Bredbandsbolaget kör fortfarande med splash-screens

En splash-screen är en webbsida som visas innan man kommer in till huvudinnehållet. Det kan vara för att man ska välja språk eller land. Splash-screens är ofta ett säkert tecken på dålig webbdesign.

Går man in på Bredbandsbolaget möts man av en splash-screen:

Bredbandsbolagets splash-screen med flash

Där får man välja mellan ”About us”, ”Företagskund”, ”Privatkund”, ”BRF” och ”Fastighetsägare”. Jag finner ingen logik i alternativen och jag vet inte vad BRF betyder (Bostadsrättsföreningen visar det sig).

Men vänta. Det blir ännu roligare. Själv kör jag med tillägget flashblock som blockerar flash från att köras på webbsidor. Jag måste därför klicka på varje flash-objekt för att se dem. Det första jag ser är alltså:

Bredbandsbolagets splash-screen utan flash

Det ska tilläggas att även sökmotorer ser detta (alltså inte ett skit). De kan inte läsa flash och kan därför inte ta sig vidare på sidan. Allt som indexeras är troligtvis titeln på html-dokumentet. Inte speciellt trevligt.

Så här bör man göra i stället:

Använd inte splash-screens. Skicka användaren direkt till innehållet och markera alternativet ”Privatkund” från början. Jag skulle tippa på att de är i majoritet.

Om besökaren visar sig vara en företagskund så ska man enkelt kunna byta från privatkund. Tänk om en företagare hamnar på en undersida från en sökmotor. Undersidan är för privatpersoner och det går inte att byta till företagskund. Tror du att företagaren kommer att handla från Bredbandsbolaget då? Nej, tjänsten ”finns ju inte för företag” hade reaktionen blivit.

Det är dålig struktur på informationen. Man kan inte förlita sig på en splash-screen ska guida besökaren rätt. Alla går inte in via startsidan, utan kommer ofta från sökmotorer, bokmärken, länkar från andra sidor och dylikt. Därför är det ett måste att man kan ta sig till vilken del som helst av webbplatsen, från vilken del som helst.

Det handlar om att korslänka. Nätet är inte linjärt som Bredbandsbolaget vill göra den (gå från splash-screen > vidare till avdelning för privatkunder > läs mer om abonnemang). Nätet är helt icke-linjärt. Besökaren kanske vill börja läsa om vilka abonnemang de erbjuder, och sedan välja för privatkund eller företagskund. Kanske jämföra priser (”ska jag köpa bredband som privatperson eller för min enskilda firma?”).

Det hela är därför mycket enkelt:

Utgå från besökarens behov! Låt inte designnissar utforma din webbplats. Låt inte någon annan än besökaren ta kontrollen.