Driva eget

Starta eget och bygga upp sitt företag.

Instant Article Wizard skriver texten åt dig på hälften av tiden

Genom internetpengar.com uppmärksammades jag på en tjänst som kallas Instant Article Wizard, vilket ska göra att du kan skriva artiklar om ämnen du inte kan någonting om. Jag tänkte ta en minut av din tid och såga tjänsten längs med fotknölarna.

Tjänsten består av ett program som låter dig mata in ett par sökord och sedan få fram sökresultat från etablerade sökmotor. Skriver du in ”Physics is” får du fram en lista med fraser som alla börjar på dina sökord, exempelvis ”Physics is one of the oldest academic disciplines, perhaps the oldest through its inclusion of…” som är ett utdrag från Wikipedia.

Instant Article Wizard

Du kan också få fram ett textstycke som förklarar ”physics” närmare. Då hämtas en till två meningar från ett antal källor och sätts ihop till en läslig text. Detta ska på så vis kunna möjliggöra att du kan skriva artiklar om i princip vad som helst – utan kunskap. Skriv in sökordet, tryck på knappen och voilá: en okej text, kopiera och klistra sedan in i ditt dokument med några ändringar.

Se hur programmet fungerar in action:

Det är bara ett problem med den här tjänsten. Och det är hur pass tillförlitlig sökresultatet är. Eftersom programmet visar sökresultatet från bland annat Google och Yahoo förefaller det sig ganska vanskligt att inte ägna någon tid åt källkritik, utan bara acceptera allt som sanning eftersom det står på skärmen och går fort.

Skaparen bakom tjänsten hävdar att du minsann kan söka igenom Google Schoolar, som indexerar uppsatser och publicerad vetenskap. Men det innebär inte på något vis att man får rätt information, eftersom studier ofta går igenom eventuella invändningar mot texten för att sedan vederlägga dem.

Låt oss ta ett exempel. Ett argument i en uppsats är ”Physics is thought to be the oldest academic disciplines. This is not the case.” Detta är ett citat som sedan författaren vederlägger: ”The above statement is not true”. Det skulle få till följd att man får missvisande information med Instant Article Wizard. Likaså om något argument frekventerar många bloggar, vilket gör att det uppfattas som sanningsenligt eftersom det är så väl spritt.

Om du driver en blogg och vill producera mycket text och tjäna pengar på att folk klickar på annonser kanske detta låter lockande. Glöm bara inte att om du skriver något helt uppåt väggarna kommer du att uppfattas som ignorant och din läsförmåga kommer att ifrågasättas. Som sökverktyg kan det däremot vara intressant, så länge man håller ett kritiskt öga på sökresultatet.

Däremot skriker designen på webbplatsen Instant Article Wizard amatör. Men det är en annan historia. Av någon anledning tycks det fungera i USA.

Internetfenomenet ”Skogsturken” sprider sig

I dag gjordes jag uppmärksam på ett internetfenomen (eng. internet meme) som kallas ”Skogsturken”. I en video får en person en frisbee på sig och spiller sitt glas med dryck på sin skjorta och går till verbal attack mot fotografen som fångat incidenten på video. Den stora frågan är: Vem har kastat?

Originalet, uppladdad den 18 oktober 2006, är egentligen inte mycket till mästerverk, men det som är intressant är hur många parodier som gjorts av händelsen. En sökning på ordet Skogsturken ger i skrivande stund 15 100 träffar på Google, medan svenska sidor begränsar det till 8 920 sidor. YouTube har 272 videor där ordet förekommer.

Enligt beskrivningen av videon:

This is what you end up like when you take your self too seriously….
Shot at Djäkneberget, Västerås, Summer of 2006.

Edit: Stänger av kommentarsfunktionen, eftersom det tydligen svämmar över med idioter på internet. (Inget nytt iofs).
Nivån på kommentarerna är för låg helt enkelt.
Klippet lades upp i humoristiskt syfte, inte rasistiskt. Mr Skjorta överreagerar utan tvekan, och humor uppstår onekligen.
Kamerateamet ska ha en eloge för att de inte bjöd upp till våldsamheter. Etanol kan som bekannt ställa till med både det ena och det andra som man ångrar i efterhand.

