Copywriting

Skriva så att folk vill köpa.

Jag skriver långa rubriker – då vet du vad som väntar

Du kanske har märkt att jag gillar långa rubriker. Gärna rubriker som säger precis vad som väntar när du beslutar dig för att läsa vidare.

För vi läser rubriker fem gånger mer än brödtexten. Därför är det vettigt att skriva en rubrik som:

  • Säger vad det ska handla om.
  • Skapar intresse.
  • Går rakt på sak.

Läs boken Ordning på orden – handbok för ofrivilliga skribenter av Erik J Rudvall. Det är en pocketbok på hundra sidor som tar max en timme att läsa. Så lättläst är den och den ger goda råd som man kan behöva fräscha upp minnet med ibland.

En stilguide ger din text ett enhetligt intryck

Nyligen gav jag kritik till en webbplats i ett diskussionforum. (Det är jag som kallas Pace.)

Diskussionen började kresta kring innehållet på webbplatsen ifråga och jag drog upp ordet stilguide. Vad det handlar om är ett sätt att få allt material att stämma överrens med varandra. Exempel:

  • Ska vi skriva TV, tv eller teve?
  • Ska vi använda citattecken eller pratminus när någon pratar?
  • Ska vi skriva ordet på svenska eller engelska? (airbag eller krockkudde?)
  • Vilka ord ska vi översätta?

Alla de här sakerna är obetydligt i sin enskildhet, men ger ett oroligt och oprofessionellt intryck i en större helhet. Det märks inte så värst mycket på tre, fyra artiklar. När man däremot börjar närma sig ett hundratal artiklar utan någon direkt struktur börjar det bli problem. Resultatet blir helt enkelt dåligt.

Tanken med stilguiden är du inte ska behöva tänka. Direkt kan du säga att ”på den här webbplatsen skriver vi tv och inget annat”. Det är konsekvent. Om du ska ge ut ett nyhetsbrev på papper, eller trycka en katalog kan du använda din stilguide där också. Om du har ett unikt språk kommer läsaren att känna sig som hemma.

Webbplatsen IDG.se har exmpelvis i sin stilguide valt att konsekvent använda orden Imovie, Ipod och Imac. Apples produkter heter egentligen iMovie, iPod och iMac. Det är sådana regler som ingår i stilguiden. Och den ska alla följa, överallt på hela webbplatsen.

Och tro det eller ej, även här på Backend Media använder jag en stilguide. Den är på 26 sidor. Jag har regler för hur ord ska skrivas och böjas. Som du kanske har märkt så skriver jag alltid pdf-filer, och inte PDF-filer. Du har kanske också märkt att jag aldrig har använt mig av mellanrubriker, åtminstone inte i den bemärkelsen som de brukar användas. Det är sådana saker som tas upp däri.

Om någon mer skulle börja skriva inlägg här, så kan de alltså ”härma” mitt skrivsätt nästan omedelbart. Det är också så alla större tidningar arbetar. Fast där har TT underlättat lite och gjort en språkguide som heter TT-språket.

På SitePoint finns en utmärkt artikel om hur du utformar en stilguide. Läs den om du är det minsta intresserad av att skriva regelbundet eller, för all del, att läsa andras material och korrigera fel innan de ska publiceras.

Bry inte om dig själv, tänk på läsaren

För cirka 23 sekunder sedan fick jag ett nyhetsbrev från SitePoint. En sak fastnade framför mina, för stunden, ganska trötta ögon:

Faster SitePoint
The addicts and eagle eyed among us will have noticed that SitePoint migrated to new servers last Thursday — a move that was made to help cope with the site’s increased readership. The speed boost is hard to miss; we hope it eases your daily SitePoint surfing!

Inget märkvärdigt med det, men min första tanke var: ”Om en amatör hade skrivit den texten hade det stått: We’ve changed servers”.

Vad är skillnaden kan man fråga sig, det handlar ju om samma sak? Jo, det gäller att alltid se ur läsarens perspektiv. Jag betvivlar att någon är intresserad av ett serverbyte. Hur påverkar det läsaren? Inte ett skit. Däremot kan en snabbare webbplats i allra högsta grad påverka läsaren. Positivt.

Skriv inte vad du gör. Skriv vad du gör som påverkar dina läsare. Sluta var så egotrippad.

Skriv inte ”vi har ökat textstorleken”. Skriv ”nu är det lättare att läsa för synsksadade”.

Skriv inte ”vi har anställt en ny nyhetsskribent”. Skriv ”nu kommer det ännu mer nyheter”.

