Copywriting

Skriva så att folk vill köpa.

Instant Article Wizard skriver texten åt dig på hälften av tiden

Genom internetpengar.com uppmärksammades jag på en tjänst som kallas Instant Article Wizard, vilket ska göra att du kan skriva artiklar om ämnen du inte kan någonting om. Jag tänkte ta en minut av din tid och såga tjänsten längs med fotknölarna.

Tjänsten består av ett program som låter dig mata in ett par sökord och sedan få fram sökresultat från etablerade sökmotor. Skriver du in ”Physics is” får du fram en lista med fraser som alla börjar på dina sökord, exempelvis ”Physics is one of the oldest academic disciplines, perhaps the oldest through its inclusion of…” som är ett utdrag från Wikipedia.

Instant Article Wizard

Du kan också få fram ett textstycke som förklarar ”physics” närmare. Då hämtas en till två meningar från ett antal källor och sätts ihop till en läslig text. Detta ska på så vis kunna möjliggöra att du kan skriva artiklar om i princip vad som helst – utan kunskap. Skriv in sökordet, tryck på knappen och voilá: en okej text, kopiera och klistra sedan in i ditt dokument med några ändringar.

Se hur programmet fungerar in action:

Det är bara ett problem med den här tjänsten. Och det är hur pass tillförlitlig sökresultatet är. Eftersom programmet visar sökresultatet från bland annat Google och Yahoo förefaller det sig ganska vanskligt att inte ägna någon tid åt källkritik, utan bara acceptera allt som sanning eftersom det står på skärmen och går fort.

Skaparen bakom tjänsten hävdar att du minsann kan söka igenom Google Schoolar, som indexerar uppsatser och publicerad vetenskap. Men det innebär inte på något vis att man får rätt information, eftersom studier ofta går igenom eventuella invändningar mot texten för att sedan vederlägga dem.

Låt oss ta ett exempel. Ett argument i en uppsats är ”Physics is thought to be the oldest academic disciplines. This is not the case.” Detta är ett citat som sedan författaren vederlägger: ”The above statement is not true”. Det skulle få till följd att man får missvisande information med Instant Article Wizard. Likaså om något argument frekventerar många bloggar, vilket gör att det uppfattas som sanningsenligt eftersom det är så väl spritt.

Om du driver en blogg och vill producera mycket text och tjäna pengar på att folk klickar på annonser kanske detta låter lockande. Glöm bara inte att om du skriver något helt uppåt väggarna kommer du att uppfattas som ignorant och din läsförmåga kommer att ifrågasättas. Som sökverktyg kan det däremot vara intressant, så länge man håller ett kritiskt öga på sökresultatet.

Däremot skriker designen på webbplatsen Instant Article Wizard amatör. Men det är en annan historia. Av någon anledning tycks det fungera i USA.

När du måste betala extra för ”inga problem”

Klicka på bilden för att se den i verklig storlek eller visa webbsidan.

Text:

Burning Video DVDs is no problem*

* Available in DeepBurner Pro only.

Ibland blir man förvånad över vilka extrafunktioner man måste köpa till. Att programmet över huvud taget ska fungera utan problem tycks vara en sådan extrafunktion.

Det skadar inte om en copywriter tar en titt på dina texter. Åtminstone inte i början så att du slipper stå i skägget med brevlådan 😉 när texten är klar.

Nyhetsbrev om hur du skriver bättre webbtexter

Bloggar du? Skriver du text för nätet? Eller är du helt enkelt intresserad av att lära dig svenska språket bättre?

Oavsett vad du har för utgångspunkt, börja prenumerera på Backend Medias nyhetsbrev om webbcopy.

Du kommer att få läsa om:

  • Hur du använder verktyg för att bli bättre på att kommunicera.
  • Allmänna råd och skrivtips.
  • Länkar till webbplatser som webbredaktörer måste känna till.
  • Tips och tricks för din hemsida.
  • Att tänka på när man skriver.
  • Svåra ord, missuppfattningar och bra ord du aldrig hört talas om.
  • Hur du kan förbättra dina retorik och argumentation.

