Driva eget

Starta eget och bygga upp sitt företag.

WordPress för journalister: Så får du bättre arbetsflöde för redaktionen

Journalism

WordPress är byggt av datornördar. Det finns inget vettigt arbetsflöde, inlägg har antingen statusen utkast eller publicerad. Och så jobbar ju sällan en nyhetsredaktion. Men det finns botemedel för journalister som arbetar tillsammans i en redaktion med redaktörer och reportrar.

Det digitala arbetsflödet går ungefär till så här: Reportern skriver texten i WordPress. Redaktörens inkorg får sedan ett brev från WordPress som säger att det finns en ny artikel för granskning. Redaktören ger feedback på ändringar eller publicerar artikeln.

Reporten skriver och redaktören godkänner

Edit Flow

Det är ungefär så Edit Flow fungerar som också hjälper till med detta:

  • Du kan ha olika status på nyhetsinläggen som meddelar var i arbetsflödet en nyhet befinner sig (assigned, draft, pending review, pitch och waiting for feedback).
  • Redaktören kan ge kommentarer på inläggen direkt i WordPress så att man slipper skicka e-postmeddelanden till varandra.
  • Förutom själva brödtexten kan du även skriva en kort beskrivning av nyheten (motsvarande ingress), platsen där nyheten äger rum och dessutom ange deadline för nyheten.

Du ställer själv in vilka användargrupper som ska vara tillgängliga (redaktörer, reportrar, fotografer etc) och vad de kan göra med dina texter.

Du får dessutom en kalender där du kan planera in när artiklarna ska skrivas och en ”story budget” där du ser hur det går för respektive artikel innan deadline.

Det är faktiskt en mycket kompetent kamrat till din WordPress som kan ge dig en närmast komplett virtuell redaktion. Edit Flow är förvisso fortfarande under utveckling men du kan redan nu krama ur mycket kraft ur Edit Flow.

Du kan ladda ned Edit Flow från WordPress webbplats. Det finns också fler plugins med arbetsflöde på agendan.

Vad ska publiceras härnäst?

Ibland vill du ju publicera ett antal artiklar vid olika datum. För att hålla koll på vad som publiceras härnäst är Dashboard Scheduled Posts en plugin för dig. Det är inte krångligare än vad det låter, du får en liten ruta på förstasidan (panelen) där kommande texter visas. På så vis kan du enkelt hålla koll på vad som komma skall.

Du får visserligen den här funktionen när du har Edit Flow (till och med en prydlig kalender), men Dashboard Scheduled Posts passar dig som faktiskt vill se vilka inlägg som ska publiceras framöver direkt på panelen.

Ett alternativ till Dashboard Scheduled Posts är Editorial Calendar. Den ger dig i stället en vanlig kalender på en helsida där du kan dra och släppa artiklarna på det datum du vill att de ska publiceras. Den påminner mycket om Edit Flows kalenderfunktion, men om du inte behöver allt som Edit Flow erbjuder kan Editorial Calendar ge dig viktiga planeringsverktyg. (Editorial Calendar är i mitt tycke enklare att arbeta med.)

Liveblogga enkelt med Live Blogging

Om du behöver liveblogga från ett event kan det hända att du måste uppdatera samma inlägg flera gånger. Och det kräver ju ett antal klick, skrollningar och knapptryckningar.

För att göra det enklare för dig kan en plugin som heter Live Blogging kanske passa. Den uppdaterar samma inlägg men lägger in datum och valfri textsnutt åt dig, på rätt plats, så att du kan fokusera på att liveblogga i stället för att kolla på klockan. Live Blogging kan också skicka ditt livebloggande direkt till Twitter, vilket sparar ytterligare värdefull tid.

Kolla in videon hur det fungerar:

Har du fler tips på hur journalister kan använda WordPress på ett bättre sätt? Dela med dig i kommentarerna.