Nu när möjligheten finns har jag även tagit bort alla tidigare kommentarer.
Jag som lagt upp filmen har inte filmat den. Jag vet inte ens vem som gjort det, då jag fått den på omvägar men tyckte den var så kul att den var värd att publicera.
Har fått meddelande från den som gjorde det, och denne är tydligen inte svensk själv. Så alla med fördommar kan lägga undan dem…

skogsturken.com görs däremot bedömningen att videon är inspelad den 8 februari 2002 och uppladdad i maj 2003. Med tanke på årstiden och temperaturen (och personernas val av klädsel i videon; shorts, t-shirts och skjortor) anser jag inte att inspelningsdatumet är sannolikt.

Skogsturken har potential att spridas precis som när turkhits spreds som en löpeld på nätet år 2000. Turkhits generar dock enbart 1 350 träffar på Google, och ett fåtal på YouTube. Men turkhits-fenomenet skapades innan YouTube, varför en sådan jämförelse inte är helt relevant.

Jag tyckte själv parodin ”Teaterturken”, som samtidigt är en parodi av Lars Norén, var väldigt rolig.

Fler parodier på YouTube:

Även skogsturken.se har en lista över 30 parodier som är betygsatta.

Det finns också en skjorta till försäljning som ironiskt nog kallas ”fucking skjorta” och emblemet ”I Love Skogsturken” på framsidan.

Sunets webbkatalog blir infoo.se

Webbktatalogen lever igen. För ett tag sedan tog Urban Lindstedt över den gamle trotjänaren Sunets webbkatalog. Nu lanseras infoo.se som är en lätt kommersialisering av tjänsten. Lindstedt kommenterar.

Mediecensur på BLT. I veckan har vi också sett hur den blekingska tidningen BLT censurerat kommentarer som är kritiska mot deras egna tidning. BLT svarade via sin blogg häromdagen och utmålade sig själv som ett offer för kritiken. Det ironiska är att BLT för tillfället utildar sig inom sociala medier men missar poängen fullständigt när de hamnar i skottlinjen.

E-post bättre än sociala medier. Apropå sociala medier så framgår det av en studie att e-postmarknadsföring är bättre än sociala medier. Slutsatsen var att personer inom segmentet 18-34 år var mer benägna att göra ett köp efter en kampanj via e-post än via sociala medier.

Dashnotes ett virtuellt kontor

Dashnotes är ett nystartat svenskt virtuellt kontor likt 37signals Basecamp eller svenska konkurrenten Projektplatsen.

Vid en snabb blick verkar det vara överskådligt, avskalat och lättanvänt. De verkar ha hämtat inspiration och lärdomar från sociala medier, vilket även gör Dashnotes mer användbar för människor.

Till skillnad från Projektplatsen, som verkligen andas storföretag, får man faktiskt se hur produkten ser ut och fungerar i en video. Detta tycker jag är oerhört bra eftersom det snabbt ger en känsla av hur det passar mig. Vill man visa hur bra en produkt är, gör man bäst i att visa det, inte att beskriva det i en marknadsföringsfolder som man länkar till på hemsidan.

Se video av Dashnotes:

Är du kreativ? Säg det inte. Visa det.

Privata Affärer skrev i dag en ganska kort men läsvärd nyhet om Så stärker du ditt varumärke. Några läsvärda axplock från artikeln:

– Information måste aldrig ut, den måste IN!. Otroligt mycket information lämnar sändaren utan att nå mottagaren, det är slöseri med både tid och pengar, säger Kjell Dahlin.

Det viktigaste är inte vad vi säger, utan det vi gör:

– Överraska! Gör något som den tilltänkta kunden inte förväntar sig. Istället för att tala om att du är kreativ, gör något som visar att du ÄR det. Säg eller skriv inte att produkten är fantastisk, visa det. Visa med handling att du och ditt företag verkligen lever upp till de värderingar ni säger att ni står för, säger Kjell Dahlin.

Så enkla och självklara tips, men ack så sällan de efterlevs. Det är dags att vi ändrar på det.

