Om Backend Media

Vad jag har gjort, gör och kommer att göra med Backend Media.

Se föreläsningen om påverkan och manipulation här

För drygt en vecka sedan föreläste jag och min medförfattare Håkan Järvå om påverkan och manipulation på ABF i Stockholm.

Innehållet bygger mycket på vår nya bok, Påverkan och manipulation, som kom ut på Studentlitteratur i december 2013.

Klippet är 1 tim 23 min. Första delen med mig handlar om språk- och mediepåverkan medan andra delen med Håkan handlar om psykologisk påverkan. Andra delen börjar 30 min in i klippet. Ungefärliga hålltider i klippet kan du hitta nedan.

  • 2:00 Hur språket påverkar känslor och verklighetsbild
  • 5:00 Metaforer för att styra människors uppfattning
  • 8:30 Hur du får högre lön
  • 12:30 Vanlig myt om journalisters partiskhet
  • 14:00 En gris och en apa har sex
  • 16:00 Medierna påverkar vad vi tänker på
  • 19:30 Medierna påverkar hur vi tänker
  • 32:00 Hur vi tillskriver mening
  • 36:30 Hur vi anpassar oss till gruppen
  • 43:00 Klassiskt logikexperiment med baseball
  • 47:00 Vår blindhet inför beslut vi precis har fattat
  • 51:00 Två sätt att fatta beslut: Snabbt och långsamt
  • 57:00 Vem är snyggast?
  • 1:09:00  Tecken på manipulation och hur du försvarar dig
  • 1:14:00 Frågestund

Du kan läsa mer om boken på marionett.net.

Min bok om påverkan och manipulation äntligen här

Påverkan och manipulation - Studentlitteratur

Woho! Nu har Håkan Järvås och min bok Påverkan och manipulation släppts!

Boken går att köpa på Adlibris, Bokus och alla andra större nätbokhandlar.

Boken tar ett väldigt brett perspektiv på påverkan genom att beskriva saker som hur människor beter sig i sociala situationer, hur synintrycken kan vilseleda, effekten av social påverkan, hur ord och argument kan förvrängas liksom vilka effekter massmedier har på människor. Boken är helt enkelt ett måste för alla som är seriöst intresserade av att påverka andra.

Du kan läsa mer om boken på Studentlitteraturs sida eller bokens sida marionett.net där vi samlar filmklipp och länkar.

Vad sägs om att starta en blogg som analyserar politisk retorik?

”Jag har en plan”, som Sickan skulle säga.

Jag vill starta en gruppblogg om politisk kommunikation med ett gäng andra som delar samma intresse. Tanken är att dra ned byxorna på låtsasargument som förs fram i den offentliga debatten. Ett exempel är detta om att förbjuda hålla i hand eftersom det leder till sex, som jag såg nyss (fast vi ska hålla oss till Sverige).

Vad ska vi blogga om? Ett givet ämne är såklart fallasier. När Reinfeldt eller Löfvén säger något märkligt bör vi plocka isär det. Vi kan också plocka isär argument som andra lägger fram i den offentliga debatten, till exempel på Newsmill, Rapport eller i DN. Om du tittar på nyheterna och tänker ”ingen kan väl ta det där ad hominem-argumentet på allvar?” så är du rätt person.

Vad ska vi INTE blogga om? Varken faktapåståenden (är påstående P sant eller ej?) eller ta ställning för eller emot ett parti eller ideologi. Det är inte undersökande journalistik eller opinionsbildning vi ska syssla med. Stilfigurer eller utformning och liknande är inte heller av större intresse (tycker jag, åtminstone).

Vilka ska blogga? Tanken är att samla fyra till sex personer med lite olika bakgrund. Det är bara bra om den ene är renrasig retoriker och den andre har vänsterprasslat med idéhistoria eller analytisk filosofi (eller något annat). Du bör såklart dela intresset för språk och politik och anse att politik bör belysas ur ett sådant perspektiv.

Vilka skriver vi för? Inte akademiker. Det är viktigt att påpeka att det ska vara enkelt och lättillgängligt som vem som helst kan förstå. Akademiker i ämnet förstår ju redan när en fallasi används i en debattartikel eller i en tv-intervju. Inläggen bör vara rätt korta, kanske en A4 eller två.

