Vad är det som säljer på nätet?

Dagens Nyheter skriver i artikeln E-handeln gör comeback:

E-handeln har gjort comeback och omsätter närmare 8 miljarder kronor per år i Sverige. I dag säljer elektronikprylar mer än både skivor och böcker på nätet. Andra storsäljare är linser och bläckpatroner.

Annat av intresse från Dagens Nyheter: ”Viktigt att kunderna känner att det finns en människa bakom”

Mest köpta produkterna

  1. Hemelektronik, tv, video, mobiltelefoner
  2. Skivor
  3. Böcker
  4. Resor
  5. Bläckpatroner till skrivare
  6. Kontaklinser
  7. Banktjänster
  8. Smink

Största e-handelsaktörerna

  1. NetOnNet
  2. AdLibris
  3. Bokus
  4. InkClub
  5. OnOff
  6. Siba
  7. LensWay
  8. CdOn
  9. Ginza

Största distanshandelsföretagen

  1. Ellos
  2. H&M/Rowells
  3. NetOnNet
  4. Haléns
  5. Home Entertainment (musik & film)
  6. Yves Rocher (smink)
  7. Fleur de Santé (smink)

Källa: Dagens Nyheter

Personligen har jag köpt ganska mycket via nätet. Men jag har svårt att säga att jag ”e-handlar” för vad det oftast handlar om är att man beställer via postorder. Företag som NetOnNet och Discshop säljer via postorder och är därför inga ”internetföretag” som en del väljer att kalla dem. Annars skulle man kunna kalla Haléns och Ikea för bokförlag.

Dagens Nyheters beskrivning som ”distanshandelsföretag” är däremot helt korrekt. Det handlar om handel från distans, och det spelar ju faktiskt ingen roll om vi faxar in vår order eller skickar ett e-postmeddelande. Det är fortfarande distans.

Samtidigt skriver IDG.se att e-handlarna är usla på marknadsföring. 54 procent använde sig av sökmotoroptimering, 49 procent av tidningsannonser och 30 procent använder sig av banners. Få utnyttjar affiliateprogram eller e-post i sin marknadsföring.