Sökmotoroptimering fungerar inte – här har du varför

”Man måste optimera sin webbplats för att den ska hamna högt upp i sökresultaten hos Google”. Skitsnack säger jag. Sökmotoroptimering ger inte högre position i sökmotorer. Här har du anledningarna till varför.

Först måste vi skilja på optimering och marknadsföring. Sökmotormarknadsföring kan göras utan optimering och vice versa. Sökmotoroptimering kan du lära dig på en kvart, medan marknadsföring finns det treåriga linjer att läsa sig till. Vill du lära dig marknadsföring snabbt rekommenderar jag dig att köpa en bok.

Att optimera en webbplats för en sökmotor handlar om så enkla saker som att säga till sökmotorn ”det här är en rubrik och detta är texten som står under rubriken”. Då fattar sökmotorn att sidan handlar om det som står i rubriken. Låter det enkelt? Ja, det är det också. Det finns inga mysterium bland sökmotoroptimering.

Sökmotoroptimering är inte detsamma som ökad trafik (vilket många felaktigt tror). Det är bara ett sätt för sökmotorerna att verkligen indexera näst intill allt på webbplatsen. Att exempelvis använda statiska sidor (dvd-filmer.php i stället för index.php?cat=dvd-filmer).

Tänk dig själv att du får en lista på tusen ord och ska sedan försöka säga vad det handlar om. Är det jobbigt? Självklart. Det är lika jobbigt för en sökmotor dessutom. Men om du i stället fick en rubrik som heter ”100 sätt som gör din biltvätt enklare” så har du plötsligt en aning om vad resten av texten handlar om, utan att ens har läst den.

Att märka upp rubriker som rubriker kallas semantik. Det är egentligen läran om ords betydelse, men på nätet så handlar det om att rubriker ska utformas som rubriker så att sökmotorer vet att det är en rubrik.

Ett av mina favoritsätt att kolla om en enskild webbsida är bra optimerad är att ta bort stilmallarna tillfälligt. Går det uppfatta vad som är rubrik, text och bilder ändå? Om ja, så är semantiken bra. Då vet en sökmotor vad innehållet är för något, och du har större chanse att plocka poäng i sökresultatet. Se själv:

En artikel på backendmedia.se utan stilmall

Därför hamnar din webbplats långt ned i sökresultaten, eftersom sökmotorn Google kanske inte vet exakt vad den handlar om. Du kan nämna laxfilé i ena meningen och motorolja i en annan. Men innebär det att sidan handlar om något utav endera ämnet? Inte nödvändigtvis. Om du däremot säger till Google att ”den här sidan handlar om motorolja” så kommer Google få en ärlig chans att visa din sida i sökresultatet. Ordet motorolja bör stå i rubriken.

<h1> är den högsta nivån på en rubrik. Då kan man förutsätta att det som står inom <h1> (<title> också för den delen) är vad sidan handlar om. Alla viktiga ord ska stå i rubriken.

Helt plötsligt kan vi sätta en relation mellan text och innehåll. Den text som kommer efter en rubrik hör därför ihop. Vi vet ju detta sedan tidigare, men det finns inget sätt för sökmotorer att veta det om du inte säger det till dem!

Sökmotoroptimering handlar alltså om att märka upp innehållet och säga ”det här är en rubrik och den texten där borta hör ihop med den”. Det är inte till för att öka trafiken till webbplatsen. I bästa fall innebär det också att din webbsida står ut från andra sidor.

Gillade du artikeln?
Få senaste artiklarna direkt i din inkorg. Jag skickar aldrig spam.
I agree to have my personal information transfered to MailChimp ( more information )