Marknadsföring

Få fler besökare och kunder.

Bra reklam som vi längtar efter (och som bara lyfter fram en produkt)

Det är ingen som tittar på reklam. Alla bläddrar förbi det i tidningen och alla zappar när Ipren-mannen dyker upp. Är det så?

Ta en titt på följande saker. Vi brukar faktiskt leta efter dem:

  • Veckans bio. När du ska gå på bio, var kollar du då? Om inte nätet så är det troligtvis tidningen eller på tv. Att se en trailer på tv skapar lust och tidningen ger oss information om var och när vi kan se den. Reklam som enbart informerar.
  • Dagens lunch. Alla måste äta någon gång och att ha lunchmenyn som reklam är ett lysande drag.

Detta är bra reklam. Reklam som vi förväntar oss att den ska finnas och har nytta av. Visa vad du har att erbjuda direkt, ge exempel. Försök inte beskriva vad du erbjuder. Visa det. Folk är inte dumma, de fattar av exempel. Visar du en skiftnyckel och en skruv kan de räkna ut att det är ett järnbolag. Visar du en kyckling och ett mjölkpaket är det livsmedelsaffär och så vidare.

Lyft fram enstaka produkter, inte hela produktsortimentet. En liten detalj kan beskriva helheten bättre än helheten själv. Och ofta snabbare. Det handlar om associationer. Spela på förutfattade meningar och konventioner.

Har du fler exempel på reklam som faktiskt hjälper oss att lösa ett problem, nu på direkten?

1 % av medlemmarna står för majoriteten av innehållet på ett forum

1 procent av medlemmarna på ett demokratiskt forum kommer att stå för majoriteten av innehållet. Detsamma gäller alla typer av sociala medier eller tjänster där användarna kan skapa och styra över innehållet.

Genom att analysera besöksstatistik från Wikipedia framgår följande:

  • 50 % av alla redigeringar på Wikipedia görs av 0,7 % av användarna.
  • 1,8 % av användarna har skrivit mer än 72 % av alla artiklar.

Man brukar säga att:

  • 1 % står för att skapa innehållet på en samlingsplats (community), till exempel genom att starta ett nytt ämne.
  • 10 % kanske deltar aktivt, svarar på ett ämne.
  • 100 % konsumerar och drar nytta av grupperna ovan.

Då kommer man till frågan: Ska man ge dessa enprocentare betalt? ”Talang borde inte arbeta gratis” och ”Den största belöningen är kontanter” är några av argumenten som talar för ersättning.

Men man måste komma ihåg att det är en hobby. Att skriva på forum, skriva och rätta artiklar på Wikipedia eller lägga till artiklar hos Digg är en hobby som de flesta gör av ren glädje. Det enda krav kommer från de själva eller medlemmarnas förväntingar. Att ge dem pengar innebär att de gör ett jobb för ett kommersiellt företag. Och då försvinner hobbyn, kraven ökar och det kan uppstå en hieraki – klasskillnader.

Det är användarna som behöver makten att påverka, och att ge varje användare en liten bit av makten är det bästa sättet att göra det på, menar en del. Det ger dem en känsla av ägarskap eller medborgarskap. Den makten kan vara mer värd än pengar.

Källor: The 1% Rule: Charting citizen participation och The problem with paying One Percenters

Surftips om tillgänglighet, Google och marknadsföring

Under min vecka borta hände det några saker jag vill skriva om. Jag sammanfattar de här.

Så bygger du en framgångsrik webbplats

Jag fick ett e-brev från David som undrar vad som krävs för att bygga en lyckad webbplats:

Jag funderar på att bygga en site som Spray Date. Den är ju väldigt enkel.

Men min site skulle vara överlägsen när det kommer till interaktivitet osv. Du känner säkert till Web 2.0 och partial postbacks o sånt.

Hur som helst jag vet att jag kan bygga sidan och den kan bli rikigt bra.

Men min stora fråga är: Kommer jag att komma in? Kommer folk att använda min site bara för att den har allt spray har, plus en massa annat bra?

Så här är verkligheten: Ingen kommer att byta från Spray Date till din tjänst. Inte enbart på grund av att den är bättre.

Man måste komma ihåg att webben (och framför allt dejtingsidor) är mötesplatser och ett sätt att träffas. Det finns ingen anledning, som medlem, att byta Spray Dates tusentals användare mot en helt okänd webbplats.

