Så optimerar du din sida för sökmotorer

En sak måste vi ha klart för oss. Sökmotoroptimering ger inte fler besökare, eller ökad trafik.

Sökmotoroptimering är till för två saker:

  1. Sökmotorn ska kunna komma åt allt innehåll på din webbplats.
  2. Sökmotorn ska förstå vad innehållet är för något.

Om vi tittar på första punkten (komma åt allt innehåll) så ska sökmotorn ha maximal tillgänglighet till din webbsida.

Konkret innebär det:

  1. Använd bara statiska sidor. Alla sidor med ett frågetecken (?) i adressen kommer inte att indexeras av Google. Ibland kan Google indexera en nivå, men oftast blir det inte mycket mer. Alltså, skriv dvd-filmer.php i stället för index.php?cat=dvd-filmer. Helst av allt bör du använda katalognamn, alltså /dvd-filmer/. Läs mer om hur du utformar dina sökvägar.
  2. Använd vanliga länkar. Skriv <a href="sida.html" ></a>. Om du använder javascript, onclick="", kommer sökmotorn inte att följa din länk, och kan således inte hitta den sida du länkar till.
  3. Inget dubbelt innehåll. Mängder av webbplatser har samma innehåll på mer än en plats. Det kan röra sig om dubbla domännamn eller utskriftsvänlig version av en artikel. Om du har dubbla domännamn bör den ena vara en omdirigering till den andra. Det ska bara finns en officiell domän. Utskriftsvänliga versioner av en artikel bör inte indexeras. Lägg direktivet ”noindex” i sidhuvudet, eller ändra robots.txt så att dina dubletter inte fastnar i sökmotorerna.

Detta är bara ett sätt för sökmotorn att indexera allt av värde på din webbplats. Nästa steg är att ge sökmotorn förståelse för ditt innehåll. Låt säga att vi ska göra en sida om bilvård (tvätta bilen, vaxning, polering och så vidare). Först av allt måste du ta leta upp ett fåtal nyckelord som du vill synas under. Det har vi redan.

Några bra sätt att optimera din webbplats för sökmotorer är:

  1. Lägg nyckelordet i domännamnet. Men överdriv inte. Kallesbilvax.se fungerar bättre än bilvax-polering-bilvård-polish.se. Enkel och kort adress som beskriver innehållet ska det vara. Rapa inte upp nyckelord.
  2. Lägg orden frekvent i <h1>, <strong>, <em> och framför allt <title> Tänk på semantiken: använd <em> för att betona ljud, inte för att de ska bli kursiverade.
  3. Försök inte lura sökmotorer. Om du blir rankad #1 på sökordet ”bilmotorer” och användare som går in på din sida inte hittar ett skvatt om bilmotorer – vad spelar det då för roll om du är etta? Kom ihåg att content is king.Få andra att länka med de sökord du vill ha. Om alla dina länkvänner länkar med ordet ”bilvård” kommer Google att tro att din webbsida faktiskt handlar om bilvård. Även dina egna länkar (länkar inom din egen webbplats) har betydelse.
  4. Ha tålamod. Sökmotorpositionering tar månader. Räkna med ett halvår ungefär. Google tittar också på hur lång tid domännamnet är registrerat. Ett helt nytt domännamn tar oftast längre tid att optimera för, än ett som funnits i flera år.
  5. Meta keywords är värdelöst. Mycket spam har gjort detta till tabu och få sökmotorer lägger någon vikt på orden där.
  6. Meta description är jättebra. Om ditt sökord inte finns med på sidan (men däremot i länkordet) kommer description att användas. Lägg mycket krut på detta! Varför ska användaren besöka din sida? Vilka konkurrensfördelar har du? Bry dig inte om sökmotorn, utan beskriv din webbsida för besökaren.
  7. Spam kan fungera jättebra. I början. Sedan blir du bannlyst och blir förmodligen svartlistad överallt. Du ska vara glad om du ens kan göra comeback från spamträsket.
  8. Skriv för besökare, inte för sökmotorer. Sökmotorn är ett verktyg för att hitta till din sida. Den ska inte ses som en besökare i sig. Jämför med bilmotorer under punkt tre.
  9. Håll det enkelt. Sökmotorer kan inte tolka flash, javascript, applets och annat tråkigt. Inte hundraprocentigt i alla fall. Små, enkla html-sidor där du har separerat innehåll från presentation är guld.
  10. En webbsida per tanke. Skriv om biltvätt på en sida, vaxning på en andra och polering på en tredje. Små nischade sidor är betydligt bättre än en stor ofokuserad sida. Både för läsaren och för sökmotorn.
  11. Köp inte trafik. Det finns företag som säljer trafik. På något vis får de en drös med ovetandes besökare att hamna på din webbplats. Till vilken nytta? De är förmodligen inte intresserade av det du har att erbjuda. Du förlorar bara på det, om du inte har något ofattbart bra för alla slags människor (typ ”tjäna en miljon i månaden utan att göra nåt!”).

Något tips du kan ha nytta av? I så fall får jag önska en trevlig helg!

Gillade du artikeln?
Få senaste artiklarna direkt i din inkorg. Jag skickar aldrig spam.
I agree to have my personal information transfered to MailChimp ( more information )