Tillgänglighet är mer än teknik

När man pratar om tillgänglighet tänker man oftast på att inte använda ramar, nyttja alt-texter och skriva rätt doctype. Men tillgänglighet är inte bara teknik.

Så här skriver Susning.nu om tillgänglighet:

…kvalitetsmått för hur välanpassad en person kan känna sig i en viss miljö eller med en tjänst.

Därför kan man konstatera att tillgänglighet är helt beroende på målgruppen. Om vi ska bygga en webbplats som är maximalt tillgänglig så ska den i princip finnas på alla språk i alla möjliga format. Det brukar varken vara möjligt eller speciellt praktiskt.

Ett bra exempel är Sveriges Radio. Deras sändningar kan bli mer tillgänglig om de sänder ut en starkare signal. Deras sändningar kan också bli mer tillgängliga genom att sända på fler språk. Fast de är ganska duktiga ändå, de täcker in oss som bor i Sverige: nyheterna finns på svenska, finska och ”i klartext” (lättare svenska). Tillgänglighet handlar alltså inte bara om teknik.

Sammanfattningsvis kan vi konstera två saker:

  1. Tillgänglighet beror på målgruppen. Vi behöver inte anpassa för blinda om det inte finns några blinda i målgruppen.
  2. Tillgänglighet är inte bara teknik. Det skrivna ordet (eller lästa…) är minst lika viktigt för att öka tillgängligheten. Som vi lärde oss så handlar tillgänglighet om att inte sätta upp hinder för användaren.