Community

90 % av besökarna läser bara, medan 1 % bidrar aktivt

Tidigare har jag skrivit att 1 % av medlemmarna står för majoriteten av innehållet när det gäller forum, wikis och andra typer av sociala webbplatser.

Jakob Nielsen skriver i sin senaste kolumn att 90 % av besökarna bara läser, 9 % bidrar med lite innehåll och 1 % av besökarna står för nästan allt innehåll. Läs hela kolumnen: Participation Inequality: Encouraging More Users to Contribute.

Han har också ett tips på hur man får bukt med detta problem, alltså att få de där 90 % att bidra mer: Det går inte.

I stället kan man minska det genom att:

  • Gör det enklare att bidra med innehåll. I stället för att tvinga användaren att skriva en lång recension kan han eller hon sätta ett betyg på en film.
  • Gör bidragsgivande en bieffekt. När man köper något på Amazon bidrar man automatiskt till ”Folk som köpt denna bok har också köpt…”.
  • Låt användarna redigera, inte skapa nytt. Det är betydligt enklare att ändra en text än att skapa en helt ny från scratch.
  • Belöna. Ge någon form av belöning. Personligen är jag emot kontanter eftersom det då blir lite av ett jobb för hobbyister (läs om det i första länken i denna artikel). Det är bättre att ge bort någon form av status (till exempel en guldstjärna i profilen) eller något annat av värde, till exempel en prenumeration på en bra tidning om det ämne som webbplatsen berör.
  • Framhäv viktiga bidragsgivare. När besökarna får bidra till innehållet på webbplatsen blir det naturligtvis ett stort signal-till-brus-förhållande. Med andra ord, det verkligt bra innehållet kommer att drunka bland det sämre. Det gäller att hitta sätt att framhäva pärlorna bland svinen.

8 tips för dig som planerar att starta ett forum (del två)

Del 2 av 2: Detta är andra artikeln i en serie om två delar. Du kan läsa första artikeln här: Del 1: första fyra tipsen

5. Som administratör ställs du inför svåra beslut

Att driva ett stort forum handlar om ledarskap. Men det är viktigt att komma ihåg: din titel gör dig inte till en ledare. Inflytande gör dig till en ledare och detsamma gäller dina medlemmars syn på dig och dina moderatorer.

Den största uppgiften man har som ledare är inte att bestämma. Det är att driva teamet i rätt riktning. En ledare skapas inte, utan en ledare får erkännande och förtroende. Det är svårt att försöka bygga förtroende. Det är inget man gör över en natt.

Som administratör för ett forum kommer du ändå att stöta på många svåra beslut. En del beslut kommer att förändra framtiden för forumet. Vad du än väljer är det viktigt att alla är enade och står bakom beslutet, oavsett egna åsikter.

6. Sluta aldrig utveckla forumet

Utveckla forumet hela tiden. Lägg till nya forum efterhand. Utse ”årets medlem”. Ta in feedback på vad som kan förbättras. Medlemmarna och moderatorerna kommer att vara kvar så länge som forumet växer och blomstrar.

Jag har gjort detta på en mängd olika sätt. Ibland skriver jag ner en lös idé och släpper lös för debatt av alla. Eller så kan jag ge bort ett pris för det ”bästa förslaget denna månad”. Till min förvåning har det nästan alltid varit små detaljer som behöver ändras enligt medlemmarna, kanske flytta en knapp till en mer logisk plats.

7. Folk kommer alltid att bryta mot reglerna

Det är bara att inse: du kommer att bli häcklad, personer kommer att skriva personangrepp om dig, medlemmarna och hur mycket de hatar forumet och så vidare. Frågan är bara när det dyker upp. Inte om.

Ha en plan för hur det ska hanteras och se till att reglerna klart och tydligt säger vad som händer när någon bryter mot dem.

