E-handel

Sälja på nätet.

Så kan du handla säkrare på nätet

Vi börjar måndagen med ett litet surftips till alla som handlar på nätet. Malin Bergendal har skrivit en artikel som listar några saker du bör tänka på när du handlar via nätet.

En kort summering:

  • Kan du nå företaget via adress och telefonnummer?
  • Låter det för bra för att vara sant?
  • Passar produkten i Sverige?
  • Blir det några extra avgifter?
  • Hur lång är leveranstiden?
  • Måste du lämna personuppgifter och hur använder företaget dem?
  • Hur betalar du?

Några andra bra saker att tänka på är att skriva ut all informationen om produkten och spara all e-postkontakt med företaget så att du kan visa vad som hänt, om något går snett. Kom ihåg att du har rätt att ångra dig inom 14 dagar inom Sverige och inom 7 dagar i ett EU-land. Om inte, kontrollera noga hur lång tid du har på dig och vad det kanske kostar.

Läs alla tips: Så kan du e-handla säkrare.

MSN Adcenter nästa annonsprogram som liknar Adwords

Microsoft ska konkurrera med Googles annonssprogram Adwords. MSN Adcenter kommer det att heta. (Läs hela nyheten på IDG.se: Microsoft tar upp matchen mot Google Adwords.)

Skillnaden är att Microsoft ska leverera sökordsannonser utifrån demografisk data – alltså kön, ålder och geografi. Google, däremot, leverar sökordsannonser utifrån språk och land på sin höjd.

Demografin plockar de från alla deras tjänster såsom Hotmail och Mitt MSN. När man utformar sin sökordskampanj kan man välja att se hur många som söker efter ordet ”basket” och samtidigt få fram om det är mest kvinnor eller män som letar efter ordet. (Det är faktiskt mest kvinnor, viser det sig.)

Givetvis kan man därför rikta kampanjen mot valda målgrupper. En finurlig finess är att man i efterhand kan följa upp kampanjen och se den verkliga målgruppen. Var det verkligen mest kvinnor som letade efter stringtrosor? 😉

Jag tycker det låter klart intressant och verkar vara ett stort steg inom marknadsföring på nätet. Microsoft verkar sitta på mängder med data om sina användare och nu kommer det verkligen till användning.

MSN Adcenter har öppnat i Singapore och Frankrike redan, men dyker upp i USA om en månad. Det tar väl flera år innan det kommer till Sverige…

Vilken nätbutik tycker du är bäst?

Nu inför helgen tänkte jag ber er om en tjänst i stället för att själv skriva så mycket. Det är att besvara följande fråga och samtidigt skriva en motivering:

Vilken nätbutik tycker du är bäst?

Några regler:

1. Nätbutiken måste vara svensk.
2. Nätbutiken måste sälja varor, inte tjänster (som exempelvis tågresor hos SJ).

Lämna en kommentar med länk till butiken.

Vad är det som säljer på nätet?

Dagens Nyheter skriver i artikeln E-handeln gör comeback:

E-handeln har gjort comeback och omsätter närmare 8 miljarder kronor per år i Sverige. I dag säljer elektronikprylar mer än både skivor och böcker på nätet. Andra storsäljare är linser och bläckpatroner.

Annat av intresse från Dagens Nyheter: ”Viktigt att kunderna känner att det finns en människa bakom”

Mest köpta produkterna

  1. Hemelektronik, tv, video, mobiltelefoner
  2. Skivor
  3. Böcker
  4. Resor
  5. Bläckpatroner till skrivare
  6. Kontaklinser
  7. Banktjänster
  8. Smink

Största e-handelsaktörerna

  1. NetOnNet
  2. AdLibris
  3. Bokus
  4. InkClub
  5. OnOff
  6. Siba
  7. LensWay
  8. CdOn
  9. Ginza

Största distanshandelsföretagen

  1. Ellos
  2. H&M/Rowells
  3. NetOnNet
  4. Haléns
  5. Home Entertainment (musik & film)
  6. Yves Rocher (smink)
  7. Fleur de Santé (smink)

Källa: Dagens Nyheter

Personligen har jag köpt ganska mycket via nätet. Men jag har svårt att säga att jag ”e-handlar” för vad det oftast handlar om är att man beställer via postorder. Företag som NetOnNet och Discshop säljer via postorder och är därför inga ”internetföretag” som en del väljer att kalla dem. Annars skulle man kunna kalla Haléns och Ikea för bokförlag.

Dagens Nyheters beskrivning som ”distanshandelsföretag” är däremot helt korrekt. Det handlar om handel från distans, och det spelar ju faktiskt ingen roll om vi faxar in vår order eller skickar ett e-postmeddelande. Det är fortfarande distans.

