Tre saker du måste ha koll på: användarna, affärerna och teknologin

The Three Spheres of Web Strategy

Jeremiah Owyang har satt ihop tre punkter som en webbstrateg måste ha koll på.

Hur man balanserar dessa punkter mot varandra är viktigt för att kunna överleva, och kanske svaren på varför vissa är mer framgångsrika än andra. Många besitter stor kunskap inom två av de tre områdena, men misslyckas när det kommer att implementera den tredje till en helhet.

  • Användarna. Om du inte kan användbarhet, informationsarkitektur, sociala medier, marknadsföring, kundsupport eller förmågan att lyssna och vara sympatisk kan du heller inte få besökarna att komma till dig, och framför allt, stanna kvar.
  • Affärerna. Utan konkreta marknadsmål och koll på konkurrenter driver du webbplatsen i backen. En webbplats som inte löper parallellt med marknadsstrategin är dömd att misslyckas ekonomiskt. Annonsering, marknadsföring, media, management i alla former och produktutveckling är nyckelord att ha blicken fokuserad på.
  • Teknologin. För- och nackdelar med varje teknisk lösning är ett måste att kunna, liksom kunskap om begränsningar och kostnader. Det gäller även kunskapen om den anställda personalen. Tekniska begränsningar kommer att hindra användarna och affärerna att utvecklas, så det gäller att ha en plan i bakfickan hur man ska skala upp sin webbplats ju mer den växer. Tänk utvecklare, arkitektur, industritrender, experiment med teknik och extrapolering.

Den här modellen förklarar ganska bra varför vissa webbplatser fungerar bättre än andra.

Antingen får du lära dig alla tre delar själv, eller delegera uppgifterna till någon som kan dem. För du måste kunna det för att överleva med din webbplats.

(Via Fredrik Wackå)