Copywriting

Skriva så att folk vill köpa.

10 knep för att skriva bättre webbtexter

Att skriva för webben är en speciell konst. Det går inte att ta en pappersbroschyr eller uppsats och slänga över all text på nätet. Det måste skrivas om för att passa skärmen och det arbetssätt man har på nätet.

  1. Skriv kort. När du läser på skärmen läser du 25 procent långsammare visar undersökningar. Alla dina texter kan kortas med ungefär hälften. När du har gjort det kan du korta hälften igen.
  2. Skriv enkelt. Försök inte skriva svårt. Skriv enkelt, det tjänar alla på. En lång mening kan ofta delas upp i två korta.
  3. Skriv nödvändigheter. Skriv inte saker som inte behövs. ”Välkommen gäst!” eller ”Du var här senast klockan 12.00” fyller ingen vettig funktion.
  4. Skapa scanpunkter. På nätet läser vi inte. Vi skannar. Därför är det bra om du fetmarkerar ord (som jag gör) så att du får fästpunkter för blicken.
  5. Variera texten. Många och korta stycken, rubriker i flera nivåer och kortfattat innehåll som går pang på rödbetan. Växla mellan långa och korta meningar. Andra bra sätt att variera texten är bilder, punktlistor, rubriker, tabeller och citat.
  6. Ge exempel. Förklara något komplicerat genom exempel som många känner igen.
  7. Rubriken säger allt. Sökmotorer har gett oss ett nytt sätt att leta information. Vi letar efter den rubrik som matchar vår sökjakt bäst. ”Fordon” är för bred och allmän rubrik. ”Silverfärgade fordon från 1950-talet” ger svar på tal. Bra rubriker syns överallt.
  8. Skriv omvänd pyramid. Det viktigaste du skriver ska komma först. Helst ska du säga det du vill ha sagt redan i rubriken. Den text som kommer sist är minst viktig, och kan därför tas bort om texten är för lång.
  9. Strukturera upp. Dela in texten i många delämnen och sätt en rubrik på varje. Gör sedan detta på alla din texter. En bra skriven text hjälper inte om övriga hundra är skit.
  10. Stava rätt. En självklarhet för texter med någon som helst värdighet. Läs varje ord baklänges, då ser du dina egna misstag lättare. Låt någon annan läsa texterna innan de läggs upp. Kör igenom rättstavningen i ditt ordbehandlingsprogram, men kom ihåg att den inte klarar allt!

Vill du veta mer? Webbplatser jag rekommenderar dig att läsa vidare på:

  • Webbpennan är till för dig som skriver, redigerar och publicerar webbtext. Ta hjälp av deras konkreta tips eller prova något interaktivt exempel.
  • Klarspråkstestet visar hur begriplig en text är. Testet hjälper dig att se vad som ökar och vad som minskar begripligheten, och hur du kan bearbeta texten.
  • Språknämnden följer svenskans utveckling i tal och skrift. De ger ut böcker, har rådgivning, föredrag och forskning.

Så företags­bloggar du – experternas bästa tips

Även om jag starkt ogillar ordet blogg (som har blivit ett riktigt modeord) så har i alla fall IDG en mängd tips på hur du bloggar för företaget.

Tyvärr är artikeln direkt tagen ur tidningen Internetworld och därför inte direkt optimerad för webben. Den är för lång. Bättre att köpa ett lösnummer av tidningen och läsa, om man är väldigt intresserad. 😉

FAQ innehåller ofta ovanliga frågor

Har du någonsin gjort en FAQ till din webbplats? Alltså en lista med vanliga frågor och deras svar.

Ofta brukar faq-sidor snarare bli tvärtom, de är ovanliga frågor som ingen alls frågat efter. Det kan i stället vara frågor som webbkreatören tror eller hoppas att besökarna undrar. Inte bra.

Jag hamnade på en företagssida med en faq. Där fanns en del frågor som var obesvarade (varför finns de i så fall med över huvud taget?) och i stället var de personliga frågorna med. ”Vilka program använder du?”. Är det en vanlig fråga till ett webbföretag?

