Firefox användbarhetsstudier skapar en bättre webbläsare

Läs gärna det här blogginlägget: Inside Firefox – The Inside Track on Firefox Development. Det är nämligen så att Google valt att sponsra Firefox-teamet med användbarhetstester och marknadsföring, och där står lite av deras resultat.

Många av oss gillar att surfa med tabbar, eftersom vi bara behöver ha ett fönster öppet i operativsystemet. Enligt studier visar det sig att den vanlige användaren föredrar att ha runt fem fönster öppna. Det kan nog stämma in på mig också.

Här är lite utdrag ur blogginlägget där de presenterar sitt resultat av användbarhetstesten:

We found though that unpredictable behavior of the back button (new tab = blank session history) is still a problem, since users expect clicking back to go back.

Det visar ju att alla människor inte förstår sig på tabbar, och att det måste finslipas. Många använder Internet Explorer och är därför inte vana vid tabbar. Firefox (tillsammans med Google) försöker underlätta för båda parter.

Fler intressanta resultat:

What we also found is that the users we sampled were by and large using the context menu to close tabs. Some tried to close the entire browser window first, and most paused before trying the context menu.

Om du vill testa den versionen av Firefox som de använde i testet kan du ladda ned Firefox testversion här, som använder en ny form av tabbar. Kom ihåg att det är som namnet säger, en testversion. Den kanske inte är riktigt hälsosam för din dator, så använd den med försiktighet.

Källa: Google finansierar Firefox – startar reklamkampanj