Get the picture?

Vänd på din text – skriv det viktigaste först

Att skriva är svårt. Men det behöver inte vara svårt om du säger det du ska säga, rakt upp och ned.

Den absolut viktigaste egenskapen jag värderar är: Kom till saken!

Allt för ofta börjar människor babbla om bakgrundshistorier till vad de skriver om. Nätet är ett snabbt medium, vilket innebär att vi konsumerar och navigerar oss fram genom informationen väldigt snabbt och målinriktat. Hittar vi inte det vi söker med en gång så kanske det finns någon annanstans?

Det är betydligt lättare att chansa. Klickar jag på tre slumpmässiga sökresultat som ser halvbra ut så kanske jag hittar det jag söker med en gång, snarare än att jag tar den första och lusläser all text.

Därför, skriv det viktigaste först. Se också till att skriva bra rubriker som verkligen reflekterar vad du skriver om.

Levonline erbjuder spam till sina kunder

Webbhotellet Levonline erbjuder bland annat asp, php, statistik och spam:

Levonline stavar fel, erbjuder spam till kunder

Tänk vad ett litet streck kan förändra betydelsen. Det ska garanterat stå ”spam- och virusfilter” snarare än ”spam och virusfilter”. Varför de skrivit spam med versaler (och virusfilter med inledande versal) är ett huvudbry. Eftersom php och asp också är skrivna med versaler kanske man ska tolka det som att spam är en funktion de verkligen erbjuder?

Dagens lärdom är: Låt någon annan (gärna professionell) se över texten du skriver. Det kan bli pinsamt annars.

(Den här idéen är stulen från OveRRidE på webForum.)

Versaler är mest irriterande i e-post visar undersökning

På IDG.se från måndagen: Versaler är mest irriterande i e-post.

I listform, mest irreterande i e-post:

  1. Versaler.
  2. Förkortningar.
  3. Inga ämnesrader.
  4. Man får kopior som man inte behöver.
  5. Överdriven vänlighet.

Fel typsnitt var heller ingen höjdare. Använder du fel typsnitt vill 80 % av de tillfrågade cheferna inte anställa dig. Så använd enkla och vanliga typsnitt på nätet och utanför.

Tål att tänkas på när man skriver e-post till sina kunder, eller varför inte sina vänner? (För övrigt bör kunderna ses som vänner. De ger ju dig mat på bordet.)

”Information” – länken som inte betyder något

På många sidor finns det länkar som heter ”Information”. Det säger mig inte ett dyft. Vad är information? Allt som ligger på nätet är väl information? IT är ju till och med en förkortning för informationsteknik!

  • På en e-handelsplats brukar information ofta vara fraktkostnader, leveransvillkor och hantering av returer.
  • På en personlig portfolio kan det vara en ”vem-är-jag?”-sida som handlar om personen som gjort portfolion.
  • På en företagssida kan det vara ”om oss” och vad företaget sysslar med.

Det finns alltså inget direkt svar på vad ”information” är på en webbplats. Det kan vara precis vad som helst. Telia tar ändå priset med deras mångfaldigt onödiga splash-screen:

Här på vår webbplats Telia.se finner du information, vare sig du söker fakta om våra produkter och tjänster eller om vårt företag.

Precis vad jag letar efter. Information. Grattis Telia!

Vad vill jag ha sagt? Skriv vad dina länkar verkligen leder till. Om vi klickar på en länk ska det inte stå ”läs lite information”. Om vi klickar på en bild ska det inte stå ”titta på ett fotografi”. Om vi ska spela upp ett videoklipp så ska det inte stå ”rörliga bilder”.

Andra tabbar med text som jag tycker är irriterande:

  • Länkar som länktext. Det är konstigt att man har en länk som heter länkar. Hur hänger det ihop? Tänk dig en dagstidning där det finns en avdelning som heter ”ord”.
  • Välkommen! Det finns ingen anledning att välkomna besökare (det fyller samma funktion som splash-screens: ingen). Ge mig svar på frågan ”vad kan jag göra här?” i stället.

Driv inte kärnkraftverk med QuickTime!

Jo, så står det faktiskt i deras avtal för att använda programmet.

Borland, som sålde Linuxbaserade operativsystem, är också rätt roliga. För ett par år sedan skrev de i sitt avtal att de kunde storma in hos användare och beslagta datorer för att se om licensen användes korrekt. Användaren skulle dessutom själv betala för tillslaget!

