Google

Sökmotormarknadsföring enbart för Google.

10 knep för att lyckas med din webbplats

  1. Bli länkad. Varje gång en webbplats länkar till dig så får du en ”röst”. Ju fler röster din webbplats får, desto mer omtyckt är den. Google gillar omtyckta webbplatser och placerar dessa högt upp i sitt sökresultat.
  2. Optimera din webbplats. Sökmotoroptimering kan låta svårt, men det handlar bara om att göra det enkelt för Google och andra sökmotorer att hitta och förstå din webbplats. Läs en guide som beskriver hur du optimerar din webbplats för sökmotorer.
  3. Skriv vettiga rubriker. Tänk på att sökmotorer är verktyg för att hitta din webbplats. Om du fyller din webbsida med nyckelord kan det hända att du hamnar högt i sökresultaten, men den besökare som kommer dit hittar inget värde. Det är därför viktigt att du beskriver dina webbsidor tydligt och enkelt. Det är bättre att skriva ”Så kan du börja sälja nätannonser” i stället för ”Sälja nätannonser”.
  4. Enkel adress. Desto kortare och enklare, desto större chans att någon kommer ihåg den.
  5. Bygg med semantik. Tänk på att utforma dina webbsidor med rubriker och mellanrubriker.
  6. Fyll på med nytt. Uppdateringar är viktiga. Det visar att din webbplats är levande och att du faktiskt bryr dig om den.
  7. Släng ramarna. En unik adress bör vara en unik webbsida. Nu när vi kan surfa från våra mobiltelefoner (jag gör det!) ställer du bara till med problem. Läs gärna vanliga fel på webbplatser enligt Mediabyrån.
  8. Det finns inga genvägar. Glöm allt vad genvägar heter. Hårt arbete, bra innehåll och regelbundna uppdateringar – blod, svett och tårar.
  9. Svara på e-post. Jag svarar på nästan alla e-post jag får, oavsett om jag kan hjälpa till eller inte. Huvudsaken är att jag svarar och är ärlig. Ibland får jag svar tillbaka i stil med ”Oj, jag trodde inte du skulle svara – tack!”. Har jag inget svar så skriver jag det, och i bästa fall hänvisar till någon som vet.
  10. Förbered och planera. Gör ett schema över alla veckor och skriv in vad du ska göra med webbplatsen varje vecka. Det behöver inte vara mycket, kanske en liten nyhet eller förbättring, men se till att sprida ut arbetet och gör små förändringar ofta, i stället för stora förändringar sällan. Då kan du lättare upptäcka fel och snabbt se vad som fungerar och vad som inte gör det.

Länka ord och korta fraser – inte hela meningar

En sak jag lagt märke till på de större nyhetsportalerna är att de ofta länkar hela ingressen.

Det gör bland annat Göteborgs-Posten. Hur tror ni det låter i en skärmuppläsare? Förmodligen något i stil med:

Länk: Polisskott vid taxidrama.

Länk: Tidigt i morse utspelades ett drama i och kring en taxibil i närheten av Hjalmar Brantingsplatsen på Hisingen. I samband med tumultet kände en polis sig hotad och avlossade varningsskott.

Det verkar kanske lätt när du ser det så, men titta då här:

Är det lätt att få en överblick? Kan du säga vad varje länk går till? Det kan troligtvis inte en blind person heller, eller en sökmotor för den delen.

Därför: länka med titeln på måldokumentet, eller en annan kort fras som beskriver innehållet, och gör en javascript-länk av ingressen:

Polisskott vid taxidrama

Tidigt i morse utspelades ett...

Några fördelar att bara ha en länk och länka resten med javascript:

  • Länken kommer inte att läsas upp av skärmläsare, de blinda får bara en bra utformad länk per nyhet – vilket är mer än nog.
  • Länken kommer inte att ses av sökmotorer, endast ett fåtal relevanta sökord kommer därför med i länktexten.
  • Det fungerar utmärkt för den vanlige surfaren.
  • Det fungerar utmärkt även för den som har javascript inaktiverat, rubriken fungerar ju som länk.

MSN Adcenter nästa annonsprogram som liknar Adwords

Microsoft ska konkurrera med Googles annonssprogram Adwords. MSN Adcenter kommer det att heta. (Läs hela nyheten på IDG.se: Microsoft tar upp matchen mot Google Adwords.)

Skillnaden är att Microsoft ska leverera sökordsannonser utifrån demografisk data – alltså kön, ålder och geografi. Google, däremot, leverar sökordsannonser utifrån språk och land på sin höjd.

Demografin plockar de från alla deras tjänster såsom Hotmail och Mitt MSN. När man utformar sin sökordskampanj kan man välja att se hur många som söker efter ordet ”basket” och samtidigt få fram om det är mest kvinnor eller män som letar efter ordet. (Det är faktiskt mest kvinnor, viser det sig.)