Det finns fler marknadsföringskanaler än tv, radio och tidningar

När vi tänker medier tänker vi ofta tv, radio och tidningar. I bästa fall kanske vi även inkluderar bussreklam eller sociala medier. I ultimata fall har vi identifierat var människor möts och pratar – och inkluderar därför taxiförare. Taxiförare? säger du frågande. Javisst. Taxiförare!

I slutet av filmen visas ironiskt nog frisörer. Det är ironiskt eftersom jag minns en intressant strategi som en restaurang använde sig av. I stället för att slänga ut tusenlappar på annonser i lokaltidningen så gav de matbiljetter till frisörerna att dela ut. Frisörerna är, liksom taxiförare, ett eget folkslag som gärna låter munnens käkar jobba. Och vad passar då bättre än att ge dem något att tala om, ge bort till sina kunder och dessutom få hög status av sina egna kunder eftersom de ger mer än de tar?

Genialt säger vissa. Bra förarbete säger andra. (Och ohyggligt kreativt förstås.)

(Via Jeanette Fors-André)

Det låter kul, men kommer det att skala?

Uppskalning

När du bygger en webbplats finns det något mycket viktigt att ta hänsyn till. Det är hur väl webbplatsen skalar upp. Nu pratar jag inte hur väl webbservern klarar nya besökare, utan hur din affärsidé kan utvecklas. Det är hur mycket webbplatsen kan växa i förhållande till den arbetsinsats du lägger ned.

Vi ger oss i kast med två exempel så kanske det klarnar.

  • Du ska blogga. Om du ska blogga så kan din idé inte skala upp särskilt väl. Ju mer du vill att din blogg ska växa, desto mer måste du blogga. Problemet här är dygnets timmar och din förmåga att arbeta varje dag. Även om du skriver tio matnyttiga artiklar dagligen så kan du inte växa mer än så utan att gå in i väggen. Det skalar inte. Du kan förvisso anställa tio personer som bloggar åt dig, och på så vis skala upp affärsidéen. Men du är fortfarande beroende av skribenternas arbetsinsats och den begränsas också av dygnets timmar. Kort sagt, du får betala ett högt pris för en marginell förbättring.
  • Du ska få andra att blogga. Om du däremot bygger en webbplats som låter användarna blogga själva, har det inte så stor betydelse hur mycket energi du lägger ned. Om en eller hundra personer bloggar har inte så stor påverkan på din arbetsinsats. Du arbetar i princip lika många timmar varje dag. Du kan till och med ha tusentals bloggare som använder din webbtjänst. Den här idéen skalar alltså upp betydligt bättre (om man tjänar pengar på den är en annan fråga, men den struntar vi i just nu).

Hur en webbplats skalar är alltså en viktig faktor att ta hänsyn till när man kommer på nya idéer, i synnerhet när man ska uppskatta hur lång tid arbetet tar. Jag älskar att skriva text av olika slag men jag kan inte driva hur många sådana webbplatser som helst. Däremot kan jag betydligt enklare underhålla webbplatser som byggs upp av användargenererat innehåll. Eller digitala mötesplatser som jag vill kalla dem. Därför försöker jag att alltid ha en balans mellan hur mycket innehåll jag själv producerar (eller köper in), och hur mycket som användarna kan skapa.

Som jag redan nämnt är tidsåtgången en betydande faktor. Att börja blogga går snabbt, det går att komma igång inom ett par minuter och du kan lika snabbt få feedback på det du gjort. Men att bygga en bloggtjänst från grunden och sedan få folk att använda den, det tar tid och man får skörda frukten av sitt arbete flera månader eller kanske år senare. Då är det viktigt att arbeta inkrementellt genom en agil utvecklingsprocess.

Så hur ser din nästa idé för en webbplats ut, och kommer den att skala?

Uppdaterat: Under dagen publicerades passande nog detta: Video: How to Scale Your Social Business Program and Achieve Escape Velocity (Keynote)

Så hittar du gratis kvalitetsbilder till din webbplats

Behöver du gratis bilder av hög kvalitet? Vill du hålla dig på rätt sida av lagen? Här får du en guide med 9 sajter där du hittar bilder du kan använda utan att behöva titta i plånboken.


