Träffar, unika besökare, sidvisningar – vad betyder egentligen allt?

Jag har stött på en hel del märkliga resonemang när det gäller statistik över besökare. Det flesta beror på okunskap och många tror att sidvisningar är detsamma som unika besökare. Helt plötsligt har deras amatörsida om hundar lika många besökare som Aftonbladet.

Titta här:

Webbplatsen wgate.nu tror att de har en halv miljon unika besökare i månaden (vilket gör wgate till en av de större webbplatserna i Sverige). Personligen har jag aldrig hört talas om wgate förrens nu.

Så här skriver de själva:

I Mars 2004, hade Webgate drygt 1 miljon besök. Av dessa är drygt hälften unika besökare. Dessa besök, är detsamma som antal sidöppningar på sajten. En person kan alltså räknas flera gånger beroende på hur många delsidor han besöker. Anledningen till att vi räknar besök på alla delsidor, är att många besöker Webgate utan att gå via index (Startsidan). Detta sker då besökaren kommer via en sökmotor eller länk direkt in på en delsida. Detta är räknemetod som praktiseras på de flesta Startsidor.

Varför man ska räkna sidvisningar som besökare undgår mitt förstånd. Varför medvetet förväxla siffror för att öka på antalet?

Jag tänkte klargöra vad allt betyder och hur det ska tolkas. Det känns som det behövs.

  • Träff (hits på engelska). För varje fil som laddas ned räknas en träff. Låt säga att du har filerna index.html, style.css och bakgrund.gif på din förstasida. Det är tre filer. Varje gång någon går in på din förstasida så kommer du att få tre träffar. Träffarna kommer alltid att vara den högsta siffran i din statistik. Betydligt högre än alla andra.
  • Sidvisningar (page views). Nästa steg är sidvisningar. Det är antalet gånger en sida har visats. Vad är då en sida? Jo, det är index.html om vi ska fortsätta med exemplet från ovan. En sida som visar html alltså. Låt dig inte luras av att det står .html som filtillägg, det kan likaväl stå .php eller något annat. Huvudsaken är att det är html som skickas ut från filen. Bilder, javascript, stylesheets, textfiler, pdf-filer, zip-filer och annat skräp hör inte dit. De räknas som träffar i stället.

Det var den enkla biten. Nu kommer helt plötsligt ett problem. Besök och unika besökare går inte riktigt att fastställa.

  • Unika besökare (unique visitors). För det första, unika besökare existerar inte. Det är totalt omöjligt för en webbserver (en korkad dator) att skilja människor åt. Du kan surfa hemma och från jobbet till samma webbplats, men webbservern kan aldrig veta att det är samma person. En person blir därför helt plötsligt två i webbserverns ögon.

    Därför bör man i stället prata om unika webbläsare (unique user agents). Alltså hur många gånger en unik webbläsare har varit inne på webbplatsen. Denna siffra kommer alltid att vara högre än det antalet personer som faktiskt besöker webbplatsen. Men så länge man är medveten om dessa begränsningar så är allt frid och fröjd.

    Vad som är en unik webbläsare är också en svår fråga. Det finns inget svar på den frågan, egentligen. Eftersom ingen har sagt ”så här ska det vara” så finns det olika sätt att räkna unika webbläsare, likaså besök. Om du installerar två olika statistikprogram kommer du att få olika siffror på unika webbläsare och besök. Detta ställer givetvis till flera problem. Det går inte att jämföra statistiken mellan två webbplatser. Inte om man kör med olika statistikprogram i alla fall.

  • Besök (visits). En unik webbläsare kan vara inne flera gånger under samma dag på din webbplats. Låt säga att Johanna från Skellefteå går in på din webbplats tio gånger varje dag. För enkelhetens skull gör hon det varje hel timme (hon har väl inget liv… ;)). Det blir tio besök varje gång hon går in, men hon räknas som en unik webbläsare. Gör hon samma procedur nästa dag så blir det 20 besök, men fortfarande bara en unik webbläsare. Det är först när Anders från Umeå surfar in tio gånger som det blir två unika webbläsare, men samtidigt 30 besök.

Besök handlar alltså om hur många gånger en unik webbläsare har varit inne på webbplatsen.

