Webbutveckling

Gott och blandat om webbutveckling.

Så mycket kostar Amazon S3

Amazon har en datalagringstjänst som kallas Amazon S3 – kort för Simple Storage Service. Tanken är väldigt enkel. Du kan lagra filer och du betalar bara några få ören för bandbredden och lagringen. Men om man behöver mycket bandbredd, vad blir egentligen ”några ören” då?

Jag har som bekant börjat producera en podcast och då behövs ju av naturliga skäl mycket bandbredd. Hur mycket visste jag inte till en början, så Amazon S3 verkade vara en god investering med tanke på att man betalar för det man använder, och ingenting annat.

Efter tre månaders användning och tolv avsnitt av poddpradioprogrammet har jag ganska goda föreställningar om hur mycket bandbredd som behövs. I synnerhet när lyssnarna nästan ökat exponentiellt från första avsnittet…

Diagrammet nedan visar hur många kronor det kostar för varje nedladdad gigabyte. Som du kan utläsa så kostar alltså 500 GB bandbredd ungefär 750 kronor i månaden.

I diagrammet har jag använt dollarkursen 7,9. Till detta gör Amazon ett momspålägg om sedvanliga 25 procent, vilket också framgår av diagrammet (varför jag råkat räkna med moms är en bra fråga, men räknar du med baklängesmoms om 20 procent får du fram priset utan moms).

De kostnader som jag räknat med är endast nedladdningar, men i sin helhet är kostnaderna för Amazon S3 följande:

Nedladdningar: 0,15 dollar per GB
Uppladdningar: 0,01 dollar per GB
Lagring: 0,15 dollar per GB

Jag räknar med uppladdningar och lagring som halvfasta kostnader därför att de endast förändras varefter som nya avsnitt produceras, ungefär tre till fyra gånger per vecka, och är därför förhållandevis konstanta. Bandbredden blir av naturliga skäl dyrare ju fler som laddar ned avsnitten, varför jag anser det är en viktigare variabel att räkna med.

Jag har sedan jämfört dessa siffror med Libsyn, en tjänst som lagrar just ljudfiler för poddradio. Skillnaden blir minst sagt signifikant eftersom man bara betalar för lagringen per månad, vilket är en fast kostnad, och ingenting extra för bandbredden.

Så jag hoppas att denna lilla kostnadsberäkning kan hjälpa dig att fatta ett bra beslut om Amazon S3 är värt pengarna eller inte. För mig lutar det att inom kort börja använda Libsyn i stället.

Dela:facebooktwittergoogle_plus

Så skapar du en privat wiki med MediaWiki

MediaWiki

I första delen har vi gått igenom fördelarna med att sätta upp en personlig wiki där du samlar dina tankar, idéer och projektanteckningar. Nu är det dags att visa hur du praktiskt går tillväga.

MediaWiki är mjukvaran Wikipedia använder. Det är open source och du är förmodligen redan expert på att använda det. Det är också väldigt enkelt att använda.

Installera MediaWiki för privat bruk

  1. Ladda ned. Börja med att ladda ned MediaWiki. Du behöver PHP och MySQL på ditt webbhotell eller server för att det ska fungera.
  2. Installera. Följ instruktionerna för att installera wikin. I princip handlar det om att ladda upp filerna till webbservern och peka webbläsaren dit. MediaWiki rekommenderar att du lägger alla filer i katalogen /w som du sedan använder mod_rewrite för att få rätt utseende på adresserna.
  3. Gör privat. Sedan det viktigaste steget. Gör wikin privat så att bara du och (eventuellt) några medarbetare kan komma åt den. Det går att ställa in så att vissa delar är privata och vissa är publika, vilket är fördelaktigt om du vill att kunder ska komma åt sidan. Jag gjorde så att wikin bara släpper igenom min ip-adress, vilket också skyddar sidan från spamrobotar.
  4. Snyggare adresser. Se till att du även konfigurerar wikin för uppladdning av filer och korta webbadresser. Det senare är valfritt men det blir enklare om webbadressen är example.com/wiki/Fakturor än example.com/index.php?page=Fakturor.

Skapa din första sida

Sedan ska du börja lägga till informationen så att den blir meningsfull och enkel att hitta. Har du ingen idé ska jag ge några riktlinjer nedan som du kan arbeta vidare från. Men först hur du gör.

  1. Först av allt vill du säkert skapa en huvudsida, men vi väntar lite med det. Det är nämligen smidigast att lägga genvägar där som går till sidor du behöver tillgång till ofta
  2. Skapa en sida för det projekt du arbetar med för tillfället. Sätt markören i sökrutan och skriv in projektnamnet och klicka ”Gå till” och välj att skapa sidan.
  3. Den grundläggande wikiformatering är väldigt enkel:
    ==Rubrik nivå 2==
    Länka till [[Kundens namn]] på wikin eller
    ''fetmarkera text'' så att den syns bättre.