Allt detta får du varannan månad – utan reklam, bara korta och informativa råd. Allt detta till det otroligt underbara priset av 0 kronor. Detta dras automatiskt via bankgiro varje månad, så du behöver inte tänka på någonting. 😉

Anmäl dig till nyhetsbrevet nu:

Ditt namn:

Din e-postadress:

Eventuellt företag:

Din e-postadress sparas hos Backend Media. Du avslutar brevet genom en länk längst ned i varje brev. Då plockas du omedelbart bort från listan. Du kommer aldrig få spam eller reklam. Jag avskyr själv spam.

Skriv gärna en kommentar med ett problem du vill ha en lösning på. Sedan tar jag upp det i brevet.

Rationalister påverkar FRA-debatten visar psykografisk textanalys

Mattias Östmar på PRfekt har satt ihop ett kort inlägg som avslöjar vilken typ av debattanter som synts i bloggosfären angående FRA-lagen sedan juni.

I korthet har företaget PRfekt utvecklat ett psykografiskt analysverktyg som tolkar skrivna texter och placerar författaren i en av fyra personlighetstyper, eller temperament, som stipulerats av David Keirsey. De kallas rationalisten, idealisten, hantverkaren och beskyddaren. På detta sätt kan man förstå vad det är för typ av person som skriver bloggen.

Analysen har använts för att bedöma vilken typ av debattörer som figurerat mest i bloggosfären i FRA-debatten. Av cirka en miljon analyserade blogginlägg är konklusionen att rationalisterna har dominerat debatten.

Följande slutsatser kan dras om rationalisterna:

  • Länkade mest till inhemska nyhetsmedier under juni månad.
  • Engagerar sig mest av alla i nyheter.
  • Väldigt få till antalet, knappt 5-10 % av befolkningen.
  • Mycket mer benägna att länka till andra bloggar och nyhetsmedier.
  • De mest inflytelserika att påverka av de fyra typerna.

Vad gäller de andra två typerna, hantverkarna och beskyddarna, så dras slutsatsen att de inte alls engagerade sig så mycket i FRA-frågan.

De 20 mest engagerade bloggarna under juni var:

Du kan läsa fler av Peters artiklar om FRA-lagen på Opponent.se.

Smart marknadsföring av TestFreaks: 30 000 kr till bloggare

Företaget TestFreaks, som startats av Pricerunners grundare, har påbörjat en smart anställningsprocess. De tar hjälp av bloggosfären genom att erbjuda 30 000 kronor till den som tipsar om rätt person.

Min första tanke var att 30 000 kronor är väldigt mycket pengar att ge till en enskild person. Men efter att ha tänkt lite på det visar det sig att det inte alls är mycket för företaget ifråga. Att bolla ut en anställningsprocess till bloggosfären är väldigt kompetent gjort.

För det första så kommer bloggarna själva att sprida budskapet, vilket är kännetecknet på viral marknadsföring, och de har dessutom ett gott egenintresse för att göra det. Det andra är att man vänder sig direkt till målgruppen och ber om förslag, i stället för att gå omvägen via traditionell press. Med föregående två punkter leder det också till en minskad kostnad totalt sett, eftersom marknadsföringen och anställningsprocessen går hand i hand. Gatusmart marknadsföring vill jag nog kalla det.

För er som nappar på anställningen, ange Peter Dahlgren på bloggen Backend Media som referens. 😉

Pressmeddelandet (i vilket jag tagit mig friheten att rätta en hel del stavfel):

Freaks söker nio hungriga tjejer

TestFreaks är grundat av samma trio som startade PriceRunner och i dag finns TestFreaks på 13 marknader. TestFreaks är en destinationssajt där vi samlar produktrecensioner och produktinformation från hela världen för att skapa världens största och bästa recensionssajt. Utvecklingen under året har varit väldigt stark och nu är det dags att förstärka upp TestFreaks med nio skarpa kvinnliga hjärnor. TestFreaks består i dag av tolv anställda i Stockholm och ett femtiotal projektanställda runtom i världen.