Jag har gjort det väldigt enkelt på mitt forum:

  1. Vid regelbrytande redigeras inlägget med en förklaring om varför inlägget redigerades och var medlemmen ska vända sig om han eller hon är missnöjd.
  2. Om medlemmen fortsätter bryta mot reglerna utdelas en varning. Varningen är kvar för alltid.
  3. Efter tre varningar stängs medlemskontot av för alltid.

Detta finns beskrivet för medlemmarna i reglerna. Då vet de vad som gäller och kan inte skylla på okunskap.

När de stängs av så görs det med alla tekniska hjälpmedel som finns i forumets arsenal av funktioner. Jag tror att det kan ha en avskräckande effekt.

8. Tre dokument du bör skriva

  • Regler. Skriv vad som inte är tillåtet på forumet och vad som händer om man bryter mot reglerna. Det är det viktigaste dokumentet eftersom hela forumet baseras på dessa regler. De behöver inte vara många eller komplicerade. Det viktiga är att de finns från första dagen och att de efterlevs. Se till att besökare får godkänna dem innan de registrerar sig för att bli medlemmar.
  • Riktlinjer för moderatorer. Även om reglerna gäller alla så är det ofta nödvändigt att ge moderatorer mer information. Det kan vara forumets visioner och målsättningar, vad som förväntas av moderatorerna och så vidare.
  • Moderatorns FAQ. En ny moderator kommer att undra hur de ska hantera besvärliga medlemmar, om de ska låsa vissa typer av diskussioner och så vidare. Det är smidigt för alla om det finns samlade under en enkel faq.

9. Vanliga frågor om att starta forum

Ska jag lansera min nya webbplats med ett forum?

Nej, det tycker jag inte.

Det är väldigt överskattat att så länge det finns ett forum, så kommer besökarna att rusa dit för att registrera sig. Ett forum byggs inte över en natt.

Alla webbplatser borde väl ha forum?

Forum passar inte för alla typer av webbplatser, det beror helt på vad ämnet handlar om. Frågan är om du verkligen behöver ett forum? Är du beredd att starta ytterligare en webbplats ”ovanpå” din nuvarande webbplats? För det är ungefär så mycket jobb det är att driva ett forum.

Hur får jag folk att börja skriva inlägg på forumet?

Du måste ge dem en anledning att börja skriva inlägg. Se till att du själv startar och deltar i diskussioner med några vänner, och ge aldrig upp. Folk tittar i regel runt innan de registrerar sig som medlemmar. Om forumen ekar tomt finns det ju ingen anledning för dem.

Starta ämnen som berör, som folk har skilda åsikter om. Min favorit är att starta diskussioner om kontroversiella ämnen. Det gör folk lite ”uppretade” och vill säga sitt.

Min strategi var så här när jag startade mitt forum:

Jag hade en webbplats med artiklar i stil med ”så här gör du film”. När webbplatsen hade levt i några år och hade en större skara besökare startade jag forumet. Det gäller att analysera besöksstatistiken. I början registrerade sig ett fåtal personer, framför allt de som brukade läsa det som fanns där. Jag såg till att de diskuterade och höll liv i diskussionerna. Nya medlemmar ville delge sina åsikter och på den vägen är det. Det växer hela tiden, varje dag och varje minut.

Att fråga efter feedback kan också fungera. Liksom att starta en tävling där medlemmarna kan få ett pris om de kommer på ett fyndigt namn, en logo eller liknande till forumet.

Hur håller jag forumet aktivt?

Man kan väl säga att ett forum med över 100 nya inlägg per dag är aktivt. När du når den gränsen behöver du i princip inte göra någonting längre. Det sköter sig självt.

Vad du däremot måste göra är att ta tag i spam, annonser, personangrepp och alla andra problem. Detta är moderatorernas jobb, som du förhoppningsvis valt med omsorg.