Givetvis kan man därför rikta kampanjen mot valda målgrupper. En finurlig finess är att man i efterhand kan följa upp kampanjen och se den verkliga målgruppen. Var det verkligen mest kvinnor som letade efter stringtrosor? 😉

Jag tycker det låter klart intressant och verkar vara ett stort steg inom marknadsföring på nätet. Microsoft verkar sitta på mängder med data om sina användare och nu kommer det verkligen till användning.

MSN Adcenter har öppnat i Singapore och Frankrike redan, men dyker upp i USA om en månad. Det tar väl flera år innan det kommer till Sverige…

Nu kan du söka efter bloggar hos Google

Google har nu lanserat en tjänst som de kallar Google Blog Search. Namnet säger sig självt, sök enbart på bloggar. Google är först ut med detta, i alla fall bland de större söktjänsterna. Det är väl bara en fråga innan Yahoo! hakar på. MSN Search från Microsoft verkar däremot inte vara någon innovatör precis. (När gjorde Microsoft något nyskapande inom söktjänster senast?)

Det som är speciellt bra med bloggar är att de ofta är utformade på samma sätt. Det finns mycket metadata som är kopplat till varje inlägg, alltså bakgrundsinformation om själva inläggen. Det gör det enkelt för Google att plocka ut vem som skrivit inlägget, publiceringsdatum, namnet på bloggen och så vidare.

Testa själv. Det verkar väldigt intressant. Tjänsten är dock i beta och verkar inte riktigt stabil. Jag fick ”server error” ett par gånger.

Vilka meta-taggar måste jag använda?

Behöver man använda meta-taggar i html-koden? Vad fyller de för funktion?

Meta-taggar är till för att beskriva en webbsida. Metadata betyder nämligen just ”information om information”. Det kan vara saker som vem som har skrivit dokumentet, när det senast ändrades och en kort beskrivning av innehållet. Ibland kan man även använda nyckelord för att sökmotorer ska hitta dessa ord. Men det har missbrukats, och knappt någon sökmotor vill känna vid nyckelord inmatade i meta-taggarna.

Den enda taggen som används flitigt av Google är description. Den kan ibland visas i sökresultatet hos sökmotorer. Se nedan:

Description visas på Google

Meta-taggen ser ut så här och placeras mellan <head>:

<meta name="description" content="Konsten att bygga webbplatser som är enkla och användbara." />

Det är denna du ska koncentrera dig på. Men lägg inte in nyckelord här, utan skriv en slagkraftig beskrivning som ger känslan ”åh, det måste jag läsa mer om”. Det är trots allt människor som ska läsa den texten, inte sökmotorer.

Dessutom finns det flera länkkataloger som till exempel Dmoz som använder description. Då visas startsidans titel och beskrivningen från meta-taggarna.

Så bygger du om din webbplats men behåller plats på Google

Planerar du att flytta webbsidor eller kanske bygga om hela din webbplats? Då kan det vara praktiskt att se till så att gamla adresser inte slutar fungera. Det finns flera tekniker att göra det på, men bara ett som är rätt.

När sökmotorn Google indexerar din webbplats så får du en PageRank. Det är Googles mått på hur bra din sida är i förhållande till alla andra. PageRank är en tiogradig skala och ju högre, desto bättre. PageRank är en av de faktorer som avgör din position på sökresultatsidan (ofta kallad SERP).

När du byggt en stor webbplats och hamnat högt upp hos sökmotorerna är det inget kul att kasta bort det. Byter du från ett publiceringssystem till ett annat är risken stor att adresserna ändras. När en besökare hittar din sida på Google hamnar de i stället på 404 File Not Found. Det är ett allt för vanligt problem på nätet.

När du flyttar en webbsida:

När någon kommer till din gamla sida så ska du skicka status i meddelandehuvudet om att sidan är flyttad. Det heter 301 Permanently Moved och innebär att Google ska ersätta den gamla adressen med den nya. Samtidigt så skickas man automatiskt vidare till den nya webbsidan.

Så här kan det se ut i PHP:

/gammalsida/index.php
<?
header("Status: 301 Moved Permanently");
header("Location: /nysida/");
?>

Så här kan det se ut i ASP:

/gammalsida/default.asp
<%@ Language=VBScript %>
<%
Response.Status = "301 Moved Permanently"
Response.AddHeader("Location", "/nysida/")
%>

Så här kan det se ut i ASP.NET med C#:

/gammalsida/default.aspx
<script language="c#" runat="server">
private void Page_Load(object sender, System.EventArgs e)
{
Response.Status = "301 Moved Permanently";
Response.AddHeader("Location","/nysida/");
}
</script>

Du kan också använda redirects för att flytta besökaren automatiskt till en ny sida. Men kom ihåg att en vanlig redirect fungerar som en tillfällig ändring. Om du skriver in /gammalsida och skickas vidare till /nyasida kommer Google fortfarande att använda /gammalsida i sitt index. Och ibland fastnar även den nya sidan (det kan alltså bli två adresser med samma innehåll).