– Den trafiktillväxt vi har sett under året är mycket starkare än någonting vi var med om under PriceRunner tiden. Vi har ökat med 10 % i veckan de senaste månaderna och når i dag två miljoner människor i månaden, säger Kristofer Arwin, vd och grundare av TestFreaks.

Under de närmaste sex månaderna kommer vi att lansera på 10 marknader till och ytterligare 20 under nästa år. För att kunna realisera vårt mål om att bygga världens bästa recensionssajt behöver vi förstärkning både på utvecklingssidan, operations och inom marknadsföring.

– Vår målsättning med TestFreaks är att bli världens största recensionssajt. Vi har jobbat hårt i två år och nu är vi på god väg att nå dit. Förutom vår starka trafikutveckling under året har vi rest ytterligare 20 miljoner kronor i riskkapital från NorthZone Ventures. Vi har fortfarande mycket kvar att bevisa men vi står på en solid plattform nu. Vi har också resurserna vi behöver nu ska vi bara förstärka med lite fler talanger, säger Kristofer Arwin, vd och grundare av TestFreaks.

Tjänsterna som ska tillsättas är följande och finns mer utförligt beskrivna på testfreaks.se/info/jobb

  • Web Site Analyst and Controller
  • Projektledare Operations
  • Software/Systems Engineering Manager
  • System Administrator
  • Software Engineer, web application development
  • Software Engineer, crawling/indexing/analysis
  • Client Programming
  • Projektledare Searchmarketing
  • Analyst Searchmarketing

Om TestFreaks

TestFreaks grundades september 2006 av Kristofer Arwin, Magnus Wiberg och Martin Alexanderson. Samma trio som 1999 grundade prisjämförelsesajten PriceRunner. I december 2007 lanserade TestFreaks en betaversion av siten på fem olika marknader. I dag finns TestFreaks på 13 olika marknader och språk. Northzone Ventures är investerare i företaget och har sammanlagt investerat 40 miljoner kronor. Detta har skett i två omgångar, dels vid grundandet av företaget och en andra gång under sommaren 2008.

Pressmeddelandet finns också att ladda ned pdf i sin helhet – men där finns alla stavfel okorrigerade.

Tips: Så här är riktlinjerna för svenska språket

  • Siffror upp till 12 ska skrivas med bokstäver. Alltså två, fyra, elva. Men däremot 13, 36 och 3 266.
  • Undvik att blanda bokstäver och siffror. Exempelvis två och 14. Skriv då hellre 2 och 14.
  • Månader skrivs inte med inledande versal eftersom det inte är ett egennamn.
  • Det rekommenderas att man skriver ”i dag” i stället för ”idag”. Detta har att göra med att vi har flera tidsangivelser; i kväll, i morgon, i natt och så vidare.
  • ”Grundare” är inget egennamn och ska skrivas med gemener.
  • Skriv vanliga förkortningar med gemener (”vd” i stället för ”VD”). Det ökar läsbarheten. Det gäller dock inte egennamn, som exempelvis ABB, men däremot om namnet kan uttalas som ett ord i stället för att bokstaveras (skriv gärna ”Nvidia” alltså, i stället för ”NVIDIA” som är det riktiga namnet).

Sådär. Inte nog med att jag spridit ert budskap vidare, jag har dessutom rättstavat det. Jag skulle visserligen kunna lägga ned mer energi och försöka strukturera om det, men det får bli en annan gång. Ciao.

Språk är ingen gåva

När jag var hos frisören för ett par veckor sedan fick jag höra att jag hade språkets gåva, med hänvisning till de debattartiklar jag skrivit. Jag blev nästan lite förnärmad.