Dessa problem måste tas omhand snabbt, effektivt och hela tiden. Så fort spam eller liknande rotar sig och tar överhand kommer medlemmarna på forumet att försvinna en efter en. Det krävs ett kontinuerligt engagemang från din sida.

Hur ökar jag antalet medlemmar?

I stället för att koncentrera dig på att skaffa nya medlemmar bör du koncentrera dig på de befintliga medlemmarna. Jag har skrivit om detta tidigare i form av kunder, men det är exakt samma princip med dina medlemmar.

Jag vill i stället ställa en motfråga: Vad gör du för att de befintliga medlemmarna ska vara kvar? Troligtvis är du så koncentrerad på att driva upp medlemsantalet att du glömmer bort de medlemmar som redan finns där. De som till slut blir medlemmar kommer inte att ha någon fördel att vara medlemmar om de behandlas som luft.

Om vi tar jämförelsen med baren igen, så är det som att trycka in så mycket folk som möjligt på ett ställe och sedan kalla det ”framgångsrikt” när man nått ett visst antal. Framgång handlar om återkommande medlemmar som trivs, vill utveckla ditt forum och bygger upp det organiskt. Framgång är inte en viss siffra. Försök få medlemmarna som redan är där att trivas i stället.

Jag har aldrig försökt öka antalet medlemmar på mitt forum. Det enda jag har gjort är att göra det till en suverän plats för de som redan är där. Jag har skapat en gemenskap. Det är ”vi medlemmar” mot ”dom andra”, typ. Det intressanta är att ”dom andra” gärna vill bli ”vi” och därför registrerar sig. De till och med påpekar att de är glada att hittat dit och att alla verkar så trevliga. Människan vill gärna ingå i en gemenskap och känna sig omtyckt.

Forum är alltså psykologi. Om vi tar psykologen Maslows exempel på den berömda behovstrappan så har människan ett visst antal grundläggande behov. Vi måste först och främst äta, sova och så vidare. Lite högre upp på trappen har vi gemenskap, uppskattning och självförverkligande. Forum är alltså ett sätt för medlemmarna att förverkliga sina egna behov. De är egotrippade och skiter fullständigt i dig.

Du kan läsa mer om teorier om grupprocesser på Wikipedia. Det är en intressant vetenskap.

Medlemmarna tipsar dessutom sina kompisar om att bli medlemmar (marknadsföring word-of-mouth). På mitt forum har medlemmarna till och med själva frågat hur de kan sprida informationen om forumet eftersom de inser att ju fler som är på forumet, desto bättre blir det för dem själva. Ditt jobb är att underlätta spridningen för dem. Du har en armé med marknadsförare som vill sprida ditt budskap om forumet, gratis. Alla vinner på det.

Det är precis som exemplet med baren. Du hittar ett suveränt danshak som har allt du önskar dig. Du tar dit dina bästa vänner nästa helg och har kul. Det är stor chans att de i sin tur tar dit sina vänner och så vidare.

Jämför forumens funktioner med varandra

ForumMatrix kan du jämföra olika forum. De vanligaste är vBulletin, phpBB och Invision Power Board. UBB Threads var populärt i början, men har tappat ganska mycket de senare åren.

Lär dig mer om att driva forum

Tre bra artiklar från SitePoint du måste läsa:

Det är hårt arbete, men ha kul för satan!

Det krävs mycket hårt arbete, tid och hängivenhet för att driva ett forum. Ett arbete som oftast inte syns om det görs på ett bra sätt.

För att bli framgångsrik måste du lita på dina moderatorer och få dem att känna sig viktiga. Håll dem uppdaterade med hur det går med forumet och prata med dem. I slutändan är det ändå bara lek och skoj, så ha kul medan du driver ditt forum.

Lycka till!

(Skriv gärna en rad vad du tyckte om denna artikel. Det tog en liten stund att skriva ihop.)