Samtidigt skriver IDG.se att e-handlarna är usla på marknadsföring. 54 procent använde sig av sökmotoroptimering, 49 procent av tidningsannonser och 30 procent använder sig av banners. Få utnyttjar affiliateprogram eller e-post i sin marknadsföring.

Amazon inte längre förebilden för e-handel

Jakob Nielsen har i sin Alertbox i dag skrivit att Amazon inte längre är förebilden för design av e-handelswebbplatser.

Nielsen skriver att Amazon fungerat bra därför att det är en av de största nätbutikerna på nätet. Att vara störst innebär att Amazon kunnat sätta standarder för hur saker och ting ska fungera. Om mindre nätbutiker kopierat detta sätt så får besökaren mindre problem att handla eftersom de känner igen sig. (Ungefär som i nätets barndom, de som utformade webbsidorna då lade grunden till hur vi använder det i dag, även om det givetvis utvecklats sedan dess.)

Så har det fungerat fram tills nu, säger Nielsen. Amazon har ändrat för mycket på sin webbplats att de i stället bryter mot konventioner som blivit vanliga på nätet. Vi förväntar oss alltså att det ska fungera på ett visst sätt, medan Amazon gör tvärtom.

Amazon har alltså blivit sämre därför att:

  • För mycket skit på sidorna. För varje sak man lägger till på en webbsida blir det svårare att hitta det man verkligen ska göra. Köpa böcker.
  • Sökfunktion som söker på hela nätet. Om en användare vill söka på nätet så går de till sin favoritsökmotor. Inte Amazon.
  • Annonser bland sina böcker gör naturligtvis att de tjänar mer pengar, men samtidigt kanske kunden inte köper Amazons egna böcker. Låter det logiskt?
  • Dåligt gränssnitt vid kategorier för speciella produktsidor. Samma stuk används på en produktsida för böcker som för plasmaskärmar. Det är två olika produkter som behöver visas annorlunda, men Amazon strömlinjeformar alla produkter till samma utformning och det ger därför problem med användbarheten.
  • Dålig integration mellan internationella webbplatserna. Amazon finns i flera länder, men det finns inget sätt att veta om en bok finns i ett land närmare dig, om du inte söker efter den själv.
  • Amazon kommer i flera förpackningar. Andra företag använder deras programvara. Det framgår inte tydligt att Amazon inte står bakom andra e-handelsplatser. Eller tvärtom.

Men Amazon har fortfarande sina ljusa stunder, menar Nielsen. Men helheten är inte vad den en gång varit.

Plocka bort en bit av adressen och hamna högre upp

Låt säga att du har en adress på din webbplats som ser ut som /bilar/kombi/volvo/v70/. Den säger ju allt om innehållet. Men vad den också ska göra är att fungera i en hieraki.

Om du plockar bort v70 från slutet så ska alltså alla Volvobilar dyka upp. Och likaså om du tar bort en nivå till så ska samtliga kombibilar visas upp. Det är maximal tillgänglighet (och användbarhet) om man utifrån adressen kan navigera sig genom en webbplats. För vem vet, du kanske letar efter en kombi, fast en Saab i stället? Då är det ju bara att testa /bilar/kombi/saab/.

Om det är enkelt så innebär det att vi hittar det vi söker. Hittar vi det vi söker blir vi glada. Blir vi glada blir vi mer benägna att köpa. Köpa är bra. Då tjänar man pengar.

Alltså: enkelt för kunden = mer pengar till företaget. Tänk vad enkelt det är. 😉

Discshop vet hur en kundvagn ska se ut

Som alla fanatiker av webben har jag en favorit. Min heter Discshop och säljer dvd-filmer. Det är en nästan helt perfekt nätbutik i alla avseenden.

Dessutom är den en av få svenska butiker som verkligen har gjort en användbar kundvagn. Det finns inga som helst fel där.

Så här ser kundvagnen ut tom respektive med några filmer i:
Tom kundvagn
Kundvagn med tre filmer i

Varför tycker jag egentligen att Discshops kundvagn är så bra? Jo, därför att:

  1. Visar tydligt när det inte finns några filmer i den.
  2. Ligger väl synlig och högt upp på sidan (den så kallade ”ettan” i tidningstermer).
  3. Filmerna ligger inte i en drop-down-meny. Jag kan därför lätt överblicka vilka filmer som finns där, utan att klicka. Dessutom ser jag vad varje film kostar, och om priset blir för högt kan jag enkelt sortera bort de filmer som är för dyra.
  4. Den totala summan visas inklusive frakt. Jag får inga överraskningar om hur mycket det kommer att kosta.
  5. Jag kan utan problem ta bort en film genom att klicka på det röda krysset.
  6. Samtidigt kan jag läsa beskrivningen av filmen genom att klicka på titeln.
  7. När jag lägger en film i kundvagnen så hamnar jag på samma sida som jag var på, med ett litet diskret meddelande om att ”Filmen lades till i din kundvagn!”. Jag har alltså kontroll över sidorna.

