Varning för dessa företag

Om du själv har ett företag och gör affärer med antingen konsumenter (B2C) eller företag (B2B) så kan det vara bra att hålla koll på bedragare inom branschen.

Råd & röns svarta lista listar de företag som inte följt Allmänna reklamationsnämndens (ARN) råd. Gäller företag som riktar sig till konsumenter.

Svensk Handels varningslista är däremot mer blandad. Här finns även B2B-företag.

Ta en särskild titt på ILC International Lighting Company ApS som även finns inspelade av webbplatsen Cint.se som fungerar som en konsumentguide:

Lyssna på bedragaren från ILC i MP3-format (8,6 MB)

(ILC försöker sälja dåliga lysrör till en hög prislapp via telefon. De påstår sig ha gjort en undersökning och nu försöker följa upp den. Något åt det hållet i alla fall. ;))

Dela:facebooktwittergoogle_plus
  • http://... pepe

    Vilken kille… som han gör bort sig. Skam för försäljare världen över. Otroligt..

  • Pingback: Bedragare till telefonförsäljare går till attack (mp3 - favorit i repris) - Backend Media

  • http://www.restavfall.se Ekke

    Helt otroligt…
    Om jag hade varit försäljaren hade jag lagt på när han fick
    reda på att ”Anders” visste att det var en bluff

    ”Svensk Handel..vad är det för nått?”

  • Niklas

    Undrar om ILC senare vart Sweden lighting company ?
    De säljer toner, men kör också med lögner om obefintliga beställningar. De ringer för att kolla så att adressen stämmer. Sedan har du helt plötsligt ett paket toner från dem. Riktigt otrevliga att prata med.

  • Annie

    Varning – Nu i agerar ILC på Svenska marknaden igen.Samma säljare och samma tugg. Säljer fortfarande ljusrör. Finns tyvärr inte på Svensk Handels varningslista.

  • Micke

    Har försökt nå Sweden Lighting Company i ca. ett års tid utan resultat… Får sändningar med OBESTÄLDA SKRIVARTONERS ifrån dem med jämna intervall. Kort därefter kommer fakturor följt av kravbrev och inkasso.
    Är det någon som har ett tips hur man kan få tag på Sweden Lighting Company, har prövat med telefon (aldrig något svar på tel: 040229700 som står på fakturor), har även försökt via fax 040-229703 samt via e-post info@ehouse.se samt swedenlighting@hotmail.com, men det är OMÖJLIGT att få kontakt via något av dessa kanaler. Är det någon som har ett tips om hur jag blir av med dessa leveranser??

  • Frank

    Kan säga att ILC håller på fortfarande – nu 2010. Det är andra gången jag utsätts för dessa skånska lurendrejare. Ljuger om tidigare avtal som aldrig har funnits, avtal om möte som aldrig skett osv. Förra gången skulle jag få en Maglite (ficklampa). Som tur är så går man inte på det – och det är bra att man lätt hittar diskussioner om sådana kriminella (jag anser att det de gör är kriminellt) genom ett litet Google-sök. Varnar starkt för ILC och deras lysrör.

  • David

    Hej!

    Mitt namn är David och jag har jobbat på ILC-International Lighting Company. Jag jobbade som telefonförsäljare.
    Jag har slutat på ILC på grund av oseriös försäljning, dålig arbetsmiljö, bluff löner och skit. Om ni vill är ni varmt välkomna att kontakta mig via mail för att få reda på mer om ILC. daile_cat@hotmail.com

  • michal

    en skånsk försäljare av lysrör ringde till min firma i värmland idag och skällde ut mig. det sista han sa var ” fattar du inte skånska din jävla svart skalle??” :))) finns krit vita invadrare som sköter sig utmärkt kan jag säga! gräv bort skåne säger jag då :))))

  • Per E

    ILC er nå igang i Norge igjen. Som innkjøpsansv. har jeg hatt to tlf på samme uke om lysrør og toner. Begge tilfelle er det lovet en presang. Jeg vet å si i fra hva jeg mener om ILC med STORE bokstaver og da skal en høre på reaksjon.
    Svindel fra ende til annen. .:o((

