Redaktionen.se har ingen koll på nätet

Marknadsföraren Stefan Ekberg har ett eget bokförlag som han kallar Redaktionen.

I sina böcker om marknadsföring skriver han att reklam och erbjudande ska uppmana kunden till handling. Det är helt rätt och så fungerar reklam. När vi har läst ett reklambudskap ska vi veta hur vi ska göra härnäst för att köpa produkten.

Men Stefan har tagit det hela ett steg längre. Hela hans webbplats är utformad som en enda stor reklam som utövar denna regel. Alla länkar uppmanar till att bli klickade.

Titta här:
Skärmdump från redaktionen-se.se
Så får det inte se ut. När vi tittar på en webbsida så skannar vi innehållet. Vi fäster ögonen på viktiga ord och framför allt länkar, eftersom länkklick gör nätet levande. Vi kan navigera oss fram var som helst. Men här har Stefan tagit död på denna viktiga egenskap och döpt alla länkar till klicka här. Det är aldrig okej att göra så. Länkarna försvinner i bruset.

Hur ser sidans länkar ut för Google och andra sökmotorer? Se här:
Google ser bara orden 'klicka här'
Tänk att du läser en tidning. ”Läs här” står det på varje sida. Skulle du läsa det? Det skulle inte jag i alla fall.

Jag har gjort om hans sida lite:
Ändrad skärmdump
Nu är det betydligt mer uppenbart var länkarna leder. Den som är blind slipper höra ”klicka här” sju gånger via sin skärmuppläsare. Dessutom bildar länkarna naturliga skanningspunkter.

Gillade du artikeln?
Få senaste artiklarna direkt i din inkorg. Jag skickar aldrig spam.
  • Återigen tar du upp ett ämne som berör. Länkar och rubriker som har värdelösa beskrivningar inte bara är ointressanta – de ignoreras i mycket större omfattning av sökrobotar vilket leder till sämre placering i sökmotorer.
    Att använda nyckelord och beskrivande text i såväl rubriker som länkar borde vara en självklarhet för dem som skriver texter. Om inte annat så borde man själv kunna se att ”det där ser tokigt ut”, det bör ändras på.