelt lättare att låta märkvärdig genom att undanhålla information.

Precis som 637 procent ökad konverteringsgrad är jättelätt att åstadkomma om man började sälja saker förra veckan. Men heter man Adlibris eller Amazon vore en sådan ökning närmast att betrakta som ett mirakel.

I sådana sammanhang är ökningen alltid relativt till befintlig konvertering, och den måste man ju veta något om innan man kan uttala sig om förändringen är bra eller dålig.

Content is King

I forskningsstudien står det också att ”content factors were more important than design features in describing trusted or well-liked sites.” Med andra ord betraktades innehåll som viktigare än design. Men design var viktigt för att avgöra om man ska stanna vid en webbplats man precis kommit till, eller gå vidare.

Så bloggaren har alltså skrivit ett blogginlägg som heter ”The ’Content is King’ Myth Debunked” genom att hänvisa till en forskningsartikel som beskriver att innehåll är viktigare än design. Vad säger det om bloggaren?

Slutsats

Tro inte på all marknadsföringsstatistik som cirkulerar på nätet.

En stor del av det som sprids på nätet är illa underbyggt och syftar snarare till att vara marknadsföring än att sprida kunskap om marknadsföring.

Vi får bara veta procentsatser men får sällan veta hur en undersökning genomförts, vilka den uttalar sig om eller vad som egentligen är frågan. Däremot får vi ofta se tjusiga infographics.

Få bättre koll på din ekonomi med detta Excel-dokument

Inför det nya året kan det vara en bra idé att planera sin ekonomi lite. ”Guuuud vad tråkigt”, tänker du. Och visst, jag håller väl med om att det kanske inte är världens roligaste uppgift.

Men ett bra sätt att få koll på vad man spenderar är att skriva ned varje köp man gör. Det låter förstås som en jobbig uppgift, men det behöver inte vara speciellt jobbigt om man har verktyg som underlättar jobbet.

Jag fick ett tips för många år sedan om att behandla min privatekonomi som ett företag. Det är nog det bästa tipset jag fått. Men i stället för att använda dubbel bokföring, som är fasansfullt tråkigt, har jag fört in mina intäkter och utgifter i ett enkelt Excel-dokument. Sedan summeras det jag behöver veta i tjusiga tabeller och diagram omedelbart utan att jag behöver göra några långdragna resultat- eller likviditetsrapporter.

Allt det roliga utan allt det tråkiga.

Här kan du se mitt Excel-dokument

Här under kan du se mitt Excel-dokument som varar under årets alla månader (med andra ord ett dokument per år).

Du matar bara in datum, kategori och placerar summan i antingen kolumnen för intäkt eller utgift. Kategorierna kan du hitta på själv, se bara till att hålla dig till runt åtta kategorier för att det ska vara någorlunda lätt att överblicka.

Kassabok - utgifter

En liten grej som kan vara bra att veta: Använd bara kategorin ”Intäkter” när du lägger till din lön, intäkter, presenter eller andra inkomster. Då hamnar all data på rätt ställe i tabellerna och diagrammen.

Det finns fem flikar i Excel-dokumentet:

  1. Transaktioner. Det är här du matar in dina inköp och löner. Du skriver in kategorier själv och dessa följer sedan med automatiskt på de nya flikarna.
  2. Utgifter. En tabell som visar hur mycket du köpt för varje månad, uppdelat på kategori och organisation.
  3. Intäkter. En tabell som visar hur mycket intäkter du har varje månad, uppdelat på organisation.
  4. Likviditet. Intäkter minus utgifter, som också visas i tabellform månad för månad.
  5. Diagram. Tre diagram som visar hur du ligger till varje månad. Det är samma information som finns i tabellerna.

Skriver du något på fliken Transaktioner kan det hända att de inte följer med automatiskt på de andra flikarna. Högerklicka då på tabellen och välj ”Uppdatera”. Då bör det dyka upp.

Se exempel nedan

Här kan du se hur flikarna Utgifter, Likviditet och Diagram ser ut. All data i dessa flikar skapas alltså automatiskt beroende på vad du matar in under fliken ”Transaktioner”.

