Webbutveckling

Hur man bygger webbplatser med fokus på struktur, tillgänglighet och användbarhet (inte så mycket kod). Det var det bloggen handlade om från början.

Google stängde av bloggar på grund av spamflaggad e-postadress

Google tycks ha ett ganska sjukt system vad gäller att stänga ned användare. Joakim Jardenberg på utvecklingsbolaget Mindpark har fått tre bloggar nedstängda. De tre bloggarna ligger hos tjänsten Blogger.

Anledningen är att Google har markerat hans e-postadress på Gmail som en spamadress. Detta ställer då naturligtvis frågan om det fungerar likadant på alla Googles användarkonton, exempelvis för AdWords eller AdSense.

Problemet som kan uppstå är ju att någon ”kapar” din e-postadress och skickar ut mängder med spam med den. Därefter stänger Google av ditt konto och du kan få svårighet att få tillbaka all den information du givit bort till Google, eller för all del innestående betalningar på ditt AdSensekonto.

Trots de negativa effekterna är detta en god indikator på vad som kan hända när ett företag får för mycket makt. Och speciellt om du förlitar dig på att Google alltid ska finnas för dig, och bygger hela din verksamhet kring deras tjänster. Att ha ett alternativ till hands är därför nödvändigt, och att inte låsa kritisk data mot en viss leverantör.

Starta din blogg på en egen domän, välj dubbla statistikverktyg och förlita dig inte på Google Docs för att lagra dina dokument, utan spara säkerhetskopior. Sannolikheten för att du ska uteslutas från sökmotorn är dock tämligen liten.

iRider är en gammal webbläsare ingen hört talas om

iRider är en bortglömd webbläsare, skriver Jonas på Stark Signal. Ärligt talat har jag aldrig hört talas om den förrän nu.

Det man slås av först i gränssnittet är att de flikar vi numer är vana vid, som i Firefox, är ersatta av en vänstermeny. Denna fungerar lite annorlunda och grupperar besökta sidor i en hierarki.

På så vis håller iRider reda på vilken webbplats du befinner dig på, och du kan med en knapptryckning stänga ned alla de undersidor som tillhör en specifik webbplats.

Jag tycker webbläsaren verkar köra Internet Explorer i botten, eftersom jag fick ett varningsmeddelande innan start som talade om att den specifika versionen, Internet Explorer 7.5 enligt iRider, kanske inte stöds till fullo.

Ta också en titt på demovideon så förstår du hur den fungerar.

Integrera radannonser på din webbplats med Traderas API

Tradera har släppt ett API som låter dig bygga smarta webblösningar som snackar med deras annonsdatabas. På Tradera Developer Program kan du bygga en tillämpning som kommunicerar via en webbtjänst och hämtar annonser och visar på din egen webbplats.

The API offers unprecedented opportunities for you as a developer, affiliate or entrepreneur to build a new Tradera business or expand your current business, reach new customers, and create a potential new stream of revenue.

(Via Webpal)

Vägen till framgång är genom misslyckanden

Det finns egentligen ingen dålig affärsidé. Bara bra och mindre bra utvecklade affärsidéer. Om vi tar Google som exempel, så kan man tro att deras verksamhet kantrats av obönhörlig framgång. Men naturligtvis har även de haft mängder med misslyckanden. IDG har skrivit om Googles tio värsta floppar.

Christian på Disruptive har tjatat på mig ett tag nu att jag ska länka till deras sida om affärsidéer, så jag gör väl det. 😉 Förmodligen har det att göra med att ordet affärsidéer ger mig en högre träff på Google, vilket jag tycker är lite småkul eftersom jag inte aktivt optimerat för just det ordet.

Samlade länkar om Googles webbläsare Chrome


Ingen har väl missat att Google har släppt en egen webbläsare som de kallar Chrome. Min första anblick är att det är ett väldigt avskalat program. Det enda man ser är i princip det man använder mest; adressfält och de vanligaste navigeringsknapparna. Sökningar sker direkt i adressfältet.

