MSN Adcenter nästa annonsprogram som liknar Adwords

Microsoft ska konkurrera med Googles annonssprogram Adwords. MSN Adcenter kommer det att heta. (Läs hela nyheten på IDG.se: Microsoft tar upp matchen mot Google Adwords.)

Skillnaden är att Microsoft ska leverera sökordsannonser utifrån demografisk data – alltså kön, ålder och geografi. Google, däremot, leverar sökordsannonser utifrån språk och land på sin höjd.

Demografin plockar de från alla deras tjänster såsom Hotmail och Mitt MSN. När man utformar sin sökordskampanj kan man välja att se hur många som söker efter ordet ”basket” och samtidigt få fram om det är mest kvinnor eller män som letar efter ordet. (Det är faktiskt mest kvinnor, viser det sig.)

Givetvis kan man därför rikta kampanjen mot valda målgrupper. En finurlig finess är att man i efterhand kan följa upp kampanjen och se den verkliga målgruppen. Var det verkligen mest kvinnor som letade efter stringtrosor? 😉

Jag tycker det låter klart intressant och verkar vara ett stort steg inom marknadsföring på nätet. Microsoft verkar sitta på mängder med data om sina användare och nu kommer det verkligen till användning.

MSN Adcenter har öppnat i Singapore och Frankrike redan, men dyker upp i USA om en månad. Det tar väl flera år innan det kommer till Sverige…