Marknadsföring

Få fler besökare och kunder.

Så blir du av med telefonförsäljare (en gång för alla)

För dig som tröttnat på telefonförsäljare som ringer i tid och otid för att sälja sitt skräp finns det bara en sak att göra. Eller egentligen, två saker, det första du bör göra är naturligtvis anmäla dig till Nix-registret och säga att du inte vill bli störd av telefonförsäljare. Men detta register är frivilligt, och inte alla följer det. Därför kommer vi nu till det andra, mer vulgära alternativet. Det är motmanuskriptet.

Använd följande mall nästa gång en telefonförsäljare ringer.

Högerklicka och öppna i nytt fönster eller flik för större bild på motmanuskriptet:

Motmanuskript telefonförsäljare

Dela:facebooktwittergoogle_plus
Följ:twitterrss

Det finns fler marknadsföringskanaler än tv, radio och tidningar

När vi tänker medier tänker vi ofta tv, radio och tidningar. I bästa fall kanske vi även inkluderar bussreklam eller sociala medier. I ultimata fall har vi identifierat var människor möts och pratar – och inkluderar därför taxiförare. Taxiförare? säger du frågande. Javisst. Taxiförare!

I slutet av filmen visas ironiskt nog frisörer. Det är ironiskt eftersom jag minns en intressant strategi som en restaurang använde sig av. I stället för att slänga ut tusenlappar på annonser i lokaltidningen så gav de matbiljetter till frisörerna att dela ut. Frisörerna är, liksom taxiförare, ett eget folkslag som gärna låter munnens käkar jobba. Och vad passar då bättre än att ge dem något att tala om, ge bort till sina kunder och dessutom få hög status av sina egna kunder eftersom de ger mer än de tar?

Genialt säger vissa. Bra förarbete säger andra. (Och ohyggligt kreativt förstås.)

(Via Jeanette Fors-André)

Dela:facebooktwittergoogle_plus
Följ:twitterrss

Så hittar du gratis kvalitetsbilder till din webbplats

Behöver du gratis bilder av hög kvalitet? Vill du hålla dig på rätt sida av lagen? Här får du en guide med 9 sajter där du hittar bilder du kan använda utan att behöva titta i plånboken.


(Foto: GeorgesNijs)

När jag letar efter bilder är dessa fyra mina givna startpunkter:

  • Flickr är helt klart min favorit. Där finns flera miljarder bilder från hela världen. Se till att kryssa i rutan ”Creative Commons” när du söker så kan du hitta bilder som du får använda kommersiellt och till och med ändra.
  • EveryStockPhoto indexerar de flesta bildleverantörer som erbjuder gratisbilder (tänk dig Google Images på steroider). Det innebär att det är enkelt att hitta mängder med bra bilder.
  • Wikimedia Commons har över åtta miljoner mediafiler (och mycket bilder) som du kan använda, där många även får användas kommersiellt.
  • Creative Commons är en licensform med generös upphovsrätt, men på deras hemsida finns dessutom en sökfunktion som kan söka igenom flera olika källor på en gång. Och givetvis är den anpassad till att söka efter bilder som lyder under Creative Commons!

Stock photo

Det finns också speciella bildleverantörer som säljer bilder som om det vore lösgodis. Några av dem har dessutom en del gratisbilder också:

  • SXC.HU har en stor samling bilder med bra sökfunktion och kategorisering av bilder. Perfekt för ditt nya projekt som kräver kvalitetsbilder.
  • Free Digital Photos organiserar royalty-fria bilder som finns i olika storlekar. Det är den minsta bilden som är gratis och vill du har större får du betala.
  • Free Foto säger sig vara den största samlingen av fotografier online. Vill du använda foton måste du dock länka tillbaks till deras sajt.
  • FreeLargePhotos har som namnet säger större bilder. Enkel sida med tydliga kategorier där du måste länka tillbaka om du vill använda bilden.
  • Fotoakuten är en svensk sida som har åtta tusen gratisbilder i hög kvalitet.
Dela:facebooktwittergoogle_plus
Följ:twitterrss

Boktips: ”Att äga ett ord” av Henric Lindqvist

Jag läste Att äga ett ord strax innan julhelgen. Jag (åter)upptäckte den när jag rensade på nattduksbordet efter böcker som borde lämnas tillbaka till biblioteket…

Boken tar sin utgångspunkt i Jack Trout och Al Ries teori om positionering och sammanfattas enklast med frasen ”ett ord kan bara ägas av ett varumärke”. Med andra ord, ska man etablera ett nytt varumärke bland andra likadana så måste de särskiljas på något vis, och då gäller det att leta upp sin särskiljande förmåga (till exempel genom en SWOT-analys).