Hur länge varar ett besök? Det finns egentligen inget standardiserat svar, men generellt så kan man säga 20 minuter. Det är oftast den tiden webbservrar är inställda på att hantera besök. Varje användare brukar nämligen få ett unikt nummer (så kallat session-id) som varar under tiden man besöker webbplatsen. Om man inte gör något på 20 minuter försvinner sessionen och man får ett nytt nummer nästa gång man besöker en sida. Samtidigt som det räknas som ett nytt besök.

Fler problem vi kan lägga till listan är:

  • Sökmotorer och automatiska program. En sökmotor ska inte räknas som en besökare. Vi vill räkna människorna som besöker, inte program.
  • Dessutom har rss blivit väldigt populärt. Det är xml-filer som ligger på webbservern och läses av regelbundet av mestadels datorprogram. Varje gång programmet läser filen blir det automatiskt en träff för varje gång det sker (plus ett besök beroende på hur lång intervallen är mellan uppdateringarna). Låt säga att personen ifråga har programmet inställt på att kolla filen var 30:e minut. Det blir ganska många träffar och besök om personen aldrig stänger av datorn.

Kompetenta statistikprogram är medvetna om dessa brister och filtrerar bort alla kända sökmotorer och program och visar dessa för sig. Har du ett gammalt statistikprogram kan du alltså få betydligt blygsammare siffror om du installerar en ny version.

Okej. Nu har vi lärt oss massor om statistik över besökare. Vad är nästa steg?

Då tycker jag att nästa gång du säger ”min webbplats har en miljon besökare varje månad”, så ska du skriva ned vilket statistikprogram du har, vilken version och en skärmdump över alla siffror. Då kan du inte blåsa någon, och du kan heller inte bli blåst.

Och kom ihåg, du kan inte ta förra årets statistik bara för att den är högre. Du bör ta ett genomsnitt på de senaste sex månaderna för ett så rättvist resultat som möjligt. Olika branscher har olika mycket besökare under vissa perioder. Sommarperioden kan vara ganska dött, men det har ju sina soliga skäl.

Gillade du artikeln?
Få senaste artiklarna direkt i din inkorg. Max en gång per månad. Jag skickar aldrig spam.
  • Ledsen Peter, men du glömde att nämna cookies i kombination med unika webbläsare. 😉

  • Ledsen Peter, men du glömde att nämna cookies i kombination med unika webbläsare. 😉

    Japp, det är sant men tyvärr (?) raderar ju många sina cookies, vilket resulterar i att statistiken blir fel. Däremot är det helt korrekt det du skriver.

  • Jag skulle vilja hävda att en hög Hits/page view-ratio tyder på att det är en dåligt kodad webbplats.

    Om man bygger sin webb som man bör göra med css fullt ut så kommer alla bildhänvisningar 8i princip) ligga där. En länkad css laddas vid första sidan och cashas sedan och används för alla sidor. Om du besöker tre sidor på den webben så får du då fyra hits. Om alla bilder legat som egna img-taggar i sidan hade du kanske haft 100 hits.

  • Björn:

    Alla bilder måste laddas oavsett om de ligger i en stylesheet-fil eller inte. Hur webbläsaren cachar är en helt annan femma.

    Däremot kan transparenta gif-bilder på 1 x 1 pixlar bli överflödiga med css. Samtidigt beror det mycket på vilken typ av webbplats man har, flickr.com har säkert ett väldigt högt förhållande mellan sidvisningar och träffar.

  • Jag var lite otydlig. Bilderna laddas bara vid den första sidvisningen men inte vid den andra och tredje. En avsevärd minskning av antalet hits.

  • Björn:

    Vad har bildvisningar med hits att göra? Dessutom så är det väl inställningarna i webbläsaren som avgör om en bild skall cahcas eller ej?

    För att kontrollera unika besökare så korrekt som det bara går måste man kombinera olika tekniker…

  • Bildvisningar har allt med hits att göra som jag fattat det. Varje element som laddas ner är en hit. Det är säkert så att man kan ändra inställningarna så att alla delar av en sida laddas om vid varje besök. Men det förändar ju inte i sak att antalet hits minskar om man länkar in bilder via css.

    Unika besökare har jag inte pratat om över huvud taget.

  • Moa

    Men vad ska man då prata om när man ska säga hur många som besöker en. Är det bättre att säga att man har 30 besök efter att johanna har gått in 30 gånger på en dag än att säga att man har en besökare. Eller?