Konsumentverkets jurist, Nils Ahlén, gick igenom Microsofts licensavtal för Xbox Live (ett sätt att spela mot andra Xbox-anhängare via nätet). ”Ett skämt. Avtalet är helt obegripligt och verkar vara direkt översatt från engelska. Sådant här ska man inte godkänna” är hans kommentar.

Avtalet för Xbox Live är 14 sidor långt, eller 43 106 tecken. Det står också att Microsoft kan ändra avtalet när som helst. Om det görs så måste de avisera ändringen på deras webbplats. ”Ett oskäligt avtalsvillkor och därmed olagligt”, säger Nils Ahlén.

I USA utgår man från att bli stämda och inkluderar därför allt i avtalen. I Sverige går vi däremot mer på rimlighet och förutsätter vissa saker. Jag menar, har du haft planer på att driva ett kärnkraftverk med hjälp av bild- och ljudprogrammet QuickTime?

Långa avtal brukar vara en varningssignal. Det kan till och med stå att spionprogram installeras. Men ingen orkar läsa igenom så många sidor skriven på svår svenska (ofta direkt översatt från engelska).

Frågan är vilket lands regler som gäller vid en tvist. Det kan bara lösas från fall till fall. Därför är det bra att köpa datorprogram i en svensk butik. Då gäller konsumentköplagen och då är skyddet för köparen stort. Oskäliga avtal blir nämligen ogiltiga i Sverige.

Mitt råd är att skriva på enkel svenska i ditt avtal. Som jag skrivit tidigare så kan alla förstå det. Om avtalet är långt kan det vara bra att sammanfatta avtalet i några viktiga punkter. Försök inte dölja texter och SKRIV INTE MED STORA BOKSTÄVER. Jag har aldrig förstått det. De viktigaste avsnitten (för företaget) skrivs med versaler, men det blir ju betydligt mer svårläst och därmed läser man det mindre. Det finns ingen logik i det. Dessutom bör man använda numrerade listor eftersom man då kan hänvisa till en specifik klasul. Avtal är inte heller lämpade som brödtext.

(Källa: Råd & Rön nr 6, juni 2005.)

Så får du texter lästa

Jag tror jag har hittat ett vinnande koncept för att få texter lästa.

Så här brukar jag göra:

  1. Inled med några enkla ord. Jag skriver exempelvis här ”Jag tror jag har hittat…”. Ett sämre sätt hade varit ”Ett vinnande koncept för att få…”. Om de första orden är svåra så sätter det tonen på artikeln. Därför är det viktigt att börja enkelt! Dessutom finns det ingen anledning att använda svåra ord när det finns enklare.
  2. Skriv personligt. Bakom varje text finns det en människa som skriver. Om det skiner igenom tror jag att texten blir roligare att läsa. En inblick i en persons tankar (människor är alltid kuliga ;)). Det är därför bloggar är populära.
  3. Lär ut något litet, men ofta. Jag tror att vi människor älskar att lära oss något nytt, men undviker gärna att läsa igenom spaltmetrar med information. Lite information flera gånger är bättre än mycket information få gånger.
  4. rakt på sak. Det finns ingen anledning att lägga till ord som fyller ut texten. Då är det bättre att ta bort. ”Kill your darlings” är ett populärt uttryck bland författare som syftar till att ta bort text som inte har något med ämnet att göra. (Kanske jag ska skriva om min ögonsten här? ;))
  5. Stava rätt och skriv för rätt person. Att stava rätt är naturligtvis självklart. Men tänk också på vem du skriver för. Jag skriver exempelvis för personer som driver egna webbplatser och vill lära sig mer om hur man gör den lättare att använda och kan tjäna pengar på det.
  6. Variera texten. Det är bra om det finns en struktur på texten, men gör det inte för strikt. Variera texten. Använd punktlistor, citat, länkningar, fetmarkera viktiga ord (som jag gör), tabeller, bilder med mera. Det finns oändliga sätt att variera texten. Det är fantasin som sätter gränsen.

Har du några knep när du skriver texter?

Använd inte ordvitsar, det är inte roligt

Josef på webForum hade en kommentar om menyn här:

Dock tycker jag att ”Användarvänliga böcker” är en otroligt otydlig titel. Borde det inte vara bättre med ”Böcker om användarvänlighet”?

Visst är det så. ”Användarvänliga böcker” är en ordvits från min sida som inte fungerar. Jag har en lista med böcker om användarvänlighet, då ska det stå så också. Inget annat.

Tack för bättringsförslaget Josef. (Detta är ytterligare ett tecken på att man blir blind för sina egna misstag och därför är användbarhetstester ett måste.)