Språk är ingen gåva. Det är ett inlärt beteende. Allt det arbete man lägger ned som skribent, alla de språkböcker man plöjt igenom och den samling med retorik och grammatiska ordböcker är inget man avfärdar som gåva. Och då bortser jag till och med från det oavbrutna läsandet av annan litteratur och den konstanta jakten på analogier och exempel.

Lika lite som ledarskap är medfött är språk det. Alla de egenskaper som en god ledare företräder kan mycket väl läras in. Tänk efter själv – vad värdesätter du hos en ledare? Föreställ dig sedan om dessa egenskaper är medfödda eller inlärda.

Bästa artiklarna (roundup)

En sammanfattning (roundup) av årets hittills bästa artiklar på Backend Media.

Hitta böcker baserat på deras skrivstil, inte bara handling

Det här är nog det häftigaste jag sett på mycket länge. Mycket på grund av att jag är en bokmal.

Booklamp.org letar reda på böcker baserat på deras skrivstil, alltså hur de är skrivna i fråga om tempo, densitet, händelser, beskrivande text och mängden dialog.

Det finurliga är att du kan få rekommendationer på böcker som liknar den skrivstil du just har läst. I videon nedan tas Jurassic Park upp som exempel som börjar lugnt (lågt tempo, hög densitet och mycket beskrivande text) och sedan övergår i ett högre tempo (låg densitet, mycket händelser och kort beskrivande text).

När du sedan får fram en lista över rekommenderade böcker sorteras den efter betyg som hämtas från Amazon. En helt ny tjänst kryddad med Web 2.0 och mashups.

Jag tror att det här företaget kommer att bli uppköpt av Amazon eller Barnes & Noble inom en väldigt överskådlig framtid!

Jag har skrivit om språkundersökningar tidigare, bland annat Hur många ord per mening skriver du?, som bedömer språket i böcker genom hur långa meningarna är och hur svåra orden är. Men Booklamp tar det hela tjugo steg längre.

Hur många ord per mening skriver du?

Steven Johnson gjorde en jämförelse av ord per mening i några av sina egna och andras böcker.

Words Per Sentence

Det intressanta är att vi har en viss skrivstil som återspeglar sig i böckerna. Marknadsföraren Seth Godin fanns med bland urvalet och det visar sig föga förvånande att hans böcker är kortast till antalet ord per mening. Men däremot ligger någon enstaka bok med genomsnittet när det gäller komplexa ord.

Komplexa ord räknades som ord med tre eller fler stavelser. Författaren Frederic Jameson, däremot, ligger i ett eget skikt med långa meningar och komplexa ord mest hela tiden. 53 ord per meningar ligger i toppen.

En intressant stilstudie. Hur skriver du själv?

Vad är hemligheten med att skriva bra texter?

”Writing is rewriting” sägs det. Jag har alltid vetat detta, men först på senare år när jag regelbundet skrivit flera gånger per dag har jag insett vad det betytt för mitt skrivande.

Hemligheten med att skriva bra texter är följande:

  • Skriv.
  • Skriv mer.
  • Skriv ännu mer.
  • Skriv lite till.
  • Skriv ytterligare lite till.
  • Skriv igen.
  • Skriv en gång till.
  • Fortsätt skriv.

Man blir ingen bra skribent genom att läsa en bok om hur man gör. Man blir en bra författare genom att hela tiden låta pennan glöda. Genom att göra saker, hela tiden under en lång period. Då blir du bra. Då är du också mer mottaglig för tips och tricks från skrivböcker, och kan omsätta dessa i praktiken på ett snabbt och effektivt vis.

När du vill skriva en artikel eller bok, tänk inte på vad du ska skriva. Bara skriv. Du kan alltid redigera i efterhand. Fel. Du skall alltid redigera i efterhand. Att redigera samtidigt som man skriver hämmar kreativiteten som du har inom dig och kan strypa musten ur texten snabbt och plågsamt för att aldrig mer infinna sig.

Jag gillar Nikes slogan. Just do it.