Kassabok - Utgifter

Kassabok - Likviditet

Kassabok - Diagram

Du kan ladda ned filen här:

Ladda ned Kassabok.xlsx

Dokumentet innehåller dessutom exempeldata (samma som i bilderna ovan) så att du kommer igång snabbt. Dokumentet kräver Microsoft Excel 2010 eller senare. Jag har inte testat det i OpenOffice eller Google Drive, så jag vet inte om det fungerar som det ska där.

Hur du uppdaterar tabellerna

Se den animerade illustrationen nedan för hur du uppdaterar utgifterna.

Här är e-brevet som avslöjar de fula SEO-knepen

Hur gör oseriösa sökmotoroptimerare när de ska sälja in sina kunder? De skickar mängder med e-post till olika hemsidor och ber dem länka till sina kunder för pengar. I strid mot gällande riktlinjer.

SuperSerp

Google har under flera år sagt att köp av länkar inte är tillåtet enligt deras riktlinjer (såvida de inte använder attributet rel="nofollow" på länkarna, som inte ska påverka PageRank).

Så det är alltid kul när man får e-post som uppmuntrar till brott mot dessa regler, se bilden till höger eller texten nedan.

Hej!
Jag undrar om du tar in sponsrat innehåll till din sida? Jag letar efter relevanta sidor att använda åt min klient i samband med en speciell kampanj för tillfället, samt vill bygga relationer
med olika webmaster för framtida projekt.
Min klient är ett respekterat online spelföretag och länken inom artikeln kommer att vara till en av deras kasino/bingospel sajter.
Allt innehåll är skräddarsytt för att passa in på webmasterns sida.Vänligen se nedan exempel på några av våra sponsrade inlägg:

http://www.moviezine.se/artikel/13838
http://whatsupsthlm.se/restaurang/hur-du-tillbringar-en-weekend-i-stockholm/9932/
http://teaterstockholm.se/2013/08/16/fem-anledningar-varfor-teaterscenen-ar-battre-an-film/
Vår budget för den här kampagnen är: 800 SEK per artikel. Om du kunde jobba med oss den här gången skulle jag vara glad att skicka över så mycket relevant verksamhet som
möjligt till dig på en regelbunden basis.
Jag ser fram emot att höra från dig.

XXXX XXXXXX XXX@superserp.com
superserp marketing specialist

This message is confidential. It may also be privileged or otherwise protected by work product immunity, confidentiality or other legal rules. If you are not the intended recipient you are notified that disclosing, copying, distributing or taking any action in reliance on the contents of this information is strictly prohibited. Please note that any views or opinions presented in this email are solely those of the author and do not necessarily represent those of SuperSerp.

If you no longer wish to receive emails from us, please click here

Jag har (uppenbarligen) tagit bort namnet på den person som skickat mejlet eftersom det inte är relevant. Tydligen så ligger min e-postadress på någon e-postlista. Genom länken längst ned i mejlet vill de tydligen att jag ska avsluta prenumerationen.

Upp till två tredjedelar av innehållet i vanliga dagstidningar kan komma från en påverkanspart (Järvå & Dahlgren, 2013). Men hur många av nyheterna på internet som egentligen kommer från påverkansparter är inte lika väl undersökt. Däremot finns det ju många fall som tagits upp i medierna när det gäller bloggare som får prylar hemskickade och skriver positiva omdömen om prylarna.

Däremot är det god praxis att skriva varifrån nyheten kommer, även om man såklart kan missa det ibland. Däremot är det en stor skillnad på att glömma skriva varifrån man får nyheten jämfört med att bli betald för att skriva en nyhet där man nämner vissa företag och länkar till dem. Sponsrade nyheter kan vara helt i sin ordning så länge som det framgår att de är sponsrade. Av de tre länkarna i e-brevet är det bara Teater Stockholm som skriver ut att nyheten är sponsrad (”Sponsrat inlägg” längst ned till höger), medan MovieZine skriver ”Av Annons” i artikelns byline. Ingen av de tre sidorna följer dock Googles riktlinjer.

