På många sidor finns det länkar som heter ”Information”. Det säger mig inte ett dyft. Vad är information? Allt som ligger på nätet är väl information? IT är ju till och med en förkortning för informationsteknik!
- På en e-handelsplats brukar information ofta vara fraktkostnader, leveransvillkor och hantering av returer.
- På en personlig portfolio kan det vara en ”vem-är-jag?”-sida som handlar om personen som gjort portfolion.
- På en företagssida kan det vara ”om oss” och vad företaget sysslar med.
Det finns alltså inget direkt svar på vad ”information” är på en webbplats. Det kan vara precis vad som helst. Telia tar ändå priset med deras mångfaldigt onödiga splash-screen:
Här på vår webbplats Telia.se finner du information, vare sig du söker fakta om våra produkter och tjänster eller om vårt företag.
Precis vad jag letar efter. Information. Grattis Telia!
Vad vill jag ha sagt? Skriv vad dina länkar verkligen leder till. Om vi klickar på en länk ska det inte stå ”läs lite information”. Om vi klickar på en bild ska det inte stå ”titta på ett fotografi”. Om vi ska spela upp ett videoklipp så ska det inte stå ”rörliga bilder”.
Andra tabbar med text som jag tycker är irriterande:
- Länkar som länktext. Det är konstigt att man har en länk som heter länkar. Hur hänger det ihop? Tänk dig en dagstidning där det finns en avdelning som heter ”ord”.
- Välkommen! Det finns ingen anledning att välkomna besökare (det fyller samma funktion som splash-screens: ingen). Ge mig svar på frågan ”vad kan jag göra här?” i stället.