Del 2 av 2: Detta är andra artikeln i en serie om två delar. Du kan läsa första artikeln här: Del 1: första fyra tipsen

8 tips för dig som planerar att starta ett forum

Del 1 av 2: Detta är en artikel om två delar. Du kan läsa andra artikeln här: Del 2: resterande fyra tips.

Att starta ett forum är enkelt i dag. Välj ett av de färdiga scripten som finns där ute, ladda ned, installera och kör igång. Det är dödsenkelt.

Det som är svårare är att få människor att registrera sig som medlemmar, och skapa en trivsam plats för dem. Forum är endast ett verktyg, ungefär som en bar. Det spelar ingen roll hur cool och trendig inredning baren har om det inte finns människor där. Det krävs också ordningsvakter som ser till att alla respekterar reglerna.

Jag ska nu ge dig lite tips efter mina egna erfarenheter som administratör av ett forum. Jag driver ett forum om filmskapande sedan 2002. Med tiden har det blivit det största i Sverige med flera tusen medlemmar. I början gick det trögt men envishet gör att det växer och ökar närmast exponentiellt.

1. Välj ett riktigt smalt ämne

Först av allt måste du välja ett ämne som intresserar dig. Ett väldigt smalt ämne. Ju smalare desto bättre. Jag valde filmskapande eftersom jag brinner för det och det fanns inte någon bra plats för detta då.

Du har väldigt liten chans att lyckas om du väljer ett brett ämne, eller om något ämne det redan finns forum om. Det gäller att vara unik på något sätt.

2. Starta i liten skala och väx när det behövs

Det är kanske frestande att fläska på med 60 forum på en gång, men börja med ett fåtal; kanske tre, fyra stycken. Det är alltid bättre med få forum med mycket aktivitet än många forum med lite aktivitet.

3. Sätt upp regler och håll dig till dem

Det värsta som kan hända är att du själv ändrar eller ta bort ett inlägg av personliga skäl. Du tycker inte om inlägget, det förpestar forumet, det stämmer inte överrens med dina åsikter och så vidare. Då är du ute på hal is och kanske borde omvärdera dina tankar om att faktiskt driva ett forum.

Jag tycker att alla ”tvångsåtgärder” (redigeringar och borttagningar av inlägg etc) ska ha stöd i reglerna. Reglerna ska medlemmarna godkänna när de registrerar sig. På så vis är alla medvetna om vad som gäller.

Det är ungefär som Sveriges lagar. Det vore oerhört komplicerat om du får betala böter för att rättsväsendet tycker att du gjorde fel. Jag hade i alla fall blivit rejält förbannad eftersom jag inte kan veta det på förhand. Det är samma sak på ett forum. Forum är små samhällen som styrs av en liten regering i toppen.

4. Moderatorer hjälper dig med forumet

När forumet har vuxit så mycket att du själv inte kan överblicka det, eller du vill ta det till nästa nivå, bör du se till att skaffa en eller flera moderatorer.

En moderator hjälper till att:

  • Kontrollera forumet. Ditt forum kan ha de senaste funktionerna, den snyggaste designen och de häftigaste ajax-funktionerna. Men ingen kommer att registrera sig om medlemmarna beter sig som barnungar, spammar forumet och är allmänt otrevliga.
  • Rensa upp i forumet. En moderators vardag består av att flytta diskussioner till rätt forum, redigera eller ta bort diskussioner som bryter mot reglerna och hjälpa medlemmar tillrätta.
  • Ge intryck av ett stabilt forum. Moderatorer är som poliser. De skapar trygghet och nya medlemmar vet att du bryr dig om ditt forum tillräckligt för att hålla det i ordning.
  • Få fler inlägg. Det händer något märkligt med den som blir moderator. Oftast skriver de mer inlägg eftersom de vill visa upp sin nya titel (det är därför viktigt att skilja moderatorer åt från medlemmarna, till exempel med en liten knapp under moderatorns namn).

Vem ska man då välja som moderator?

