Irivers webbplats låter dig välja land och språk, men behandlar dig ändå som britt

Jag såg en bild på en ny mp3-spelare från Iriver. Verkar intressant.

Jag beslöt mig för att googla fram företagets webbplats. Inga problem, första sökresultatet. Jag går in på sidan, letar efter någon rubrik eller länk med ordet Products. Först får jag vänta lite på att flashanimationen ska laddas (du som läst tidigare vet att jag hatar flash som används på det viset).

Irivers förstasida

Väl inne på flashsidan, måste jag välja kontinent, Europa. Ett nytt fönster öppnas (eftersom det är flash har jag ingen möjlighet att öppna det på något annat sätt än vad Iriver önskar). Nu måste jag välja land. Jag väljer Sverige. En ny ruta dyker upp där jag ska välja språk. Jag väljer det enda alternativet, engelska.

Först nu är jag inne på deras webbplats. Nu finns de vanliga länkarna Products, Support, About och så vidare. Konstigt nog så finns det en brittisk flagga uppe i hörnet. Varför gick jag igenom hela den processen med att välja land och språk för att ändå bli deklarerad ”brittisk”? Varför?

Dagens lärdom är enkel. Låt bli att tvinga besökaren. En produkt är lika oavsett vilken del av klotet vi bor på. Tvinga bara besökaren att välja land eller språk om det är nödvändigt. Till exempel när man behöver hjälp av supporten, eller precis ska skicka iväg en beställning.

En grundregel i användbarhet är att inte ge användaren fler alternativ än vad han eller hon verkligen behöver. Kanske ska man kunna välj en utav fem stilmallar också? Ändra bakgrundsfärg? Börja använda modeordet ”personalization” brutalt? Äsch, servera mig innehållet rakt upp och ned. No more, no less. Vill jag pilla vidare med något så gör jag det själv. Tvinga mig inte. Speciellt inte varje gång jag ska gå in på webbplatsen.

Dessutom kan man ofta se språkstödet hos besökarens webbläsare. Om en arabisk webbläsare går in på en webbplats kan man nog ta för givet att det är en arab och presentera arabisk text. Lite diskret kan man sedan ha en länk som säger något i stil med ”vill du byta språk?” jämte flaggan. (Flaggor är ett enkelt sätt att förstå språket på webbplatsen, och fungerar även om personen ifråga inte kan läsa arabiska.)