Vad är sökmotorspam, och vad får man egentligen göra?

För ett tag sedan var Ikanobanken på tapeten eftersom de hade en dold länkfarm. Läs nyheten på IDG: Ikanobanken trotsar Google – med dold länkfarm från Altus. Den har tagits bort nu, men i stället har företaget Jajja hamnat i blåsväder. De är inte riktigt lika oetiska, men Google säger att de slängt ut 500 Jajjasajter ur sitt sökindex. Jajja förnekar och säger att de tagit bort sidorna självmant, och att det inte alls har så många.

Frågan är då: Vad är spam?

Svar: Alla försök att lura en sökmotors beräkningar för relevans.

Vad är inte sökmotorspam? Allt som ändå skulle göras om inte sökmotorer fanns, eller allt som sökmotorn har gett skriftligt tillstånd att göra.

Men meta-taggar då? De är ju till för sökmotorer? Nja, du använder meta-taggar för att beskriva en resurs. Om du beskriver resursen felaktigt så är det att betrakta som spam.

Min teori är baserad på Alan Perkins definition av sökmotorspam. Den är läsvärd, inte minst för att reda ut vad som egentligen är spam och vad som menas med det, utan också för att se sökmotorspam från en etisk synvinkel.

När Google gjorde sin senaste uppdatering, kallad The Bourbon Update, fick många optimeringsföretag sämre resultat hos sina kunder, däribland Jajja. De har använt tveksamma metoder, som bland annat länkfarmar och på så sätt erhållit hög ranking till sina kunders webbplatser.

Jajja väljer att kalla länkfarmar ”externa webbplatser”, men i själva verket fyller de ingen större funktion för en människa. En länkfarm är en eller flera webbsidor som byggts med enda syftet att öka antalet inlänkar till en webbplats.

Här anmäler du spam till Google: Anmäl spam till Google.