Jag brukar gå efter:

  • Mognad. Mognad handlar till stor del om ålder, men inte alltid. Jag har haft stor framgång med unga liksom med gamlingar. Det är viktigare att titta på hur medlemmen reagerar på olika situationer. Blir hon (eller han) lätt arg? Är svaren partiska eller fördomsfulla?
  • Kunskap. Eftersom jag driver ett väldigt kunskapsinriktat forum tycker jag att det är en fördel om hon vet vad hon pratar om, men jag ser det inte som en nödvändighet. Kunskap om ämnet gör ändå moderatorn till en mer inflytelserik ledare.
  • Återkommande medlem. En moderator måste vara på forumet ofta. Det räcker inte med att dyka upp fem minuter vid månadsskiftet.
  • Förmågan att hjälpa andra. Det är enkelt att kolla: Har medlemmen svarat på fler frågor än vad hon har frågat själv? Då är det troligt att personen vill, och trivs, med att hjälpa till.

Backa upp dina moderatorer

Om det uppstår en konflikt mellan en moderator och en medlem, se till att ställa dig vid din moderators sida. Ni är ett team. Givetvis finns det undantag, men gör det alltid om möjligt.

Det har många gånger hänt att moderatorer gjort en handling jag inte samtycker med. Men jag har aldrig rättat dem så att någon annan medlem sett det. I stället har jag stått bakom dem och fullföljt det de påbörjat. Samtidigt skickar jag e-post till moderatorn för att berätta vad jag tycker de gjorde fel.

Det är viktigt att alla som jobbar med forumet är enade. Det ställer till mer problem om de som leder forumet inte kommer överrens (och medlemmarna ser det) än att ta ett felaktigt beslut. Kom alltid ihåg att ni representerar varandra.

Se till att informera dina moderatorer

Moderatorer är en del av forumet och ska behandlas så. Om ett nytt forum ska dyka upp om en vecka, säg det till dem och fråga vad de tycker. Det får dem att känna sig viktiga och en del av forumet.

Moderatorer som inte varit aktiv på länge

Det vanligaste som händer är att en moderator inte är lika aktiv längre. Då bör du kontakta dem via e-post och fråga hur läget är ställt och påminna dem att det krävs att de modererar ett par gånger i veckan. Om det inte fungerar, ställ ett ultimatum.

En inaktiv moderator gör mer skada än nytta, och medlemmarna kommer att märka det också (och ifrågasätta ditt omdöme som administratör).

Moderatorer som gör fel

En moderator måste arbeta enligt de riktlinjer du satt upp. Om de exempelvis ignorerar att ta tag i personangrepp är de inte bättre än de som började med angreppen. De kommer inte förtjäna någon respekt och det får hela forumet att se dåligt ut. Prata med moderatorn via e-post eller degradera han eller henne till vanlig medlem igen.

Återigen måste jag påpeka att moderatorerna är en avbild av dig som administratör, de representerar hela forumet. Om de beter sig illa är det samma sak som om du du skulle gjort det.

Moderatorer som ger sig in i bråk

Religion och politik är ämnen som garanterat drar igång ett rejält ordkrig. Om en moderator ger sig in i ett sådant krig, delger sina åsikter och låser diskussioner på måfå har du ett problem. En moderator bör vara objektiv och i stället försöka lugna ned stämningen.

Moderatorer som missbrukar sin makt

Att låsa en diskussion som moderatorn inte instämmer med är ett sätt att utöva sin makt på ett felaktigt sätt. Det är faktiskt vanligare än du tror. Du får oftast inte reda på det förrän en medlem klagar eftersom inlägget ifråga kanske tagits bort eller redigerats.

Detta bör du kontrollera genom handfasta riktlinjer för moderatorerna. Skriv vad de får och inte får göra.

Del 1 av 2: Detta är en artikel om två delar. Du kan läsa andra artikeln här: Del 2: resterande fyra tips.