  • Civil Olydnad

    Arbetsförhållanden inom Posten!
    Ta del av det brev som Skyddsombudet på Posten Logistik i Göteborg skrev till Posten Sveriges VD Lars g Nordström..
    Forum för arbetsrätt, Autonoma ANTIfa och Civil Olydnad avser därför att uppmärksamma Postens arbetsmiljöförhållanden medialt och går nu till alla kunder med en vädjan om stöd för de postanställda. Just er reaktion är viktig och ni kan stödja oss genom att kontakta Lars g Nordström via meil: lars.g.nordstrom@posten.se .
    Meddela att ni fått vårt utskick.
    Vi tackar på förhand för ert stöd.

    Personligen Lars g Nordström
    Den snöboll som sattes i rullning utför Postens branta stup har nu börjat utvecklas till en rasande lavin som inte går att stoppa.
    Såvida inte ni som VD nu tar ert ansvar och börjar lyssna alla de anställda som står längst ned i Postens hierarki.
    De berättar om hot, kränkningar och godtyckliga bestraffningar från arbetsledare och chefer. Många upplever rädsla och ångest inför varje ny arbetsdag och mår mycket dålig p.g.a. det allt hårdare psykosociala klimat som råder på arbetsplatsen.
    Enda fördelen med en sådan arbetsgivare är att de anställda knyter starkare band emellan sig eftersom de inte har någon annan att vända sig till än just varandra.
    Efter att jag aktivt börjat söka kontakt med drabbade över hela postkoncernen har ett hoppets ljus tänts för alla dem som drabbats och jag kan nu inte vända dem ryggen, så som Posten gjort. En del mailar, andra ringer och många tar kontakten genom sitt chattforum.
    En del vill vara anonyma av rädsla för att bli tvångsförflyttade till andra arbetsuppgifter, vilket är en vanlig bestraffningsmetod inom posten, andra har fått nog och uppger både namn och kontaktuppgifter. En del vill ta ytterligare ett steg och ställa upp som vittnen i en ev. rättslig process eller medverka till att situationen uppmärksammas i media.
    Gemensamt för alla dessa människor är att de blivit kränkta och utsatta för övergrepp från
    Posten är en statligt ägd, offentlig arbetsgivare och med ett känt varumärke på marknaden.
    Trots detta bryter Posten medvetet mot arbetsrättslagar, diskrimineringslagar, arbetsmiljölagar, regelverk och föreskrifter, interna arbetsmiljödokument och postens officiella ledarskapspolicy mm. och hotar dem som vågar anmäla lagbrott med omplacering och avsked.
    De anställda som vågat rikta kritik mot arbetsgivaren eller anmält en händelse har förflyttats till andra arbetsuppgifter, avskilts från sina arbetskamrater, hotats med omplacering till mindre attraktiva arbetsplatser inom koncernen eller hotats avsked för ”personliga samarbetssvårigheter”.
    De har presenterats muntliga och skriftliga varningar för uppdiktade händelser och utsatts för systematisk mobbning från arbetsledare och chefer tills de brutit ihop och ”frivilligt” lämnat sig tjänst.
    Det finns ett mycket tydligt mönster i de anställdas berättelser.
    Detta har inneburit att allvarliga incidenter /olyckor eller arbetsrelaterade psykosociala problem effektivt har tystats ned och aldrig registrerats i C2 eller kommit till arbetsmiljöverkets kännedom. De syns därför inte heller i statistiken och har inte kommer till er eller HR avdelningens kännedom.

    Nu har jag valt att bryta denna tystnad och med stöd av de anställdas vittnesmål har jag för avsikt att offentligt gå ut och berätta sanningen om vad som händer bakom Postens slogan ”världens bästa arbetsgivare” , i syfte att skapa en tryggare arbetsplats för Postens anställda över hela landet.
    Ni får gärna hjälpa mig i denna kamp, om ni som Posten’s VD delar min övertygelse om att vi en dag kan få den arbetsplats vi idag ger våra kunder sken av på Posten’s hemsida.

