Datorbutiken.com är användbar trots problem med tillgänglighet

För några månader sedan gjorde Datorbutiken.com om sin meny något.

Tidigare:

Datorpaket
– Intel
– AMD

Till:

Datorpaket
– Speldatorer
– Kontorsdatorer
– Tysta datorer

Detta sättet, att se ur kundens synvinkel och behov snarare än hur företagets lager är uppbyggt, är nödvändigt.

Jag ska ärligt erkänna att jag inte är så insatt i hur kylning fungerar, vilken processor som är den bästa och vad alla delar på ett moderkort gör. Men jag vet däremot att jag vill ha en tyst dator som kan stå i sovrummet, mycket minne så jag kan köra mina ”kontorsprogram” (vilken benämning egentligen!) och som lokal webbserver.

Jag hittade därför rätt dator nästan med en gång när jag skulle välja. Den står här nu och surrar. Eller inte – den är ju väldigt tyst! 🙂

Datorbutiken.com blev betydligt mer användbar. Det sorgliga är att menyn i skrivande stund återigen har gjorts om och nu är tillbaka till samma sätt som den var från början. Om jag ska köpa en dator är inte ”Skaru ha en AMD eller Intel?” den första frågan jag vill få. Snarare ”Vad ska du använda datorn till?”. Nu måste jag tänka lite för att förstå hur den fungerar. Se bild nedan:

Menyn på Datorbutiken.com
Hmmm, var är jag någonstans?

Sedan har vi det här med tillgänglighet.

  1. Varför används ramar? Hur länkar jag till en specifik sida?
  2. Varför överdrivs antalet så kallade drop-down-menyer? De är svåra att överblicka och texten går inte att förstora. Då är det bättre att göra som komplett.se. Där kan jag snabbt se vilka alternativ jag har att välja mellan.
  3. Varför har inte bilder alt-text? Då kan jag surfa utan bilder om jag vill (synskadade protesterar nog inte heller), och om någon saknas så vet jag i alla fall vad det är för typ av bild.
  4. Vad är det för skillnad på länkarna ”Kundtjänst” och ”Kontakta oss”? Om man vill prata med kundtjänsten, kontaktar man inte företaget då? Varför finns det en länk som heter ”Info” och ”Betalningssätt”? Borde inte frakt, leveransvillkor och köpvillkor finnas som länkar då? Nej, det är bättre att dela upp länkarna som:
    • Hem
    • Information och köpvillkor
    • Kontakta oss

    ”Företagskund” bör vara en separat länk, eftersom den leder till en separat del av webbplatsen.