Drop-down-menyer har återigen visat sig värdelösa för kundvagnar och det är konstigt att de fortfarande används i vissa nätbutiker. För att ta bort en film måste man gå till en separat sida där (oftast) antalet filmer fylls i. För att ta bort en film fyller man i ”0” och uppdaterar listan. Inte speciellt logiskt.

Det hade varit mycket bättre med en knapp där det stod ”Ta bort denna film”. Vill jag köpa flera filmer av samma titel så är det mer logiskt att jag klickar på ”köp” två gånger, än att gå in i kundvagnen och uppdaterar antalet.

Driv inte kärnkraftverk med QuickTime!

Jo, så står det faktiskt i deras avtal för att använda programmet.

Borland, som sålde Linuxbaserade operativsystem, är också rätt roliga. För ett par år sedan skrev de i sitt avtal att de kunde storma in hos användare och beslagta datorer för att se om licensen användes korrekt. Användaren skulle dessutom själv betala för tillslaget!

Konsumentverkets jurist, Nils Ahlén, gick igenom Microsofts licensavtal för Xbox Live (ett sätt att spela mot andra Xbox-anhängare via nätet). ”Ett skämt. Avtalet är helt obegripligt och verkar vara direkt översatt från engelska. Sådant här ska man inte godkänna” är hans kommentar.

Avtalet för Xbox Live är 14 sidor långt, eller 43 106 tecken. Det står också att Microsoft kan ändra avtalet när som helst. Om det görs så måste de avisera ändringen på deras webbplats. ”Ett oskäligt avtalsvillkor och därmed olagligt”, säger Nils Ahlén.

I USA utgår man från att bli stämda och inkluderar därför allt i avtalen. I Sverige går vi däremot mer på rimlighet och förutsätter vissa saker. Jag menar, har du haft planer på att driva ett kärnkraftverk med hjälp av bild- och ljudprogrammet QuickTime?

Långa avtal brukar vara en varningssignal. Det kan till och med stå att spionprogram installeras. Men ingen orkar läsa igenom så många sidor skriven på svår svenska (ofta direkt översatt från engelska).

Frågan är vilket lands regler som gäller vid en tvist. Det kan bara lösas från fall till fall. Därför är det bra att köpa datorprogram i en svensk butik. Då gäller konsumentköplagen och då är skyddet för köparen stort. Oskäliga avtal blir nämligen ogiltiga i Sverige.

Mitt råd är att skriva på enkel svenska i ditt avtal. Som jag skrivit tidigare så kan alla förstå det. Om avtalet är långt kan det vara bra att sammanfatta avtalet i några viktiga punkter. Försök inte dölja texter och SKRIV INTE MED STORA BOKSTÄVER. Jag har aldrig förstått det. De viktigaste avsnitten (för företaget) skrivs med versaler, men det blir ju betydligt mer svårläst och därmed läser man det mindre. Det finns ingen logik i det. Dessutom bör man använda numrerade listor eftersom man då kan hänvisa till en specifik klasul. Avtal är inte heller lämpade som brödtext.

(Källa: Råd & Rön nr 6, juni 2005.)

Tappar stora företag kontakten med kunder?

En sak har jag funderat på länge. Ett litet företag sägs ofta kunna ha bra och personlig kontakt med kunder, men när företaget växer och blir större så tappar man kontakten. Är det så?

Som ensam företagare utan anställda (som jag själv är) så är man självklart mån om sina kunder. Personlig service blir en självklarhet – det finns ju ingen annan som kan hjälpa till.

Men tänk om jag hade 20 anställda och tusentals kunder. Då hade jag placerat kanske fem personer på försäljning och gett dem ”egna” kunder som de får ha kontakt med personligen. På så vis kan kunden alltid möta samma försäljare som redan känner till vilka de är och deras behov. Kontakten blir då alltid personlig, företaget upplevs som litet, men är egentligen stort. Small is the new big, som marknadsföraren Seth Godin uttryker det i sin blogg.

Har du varit i kontakt med något stort företag (som exempelvis Microsoft) som behandlat dig speciellt?