Etik är viktiga frågor. Det framgår förmodligen för alla som läst vad jag skrivit om moralisk universalism och hur PR-konsulter hjälper tvivelaktiga kunder.

Vad tycker du? Är det rätt eller fel att köpa länkar?

Trello: Organisera projekt skitenkelt med andra

Då jag arbetar med flera olika medier har jag svårt att hålla allt i huvudet och behöver ett verktyg som hjälper mig. Post it-lappar på väggen gillar jag, men omgivningen blir inte så vacker då. Dessutom kan jag inte ta dem med mig. Det är här Trello kommer in i bilden.

Trello kan närmast beskrivas som att göra-listor som fästs direkt på webbplatsen likt post it-lappar. Hela gränssnittet är intuitivt och för mig var det därför ingen inlärningskurva alls, utan jag kunde börja arbeta i det direkt, vilket jag gillar väldigt mycket.

Så här ser min arbetsyta ut för tillfället:

Som synes i bilden samlar jag olika typer av projekt där, i nuläget arbetar jag med en bok, en kortfilm och ett par webbplatser. Jag organiserar alltså allt mitt arbete i Trello (i stora drag) och använder sedan specifika verktyg för delmomenten i varje projekt.

En vanlig kalender, på papper, är något jag inte heller klarar mig utan. Jag har aldrig gillat digitala kalendrar trots att jag är en webbnörd som dessutom utvecklat kalenderapplikationer.

Även om jag för tillfället använder Trello ensam så fungerar det ypperligt i team. Eller rättare sagt, det är gjort för att användas i team. Kolla på videon så fattar du galoppen:

http://www.youtube.com/watch?v=aaDf1RqeLfo

Trello is a collaboration tool that organizes your projects into boards. In one glance, Trello tells you what’s being worked on, who’s working on what, and where something is in a process.

Kort och gott, om du vill ha ett verktyg som bara fungerar utan att du behöver lära dig något, och dessutom arbetar i ett team, är Trello något du bör titta närmare på. Det fungerar ju som synes utmärkt även för oss som inte arbetar i team. Och ja, det är gratis.

Mina verktyg för att utveckla webbplatser

Trello använder jag för en överblick över alla mina pågående projekt. Jag gillar att man ser allt på en enda skärm, och en stor monitor förenklar det.

För webbutveckling använder jag vanligtvis scrum-influerade metoder. När jag säger influerad innebär det att jag inte följer den fullt ut, utan använder en slags iterativ process där jag gör saker i små steg och utvärderar – inte helt olikt scrum. Att jobba ensam med scrum är dock meningslöst, därav förenklingen.

Till det har jag testat en betaversion av PangoScrum ett tag, men tycker det är något invecklat (gränssnittet är inte intuitivt). Därutöver har jag använt BaseCamp i flera år för att hantera att göra-listor för enskilda projekt och iterationer i dessa projekt. Det fixar biffen utan besvär.

Jag använder också HighRise för att hantera kontakter. Jag är tillräckligt paranoid för att undvika Gmail för det. De har redan tillräckligt med data om mig. I övrigt använder jag också Remember The Milk som att göra-lista för rent personliga uppgifter (av typen ”tvätta bilen” och ”släng grejer på tippen”).

Det är några av de webbapplikationer jag använder för att organisera mitt arbete. Vad använder du själv?

Så blir du av med telefonförsäljare (en gång för alla)

För dig som tröttnat på telefonförsäljare som ringer i tid och otid för att sälja sitt skräp finns det bara en sak att göra. Eller egentligen, två saker, det första du bör göra är naturligtvis anmäla dig till Nix-registret och säga att du inte vill bli störd av telefonförsäljare. Men detta register är frivilligt, och inte alla följer det. Därför kommer vi nu till det andra, mer vulgära alternativet. Det är motmanuskriptet.

Använd följande mall nästa gång en telefonförsäljare ringer.

Högerklicka och öppna i nytt fönster eller flik för större bild på motmanuskriptet:

Motmanuskript telefonförsäljare