Två lärdomar:

1. Lägg inte ut innehåll som inte är färdigt.

2. Summera de vanligaste frågorna du får via e-post eller telefon och skapa en faq med dessa. Inte de frågor du tror är vanliga.

De flesta nyhetsbreven är katastrof

Just nu skriver IDG.se att tre av fyra nyhetsbrev är en teknisk katastrof.

Det är intressant. Företaget Apsis har testat 19 nyhetsbrev och minst en e-postklient kan inte visa breven korrekt.

Breven är ofta anpassade för Microsoft Outlook och de som ställer till mest problem är Lotus Note, Gmail, Spray och Yahoo. De tre sista är webbtjäntster.

Så här råder du bot på problemen enligt artikeln:

  • Testa noga innan du skickar ut.
  • Gör inte breven för tunga. Less is more.
  • Länka till bilderna, lägg dem inte i brevet.
  • Tänk på att bland annat Outlook blockerar bilder som standard, så lägg inte allt för kritisk information i bilderna. Gör därför aldrig hela brevet som en bild (låter ju korkat, men elektroniska julkort kan ofta vara uppbyggda så).

Läs också:

Stavar du fel? Läs baklänges!

Att stava rätt är viktigt. Inte minst för att det blir lättare att läsa, utan också för att det ser mer professionellt ut.

Ett bra sätt att korrläsa texter är att läsa ord för ord baklänges. För när vi själva skriver har vi ofta en uppfattning om innehållet och vilka ord som används. Hjärnan ”ser” inte stavfelen. Men om du läser baklänges, ord för ord, så lurar du hjärnan och ser inte helhetsbilden på meningarna.

Sedan funkar ju givetvis knepet med att lämna texten till någon annan. Har du inga kompisar så kan du alltid hyra en ”vän” som korrläser för drygt en krona per ord. Det är några av priserna jag sett, ja. Förstår du nu varför man ska fatta sig kort? 😉 Man kan tro att uttrycket ”en bild säger mer än tusen ord” har ekonomiska skäl. 😀 Okej, okej – jag ska sluta med ordskämten nu!

(Jag reserverar mig för eventuella språkpoliser som kommenterar om språkliga brister i detta inlägg med en smiley-som-räcker-ut-tungan efteråt. Ja, jag stavar också fel emellanåt. Lev med det.)

Vad skriver man om cookies används på webbplatsen?

Nu för tiden måste man informera sin besökare om att webbplatsen använder cookies, och till vad. Men allt för många verkar göra det här till en komplicerad procedur och skriver milslånga texter om allt möjligt, bland annat om vad cookies är för något, hur de fungerar och hur man undviker dem. Tanken är ju att informera om cookies används och vad de används till.

Vad du inte ska skriva är något i stil med denna standardtext:

Den här webbplatsen innehåller så kallade cookies. Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om…

Du behöver inte skriva vad cookies är för något. Du behöver inte skriva vilken lag som kräver att du anger cookies. Du behöver inte ens försöka skriva hur man undviker cookies eller tar bort dem helt och hållet. Det finns ingen anledning att hålla en teknisk förevisning om hur cookies fungerar och lagras i datorn. Då måste du beskriva för varje webbläsare och operativsystem, och det kan andra webbläsare sköta bättre.

Allt du behöver skriva är det som besökaren vill ha reda på: ”Vad används dessa cookies till?” och ”Förblir jag anonym?”.

Om din besökare vill ta bort cookies så söker denne troligtvis via en sökmotor efter information. Han eller hon går nog knappast till din webbplats och lusläser.

Du kan alltså skriva något i stil med detta:

Vi använder cookies för att identifiera användare som unika men anonyma individer. Det hjälper oss att registrera antalet besökare samt ger oss statistik och information om hur många användare vi har på sidan och vad de gör. I vissa fall använder vi cookies även för att komma ihåg inställningar som användaren gör.

Om du har ett statistikprogram som visar relevanta annonser beroende på vilka sidor man besöker så bör du skriva det. Det inger förtroende att kunna presentera vad som faktiskt händer. Det är värre att ljuga.

Läs mer: Vad säger lagen om cookies och andra frågor och svar.