(Foto: GeorgesNijs)

När jag letar efter bilder är dessa fyra mina givna startpunkter:

  • Flickr är helt klart min favorit. Där finns flera miljarder bilder från hela världen. Se till att kryssa i rutan ”Creative Commons” när du söker så kan du hitta bilder som du får använda kommersiellt och till och med ändra.
  • EveryStockPhoto indexerar de flesta bildleverantörer som erbjuder gratisbilder (tänk dig Google Images på steroider). Det innebär att det är enkelt att hitta mängder med bra bilder.
  • Wikimedia Commons har över åtta miljoner mediafiler (och mycket bilder) som du kan använda, där många även får användas kommersiellt.
  • Creative Commons är en licensform med generös upphovsrätt, men på deras hemsida finns dessutom en sökfunktion som kan söka igenom flera olika källor på en gång. Och givetvis är den anpassad till att söka efter bilder som lyder under Creative Commons!

Stock photo

Det finns också speciella bildleverantörer som säljer bilder som om det vore lösgodis. Några av dem har dessutom en del gratisbilder också:

  • SXC.HU har en stor samling bilder med bra sökfunktion och kategorisering av bilder. Perfekt för ditt nya projekt som kräver kvalitetsbilder.
  • Free Digital Photos organiserar royalty-fria bilder som finns i olika storlekar. Det är den minsta bilden som är gratis och vill du har större får du betala.
  • Free Foto säger sig vara den största samlingen av fotografier online. Vill du använda foton måste du dock länka tillbaks till deras sajt.
  • FreeLargePhotos har som namnet säger större bilder. Enkel sida med tydliga kategorier där du måste länka tillbaka om du vill använda bilden.
  • Fotoakuten är en svensk sida som har åtta tusen gratisbilder i hög kvalitet.

Boktips: ”Att äga ett ord” av Henric Lindqvist

Jag läste Att äga ett ord strax innan julhelgen. Jag (åter)upptäckte den när jag rensade på nattduksbordet efter böcker som borde lämnas tillbaka till biblioteket…

Boken tar sin utgångspunkt i Jack Trout och Al Ries teori om positionering och sammanfattas enklast med frasen ”ett ord kan bara ägas av ett varumärke”. Med andra ord, ska man etablera ett nytt varumärke bland andra likadana så måste de särskiljas på något vis, och då gäller det att leta upp sin särskiljande förmåga (till exempel genom en SWOT-analys).

Jag har märkt att just positionering är ett väldigt svårt koncept att greppa för de som inte förstår problematiken med marknadsbruset.  Man vill gärna vara överallt och dominera alla marknader som nykomling. Problemet är att det inte finns varken tid eller resurser, och även om det skulle finnas vore det bortkastad tid i förhållande till vinsten. Skulle man ändå lyckas skulle framgångarna slås i spillror av den konkurrent som positionerar sig.

Är boken något att ha? Förstår du redan att positionering är viktigt kommer den inte att lära dig något nytt, det är i princip samma sak fast i en ny förpackning med många exempel. Känner du till Jack Trout? Då kommer boken inte lära dig något nytt. Och det är just det som gör boken bra för nybörjaren, vill man förstå positioneringstänket är detta en mycket bra introduktion i ämnet som med fördel kan läsas av den som inte har några förkunskaper.

En sak jag verkligen gillar med boken, märkligt nog, är dess innehållsförteckning. Efter att ha tittat i den visste jag precis vad boken skulle säga, vilket mycket riktigt stämde. (De exempel som används genomgående i boken har sina positioneringsord kursiverade, vilket tydligt illustrerar både bokens poäng och titel.) Boken är således mycket enkel och pedagogisk att ta till sig.

Så tjänar du 14 000 kronor om året utan att anstränga dig

How I Make $2,000 Every Year Without Doing Very Much

Back in 2005, long before we started Envato and FreelanceSwitch, I came across a site called iStockPhoto and discovered I could sell illustrations there. Now I’m not much of an illustrator, but I do like experimenting with making money. So I set about creating some little icons and graphics – mostly leftovers from my design work.

