Jobba smartare

Vad försökte du göra detta året, och klarade du det?

Att sätta upp mål är viktigt. Inte bara för att din studievägledare tvingade dig till det när du pluggade, utan även för att själv se hur man utvecklas och lyckas uppnå sina mål.

Inför nästa år är det viktigt att titta tillbaka och ta lärdom av misstagen.

Ställ dig själv följande fråga:

Vad försökte jag uppnå med min webbplats detta år, och lyckades jag med det?

Hemligheten bakom att minska stressen med e-post

Har din inkorg tagit över ditt liv eller blivit ett andra jobb? Kollar du konstant om du fått nya meddelanden, och är du rädd för att missa något?

Det är en av många nackdelar med dagens informationssamhälle och volymen av e-post växer. Men det finns enkla lösningar.

Först av allt gäller det att inte se e-post som något nytt fenomen. Det är bara (ytterligare) ett sätt att ta emot och skicka information. Skillnaden jämfört med andra kommunikationssätt är att det går fort.

Problemet har alltid funnits, men folk inser inte att e-post bara handlar om en metod eller system för att bearbeta information. Det är samma sak om du låter pappershögen på ditt skrivbord växa allt högre. Du måste systematiskt gå igenom högen med jämna mellanrum för att du inte ska drunkna. Detsamma gäller röstbrevlådan, telefonsvararen, sms, brev och självklart e-post. Det gäller att hålla inkorgen tom! Precis som telefonsvararen: man kollar den en gång per dag och ser till att meddelanderäknaren hamnar på noll.

Att ta kontroll över sin inkorg handlar alltså bara om att få in en arbetsmetod – att bearbeta information och ta beslut vad man ska göra med meddelandet; svara, radera, arkivera, återkom med svar senare i veckan eller liknande. Många kollar e-posten var femte minut – hela tiden. Men i slutändan gör de ingenting med de nya meddelanden de får, utan låter de ligga i inkorgen och kollar efter nya meddelanden återigen. Ta tag i meddelanden som dyker upp i inkorgen omedelbart.

Några konkreta tips:

  • Kolla efter ny e-post max två gånger per dag.
  • Se till att din e-postklient inte letar efter ny e-post oftare än varannan timme.
  • Tar något mindre än två minuter att göra – gör det direkt.
  • Håll inkorgen tom. När du stänger e-postklienten ska det eka tomt.
  • Ta beslut om åtgärd direkt: vad ska du göra med meddelandet?

Detta är en del av det så kallade GTD (Getting Things Done). Det är ett uttryck myntat av författaren David Allen. Uttrycket kommer från en bok han skrivit om att få saker gjorda. Jag har inte läst den själv, men jag har hört mycket gott om den. (Du kan läsa mer om modellen på Getting started with “Getting Things Done”.)

Jag har tidigare skrivit om att organisera e-post i mappar som svara, åtgärd och någon gång. Men det gör jag inte längre. Det är för krångligt.

Jag tar tag i e-posten omedelbart när jag får den och sorterar upp meddelandena i väldigt få, generella mappar. Jag raderar all e-post som inte har uppenbart värde att spara. Less is more.

Gratis administrationsprogram från Microsoft

Microsoft Office Accounting Express 2007

Microsoft har gjort ett administrationsprogram riktat till små företag: Office Accounting Express 2007.

Programmet hanterar fakturor, offerter, löner och kan skicka ut alla möjliga rapporter. Det är en del i deras produktserie ”Express” om gratisprogram som sedan går att köpa i en pro-version. I det här fallet 149 dollar för Office Accounting Professional 2007.

Men det är nog så att Express-versionen har allt som ett litet företag behöver. I alla fall till en början.

(Via Lifehacker)

Så undviker du musarm, stela muskler och huvudvärk

Tyvärr utförs mycket av våra arbeten i dag stirrandes på en osympatisk skärm. I längden kan det uppstå mängder med fysiska problem. Här är några surftips som ska hjlälpa dig övervinna värken.

Några snabba tips:

  • Korta puaser. Ta många pauser på en halv minut. Slappna av, blunda.
  • Lämna datorn. Gå ifrån datorn varje timme och rör på dig. Titta ut genom fönstret på motiv långt bort.
  • Drick vatten. Ställ vattnet långt bort så att du måste gå och hämta det.
  • Mycket ljus. Ha en ljusrik arbetsplats så att du slipper anstränga ögonen för mycket.
  • Rätt arbetsställning. Det är många punkter att tänka på så läs igenom tipsen jag länkat till ovan.

Workrave

Workrave är ett bra program som säger till när du ska ta raster. Du kan ställa in alla tider själv. Det kan exempelvis låsa datorn varje timme och guida dig genom ett par nackövningar. När övningarna är färdiga tillåts du fortsätta med arbetet. Det finns på svenska.

Gör en att-göra-lista som bara visar vad du ska göra för dagen

En nackdel med mycket information är att man ofta får informationsstress. Det finns för mycket av det goda.

Detsamma gäller att-göra-listor. Jag är en flitig användare av att-göra-listor men när jag väl sätter i system att använda dem så flyr jag dem lika snabbt eftersom de växer okontrollerat.

Ett bra tips jag snappat upp är att endast visa de uppgifter som behöver göras för dagen. Det finns ingen anledning att veta vad du ska göra i morgon eller nästa månad. Det som är viktigt är vad du ska göra i dag.

Har du några tips för att lättare få tummen ur och sätta igång och jobba?

Torsdagens länktips

Utvecklar du webbapplikationer och behöver dokumentera?

Att skriva dokumentation till sina applikationer är aldrig kul. Det är tidskrävande, ansträngande och tvingar dig att tänka på varför och hur du har byggt.

Om du behöver hjälp på traven kan du använda den här mallen som kallas Software Requirements Specification Document Template.

Det är i grund och botten en mall för detaljerad kravspecifikation, alltså vad du ska ha med i din applikation och hur det ska byggas.