En dåligt utformad webbplats med många medlemmar kommer alltid att vinna över en bättre utformad webbplats med få medlemmar. Vad som krävs är inte teknik, utan ordentlig marknadsföring och en lyrisk medlemsbas.

Och du, marknadsföring är inte detsamma som reklam som många tror.

Så ett frö hos dina vänner

Börja med att bjuda in ett par vänner eller bekanta att använda dejtingtjänsten. Låt det vara vänner som verkligen brinner för nätet och vill träffa nya människor.

Tanken med detta är att de ska bli evangelister som förespråkar din webbplats framför andra och berättar det för sina vänner. Ta in feedback från dessa personer och se till att de får de verktyg de behöver för att kunna sprida kunskapen om denna nya dejtingsida. Det kan vara flyers, roliga e-mail eller något annat de kan ge till sina vänner.

Släpp tjänsten tidigt, och gör det ofta

Så fort basfunktionerna är färdiga så ska medlemmarna kunna registrera sig. Vad du inte ska göra är att bygga en fullfjädrad webbplats med alla funktioner och sedan få folk att använda den.

Bygg i stället bara in de nödvändigaste funktionerna och ha sedan en möjlighet för medlemmarna att komma med kommentarer och förslag. Därefter bygger du funktioner ”on demand” och du får hela tiden relevanta funktioner och nya saker att presentera för medlemmarna.

Du kan använda en metod som kallas Muscow för att prioritera. Du gör helt enkelt en lista över alla funktioner som 1) måste finnas på din webbplats, 2) borde finnas, 3) kan finnas och 4) inte ska finnas.

Detta sparar du tid och pengar på. Varje funktion blir efterfrågad. Eftersom du bygger en sak i taget har du också större möjlighet till utvärdering.

Erbjud något unikt

Det finns mängder av dejtingtjänster. Att du utformar webbplatsen med partial postbacks i sann Web 2.0-anda ger inte användarna några fördelar. Det går lite snabbare möjligtvis, men det är inte av betydelse för användarna, och är absolut inget skäl att byta Spray Dates tusentals medlemmar mot din tjänst.

Du måste tänka på användarna i första hand. Vad vill de göra? Vad saknar de på Spray Date? Varför ska de byta till din tjänst?

Jag betvivlar inte en sekund att du kan bygga en webbplats som tekniskt fungerar mycket bättre. Men det ger besökarna ingen betydande fördel att byta.

När man utformar en ny tjänst inom en befintlig marknad är det otroligt svårt att konkurrera med samma tjänst. Därför försöker man i stället att hitta sin egen nisch. Man brukar kalla det Unique Selling Proposition eller bara USP.

Ta bara en enkel produkt som mjölk till exempel, den finns i en uppsjö av varianter:

  • mjölk med liten fetthalt
  • mjölk med högre fetthalter
  • mjölk utan laktos
  • mjölk med en aktiv bakterieflora för oroliga magar
  • gammaldags mjölk
  • billig mjölk
  • och så vidare…

Det är inte så att alla försöker konkurrera med samma produkt. Alla produkter har något unikt som inte den andra har, vilket gör att man kan slå sig in på en befintlig marknad och ta marknadsandelar.

Likadant måste man tänka med dejtingtjänsten. Uppfinn inte hjulet, för det är ingen som bryr sig längre. Kom med något unikt, något som ingen annan har gjort tidigare.

Gör en lila ko. (Från boken Purple cow av Seth Godin.)

Se till att misslyckas

Men en sak vill jag säga.

Var inte rädd för att misslyckas. Försök inte vara perfekt. Bara gå ut och skapa en webbplats och fortsätt förbättra den. Om du misslyckas är du en erfarenhet rikare. Den erfarenheten får du aldrig om du inte testar nya saker hela tiden.

Att bygga en webbplats behöver i dag inte kosta mer än tiden man lägger ned på den. Och det kan det ju vara värt. 😀

Paramount avrättar en filmblogg som postar bilder från film

Filmbolaget Paramount verkar inte ha förstått nutida marknadsföring.

I filmbloggen The Movie Blog har en väldigt entusiastisk amerikanare, John, skrivit glädjerop om den kommande filmen Transformers. Till texten har han använt bilder från filmen. Han var väldigt hängiven filmen och han fick också läsarna intresserade för filmen. En stark början till word-of-mouth.