Proffstips: 8 saker att tänka på när du säljer foton på nätet

Här är sajterna där du kan sälja dina foton – och åtta tips på vägen. Yuri Arcurs är den person som tjänar mest i världen på att sälja bilder på så kallade ”microstock-sajter”, där vem som helst (med talang och tur) kan ladda upp och få sina bilder sålda. Här delar han med sig av sina bästa tips.

De 6 bästa rekommendationerna till din inkompetente vän

Har du fått förfrågan om att skriva ett rekommendationsbrev till en anställd eller vän som är, tja, helt inkompetent? Du vill undvika att såra din vän men samtidigt vill du inte ljuga. Lösningen heter mångtydighet. Ekonomen Robert Thornton vid universitetet Lehigh i USA, har några förslag på vad du kan skriva.

6 rekommendationer

  1. Jag kan entusiastiskt rekommendera den här personen med inga kvalifikationer över huvud taget.
  2. Jag är glad att meddela att denna person är en före detta kollega till mig.
  3. Jag kan försäkra dig om att ingen person är bättre för jobbet.
  4. Jag uppmanar dig att inte spilla någon som helst tid på att erbjuda denna person jobbet.
  5. Allt som allt kan jag inte säga tillräckligt goda saker om den här personen eller rekommendera personen för högt.
  6. I mitt tycke kommer du bli väldigt lyckligt lottad om du får den här personen att arbeta för dig.

(Du hittar fler rekommendationer i hans bok. Jag har dock inte läst den.)

Förlorar man inte kunder med utlänkar?

Susanne undrar hur man egentligen bör utforma en bokningssajt för hotell. De får provision för varje köp som kunden gör, men de vill samtidigt inte länka till hotellet ifråga på grund av rädsla att mista provisionen. Kunden ska ju helst boka på deras sida!

Problemet bottnar i bokningssajten är urkass och avskräcker från bokningar på grund av bristen på trovärdigheten, menar Susanne, som då lagt in länkar till hotellen från bokningssajten (liksom länkar tillbaka – från hotellen).

Säljarna vill dock inte länka till hotellen eftersom det innebär att besökarna själva kan kontakta hotellen och att bokningssajten då missar intäkter.

Så hur ska man göra?

Min första fråga är mycket enkel: Vad är syftet med bokningssajten? Jag kan gissa på att det handlar om att förenkla och spara tid för användaren genom att kunna överblicka flera alternativ på en och samma gång. Men på vilket sätt förenklar det om det ändå är krångligt att boka?

Jämför detta med att du ska besöka en resebyrå. Resebyrån finns inte på Storgatan där alla människor finns, utan på Bakgatan. För att gå in i resebyrån måste man först hämta ett inpasseringskort på Pressbyrån. Tror ni den här resebyrån kommer att få några kunder? Naturligtvis inte. Då spelar det ingen roll om resebyrån säger åt kunden vilka flygbolag resebyrån anlitar om de vägrar säga hur man tar kontakt med dem (då kan ju kunden vända sig direkt till flygbolaget och boka resan). Men vad de missar här är att varje flygbolag har olika rutiner för bokningar, vilket resebyrån kan förenkla: ”Så du och sambon vill resa till Paris på söndag? Inga problem, här har du två biljetter”.

När jag använt bokningssajter för hotell är länkar till hotellen otroligt viktiga. Där kan jag ofta läsa nyheter om hotellet som inte finns på bokningssajten. Hur långt är gångavståndet till centrum eller närmsta tågstation? Om det är ett hotell som tänkt till så borde sådan information finnas på deras hemsida – så varför skulle någon hindra mig från att ta del av detta? För att man vill låsa in kunden i en besvärlig bokningsprocess för att tjäna maximalt med pengar?

