Träffar, unika besökare, sidvisningar – vad betyder egentligen allt?

Jag har stött på en hel del märkliga resonemang när det gäller statistik över besökare. Det flesta beror på okunskap och många tror att sidvisningar är detsamma som unika besökare. Helt plötsligt har deras amatörsida om hundar lika många besökare som Aftonbladet.

Titta här:

Webbplatsen wgate.nu tror att de har en halv miljon unika besökare i månaden (vilket gör wgate till en av de större webbplatserna i Sverige). Personligen har jag aldrig hört talas om wgate förrens nu.

Så här skriver de själva:

I Mars 2004, hade Webgate drygt 1 miljon besök. Av dessa är drygt hälften unika besökare. Dessa besök, är detsamma som antal sidöppningar på sajten. En person kan alltså räknas flera gånger beroende på hur många delsidor han besöker. Anledningen till att vi räknar besök på alla delsidor, är att många besöker Webgate utan att gå via index (Startsidan). Detta sker då besökaren kommer via en sökmotor eller länk direkt in på en delsida. Detta är räknemetod som praktiseras på de flesta Startsidor.

Varför man ska räkna sidvisningar som besökare undgår mitt förstånd. Varför medvetet förväxla siffror för att öka på antalet?

Jag tänkte klargöra vad allt betyder och hur det ska tolkas. Det känns som det behövs.

  • Träff (hits på engelska). För varje fil som laddas ned räknas en träff. Låt säga att du har filerna index.html, style.css och bakgrund.gif på din förstasida. Det är tre filer. Varje gång någon går in på din förstasida så kommer du att få tre träffar. Träffarna kommer alltid att vara den högsta siffran i din statistik. Betydligt högre än alla andra.
  • Sidvisningar (page views). Nästa steg är sidvisningar. Det är antalet gånger en sida har visats. Vad är då en sida? Jo, det är index.html om vi ska fortsätta med exemplet från ovan. En sida som visar html alltså. Låt dig inte luras av att det står .html som filtillägg, det kan likaväl stå .php eller något annat. Huvudsaken är att det är html som skickas ut från filen. Bilder, javascript, stylesheets, textfiler, pdf-filer, zip-filer och annat skräp hör inte dit. De räknas som träffar i stället.

Det var den enkla biten. Nu kommer helt plötsligt ett problem. Besök och unika besökare går inte riktigt att fastställa.

  • Unika besökare (unique visitors). För det första, unika besökare existerar inte. Det är totalt omöjligt för en webbserver (en korkad dator) att skilja människor åt. Du kan surfa hemma och från jobbet till samma webbplats, men webbservern kan aldrig veta att det är samma person. En person blir därför helt plötsligt två i webbserverns ögon.

    Därför bör man i stället prata om unika webbläsare (unique user agents). Alltså hur många gånger en unik webbläsare har varit inne på webbplatsen. Denna siffra kommer alltid att vara högre än det antalet personer som faktiskt besöker webbplatsen. Men så länge man är medveten om dessa begränsningar så är allt frid och fröjd.

    Vad som är en unik webbläsare är också en svår fråga. Det finns inget svar på den frågan, egentligen. Eftersom ingen har sagt ”så här ska det vara” så finns det olika sätt att räkna unika webbläsare, likaså besök. Om du installerar två olika statistikprogram kommer du att få olika siffror på unika webbläsare och besök. Detta ställer givetvis till flera problem. Det går inte att jämföra statistiken mellan två webbplatser. Inte om man kör med olika statistikprogram i alla fall.

  • Besök (visits). En unik webbläsare kan vara inne flera gånger under samma dag på din webbplats. Låt säga att Johanna från Skellefteå går in på din webbplats tio gånger varje dag. För enkelhetens skull gör hon det varje hel timme (hon har väl inget liv… ;)). Det blir tio besök varje gång hon går in, men hon räknas som en unik webbläsare. Gör hon samma procedur nästa dag så blir det 20 besök, men fortfarande bara en unik webbläsare. Det är först när Anders från Umeå surfar in tio gånger som det blir två unika webbläsare, men samtidigt 30 besök.

Besök handlar alltså om hur många gånger en unik webbläsare har varit inne på webbplatsen.

Hur länge varar ett besök? Det finns egentligen inget standardiserat svar, men generellt så kan man säga 20 minuter. Det är oftast den tiden webbservrar är inställda på att hantera besök. Varje användare brukar nämligen få ett unikt nummer (så kallat session-id) som varar under tiden man besöker webbplatsen. Om man inte gör något på 20 minuter försvinner sessionen och man får ett nytt nummer nästa gång man besöker en sida. Samtidigt som det räknas som ett nytt besök.

Fler problem vi kan lägga till listan är:

  • Sökmotorer och automatiska program. En sökmotor ska inte räknas som en besökare. Vi vill räkna människorna som besöker, inte program.
  • Dessutom har rss blivit väldigt populärt. Det är xml-filer som ligger på webbservern och läses av regelbundet av mestadels datorprogram. Varje gång programmet läser filen blir det automatiskt en träff för varje gång det sker (plus ett besök beroende på hur lång intervallen är mellan uppdateringarna). Låt säga att personen ifråga har programmet inställt på att kolla filen var 30:e minut. Det blir ganska många träffar och besök om personen aldrig stänger av datorn.

Kompetenta statistikprogram är medvetna om dessa brister och filtrerar bort alla kända sökmotorer och program och visar dessa för sig. Har du ett gammalt statistikprogram kan du alltså få betydligt blygsammare siffror om du installerar en ny version.

Okej. Nu har vi lärt oss massor om statistik över besökare. Vad är nästa steg?

Då tycker jag att nästa gång du säger ”min webbplats har en miljon besökare varje månad”, så ska du skriva ned vilket statistikprogram du har, vilken version och en skärmdump över alla siffror. Då kan du inte blåsa någon, och du kan heller inte bli blåst.

Och kom ihåg, du kan inte ta förra årets statistik bara för att den är högre. Du bör ta ett genomsnitt på de senaste sex månaderna för ett så rättvist resultat som möjligt. Olika branscher har olika mycket besökare under vissa perioder. Sommarperioden kan vara ganska dött, men det har ju sina soliga skäl.