Paramount förstod givetvis inte vilken win-win-situation de hade utan valde i stället att kontakta John för att be honom ta bort bilden. Det gjorde han. Sedan hittade de en annan bild och valde då i stället att stänga ned hela webbplatsen med hjälp av DCMA, utan att be honom att ta bort bilden först.

Ironin i det hela (eller avsaknaden av ironi rättare sagt) är att John var väldigt hängiven till Transformers. Om man läser tidigare inlägg han skrivit så har det också påverkat hans läsarkrets. Han har spridit word-of-mouth.

Nu är John förbannad i stället. Hans läsare är förbannade och de som använder länktjänsten Digg är också förbannade. Det pratades om en total bojkott av filmen.

Efter ett tag insåg dock Paramount hur detta faktiskt påverkar dem negativt och vice vd:n Amy Powell ringde upp John för att ställa allt till rätta. Bättre sent än aldrig i alla fall. Nu säger de att det inte ska ske igen och The Movie Blog är up and running!

Det fanns en kommentar som också speglar sensmoralen i det hela:

”You can’t buy good word of mouth, but you certainly can stop it dead.”

(Via den utmärkta bloggen Church of the Customer Blog: Here we go again: Paramount stabs fan blog.)

Virusmarknadsföring kan göras med något så enkelt som godis

Nu har Aftonbladet fått upp ögonen för viral marknadsföring:
Aftonbladet: Därför bjuder din kompis på godis.

Det handlar om den nystartartade marknadsföringsbyrån Buzzador som ger bort godis till ungdomar. Tanken är att de ska bjuda sina vänner och börja snacka om det – att starta word-of-mouth kring produkten.

Men det viktigaste av allt är att produkten är unik på något sätt, annars kommer ingen att snacka om den.

Godiset, som består av choklad, är smulfri. Det är unikt, men kanske inte något hett samtalsämne. Men när det förs på tal så finns tankarna i bakhuvudet och en positiv upplevelse delar man gärna med sig av.

Man brukar säga att sådan marknadsföring blir exponentiell. Plantera ett frö hos en person (ge honom godis) och han berättar det vidare för fem av sina vänner. Vännerna berättar i sin tur det för fem av sina vänner, vilket innebär att vi på kort tid når en genomslagskraft som är trovärdig och extremt snabb. Det sprids som virus. Virusmarknadsföring.

En annan fördel med vänner är att man känner varandra väl. Man vet varandras behov och kan på så vis tipsa om produkter. ”Du, jag ser att du tappar hår – jag har hört talas om en produkt som…” och så vidare. Du förstår nog precis vad jag vill komma till!

(Via Media Culpa.)

Viral marknadsföring sprider sig självt på nätet

Just nu håller jag på att läsa uppsatsen Send this to a friend: Viral marknadskommunikation på internet. Jag har kommit halvvägs men måste redan nu rekommendera den för alla som har det minsta intresset av ämnet.

Det är en c-uppsats av Georg Kanellos och Simon Svensson om så kallad viral marknadsföring. Det är ett sätt att låta användarna själva sköta marknadsföringen bland sina vänner och bekanta. Det är ofta billigt och effektivt, speciellt tack vare internet där spridningen går ultrasnabbt.

I uppsatsen förklaras också connected marketing. Det är själva samlingsbegreppet för den här typen av marknadsföring. Däri ingår följande:

  • word-of-mouth marketing (ryktesmarknadsföring)
  • buzz marketing
  • viral marketing (viral marknadsföring eller virusmarknadsföring)

Word-of-mouth är marknadsföring som går från person till person om en tjänst, produkt eller varumärke. Det kan vara att snacka om senaste bilmodellen på fikarasten med kollegorna – att sprida rykte helt enkelt.

Buzz marketing är aktiviteter som ska skapa publicitet i medier och slutligen konversation mellan människor (alltså ska det resultera i word-of-mouth.)

Viral marketing (eller viral marknadskommunikation som är den föreslagna översättningen i uppsatsen) är ett sätt att uppmuntra användarna att sprida materialet bland sina vänner och bekanta. Spridningen blir exponentiell. Viral är en medicinsk term som handlar om virus. Därför kallas det ibland också virusmarknadsföring.

(Via DurnikBlog.)