Viral marknadsföring sprider sig självt på nätet

Just nu håller jag på att läsa uppsatsen Send this to a friend: Viral marknadskommunikation på internet. Jag har kommit halvvägs men måste redan nu rekommendera den för alla som har det minsta intresset av ämnet.

Det är en c-uppsats av Georg Kanellos och Simon Svensson om så kallad viral marknadsföring. Det är ett sätt att låta användarna själva sköta marknadsföringen bland sina vänner och bekanta. Det är ofta billigt och effektivt, speciellt tack vare internet där spridningen går ultrasnabbt.

I uppsatsen förklaras också connected marketing. Det är själva samlingsbegreppet för den här typen av marknadsföring. Däri ingår följande:

  • word-of-mouth marketing (ryktesmarknadsföring)
  • buzz marketing
  • viral marketing (viral marknadsföring eller virusmarknadsföring)

Word-of-mouth är marknadsföring som går från person till person om en tjänst, produkt eller varumärke. Det kan vara att snacka om senaste bilmodellen på fikarasten med kollegorna – att sprida rykte helt enkelt.

Buzz marketing är aktiviteter som ska skapa publicitet i medier och slutligen konversation mellan människor (alltså ska det resultera i word-of-mouth.)

Viral marketing (eller viral marknadskommunikation som är den föreslagna översättningen i uppsatsen) är ett sätt att uppmuntra användarna att sprida materialet bland sina vänner och bekanta. Spridningen blir exponentiell. Viral är en medicinsk term som handlar om virus. Därför kallas det ibland också virusmarknadsföring.

(Via DurnikBlog.)