Tar det inte väldigt mycket tid? Inte nödvändigtvis. Jag har nästan alltid ett fullt schema, men genom att gå ihop ett gäng så blir det dels kontinuitet i publiceringen och dels lättar arbetsbördan på alla inblandade. Men det är viktigt att tänka på att det är ett hobbyprojekt. Vi gör det vi själva vill göra, i den takt vi vill.

Vem är jag? Jag är i första hand medievetare, men också patologiskt intresserad av politisk kommunikation, filosofi och retorik (liksom pragmadialektik). Jag har varit/är också redaktör för en del sajter och tidningar och skulle därför gladeligen ta på mig det övergripande redaktionella jobbet (försök stoppa mig!).

Inspiration kommer bland annat från Ekonomistas, en blogg där ett gäng nationalekonomer skriver korta och intressanta inlägg om samhället i allmänhet och ekonomi i synnerhet. Tänk dig Ekonomistas fast om politisk kommunikation.

Vad säger du? Kontakta gärna mig via Twitter eller e-post och berätta vad du tycker. Eller skriv en kommentar. Det jag skrivit ovan är utkastet till en idé som förhoppningsvis kan mynna ut i något intressant.

Skriver i dag på Second Opinion om ”kaklagen”

I dag publicerades min debattartikel Nya lagen om cookies ett politiskt fiasko på debattsajten Second Opinion. Det handlar om den nya cookielagen som röstades igenom häromdagen.

Från artikeln:

Förespråkarna för kaklagen menar att det skyddar användarnas integritet från otäcka annonsörer som vill kartlägga dina köpmönster. Men det finns betydligt mer graverande integritetsintrång att ta ställning till och de utförs av EU och i förlängningen den svenska staten. FRA-lagen, ACTA-avtalet, HADOPI, IPRED och trafikdatalagring innebär att staten kan samla in oerhörda mängder uppgifter om dig och ditt privatliv. Med tvång.

Läs och sprid gärna artikeln vidare. Men som den poäng jag försöker göra: Det viktiga är inte lagen om cookies, utan de andra lagarna som sätter käppar i hjulet för vår frihet.

Netspeak smart sökmotor efter citat (som Google Instant)

Har du hört ett bra citat på nätet men minns inte riktigt vem som sa det eller hur det sades? Vi har alla varit där.

Skillnaden är att du nu kan hitta det betydligt enklare. Med hjälp av netspeak.org kan du skriva in något ord du känner igen och omedelbart få fram förslag på citat och fraser där orden förekommer.

Netspeak

Tyvärr är källan till citatet i bilden inte min egen citatsida – Already Thought – men det beror nog på att jag först i dag lagt in permalänkar. 🙂

(Via Seth Godin)

Min slogan säger allt om mig

Jag bara älskar min slogan som jag har börjat använda för att promota mig själv. Helt perfekt och säger allt: Dels mitt intresse för film och dels mitt intresse för kommunikation i alla dess former.

Så här ser det ut i Googles sökresultat:

Television is not for watching, it's for being on.

”Television is not for watching, it’s for being on.”

För den som undrar är frasen stulen från Stephen Fry som spelar en våghalsig pr-konsult på byrån Prentiss & McCabe i den brittiska tv-serien Absolute Power. Har du inte sett serien bör du göra det omgående – den rekommenderas varmt!

Här är ett kul klipp från serien där de uppfinner en sjukdom för att styra bort mediernas strålkastarljus från en man som slagit sin fru. Förutom lysande skådespel möter vi även en fantastisk användning av språket:

Vad har du för slogan och vad säger den om dig?

Kundcase: Webbplats åt frilansfotograf

Det är inte så ofta jag tar mig an att bygga webbplatser åt kunder. Men när en vän ber mig om hjälp försöker jag hjälpa till. Resultatet blev Eggtown.se för min vän Nils som är frilansfotograf.

Eggtown kundcase

Det ni ser ovan är den färdiglevererade produkten.

Tanken var att lägga all fokus på bilderna, även om inte alla bilder finns ute ännu. Framöver ska man kunna klicka sig vidare på porträttfoto och komma till ett litet galleri med exempel på porträttbilder. (Ingen vill ju köpa grisen i säcken.)

