Så bygger du en framgångsrik webbplats

Jag fick ett e-brev från David som undrar vad som krävs för att bygga en lyckad webbplats:

Jag funderar på att bygga en site som Spray Date. Den är ju väldigt enkel.

Men min site skulle vara överlägsen när det kommer till interaktivitet osv. Du känner säkert till Web 2.0 och partial postbacks o sånt.

Hur som helst jag vet att jag kan bygga sidan och den kan bli rikigt bra.

Men min stora fråga är: Kommer jag att komma in? Kommer folk att använda min site bara för att den har allt spray har, plus en massa annat bra?

Så här är verkligheten: Ingen kommer att byta från Spray Date till din tjänst. Inte enbart på grund av att den är bättre.

Man måste komma ihåg att webben (och framför allt dejtingsidor) är mötesplatser och ett sätt att träffas. Det finns ingen anledning, som medlem, att byta Spray Dates tusentals användare mot en helt okänd webbplats.

En dåligt utformad webbplats med många medlemmar kommer alltid att vinna över en bättre utformad webbplats med få medlemmar. Vad som krävs är inte teknik, utan ordentlig marknadsföring och en lyrisk medlemsbas.

Och du, marknadsföring är inte detsamma som reklam som många tror.

Så ett frö hos dina vänner

Börja med att bjuda in ett par vänner eller bekanta att använda dejtingtjänsten. Låt det vara vänner som verkligen brinner för nätet och vill träffa nya människor.

Tanken med detta är att de ska bli evangelister som förespråkar din webbplats framför andra och berättar det för sina vänner. Ta in feedback från dessa personer och se till att de får de verktyg de behöver för att kunna sprida kunskapen om denna nya dejtingsida. Det kan vara flyers, roliga e-mail eller något annat de kan ge till sina vänner.

Släpp tjänsten tidigt, och gör det ofta

Så fort basfunktionerna är färdiga så ska medlemmarna kunna registrera sig. Vad du inte ska göra är att bygga en fullfjädrad webbplats med alla funktioner och sedan få folk att använda den.

Bygg i stället bara in de nödvändigaste funktionerna och ha sedan en möjlighet för medlemmarna att komma med kommentarer och förslag. Därefter bygger du funktioner ”on demand” och du får hela tiden relevanta funktioner och nya saker att presentera för medlemmarna.

Du kan använda en metod som kallas Muscow för att prioritera. Du gör helt enkelt en lista över alla funktioner som 1) måste finnas på din webbplats, 2) borde finnas, 3) kan finnas och 4) inte ska finnas.

Detta sparar du tid och pengar på. Varje funktion blir efterfrågad. Eftersom du bygger en sak i taget har du också större möjlighet till utvärdering.

Erbjud något unikt

Det finns mängder av dejtingtjänster. Att du utformar webbplatsen med partial postbacks i sann Web 2.0-anda ger inte användarna några fördelar. Det går lite snabbare möjligtvis, men det är inte av betydelse för användarna, och är absolut inget skäl att byta Spray Dates tusentals medlemmar mot din tjänst.

Du måste tänka på användarna i första hand. Vad vill de göra? Vad saknar de på Spray Date? Varför ska de byta till din tjänst?

Jag betvivlar inte en sekund att du kan bygga en webbplats som tekniskt fungerar mycket bättre. Men det ger besökarna ingen betydande fördel att byta.

När man utformar en ny tjänst inom en befintlig marknad är det otroligt svårt att konkurrera med samma tjänst. Därför försöker man i stället att hitta sin egen nisch. Man brukar kalla det Unique Selling Proposition eller bara USP.

Ta bara en enkel produkt som mjölk till exempel, den finns i en uppsjö av varianter:

  • mjölk med liten fetthalt
  • mjölk med högre fetthalter
  • mjölk utan laktos
  • mjölk med en aktiv bakterieflora för oroliga magar
  • gammaldags mjölk
  • billig mjölk
  • och så vidare…

Det är inte så att alla försöker konkurrera med samma produkt. Alla produkter har något unikt som inte den andra har, vilket gör att man kan slå sig in på en befintlig marknad och ta marknadsandelar.

Likadant måste man tänka med dejtingtjänsten. Uppfinn inte hjulet, för det är ingen som bryr sig längre. Kom med något unikt, något som ingen annan har gjort tidigare.

Gör en lila ko. (Från boken Purple cow av Seth Godin.)

Se till att misslyckas

Men en sak vill jag säga.

Var inte rädd för att misslyckas. Försök inte vara perfekt. Bara gå ut och skapa en webbplats och fortsätt förbättra den. Om du misslyckas är du en erfarenhet rikare. Den erfarenheten får du aldrig om du inte testar nya saker hela tiden.

Att bygga en webbplats behöver i dag inte kosta mer än tiden man lägger ned på den. Och det kan det ju vara värt. 😀

Gillade du artikeln?
Få senaste artiklarna direkt i din inkorg. Jag skickar aldrig spam.
  • Word. Det var ta mig f-n det bästa jag läst om webbutveckling länge.

  • Instämmer med Daniel. Detta var en riktigt bra artikel. Du har inte funderat på att ge ut en bok? 🙂

  • Du har inte funderat på att ge ut en bok? 🙂

    Har redan påbörjat en lite smått faktiskt. Får se vad det blir av den. 😉

    Den här bloggen fungerar som ett bollplank för att testa idéer så det är inte omöjligt att det blir webbplatsen i bokform.

  • Säg till om du behöver något grafiskt.

  • Mycket bra artikel!

    Men jag har en sak att invända mot:

    Så fort basfunktionerna är färdiga så ska medlemmarna kunna registrera sig. Vad du inte ska göra är att bygga en fullfjädrad webbplats med alla funktioner och sedan få folk att använda den.

    Detta håller jag inte riktigt med om. Visst, den behöver inte innehålla alla funktioner som “kan finnas”, men jag tycker åtminstone att den ska innhålla de flesta som “borde finnas”, helst alla.

    Finns inget värre än ofärdiga sajter utan särskilt innehåll. Varför skulle någon stanna på en dejtingsajt om den varken har medlemmar eller särskilt många funktioner?
    Visserligen tycker väl medlemmarna om när det uppdateras med nya funktioner i ganska jämn takt (vilket är lättare om man inte lagt in alla från början) men jag tror ändå mer på att ha en fin uppsättning funktioner redan när sidan startar.

  • Mycket bra och inspirerande artikel! Klara och vettiga tankar, positiva och engagerande. Bland det bästa jag läst på länge. 🙂

  • Grymt bra artikel!