Här följer ett antal länkar som kan vara intressanta:

Ladda ned och testa. Ett tips är att testa det i Virtual PC så slipper du fylla ditt eget system med skräp. Vi får heller inte glömma att en ny beta av Internet Explorer finns ute att testa. Det är nödvändigt att hålla koll på ändringarna i webbläsarna på ett tidigt stadium. Då slipper du huvudvärk när de väl finns för den stora massan, eftersom dina webbplatser kan sluta fungera när ändringar införs.

Bästa artiklarna (roundup)

En sammanfattning (roundup) av årets hittills bästa artiklar på Backend Media.

I vilken ordning placeras knapparna ”OK” samt ”Avbryt”?

OK/Avbryt

Ska man placera OK-knappen före Avbryt eller vice versa? Det är en fråga jag har undrat över många gånger när jag utformat webbformulär. Det har alltid slutat med att jag tittat på hur andra har gjort, och i synnerhet hur det ser ut i operativsystemet.

Jakob Nielsen har testat knapparnas placering och kommit fram till att det egentligen inte spelar någon roll. Det är betydligt mer viktigt att följa de konventioner som finns på plattformen, det vill säga applikationen eller operativsystemet.

Alltså: OK och sedan Avbryt, eller Spara och sedan Förhandsgranska etc.

Glöm inte bort navigeringen med hjälp av webbadressen

En meny ska vara tillgänglig och pedagogisk. Men själva webbadressen glöms lätt bort. Det är trots allt den mest vitala delen av navigationen och som är svårast att ändra när den väl är etablerad.

Av någon anledning skulle jag titta på näringsdeklarationen på den müsli jag äter. Efter att nyss ha inspekterat paketet hamnade jag på tillverkaren Axas hemsida för müslimärket ”Guld” som jag äter.

Adressen dit är axa.se/prc/prc.nsf/DisplayFolders?Open
&webpage=F7F112AA80D6A733C12570A500438715&
Folder=musli&SubFolder=musli&acronym=axamain
&level=3&back=2

Föga upphetsande adress. Dessutom omöjlig att komma ihåg. Här är mitt förslag:

axa.se/musli/guld/

Fördelen med den här typen av adresser är att det dessutom går att förutse hur navigationen är uppyggd. Du har förmodligen redan gissat att under axa.se/musli hittar vi en överordnad lista över olika müslisorter. Och du kan byta ut guld mot ett annat varumärke.

I grund och botten handlar webbadressnavigationen om domän.se/kategori/produkt. Om du har produkter som av olika skäl är svåra att kategorisera, eller kan hamna i fler än en kategori, är det en god idé att ta bort kategorin. Alltså domän.se/produkt.

Hierarkin ska avslöja sig i adressen

Webbadressen är ett bra sätt att avslöja hur långt ned i hierarkin man befinner sig, liksom att ge besökaren information om hur man tar sig vidare.

I exemplet ovan med Axa så är Guld namnet på produkten och müsli kategorin. Följdaktligen är hierarkin följande:

  1. Axa (startsida)
  2. Müsli (kategori)
  3. Guld (produkt)

Genom att plocka bort bit efter bit i webbadressen ska vi hamna högre och högre upp i hierarkin. Det blir som en brödsmulenavigering, Axa > Müsli > Guld, som återspeglas i webbadressen.

Förslag på utformning av vanliga webbadresser

Nedan finner du ett par förslag på utformningen av webbadressen för vanliga typer av webbplatser.

E-handel

domän.se/kategori
domän.se/kategori/eventuell-underkategori
domän.se/kategori/produkt

Exempel: mobiltelefoner.se/sonyericsson/w810i

Nyheter

domän.se/kategori
domän.se/kategori/årtal/månad/dag/nyhetens-namn

Exempel: nyheter.se/inrikes/2008/05/20/moderaterna-arga

Självklart ska man kunna navigera uppåt i hierarkin. Tar man bort nyhetens namn (så att det blir /inrikes/2008/05/20) ska man se nyheter för den specifika dagen. Och fortsättningsvis för den specifika månaden, året och slutligen (när bara /inrikes/ återstår) de senaste nyheterna under den kategorin. Detta gör att en användare kan nå allt innehåll enkelt, utan att använda webbplatsens konventionella navigering.

