50 procent av besökarna använder sökfunktion

Mer än hälften av alla besökare på en webbplats letar efter en sökfunktion. En femtedel väljer däremot att leta sig fram bland länkarna och den tredje gruppen använder både och. (Siffror från useit.com.)

Så därför kan det vara bra med några tips när du placerar ut din sökfunktion:

  • Använd inte länkar till sökfunktionen, utan placera en sökruta på varje sida väl synlig. Just det, varje sida.
  • Sökmotorn bör söka igenom allt redan från början. Glöm avgränsande sökningar i nyheter eller något annat. Den form av sökning ska läggas på den avancerade sökningen, om du ens har någon sådan.
  • Booleanska sökningar bör undvikas (alltså AND och OR med flera). Som sagts i föregående punkt så bör det endast göras i den avancerade sökningen.
  • Sökrutan bör vara stor nog. En bra tumregel är att du kan få plats med frasen ”Får jag plats med detta?” i sökrutan.

Den enklaste formen av sökfunktion vinner alltså. Därmed inte sagt att tekniken för att leverera resultatet är enkel. 😉

Här är ett dåligt exempel på sökfunktionens utformning:

Sökruta hos filmdatabasen IMDb.com

Filmdatabasen IMDb.com har placerat två sökrutor nära varandra. Det vållar problem när man bara sätter markören i närmsta ruta och trycker enter. Visst ska man promota sina egna funktioner, men jag går inte till IMDb för att söka på nätet. Och att lägga ”IMDbPro.com free trial” under webbplatsens sökruta känns malplacerat. Det är bättre att lägga den på resultatsidan i stil med ”With IMDbPro you can search better because…”. Då är jag mer benägen att använda den.

Här är ett bra exempel på en sökfunktion:

Sökruta hos Microsoft.com

Nu sätter väl alla Linuxfanatiker i vrångstrupen, men Microsoft har faktiskt en bra utformad sökfunktion. Sökrutan är stor, tydlig och placerad längst upp på sidorna. Liksom IMDb försöker Microsoft promota sin egen sökmotor (MSN Search). Men jag besöker inte Microsoft för att söka på nätet. Sidan med sökresultat är det däremot lite si och så med. Det brukar vara lättare att gå till Google och söka efter innehållet på Microsoft. Lite ironiskt. 😉

I övrigt har både mjukvarutillverkaren Microsoft och filmdatabasen IMDb bra webbplatser, båda inom sitt respektive område, späckat till tusen med nyttig fakta.