Teknik sätter hinder för reklam – hur gör vi nu?

Förr i tiden gick det inte att göra mycket utan att undgå ett reklambudskap. Men på grund av teknikutvecklingen kan vi numer filtrera den reklam vi vill se, framför allt genom nätet.

Tv får däremot se över sitt sätt att visa reklam. Room Service på Kanal 5 är exempelvis ett program som startats av byggbranschen. Inte Kanal 5 själva. Den formen av reklam köper jag dock direkt, eftersom den ger mig ett värde som tittare.

Den nya tekniken ställer helt nya krav på reklamtillverkarna som nu måste jobba mer kundfokuserat och koncentrera sig på att verkligen leverera något nyttigt.

Exempelvis har Google-annonser slagit igenom kraftfullt på nätet. Det är kontextuella annonser, vilket innebär att de läser av webbsidan de placeras på och vet ungefär vad den innehåller. Sedan visas lämpliga annonser kring detta ämnet. Då är i alla fall jag betydligt mer intresserad av att klicka på dessa annonser.

Tidigare användes mer demografisk mätning. Besökaren loggas med hjälp av cookies (som många nu stänger av) och reklammakarna kunde få svar på frågor som ”Vilka sidor tittar besökaren på och i vilken ordning?”. Utifrån denna demografi utformades sedan reklamen. Men då måste man ju bearbeta mängder med data och det finns ingen anledning när det kan ske automatiskt som hos Google.

Popup-annonser har nästan försvunnit helt. Eller de kanske finns kvar, jag använder nämligen popup-stoppare som så många andra. Det är helt enkelt inte sjysst att kasta upp ett nytt fönster mitt framför näsan på besökaren. Och speciellt inte upprepade gånger. Det är besökaren som ska ha kontrollen över sin webbläsare, inte någon annan.

Framtiden för reklamen. Hur ser den ut? Jag tror att vi kommer att se mer samarbeten och sammanslagningar av innehåll och reklam. En bokrecension kan lika gärna vara sponsrad av bokförlaget själv.