Så sammanfattningsvis är problemet alltså att bokningssajten är dålig, inte att den länkar till hotellen. Tänk dig en telefonkatalog med bara ett nummer: ”Ring oss så kopplar vi dig till företaget du vill prata med, men vi vill helst inte att du ringer direkt till företaget eftersom vi förlorar pengar på det”. Arrogant mot kunden? Absolut. Om ni inte levererar något mervärde är det heller ingen rimlig affärsidé.

Ska man skicka iväg besökaren med länkar? Förlorar man inte en kund då?

Det här var vanligt i internets barndom. Man länkar inte till andra sidor med rädslan för att användaren försvinner och besöker dem i stället. Men egentligen förhåller det sig tvärtom. Om vi får värdefulla tips från din webbplats, är besökaren mer benägen att återkomma fler gånger för att ta del av fler tips. Tänk på det!

Det handlar alltså om att avsiktligt skicka iväg användaren till andra sidor eftersom de har nytta av det. Och har era besökare nytta av det, kan ni vara säkra på att de vill ha fler nyttotips.

En av mina favoritsidor, Lifehacker (som förvisso skriver om nörderi såsom produktivitet och liknande), har som uttalad strategi att få folk att lämna sidan. Eftersom jag får så mycket bra tips där, så går jag givetvis dit så fort det är något jag letar efter inom ämnet.

Om användaren inte vill vara på din sida så försvinner hon ändå. Det finns ingenting du kan göra åt det. Då är det bättre att du skickar iväg henne med ett leende på läpparna med förhoppningen om att hon tänker på just din webbplats. För du vill väl att hon går till din webbplats för att den är bäst, snarare än att det är den enda hon känner till?

Så mycket kostar Amazon S3

Amazon har en datalagringstjänst som kallas Amazon S3 – kort för Simple Storage Service. Tanken är väldigt enkel. Du kan lagra filer och du betalar bara några få ören för bandbredden och lagringen. Men om man behöver mycket bandbredd, vad blir egentligen ”några ören” då?

Jag har som bekant börjat producera en podcast och då behövs ju av naturliga skäl mycket bandbredd. Hur mycket visste jag inte till en början, så Amazon S3 verkade vara en god investering med tanke på att man betalar för det man använder, och ingenting annat.

Efter tre månaders användning och tolv avsnitt av poddpradioprogrammet har jag ganska goda föreställningar om hur mycket bandbredd som behövs. I synnerhet när lyssnarna nästan ökat exponentiellt från första avsnittet…

Diagrammet nedan visar hur många kronor det kostar för varje nedladdad gigabyte. Som du kan utläsa så kostar alltså 500 GB bandbredd ungefär 750 kronor i månaden.

I diagrammet har jag använt dollarkursen 7,9. Till detta gör Amazon ett momspålägg om sedvanliga 25 procent, vilket också framgår av diagrammet (varför jag råkat räkna med moms är en bra fråga, men räknar du med baklängesmoms om 20 procent får du fram priset utan moms).

De kostnader som jag räknat med är endast nedladdningar, men i sin helhet är kostnaderna för Amazon S3 följande:

Nedladdningar: 0,15 dollar per GB
Uppladdningar: 0,01 dollar per GB
Lagring: 0,15 dollar per GB

Jag räknar med uppladdningar och lagring som halvfasta kostnader därför att de endast förändras varefter som nya avsnitt produceras, ungefär tre till fyra gånger per vecka, och är därför förhållandevis konstanta. Bandbredden blir av naturliga skäl dyrare ju fler som laddar ned avsnitten, varför jag anser det är en viktigare variabel att räkna med.

Jag har sedan jämfört dessa siffror med Libsyn, en tjänst som lagrar just ljudfiler för poddradio. Skillnaden blir minst sagt signifikant eftersom man bara betalar för lagringen per månad, vilket är en fast kostnad, och ingenting extra för bandbredden.

Så jag hoppas att denna lilla kostnadsberäkning kan hjälpa dig att fatta ett bra beslut om Amazon S3 är värt pengarna eller inte. För mig lutar det att inom kort börja använda Libsyn i stället.