Bloggar

domän.se/kategori
domän.se/inläggets-namn
domän.se/årtal/månad/år

Exempel: blogg.se/navigering-med-webbadressen

Här undviker jag att ha med kategorinamnet i adressen för ett enskilt inlägg eftersom ett inlägg vanligen placeras i flera kategorier. Alternativt kan man välja en huvudkategori där inlägget publiceras, varfter inlägget även kan hittas i de andra kategorierna.

Inläggets namn bör inte spegla rubriken. Det blir för långt och innehåller för mycket småord. I denna artikel du läser just nu ser den ut som följande: glom-inte-bort-navigeringen-med-hjalp-av-webbadressen. I stället bör den vara likt följande: blogg.se/navigering-med-webbadressen eller på annat sätt lika kort, koncis och unik. Undvik om möjligt vanliga ord som och, med, eller och liknande. Satsa på unika nyckelord.

Nyckelorden i adressen är också en viktig del av sökmotoroptimering. Men i vårt fall koncentrerar vi oss i första hand på användarvänlighet för läsaren. Den automatiska sökmotoroptimeringen som uppstår är en positiv bieffekt.

Som du säkert noterar så har bloggen inte datumet i webbadressen heller (förutom när man ska bläddra). Bloggar är i regel inte knutna till datumet som nyheter är. Men om du av någon anledning satsar på dagsaktuella nyheter på din blogg är det nyhetsadresserna du ska använda.

Katalogtjänster

(annonser, telefonnummer, företag etc)
domän.se/kategori-eller-bransch
domän.se/geografisk-placering
domän.se/kategori-eller-bransch/geografisk-placering
domän.se/foretagsnamn

Exempel: register.se/snickare/stockholm

Om vi tar en telefonkatalog som exempel är det en bra idé att ha två olika kategorier i den andra nivån av hierarkin (nedanför förstasidan). Först letar man efter en typ av bransch: register.se/snickare (hitta snickare i Sverige) och sedan var de finns: register.se/snickare/stockholm (snickare i Stockholm).

Ibland är det också nödvändigt att bläddra efter företag i orten. Då går man direkt in på register.se/stockholm (alla företag i Stockholm). Väljer man sedan snickare bör man däremot skickas till register.se/snickare/stockholm. Adressen register.se/stockholm/snickare bör också finnas, för konsekvensens skull, men ska däremot skicka användaren vidare till den förra.

Detta gör att användaren kan använda endera sättet att hitta information och är inte begränsad till någon speciell struktur, även om det i realiteten är så. Dessutom får varje innehåll en unik adress, vilket underlättar länkning och indexering hos Google eftersom du slipper dubbelt innehåll.

När det finns flera sätt att hitta information (bransch och ort i vårt exempel) är det viktigt att bestämma vilket som ska vara det primära sättet. I vårt fall är det bransch och därefter ort. Det bör bestämmas efter det tillvägagångssätt som är vanligast bland användaren. Jag drar en slutsats från mitt eget sökande att jag först letar efter en viss bransch och sedan inriktar mig på en specifik ort.

På annonssajten Blocket är det däremot tvärtom. Där utgår man från att välja län först, och sedan kategori. Blocket har kritiserats för detta av informationsarkitekter som menar att man i första hand bör välja kategori, eller åtminstone bådadera redan på förstasidan. Men Blocket kanske lutar åt att i första hand vara en lokal annonsplats?

Hur du än gör bestäms av vad du har för tjänst och hur dina användare beter sig. Ta reda på det genom att göra en undersökning, fråga eller försök att observera hur de hittar information genom att göra kontrollerade användartester.

Lätt att läsa upp över telefon

Ibland läser jag upp webbadresser över telefon. Det fungerar oftast dåligt, men om man använder metoderna jag angivit ovan så kan man i stället berätta vad man bör skriva. ”Jo, först skriver du inrikes, snedstreck, årtalet, månad, dag och sedan ser du artikeln där”. Det är också underförstått att man enkelt kan byta ut inrikes mot utrikes.

Jag vill påstå att utformningen av webbadressen är den absolut viktigaste delen inom webbutveckling. Webbadressen är det som får spridning enklast, mest okontrollerat, och är svårast att påverka i efterhand. Innehållet på webbplatsen går att ändra på ett par sekunder. Men om du noga tänker igenom alla aspekter från början, blir det enklare för dina besökare och det resulterar i slutändan i mer trafik och intäkter.