    Det är det viktigaste du behöver kunna för att snabbt komma igång. Du kan lära dig mer senare.

  4. Längst ned i dokumentet lägger du till en kategori genom att skriva [[Kategori:Projekt]] eller [[Kategori:Ekonomi]]. På det viset får du en lista över alla dina projekt och det som berör ekonomi. Det gör det enkelt att hitta.

Tips på hur du kan organisera informationen

Som vi läste i första delen beskrev vi användningsområdena för wikin. Du kan exempelvis samla anteckningar, kodsnuttar eller information om kunder.

  • En sida per kund. Du kan ha en sida för varje kund eller klient. Använd exempelvis kategorin “Kunder”. Länka också en kontaktperson (som får en egen sida) till varje kund. Du kan kalla kontaktpersonens sida för /Apple/Steve Jobs.
  • Post-it-lappar. På förstasidan kan du samla anteckningar i stil med post-it-lappar med kort information som du bara behöver för tillfället. Även att göra-listor går fint att lägga där, liksom länkar till sidor du använder ofta.

Själv har jag lagt upp bankinformation, länkar till program jag behöver ladda ned, checklistor, marknadsplaner, lista över domännamn jag äger, budgetar och liknande. Även filer, i synnerhet små pdf-broschyrer, som jag hittat på nätet och vill spara laddar jag upp där. Det känns mer rätt att lägga det på wikin där jag har tillgång till filerna var jag än är.

Dela:facebooktwittergoogle_plus

Internet Explorer 8 med smart sökfunktion

Internet Explorer 8 finns nu att ladda ned. Mest intressant är den nya sökfunktionen som bland annat låter dig få ”suggestions” från Wikipedia eller någon av sökmotorerna. Det går även enkelt att söka i Eniros gula sidor genom sökfunktionen.

Sök direkt på Wikipedia med Internet Explorer 8

När du öppnar en länk i en ny flik får fliken dessutom en unik färg så att man enkelt kan spåra varifrån fliken kommer. Helt klart en smart detalj.

Även Google Chrome har kommit ut i en ny betaversion med en del experimentella funktioner. Samtidigt har de släppt en Chrome-blogg där du enbart kan följa utvecklingen av webbläsaren.

Dela:facebooktwittergoogle_plus

Låt besökarna läsa filerna direkt på din webbsida med DocShots

DocShots låter dina besökare läsa filer direkt i webbläsaren utan att ladda ned och öppna dem i sina egna program.

Fördelen med det här är många. Dels går det snabbare för besökaren att skumma igenom exempelvis ett Word-dokument utan att ladda ned det, och dels behöver man inte ens ha programmet installerat.

De dokumentformat som stöds är Word, Acrobat, PowerPoint och Excel (doc, pdf, ppt och xls) och dessa laddas upp hos DocShots. Givetvis kan besökarna ladda ned dokumenten på vanligt vis också. Det finns även en möjlighet att behålla filerna privat, utan att de exponeras publikt.

Dela:facebooktwittergoogle_plus

En dator för 200 kronor?

Under december 2007 förutsåg jag framtiden i inlägget Så blir 2008. Jag sade då att den så kallade 100-dollardatorn skulle kosta 75 dollar och sedan 50 dollar året efter. Alltså cirka 400 kronor i dagens penningsvärde.

Tänka sig, jag hade fel. Nu finns en dator för 20 dollar eller runt 200 kronor enligt Computer Sweden. Det rör sig visserligen om ett annat projekt, men jag får väl säga att jag inte trodde det var möjligt att pressa priserna så fruktansvärt.

En rad indiska företag och myndigheter har sedan 2006 arbetat på att utveckla en dator som ska vara betydligt billigare än de så kallade 100-dollarsdatorerna från projektet One Laptop Per Child. Resultaten av detta arbete ska presenteras under en konferens i morron, tisdag, då Indiens utbildningsdepartement ska visa upp datorn Sakshat.
Helt otroligt.
Dela:facebooktwittergoogle_plus

Hur du blir en expert på ditt område

I denna artikeln ska jag ge dig tips för hur du kan arbeta upp din auktoritet som expert på ditt område. Mitt huvudfokus för artikeln är webben och företagande, men tipsen kan du använda på vilket område du än rör dig i.