SVT tillåter Twinglylänkar och Spotify lanseras

Från och med i dag kommer SVT att tillåta Twingly-länkar. Först ut blir SVT Opinion som visar vilka som länkar deras debattartiklar.

I dag lanseras också Spotify som är en musiktjänst där du kan lyssna på all musik gratis. Ungefär som iTunes Store, fast där musiken finansieras med reklam i stället. För 99 kronor per månad får man däremot ett premiumkonto utan reklam.

Den gamla webbkatalogen KTHNOC är uppköpt av Urban Lindstedt som planerar att göra en lätt kommersialisering av katalogen. Den startades redan 1993 och brukar vara det första tipset när man ska registera sin webbplats i en länkkatalog.

ÅF anställer hackare via frän rekrytering

Även konsultbolaget ÅF, väljer en okonventionell rekryteringsprocess. Den som hackar deras hemsida får jobbet, i princip.

Detta är väldigt roligt med en sådan anställningsprocess. När man slår upp morgontidningens jobbmarknad ser man traditionella annonser i överflöd. Genom att appellera till folks (och i synnerhet journalisters) intresse för det ovanliga lyckas de föra fram en nationell rekrytering värdig ett nationellt bolag utan större budget än PR-firmans timlön.

Spännande marknadsföring, måste jag säga. Vi får hoppas att det kommer mer.

(Har du synpunkter på mitt bruk av ordet frän i rubriken? Bra. Det var meningen.)

Vägen till framgång är genom misslyckanden

Det finns egentligen ingen dålig affärsidé. Bara bra och mindre bra utvecklade affärsidéer. Om vi tar Google som exempel, så kan man tro att deras verksamhet kantrats av obönhörlig framgång. Men naturligtvis har även de haft mängder med misslyckanden. IDG har skrivit om Googles tio värsta floppar.

Christian på Disruptive har tjatat på mig ett tag nu att jag ska länka till deras sida om affärsidéer, så jag gör väl det. 😉 Förmodligen har det att göra med att ordet affärsidéer ger mig en högre träff på Google, vilket jag tycker är lite småkul eftersom jag inte aktivt optimerat för just det ordet.

Smart marknadsföring av TestFreaks: 30 000 kr till bloggare

Företaget TestFreaks, som startats av Pricerunners grundare, har påbörjat en smart anställningsprocess. De tar hjälp av bloggosfären genom att erbjuda 30 000 kronor till den som tipsar om rätt person.

Min första tanke var att 30 000 kronor är väldigt mycket pengar att ge till en enskild person. Men efter att ha tänkt lite på det visar det sig att det inte alls är mycket för företaget ifråga. Att bolla ut en anställningsprocess till bloggosfären är väldigt kompetent gjort.

För det första så kommer bloggarna själva att sprida budskapet, vilket är kännetecknet på viral marknadsföring, och de har dessutom ett gott egenintresse för att göra det. Det andra är att man vänder sig direkt till målgruppen och ber om förslag, i stället för att gå omvägen via traditionell press. Med föregående två punkter leder det också till en minskad kostnad totalt sett, eftersom marknadsföringen och anställningsprocessen går hand i hand. Gatusmart marknadsföring vill jag nog kalla det.

För er som nappar på anställningen, ange Peter Dahlgren på bloggen Backend Media som referens. 😉

Pressmeddelandet (i vilket jag tagit mig friheten att rätta en hel del stavfel):

Freaks söker nio hungriga tjejer

TestFreaks är grundat av samma trio som startade PriceRunner och i dag finns TestFreaks på 13 marknader. TestFreaks är en destinationssajt där vi samlar produktrecensioner och produktinformation från hela världen för att skapa världens största och bästa recensionssajt. Utvecklingen under året har varit väldigt stark och nu är det dags att förstärka upp TestFreaks med nio skarpa kvinnliga hjärnor. TestFreaks består i dag av tolv anställda i Stockholm och ett femtiotal projektanställda runtom i världen.

– Den trafiktillväxt vi har sett under året är mycket starkare än någonting vi var med om under PriceRunner tiden. Vi har ökat med 10 % i veckan de senaste månaderna och når i dag två miljoner människor i månaden, säger Kristofer Arwin, vd och grundare av TestFreaks.