Börja tillämpa bättre webbadresser

Om du har ett publiceringssystem som spottar ut långa webbadresser och som har varit indexerade i många år är det svårt, jobbigt och också tidskrävande att byta ut adresserna.

I en tidigare artikel beskrev jag hur du bygger om din webbplats men behåller plats på Google.

De fyra värsta misstagen inom webbdesign

Det finns många saker att störa sig på när det gäller webbdesign. Men det finns fyra saker som är de värsta av de värsta. Fyra dödssynder anno 2007.

1. Ladda om sidan när du minst anar det

På nätet gäller det att vara först med nyheter. Allra först. Gärna så ”först” att det innebär att sidan måste laddas om under tiden du läser, i händelse av att det kommit en ny extravagant nyhet som du bara måste läsa.

Att lägga läsaransvaret på läsaren går naturligtvis inte. Ladda gärna om sidan var tionde minut, helst när användaren läst halva stycket efter att återvänt till datorn efter en vända på toaletten. Omotiverade sidladdningar ger bättre statistik för annonsörerna också.

Syndare: dn.se, svd.se (laddas om var tionde minut)

2. Förläng laddningstiden och frys webbläsaren

Post- och telestyrelsen lovar bredband åt alla hushåll 2010. Fiber kan byggas ut ganska enkelt varefter tekniken utvecklas och det senaste lovordet är en gigabit per sekund. Men även om man i nuläget sitter med en lina på hundra megabit per sekund kan det gå sakta. Laddningstiden på de enskilda servrarna blir lidande, eller andra flaskhalsar någon annanstans i det enorma nätverket. Att ladda en sida ska gå snabbt. Så enkelt är det bara.

Lång laddningstid är inte enbart beroende på servern. En snabb server som kastar ur sig flera megabyte av javascript (läs skräp) måste först tolkas och köras av den mottagande datorn. Det är först när sidan laddat klart i webbläsaren som laddningstiden är avslutad.

Syndare: prisjakt.nu (med javascript lika svällande som en brunstig tonårspojke)

3. Visa kommentarerna i omvänd kronologisk ordning

Bloggar visar senaste inlägget överst, precis som nyhetssajter. Man gör detta eftersom varje artikel i regel är oberoende av den föregående och för att få det senaste levererat först.

Men en del gör dock samma sak med kommentarer, vilket blir konstigt eftersom man då måste läsa nedifrån och upp. I en diskussion är kronologi den viktigaste komponenten och det blir näst intill omöjligt att skapa ett sammanhang utan korrekt ordning. Det är som att läsa en roman en sida i taget. Baklänges.

Syndare: idg.se (som dock tog sitt förnuft till fånga och rättade till problemet)

4. Spela upp videoklipp så fort sidan öppnas

Det här är den absoluta dödssynden som leder till omedelbar hjärtsvikt med en fatal utgång som följd.

När jag går igenom mina nyhetsflöden öppnar jag dem oftast i nya tabbar för att läsa senare. Eftersom jag arbetar med film innebär det en del videotittande. Det värsta är när jag sitter på kvällskvisten, med svag musik och dämpad belysning, och går in för att bli totalt överrumplad av att webbsidan startar musiken omedelbart. På högsta volym såklart.

En annan lika jobbig variant är när de tar ett videoklipp med låg volym och lägger in en musikvinjett i början som inte riktigt är anpassad för klippets totala dynamik. Följden blir att när klippet repeteras, spränger det nästan högtalarna – för att inte tala om de före detta trumhinnorna. (Eftersom man höjt volymen för att höra dialogen.)

Men YouTube spelar upp videoklipp direkt? Nej, det gör de inte. Endast när man aktivt väljer att gå in på en videosida spelar de upp videoklippet. Inte när man går till huvudsidan, eller när man bäddar in videoklippet på en blogg.

Syndare: kristallen.tv (har lyckligtvis rättat till det), ted.com (vinjetten spränger trumhinnan, liksom kontraktet med hyresvärden)