En expert är någon som är riktigt duktig på sitt område. Kanske den bästa. Men måste man egentligen vara den bästa för att kunna undervisa andra? Måste man vara bättre än Mozart för att undervisa med instrument som piano eller Richard Dawkins för att undervisa i biologi? Inte då.

Att vara expert handlar inte bara om kunnande. Det kan mycket väl handla om att göra kunnande från andra experter mer tillgängligt, på ett annat vis eller i ett annat format. Det är där du kommer in. Även om du inte betraktar dig själv som en expert, kan du mycket väl betraktas så av andra. För det är så, att presentationen har otroligt stor betydelse. En skickligt genomförd presentation, trots medioker sakkunskap, kommer alltid överglänsa en presentation som har all rätt fakta men presenterar den på samma manér som Gottröraolyckan.

Det finns fyra sätt du kan bli expert på ditt område:

1. Skapa en pedagogisk sammanfattning

Ingen kan väl förneka att det finns alldeles för mycket information för gemene man att sätta sig in i. Genom att lusläsa allt inom ditt område kan du mycket väl bygga upp en expertstatus genom att skaffa dig en överblick och förklara olika delar på ett lättfattligt, pedagogiskt vis. Det fungerar mycket bra som en introduktion, vilket är vanligt bland akademiska studier på grundnivå.

2. Undervisa

Det finns egentligen inget bättre sätt att lära sig än att lära ut till andra. Dels ger det dig motivation att lära dig mer för ditt eget kunnandes skull, och dels får du frågor som du kanske aldrig tänkt på, vilket inspirerar dig att läsa på för att kunna besvara frågorna.

Jag själv är mycket svag för detta. Att skriva en artikel om ett specifikt ämne kan vara svårt och ibland ångestladdat. Att skriva ett lika långt svar på en specifik fråga kan gå på ett kick (via exempelvis ett forum eller ett e-postmeddelande), men båda demonstrerar dina kunskaper på ett likartat sätt. Det enda som skiljer är faktiskt presentationen.

Kan du ta något svårt och göra om det till något enkelt är du allas nya favoritexpert.

3. Ge erkännande till den som förtjänar det

Intellektuell ärlighet är ett ord som förekommer inom vetenskapen. Man ska ge utrymme åt kritik och besvara den, ge erkännande till den som förtjänar det och berätta vem du ”stjäl” ifrån. Om du inte var först med ett unikt koncept – säg det. Om du översätter någons verk, eller på annat sätt omarbetar det, bör du berätta det. Ett bra sätt att göra det på är att kort återberätta vad någon annan har sagt eller skrivit, och sedan säga vad du tycker om det. ”Give credit where credit is due” är ett axiom värt att följa.

4. Berätta när du inte kan. Men fråga andra.

Internet är fantastiskt på så sätt att den samlade kunskapen utgör kunskapen. Du är inte ensam på nätet, och om det är något du inte kan, eller en fråga du inte kan besvara så kan du mycket väl säga det. Men det viktigaste är att du ber om att få återkomma med ett svar eller fråga om någon annan kan besvara frågan.

Tack till Copyblogger för inspirationen till detta inlägg.

Dela:facebooktwittergoogle_plus

24 Hour Business Camp

24 timmar för att bygga en webbtjänst. I dag börjar det med lite presentationer och i morgon, torsdag 22 januari, går startskottet klockan 12.00 för ett dygns webbutveckling av smarta nättjänster.

Du kan följa Ted Valentins initiativ på livebloggen och se vilka de anmälda deltagarna är.

Jag läste precis att Tomas Wennström på whatsnext.se ska bygga tjänsten vackertvader.se som visar lokala bilder som illustrerar vädret.

Evenemanget är ett smart sätt att utveckla nya webbtjänster. Tidsfristen på ett dygn bör mana till kreativitet och kiss-principen: Keep it simple, stupid.

Dela:facebooktwittergoogle_plus

Lansera din affärsidé och tjäna 800 000 kronor

Tre korta nedslag i nyhetsflödet:

24 hour business camp äger rum om en vecka i Stockholm. Det är Ted Valentins initiativ om att lansera en affärsidé på 24 timmar på internet. Hittills har ett hundratal deltagare anmält sig.

Creating a Sweet High Value Keyword List in 5 Minutes. Hur du gör en lista över sökord som ska optimeras och marknadsföras. Behöver det vara svårt? Inte alls. Det viktigaste är att du börjar någonstans.

Rekordvinst för bloggkungen skriver Sydsvenskan och syftar på Johan Larssons webbplats knuff.se som omsätter 800 000 kronor. Det går att göra pengar på bloggosfären och samtidigt vara ett viktigt nav i opinionsbildningen.

Läs mer om affärsidéer.

Dela:facebooktwittergoogle_plus