Marknadsföring är inte detsamma som reklam

När man nämner ordet marknadsföring är det många som ryggar bakåt och tänker stora annonser i Dagens Nyheter eller en reklamfilm på de största tv-kanalerna.

Men marknadsföring är så mycket mer än bara reklam. Man kan säga att marknadsföring är allt som gör att kunder och företag hittar varandra. Då kan man säga att ”tipsa en vän”-funktion är ett sätt att marknadsföra sig på? Javisst. Likaså att tipsa någon annan man känner på stan om att ”Åhlens har väldigt snygga vantar”. Det är också en form av marknadsföring.

Marknadsföring behöver inte kosta ett öre och man behöver dessutom inte ens lägga ned tid på det. Om man vet vad man gör och vilken effekt det får, naturligtvis.

I går var jag på nöjesfältet Liseberg i Göteborg och noterade följande sak:

Man kunde köpa alla möjliga prylar med den gröna kaninen på (Lisebergs egna kramdjur). Pennor, ryggsäckar, mobiltelefonetui, studsbollar, suddgummi – you name it. Det är också ett sätt att marknadsföra sig. Ungarna köper deras prylar och andra ungar kan sedan i skolan smälta deras budskap och gå hem till mamma och pappa och säga ”jag vill åka till Liseberg nu!”.

Men den sortens marknadsföring funkar endast på de som redan är etablerade och känner till varumärket (den gröna kaninen). Personer som inte känner till kaninen gör sig knappast besvär, utan det riktar sig till personer som tidigare har varit där och vill dit igen.

Vill man slå sig in på en helt ny marknad kan man inte använda Lisebergs exempel. Marknadsföraren Andrew Neitlich har en egen blogg om företagande och marknadsföring på SitePoint och skriver dessutom en hel del artiklar för deras räkning. Passa på att läsa hans artikel How to Market Your Business on a Shoestring om du är intresserad av att slå dig in (som en okänt företag) på en ny marknad.