Så utformar du dina länkar

Att länka verkar vara svårt. Därför kommer här en lathund.

  • En viktig sak är att när du klickar på en länk så ska den byta färg. Då vet man var man har varit.
  • Länka bara viktiga ord. Börja alltid med att länka ett viktigt ord. En länk tappar hela sin betydelse om du länkar en lång mening. Länka inte allt: Se en lista med böcker om användbarhet. Länka i stället bara de viktiga orden: Se en lista med böcker om användbarhet.
  • Skriv inte ”klicka här” eller ”läs mer”. Skriv inte: För att ladda ned rapporten om användbarhet, klicka här. Skriv hellre: Ladda gärna ned rapporten om användbarhet. Vi klickar på det vi vill veta mer om, och ingen vill veta mer om ”klicka här”. Tänk också på att skärmläsare (för blinda) kommer att läsa upp alla länkar: ”Det finns tre länkar på den här sidan: klicka här, klicka här och klicka här. Vilken väljer du?”.
  • Länka bara till webbsidor. Alltså html-sidor. Om du länkar till något annat (ett videoklipp, pdf-fil eller zip-fil) så måste du säga det! Skriv exempelvis Ladda ned rapporten (PDF-fil på 45 kB). En ikon som illustrerar filtypen ger ännu bättre effekt. Det finns inget värre än när det händer oväntade saker.
  • Använd attributet title för att beskriva länken. Men skriv något som vi inte redan vet! Allt för ofta ser man beskrivningar som säger samma sak: <a href="filmer.html" title="Lista över mina filmer">Lista över mina filmer</a>. Det fyller ingen som helst funktion. Skriv hellre något nytt: <a href="filmer.html" title="83 st dvd-filmer">Lista över mina filmer</a>. Och du, skriv inte adressen i beskrivningen. Den ser vi ju i statusfältet när vi håller muspekaren över länken.