När du vill ta bort en webbsida:

Det händer ju också att man behöver ta bort sidor. Sidor som inte längre får finnas kvar av en eller annan orsak. Vad du inte ska göra är att ta bort dokumentet och tro att allt är frid och fröjd. Nej, Google (plus alla dina besökare) kommer då i stället att få 404 File Not Found. Vi betraktar det som att webbpublicisten har gjort ett fel, kanske länkat fel när en ändring har gjorts eller liknande. Google kommer då försöka tills den hittar filen. Det kan vara vara i all oändlighet verkar det som. Jag tog bort några sidor för tre år sedan och ibland droppar det in besökare från Google som letar efter just den sidan. Den finns ju i Googles index när man söker efter webbsidan.

Vad vi ska göra då i stället är att säga till Google att sidan har tagits bort – för alltid. Statusmeddelandet för borttagna webbsidor är 410 Gone. Nästa gång Google ska kräla igenom din webbplats kommer den att plockas bort.

Så här kan det se ut i PHP:

/borttagen/index.php
<?
header("Status: 410 Gone");
?>

Så här kan det se ut i ASP:

/borttagen/default.asp
<%@ Language=VBScript %>
<%
Response.Status = "410 Gone"
%>

Så här kan det se ut i ASP.NET med C#:

/borttagen/default.aspx
<script language="c#" runat="server">
private void Page_Load(object sender, System.EventArgs e)
{
Response.Status = "410 Gone";
}
</script>

Så här säkrar du dina adresser för framtiden:

  1. Planera vad som ska indexeras och inte indexeras. Lägg robots.txt i roten av din webbplats. Där kan du centralt styra alla webbsidor som inte ska indexeras. Vill du bara kontrollera enstaka sidor räcker det med en meta-tagg för index/follow. Det finns ingen mening att låta Google indexera dokument som du vet kommer att tas bort.
  2. Gör adresserna läsliga för människor. Använd adresser som exempelvis webshop.se/produkter/mobiltelefoner/sonyericsson/k750i/. Det säger mer än webshop.se/display-products.php?categoryid=23&productid=451. Läs också mina tips för lättare adresser.

Fotnot: Du kan räkna ut din PageRank för din egen webbplats. Ta det dock inte på blodigt allvar.

Teknik sätter hinder för reklam – hur gör vi nu?

Förr i tiden gick det inte att göra mycket utan att undgå ett reklambudskap. Men på grund av teknikutvecklingen kan vi numer filtrera den reklam vi vill se, framför allt genom nätet.

Tv får däremot se över sitt sätt att visa reklam. Room Service på Kanal 5 är exempelvis ett program som startats av byggbranschen. Inte Kanal 5 själva. Den formen av reklam köper jag dock direkt, eftersom den ger mig ett värde som tittare.

Den nya tekniken ställer helt nya krav på reklamtillverkarna som nu måste jobba mer kundfokuserat och koncentrera sig på att verkligen leverera något nyttigt.

Exempelvis har Google-annonser slagit igenom kraftfullt på nätet. Det är kontextuella annonser, vilket innebär att de läser av webbsidan de placeras på och vet ungefär vad den innehåller. Sedan visas lämpliga annonser kring detta ämnet. Då är i alla fall jag betydligt mer intresserad av att klicka på dessa annonser.

Tidigare användes mer demografisk mätning. Besökaren loggas med hjälp av cookies (som många nu stänger av) och reklammakarna kunde få svar på frågor som ”Vilka sidor tittar besökaren på och i vilken ordning?”. Utifrån denna demografi utformades sedan reklamen. Men då måste man ju bearbeta mängder med data och det finns ingen anledning när det kan ske automatiskt som hos Google.

Popup-annonser har nästan försvunnit helt. Eller de kanske finns kvar, jag använder nämligen popup-stoppare som så många andra. Det är helt enkelt inte sjysst att kasta upp ett nytt fönster mitt framför näsan på besökaren. Och speciellt inte upprepade gånger. Det är besökaren som ska ha kontrollen över sin webbläsare, inte någon annan.

Framtiden för reklamen. Hur ser den ut? Jag tror att vi kommer att se mer samarbeten och sammanslagningar av innehåll och reklam. En bokrecension kan lika gärna vara sponsrad av bokförlaget själv.