    Med vänlig hälsning
    Skyddsombudet
    Posten Logistik Göteborg

    Skyddsombudet avskedades på Lars g Nordströms order för ”illojalitet”.
    Stöd gärna skyddsombudet och de postanställdas kamp genom att Meila Lars g Nordström!
    Tillsammans är vi starka och kan förändra arbetsgivarnas allt hårdare attityd.

  • Micke skoglund

    Vill bara stödja påståenderna om Postens arbetsmiljö! Skyddsombudet berättar sanningen om detta företag. Har själv arbetat på Posten och känner precis igen det hon beskrivit i brevet till Postens VD. Det är så det fungerar inom Posten. Den som vågar säja emot hotas med sparken och fryses ut av cheferna tills dom är helt knäckta och säjer upp sej själva. Det där skyddsombudet som vå¨gade protestera borde få en Lex Lotta lag uppkallad efter sitt brev. Helt klarty ett grymt civilkurage hos henne som borde uppmärksammas.

  • http://www.backendmedia.se/ Peter Dahlgren

    Signaturerna ”Micke skoglund” och ”Civil Olydnad” skriver från samma ip-adress och e-postadress.

    Det är alltid kul när någon tar sig in på en blogg om kommunikation och i synnerhet ett inlägg om ohederliga företag, för att sedan ägna såg åt ohederlig kommunikation för att smutskasta företag. Om du hade på fötterna hade du skrivit till medierna i stället för en obskyr blogg i utkanten av internet.

    God jul.

  • Micke skoglund

    Jag, Micke, är medlem i civil olydnad och använder naturligtvis föreningens datorer och mail. Vi är en liten förening och har bara tre datorer som vi alla medlemmar delar. Du tänkte inte på det när du såg att det var en förening eller? Vi är inte ohederliga, bara väldigt odiplomatiskt ärliga och håller ihop om våra rättsprinciper, som tex när det gäller Posten Logistiks hantering av sina anställda. Tack för ordet. Micke.

  • http://www.backendmedia.se/ Peter Dahlgren

    Att du kallar din egen förening för odiplomatiskt ärlig när den precis ertappats med att dölja sina egna intressen (och dessutom helt utan belägg föra fram en ståndpunkt om missförhållanden) måste höjden av aningslös självironi vara nådd.

    Det hela blir än mer komiskt när du säger att du ”känner precis igen” innehållet i brevet. :D Du verkar dessutom veta att det är en hon som skriver brevet.

    Era ohederliga metoder slår bara tillbaka på er själva. En liten lätt googling visar att ni sprider ert vedervärdiga skräp till kommentarer över hela internet. Det var dock kul att beskåda ert debacle.

  • Kaj Hellström

    Jag blev för andra gången på ett år uppringd av en vältalig kvinna som presenterade sig som uppföljare på GSL. och ville tacka för att vi varit med i en enkät. första gången skulle hon bjuda på två bio biljetter, men denna gången var det en datormus i form av en Porche som hon ville skicka som gåva, och ville då verifiera adressen. efter massa dividerande om denna datormus så nämnde hon om deras ljusrör som är världsledande på marknaden. och dessa ska vara så energisnåla och har en mycket längre brinntid p.g.a att dem innehåller Cryptongas (hon har nog tittat för mycket på stålmannen) men hon ville skicka prover som man fick utvärdera. visst får man skicka GRATIS prover då tänker man sig 2 eller 4 st. men hon säger då att hon skickar 60st och fakturan kommer sedan på 8000:-……… hallå stopp och belägg jag köper inget. och lägger på. 30 min senare ringer en annan från samma företag och ville ha en bekräftelse på min order och att adressen är rätt. då svarar man bara att om ni skickar era rör så får ni inga pengar för vi ska inget ha. nähä får man till svar.. sen ringer dem igen efter ett år och försöker på nytt. man blir så trött på såna säljare.

  • Kaj Hellström

    fel av mig GLS kallar dem sig.