Färgtemat går i rosa och cyan, varav cyan är den ordinarie färgen för temat som jag tyckte passade utmärkt som primärfärg. För att inte primärfärgen ska få för mycket övervikt lades loggan i en rosa box som motvikt (tre färger är en bra grundregel att satsa på).

Texterna har jag däremot inte skrivit själv förutom någon enstaka sida samt mikrotexterna (slogan, länktexter, sidfot och så vidare). Jag väljer i detta fall att redigera de texterna som finns, och komma med synpunkter på deras innehåll än att göra all research som vanligtvis behövs.

Som ni säkert märkt är stilrenhet något av mitt kännetecken. Att lägga bilderna ”svävande” med mycket vit yta runtomkring gör att all fokus hamnar på dem och ingenting annat.

På serversidan är det som så ofta en WordPress-installation. Temat som används heter AutoFocus+ och jag har inte gjort så många ändringar förutom att ta bort störande element samt förbättra läsbarheten på texten. När det gäller tillägg är det bara W3 Total Cache och WordPress SEO. Det är för cache respektive sökmotoroptimering.

Tidigare har jag använt WP Super Cache respektive All in one SEO Pack, men de har fått abdikera som mitt ”weapon of choice”. De har helt enkelt inte lika många inställningsmöjligheter. Är man seriös med sin sökmotoroptimering är WordPress SEO något som man bör titta närmare på – den kan även generera sitemaps!

För den som undrar vad Eggtown betyder så fanns det tydligen ett avsnitt av tv-serien Lost som hette just Eggtown.

Skaffa ett virtuellt operativsystem

Nytt år och nytt tema på bloggen. Det firar vi med ett glatt citat från forna tider:

Det finns egentligen inga ursäkter att inte ha ett virtuellt operativsystem att utöva despotism i.

Temat heter Nameless och har modifierats något. Som vanligt vill jag ha all fokus på texten och ingenting annat. Jag är inne på mitt sjätte år som bloggare vilket förmodligen gör mig till en internets ålderspensionär.

Lättsam podcast om vetenskap och kritiskt tänkande

En ny podcast har sett dagens ljus. En podcast om vetenskap och kritiskt tänkande som satsar på ett populärvetenskapligt och lättsamt innehåll.

Skeptikerpodden är en podcast som ifrågasätter påståenden om övernaturliga fenomen, vidskepelse och pseudovetenskap i största allmänhet. Har du någon gång undrat ”Är det verkligen sant?” är denna podcast för dig. Det är ditt fyrtorn i det vetenskapliga havet av ettor och nollor.

Anmäl dig på hemsidan för att få reda på när första avsnittet kommer ut eller följ Skeptikerpodden på Twitter eller Facebook.

Som om jag inte hade nog att göra kommer jag framöver även att producera denna podcast, i synnerhet att sköta all information och PR. Och hjälpa till med innehållet förstås, och kanske någon paneldiskussion om argumentation, felslut och logik, vilket jag tycker är intressant.

Betarelease av Filmprylar.se – annonsmarknad för filmare

Mitt nya år börjar starkt med en release av mitt senaste projekt. Av någon anledning är det tillfredsställande att släppa något den första januari.

Filmprylar.se – annonsmarknad för filmare

www.filmprylar.se

Utvecklingen har gått nästan helt på räls. Dels har jag byggt en liknande annonsmarknad tidigare, men som av olika skäl aldrig slutfördes, och dels hade jag mycket affärslogik färdig sedan tidigare projekt. Därför var det i princip bara att bygga del efter del enligt kravspecifikationen.

I det här fallet har jag försökt överge vattenfallsmodellen och koncentrera mig på en inkrementell utveckling. Därför valde jag att släppa en fungerande betaversion så fort som möjligt. Sedan kommer jag att utvärdera den efterhand som feedback kommer in, och se hur pass väl webbplatsen skalar upp rent tekniskt. Det är inte omöjligt att den kommer att ”strippas” ned till underkläderna för att göra den lättare och ännu mer snabbladdad.

Anledningen till projektet är att det annonseringsforumet jag normalt använder för dessa typer av annonser börjat svämma över, och forum ger inläggsförfattaren liten kontroll över hur annonserna exponeras. Med en dedikerad annonsmarknad går det däremot att renodla annonsmarknaden och dessutom slipper användaren hindret att registrera sig på forumet.

Så, fram med feedback och säg vad du tycker i kommentarerna!