Jakob Nielsen har fel om den semantiska webben

Som ni vet så brukar jag tycka att Jakob Nielsen har svar på det mesta vad gäller användbarhet.

Men i ett fall måste jag medge att han har fel. I en intervju med Computer Sweden tror han att den semantiska webben inte blir något:

Tror inte på semantisk webb
Ett förslag till lösning är den så kallade semantiska webben, ett projekt som leds av webbens upphovsman Tim Berners-Lee. Den semantiska webben går ut på att förse webbsidor med beskrivande information inordnad i ett system som påminner om bibliotekens ämneskataloger. Söker man på ”fordon” ska man kunna få upp sidor om bilar, även om ordet ”fordon” inte finns på de sidorna.

– Nej, i den form som det beskrivs tror jag inte att det blir något. Det blir för omständligt att märka upp allt i detalj. Det påminner om edi [electronic data interchange], en storslagen plan som är alltför komplicerad.

Jakob Nielsen försöker omfamna världen
Herr Nilss… Nielsen försöker ta över världen?!

Så fel han har!

Kolla bara på tekniken rss. Den är helt och hållet semantisk med bland annat rubrik, publiceringsdatum, text och författare. Rss finns överallt i dagsläget och är dessutom föredömligt enkelt.

Jag tror starkt på den semantiska webben och precis som rss så är det små, små delar som skapar en helhet som kan användas av alla. Rss går ju exempelvis bygga ut med podcasts, alltså knyta en mp3-fil till varje inlägg så att det fungerar som en prenumerationstjänst. Helt otroligt faktiskt, men använder enkel teknik.

Att klassificera en hel webbplats med semantik fungerar nog inte. Det är alldeles för mycket jobb. Men det finns extremt enkla sätt att skapa en semantisk webb:

En annan kul grej är med länkar. Man kan bygga en relation mellan länkar med attributet rel, exempelvis <a rel="friend">Göran Persson</a>. Statsministern kanske inte är min vän, men får duga som exempel. XFN kallas det och används mest inom bloggvärlden.

Exempel på relation med XFN-tekniken

Det går sedan göra detaljerade kartor som visar var bloggarna finns geografiskt, rita linjer mellan dem och få fram vem som är mest populär (den person som de flesta känner). Det finns oändligt med möjligheter! Och allt kommer ifrån en liten kodrad på ett par tecken.

Naturligtvis krävs det ett enormt sökssystem som kan indexera, tolka och presentera informationen. Det är inte gjort på en handvändning, så det är därför vi inte kan se någon explosion av användandet. Rss har däremot klarat det, men det är betydligt mindre komplext. Google känns som ett företag som borde ha nytta av det i sina sökningar.

Nästa steg, tror jag, är att göra något slags globalt ämnesregister man kan plocka nyckelord från. Ungefär som Google Directory eller något. Man lägger helt enkelt en meta-tagg som säger ”den här webbplatsen handlar om fordon”. Väldigt allmänt alltså.

Men det kan ge avsevärd betydelse under en sökning. Du kan söka på Google efter ordet ”Saab” och sedan filtrera fram:

  • Nyheter om Saab från olika nyhetsportaler (eftersom nyhetsportaler är sorterade under ämnet ”nyheter” och ”media”).
  • Tekniska artiklar om Saab, Saab Automobiles hemsida och annat (eftersom Saab är sorterad under ”bilföretag” och kanske ”fordon”).
  • Tillbehör till din Saab hos återförsäljare. Nytt avgassystem kanske? (eftersom återförsäljaren är sorterad under ”tillbehör”).

Som synes har ord många betydelser (semantik) och tillbehör kan också vara många saker. Söker du enbart efter tillbehör får du nog fram både det ena och det andra. Men söker du efter Saab och tillbehör så är det nog lättare att hitta det du letar efter.

Således, den här ganska simpla ämnesindelningen kan ge väldig fördel. Det viktigaste är att alla är överens om hur det ska göras. Annars brakar allt ihop.

Jag tror inte heller på en rikt detaljerad webb där varje bokstav är klassificerad. Det är ingen som orkar med det. Däremot kan vi oftast enkelt säga vad det i allmänhet handlar om. Bara för att ett ord förekommer på en webbplats, behöver det ju nödvändigtvis inte vara så att det handlar om ordet. Saab, som jag nämner här, finns ju bara med som ett allmänt exempel.

Det finns tusentals saker man kan använda den semantiska webben till. Problemet är som alltid bara att komma på det och få många att använda det. Annars spelar det ju ingen roll hur bra det än är.

Det här blev ett långt inlägg och du ska ha tack som läste ända hit. Skriv gärna en kommentar om vad du tror om den semantiska webben – finns det någon framtid? Trevlig helg!