Under de närmaste sex månaderna kommer vi att lansera på 10 marknader till och ytterligare 20 under nästa år. För att kunna realisera vårt mål om att bygga världens bästa recensionssajt behöver vi förstärkning både på utvecklingssidan, operations och inom marknadsföring.

– Vår målsättning med TestFreaks är att bli världens största recensionssajt. Vi har jobbat hårt i två år och nu är vi på god väg att nå dit. Förutom vår starka trafikutveckling under året har vi rest ytterligare 20 miljoner kronor i riskkapital från NorthZone Ventures. Vi har fortfarande mycket kvar att bevisa men vi står på en solid plattform nu. Vi har också resurserna vi behöver nu ska vi bara förstärka med lite fler talanger, säger Kristofer Arwin, vd och grundare av TestFreaks.

Tjänsterna som ska tillsättas är följande och finns mer utförligt beskrivna på testfreaks.se/info/jobb

  • Web Site Analyst and Controller
  • Projektledare Operations
  • Software/Systems Engineering Manager
  • System Administrator
  • Software Engineer, web application development
  • Software Engineer, crawling/indexing/analysis
  • Client Programming
  • Projektledare Searchmarketing
  • Analyst Searchmarketing

Om TestFreaks

TestFreaks grundades september 2006 av Kristofer Arwin, Magnus Wiberg och Martin Alexanderson. Samma trio som 1999 grundade prisjämförelsesajten PriceRunner. I december 2007 lanserade TestFreaks en betaversion av siten på fem olika marknader. I dag finns TestFreaks på 13 olika marknader och språk. Northzone Ventures är investerare i företaget och har sammanlagt investerat 40 miljoner kronor. Detta har skett i två omgångar, dels vid grundandet av företaget och en andra gång under sommaren 2008.

Pressmeddelandet finns också att ladda ned pdf i sin helhet – men där finns alla stavfel okorrigerade.

Tips: Så här är riktlinjerna för svenska språket

  • Siffror upp till 12 ska skrivas med bokstäver. Alltså två, fyra, elva. Men däremot 13, 36 och 3 266.
  • Undvik att blanda bokstäver och siffror. Exempelvis två och 14. Skriv då hellre 2 och 14.
  • Månader skrivs inte med inledande versal eftersom det inte är ett egennamn.
  • Det rekommenderas att man skriver ”i dag” i stället för ”idag”. Detta har att göra med att vi har flera tidsangivelser; i kväll, i morgon, i natt och så vidare.
  • ”Grundare” är inget egennamn och ska skrivas med gemener.
  • Skriv vanliga förkortningar med gemener (”vd” i stället för ”VD”). Det ökar läsbarheten. Det gäller dock inte egennamn, som exempelvis ABB, men däremot om namnet kan uttalas som ett ord i stället för att bokstaveras (skriv gärna ”Nvidia” alltså, i stället för ”NVIDIA” som är det riktiga namnet).

Sådär. Inte nog med att jag spridit ert budskap vidare, jag har dessutom rättstavat det. Jag skulle visserligen kunna lägga ned mer energi och försöka strukturera om det, men det får bli en annan gång. Ciao.

Tore ger handfasta tips till entreprenörer

Tores sagor från verkligheten är en blogg av grundaren till e-handelsföretaget Polyshop. Här skriver han handfasta tips och delar med sig av sina erfarenheter. Ofta i stil med tips som du kan ta till dig på en gång.

I senaste inlägget skriver han exempelvis om värdet av att spara i princip allt som kan tänkas vara av värde:

Anteckningar, uträkningar, brev, offerter, kontaktuppgifter, avtal, avtalsförslag, m.m. satte jag i vana att spara digitalt och fick stor nytta av det senare. En gång gick jag tillbaka 2 år i tiden för att kolla en tidigare offert från ett företag och upptäckte att dom i den nya offerten hade höjt sina priser.

Ett måste att läsa för alla intresserade av entreprenörskap, i synnerhet för dig som arbetar med försäljning eller logistik via nätet.