Låt besökarna hjälpa varandra med social navigering

Om du har en webbplats med mycket innehåll är det svårt för besökaren att hitta rätt. Då kan det vara bra med lite hjälp på traven.

Social navigering är ett bra sätt som innebär att användarna hjälper varandra. För att hitta rätt eller få svar på sina egna frågor tar man direkt, eller indirekt, hjälp av andra besökare på en webbplats.

Direkt hjälp kan man exempelvis få via ett forum. Person A ställer frågan ”är den här kameran bra?” och person B svarar. Indirekt hjälp kan fås via recensioner som andra besökare har skrivit.

Om du har en mängd artiklar som handlar om filmproduktion så kan det vara värdefullt med ”de som läst den här artikeln har också läst…”.

Vad finns det för knep för att öka den sociala navigeringen? Jo, man kan:

  • Starta ett forum. Att snacka med andra är det ultimata sättet att använda social navering. Men det kanske inte passar alla typer av webbplatser. Passar det på din?
  • Tipsa en vän. Att tipsa en vän är ett sätt att navigera socialt eftersom det hjälper vännen. Det är också ett bra sätt att marknadsföra sig automatiskt (så kallad viral marketing).
  • Kundrecensioner är en annan klassiker. Lägg upp en produkt och låt sedan besökarna betygsätta och skriva egna recensioner.
  • Sätt betyg. Allmän betygsättning är ganska intetsägande om innehållet, men en mer detaljerad fråga kan vara värdefull. ”Hjälpte den här artikeln dig att förstå hur dvd-spelare fungerar?”. En simepl ja/nej-fråga som kan ge besökaren vägledning om att artikeln faktiskt är läsvärd. Eller inte.
  • Min favorit är ”de som köpt den här produkten har också köpt…” plus ”liknande produkter”. Det brukar kallas rekommendationer och det finns till och med rekommendationssystem som man kan köpa. Dessa system fokuserar endast på att leta upp liknande produkter baserat på en algoritm. Olika leverantörer av rekommendationssystem har olika sätt att visa rekommendationer, så det gäller att veta vad man vill åstadkomma innan man köper ett sådant.

Jag vill nog påstå att Amazon.com är kung på social navigering. De använder detta överallt. När du tittar på detaljerna kring en bok dyker rekommendationer upp. ”Customers who bought this book also bought”. Du kanske undrar vad andra har tittat på? Amazon har svar på det också. ”Customers who viewed this book also viewed”. Till och med när du lägger till boken i kundvagnen så finns det en ikon som heter ”See more items like those in your cart”. Jag gillar det. Hela tiden tipsas man om liknande böcker.

Utöver det så kommer det erbjudanden om ”köp den här boken tillsammans med denna, så sparar du 7 dollar”. Och erbjudandet gäller två böcker som brukar köpas tillsammans (alltså baserat på deras försäljning). Helt suveränt.

En annan bra (svensk) webbplats som använder social navigering är Pricerunner. Det är en shoppingagent (ett roligt ord för övrigt ;)) som jämför priser på en produkt mellan butiker. Varje butik kan sedan få ett omdöme av besökarna (femskaligt betyg plus en skriven text). Desto högre betyg, ju större sannolikhet är det att besökaren får förtroende för butiken och handlar där. En etta i betyg av flera besökare är ofta ett varningstecken.

Det var social navigering det, mina damer och herrar. Kan du komma på några fler exempel där social navigering används?