    Sen undrar jag om absoulute unique visitors som fins på google analytics, är det samma som unika besökare?

    Jag har två statistikprogram, enligt det ena har jag haft 15,110 visits i november, enligt det andra har jag haft 88,685 visits i november. Makes you wonder…

  • Moa: Det går inte att ge något entydigt svar på din fråga.

    Det arbetas med standardiseringar för det här problemet, men till dess är en lösning att bara jämföra två webbplatser som använder samma statistikprogram. Då vet man att deras beräkningar är likvärdiga, än om man jämför två olika program.

    Det är en kompromiss man får göra i dagsläget. Personligen skulle jag använda Analytics för att jämföra, eftersom det är väldigt bra, mycket spritt och gratis att använda. På det viset kan alla som vill göra jämförelser.

  • Men räknas en unik besökare verkligen bara en gång, för all framtid. Nollställs inte en besökares unika IP-nummer någon gång, så att den besökare sex månader senare kan räknas som unik på nytt?

  • Det beror på vilken period man mäter och ska jämföra med.

    Vanligtvis använder man antalet unika besökare (webbläsare) per vecka. Ibland månad, och ibland dag.

    KIA Index, Nielsen Netratings med flera brukar jämföra webbplatser och antalet unika besökare per vecka. Mindre webbplatser brukar jämföra per månad.

  • TACK!

    Äntligen fick man det förklarat!
    Ska skicka iväg denna länksida till en av mina vänner som inte har hajjat det ännu:-)

  • Jag fattar ingeting om vad unika & ”vanliga” besökare är ändå. Jag läste hela texten två gånger.. Jag känner mig seg för jag har frågat så många andra men fattr inte på heller…….

  • jan edvinsson

    Hej! Det uppstår hela tiden följdfrågor för mig mitt uppe i förklaringarna som ges om statistiken på youtube. Okej.. en unik besökare är alltså en webbläsare, och har jag två, tre stycken på min dator och använder alla tre till att se på ett o samma videoklipp så har jag blivit tre unika besökare; om åtta andra personer använder min dator så förblir vi tre unika, om inte cokies tas bort, eller att statistikläsaren börjar på ett nytt intervall t.ex. ny månad eller så.
    Demografi kan bara utläsas av statstikläsaren om en registrerad användare ser på ett klipp utifrån sin konto inloggad!? Om farfar i familjen står för kontot och arton av hans barnbarn använder sig av den sökvägen blir det registrerat att genomsnittsåldern för mitt ungdomsvideoklipp är 100% åttioåringar.
    Jag överdriver givetvis, men man ser ju ganska klart att statistiken blir rätt så vimsig.
    Om arton personer har genererat 200 besök, kan det ju vara en ( en webbläsare och kanske endast en person) som tittat 200 – 17 = 183 gånger och de andra 17 en gång var. Sannolikheten säger väl att det inte blir så här ” slagit ”, men det finns trots allt fanatiker och deras motsatser.
    Att ta det här med statistiken med en stor näve nypa salt är nog hälsosamt, om man sen begrundar också hur det kan ” fixas till ” och att många ser på sånt som alla andra ser på. Eller har jag helt fel i resonemanget? Rätta mig gärna! Janne

  • YouTube visar såvitt jag vet inte unika besökare utan visningar. Laddar du om sidan så får du en ny visning, således.

    Dessutom, som du säger så ska man ta all sådan statistik med en nypa salt. Det är dock en bra indikator, till exempel att de flesta som tittar på video A också är 20 eller 30 år gamla och liknande.

    Men det är inte statistiskt signifikant, det vill säga vi kan inte använda det i någon större utsträckning än så på grund av att det inte är slumpmässigt eller tillräckligt stort urval.

  • Pingback: Ett fryst ögonblick: Så stora är svenska mediesajter()

  • Emily

    Jag söker översättning specifikt på ordet ”Impressions” när man talar om marknadsföring på sociala medier. Trodde det var samma som sidvisningar men osäker…

  • ”Impressions” brukar vara visningar. I annonssammanhang är ju en ”impression” en visning av annonsen.

    I sociala medier är det troligtvis beroende på vilket medium vi pratar om, till exempel kan ju en ”impression” på Facebook vara hur många personer som har sett ett inlägg (eller skrollat förbi det, åtminstone).