Smartare sätt att organisera din e-post

Tidigare skrev jag om ett smart sätt att organisera din e-post. Nu har jag använt metoden under drygt två månader och har finslipat metoden.

I stället för sex mappar har jag övergått till tre arbetsmappar:

  1. Svara. Meddelanden som ska besvaras snarast.
  2. Väntar åtgärd. Meddelanden som ska bearbetas på något sätt, till exempel väntar jag på svar från någon, inloggningsuppgifter eller brev som behöver kontrolleras innan de skickas.
  3. Någon gång. Som ett arkiv för saker som ska göras någon gång när jag får lust eller har mer tid. Inget tidsbestämt eller viktigt alltså.

Skillnaden är att jag slagit ihop Åtgärd, Tillfälligt, Väntar och Arkiv till ”Väntar åtgärd”. I stället för arkiv har jag vanliga mappar som vi troligen alla har, typ för nyhetsbrev, jobbet, beställda varor, personligt och så vidare.

Fördelen med denna variant, tycker jag, är att det är lättare att hålla koll på få, tydliga mappar. Åtgärd, Tillfälligt och Väntar är krånliga saker att skilja åt, fast det kanske är en vana. Svara går man igenom varje dag, flera gånger. That’s it. Enkelt och bra.