Har du rensat din webbplats från skräp på sistone?

Jag har ägnat stor del den närmsta tiden att rensa upp bland en av mina större webbplatser. Jag menar inte att ta bort spam, utan snarare se över innehållet och ta bort överflödigt material. Som exempelvis att:

  • Ta bort sidor som inte fyller någon funktion, som tveksamt uppfyller målet med webbplatsen. Fråga dig själv: Tar den här sidan mig ett steg längre mot mitt mål?
  • Ta bort sidor med väldigt låg besöksfrekvens. Jag hade en del ”arkivsidor” med gamla nyheter som kunde tas bort. Dessa växer ganska snabbt och blir svåra att överblicka för en besökare. Den interna sökmotorn får ta dess funktion i stället.
  • Byta ut mängder med webbadresser från långa och hierarkiska, /omoss/redaktion/profile.aspx?userid=1, mot enklare och plattare diton, /profile.aspx?userid=1. Av någon anledning känner jag större kontroll över att ha få kataloger på webbplatsen, där jag kan överblicka dess innehåll lättare.
  • Försöka uppmärksamma de delar som är av betydelse och promota desto mer. I mitt fall är registrering för ett nyhetsbrev samt fakta kring annonseringsmöjligheter viktiga saker jag ville framhäva. Det ger både fler besökare och klirr i kassan. Kom ihåg att ju fler valmöjligheter desto mindre får man gjort. Försök begränsa dig till några få. Du känner din webbplats bäst och borde veta vad som är bäst för besökaren.

Kvar finns ett par kärnfulla huvudavdelningar som jag nu ska lägga all kraft på, och som besökaren faktiskt tittar på. Skriva mycket om lite, i stället för lite om mycket. Nisch är bra.

Dessutom minskar min ångest. Jag har få sidor att göra riktigt bra, i stället för hundratals att göra halvhjärtat. Produktiviteten ökar och kvaliteten likaså.

Jag har tittat i statistiken för att se hur mycket besök varje sida har. Är den låg kan sidan tas bort. Kom också ihåg att låg besöksfrekvens inte nödvändigtvis innebär en dålig sida. Det kan mycket väl vara så att informationen är svår att hitta. Ta reda på om så är fallet innan du kapar webbplatsen längs fotvalven. Du kan också testa att slå ihop två sidor till en, om de har snarlik information.

Huvudtanken är att du ska börja fundera på om allt verkligen behövs, och om det uppfyller din målsättning med webbplatsen. Har du inget mål är det på tiden att du skaffar dig ett. Ta och gör en Moscow-analys.

Gillade du artikeln?
Få senaste artiklarna direkt i din inkorg. Max en gång per månad. Jag skickar aldrig spam.
  • Härligt att se att du börjat blogga igen. Har saknat dina inlägg.

    Håller helt med dig om ditt inlägg. Jag har just idag också suttit och klurat på vilka sidor man kan slakta, vilka man vill förbättra och vilket innehåll som behöver lyftas fram mer.

    Man blir så himla snabbt hemmablind. Ett bra statistikverktyg kan ofta vara en riktig aha-upplevelse för att få reda på hur det verkligen ligger till, snarare än hur man tror att det ligger till.

    // Johan

  • Väldigt intressant artikel. Undrar över en sak. När du ändrar URLer eller städar bort sidor om har låg besökarfrekvens, brukar du se till att de de gamla adresserna fortfarande fungerar. Och redirecta dessa till den nya adresserna?

  • […] Backend Media ger bra råd till hur man kan se över sin webbplats, och städa bort gamla sidor som inte är så välbesökta. […]

  • När du ändrar URLer eller städar bort sidor om har låg besökarfrekvens, brukar du se till att de de gamla adresserna fortfarande fungerar. Och redirecta dessa till den nya adresserna?

    Ja, genom att skicka med 301 Moved Permanently i http-huvudet.

    Läs Så bygger du om din webbplats men behåller plats på Google för mer information.

  • Tack för infon. Har också börjat använda ”301Moved Permanently”. Det är ju det bästa för att se till att både sökmotorerna och användarna hittar rätt.

    Men jag brukar använda samma dokument som den ”bortstädade” sidan, och lägga in 301 i headern på detta. Då ligger ju dokumentet kvar i mapparna och skräpar endå. Får fundera ut en bättre lösning.