Jag har märkt att just positionering är ett väldigt svårt koncept att greppa för de som inte förstår problematiken med marknadsbruset.  Man vill gärna vara överallt och dominera alla marknader som nykomling. Problemet är att det inte finns varken tid eller resurser, och även om det skulle finnas vore det bortkastad tid i förhållande till vinsten. Skulle man ändå lyckas skulle framgångarna slås i spillror av den konkurrent som positionerar sig.

Är boken något att ha? Förstår du redan att positionering är viktigt kommer den inte att lära dig något nytt, det är i princip samma sak fast i en ny förpackning med många exempel. Känner du till Jack Trout? Då kommer boken inte lära dig något nytt. Och det är just det som gör boken bra för nybörjaren, vill man förstå positioneringstänket är detta en mycket bra introduktion i ämnet som med fördel kan läsas av den som inte har några förkunskaper.

En sak jag verkligen gillar med boken, märkligt nog, är dess innehållsförteckning. Efter att ha tittat i den visste jag precis vad boken skulle säga, vilket mycket riktigt stämde. (De exempel som används genomgående i boken har sina positioneringsord kursiverade, vilket tydligt illustrerar både bokens poäng och titel.) Boken är således mycket enkel och pedagogisk att ta till sig.

Dela:facebooktwittergoogle_plus
Följ:twitterrss

Så tjänar du 14 000 kronor om året utan att anstränga dig

How I Make $2,000 Every Year Without Doing Very Much

Back in 2005, long before we started Envato and FreelanceSwitch, I came across a site called iStockPhoto and discovered I could sell illustrations there. Now I’m not much of an illustrator, but I do like experimenting with making money. So I set about creating some little icons and graphics – mostly leftovers from my design work.

Proffstips: 8 saker att tänka på när du säljer foton på nätet

Här är sajterna där du kan sälja dina foton – och åtta tips på vägen. Yuri Arcurs är den person som tjänar mest i världen på att sälja bilder på så kallade ”microstock-sajter”, där vem som helst (med talang och tur) kan ladda upp och få sina bilder sålda. Här delar han med sig av sina bästa tips.

Dela:facebooktwittergoogle_plus
Följ:twitterrss

Förlorar man inte kunder med utlänkar?

Susanne undrar hur man egentligen bör utforma en bokningssajt för hotell. De får provision för varje köp som kunden gör, men de vill samtidigt inte länka till hotellet ifråga på grund av rädsla att mista provisionen. Kunden ska ju helst boka på deras sida!

Problemet bottnar i bokningssajten är urkass och avskräcker från bokningar på grund av bristen på trovärdigheten, menar Susanne, som då lagt in länkar till hotellen från bokningssajten (liksom länkar tillbaka – från hotellen).

Säljarna vill dock inte länka till hotellen eftersom det innebär att besökarna själva kan kontakta hotellen och att bokningssajten då missar intäkter.

Så hur ska man göra?

Min första fråga är mycket enkel: Vad är syftet med bokningssajten? Jag kan gissa på att det handlar om att förenkla och spara tid för användaren genom att kunna överblicka flera alternativ på en och samma gång. Men på vilket sätt förenklar det om det ändå är krångligt att boka?

Jämför detta med att du ska besöka en resebyrå. Resebyrån finns inte på Storgatan där alla människor finns, utan på Bakgatan. För att gå in i resebyrån måste man först hämta ett inpasseringskort på Pressbyrån. Tror ni den här resebyrån kommer att få några kunder? Naturligtvis inte. Då spelar det ingen roll om resebyrån säger åt kunden vilka flygbolag resebyrån anlitar om de vägrar säga hur man tar kontakt med dem (då kan ju kunden vända sig direkt till flygbolaget och boka resan). Men vad de missar här är att varje flygbolag har olika rutiner för bokningar, vilket resebyrån kan förenkla: ”Så du och sambon vill resa till Paris på söndag? Inga problem, här har du två biljetter”.

När jag använt bokningssajter för hotell är länkar till hotellen otroligt viktiga. Där kan jag ofta läsa nyheter om hotellet som inte finns på bokningssajten. Hur långt är gångavståndet till centrum eller närmsta tågstation? Om det är ett hotell som tänkt till så borde sådan information finnas på deras hemsida – så varför skulle någon hindra mig från att ta del av detta? För att man vill låsa in kunden i en besvärlig bokningsprocess för att tjäna maximalt med pengar?

Så sammanfattningsvis är problemet alltså att bokningssajten är dålig, inte att den länkar till hotellen. Tänk dig en telefonkatalog med bara ett nummer: ”Ring oss så kopplar vi dig till företaget du vill prata med, men vi vill helst inte att du ringer direkt till företaget eftersom vi förlorar pengar på det”. Arrogant mot kunden? Absolut. Om ni inte levererar något mervärde är det heller ingen rimlig affärsidé.

Ska man skicka iväg besökaren med länkar? Förlorar man inte en kund då?

Det här var vanligt i internets barndom. Man länkar inte till andra sidor med rädslan för att användaren försvinner och besöker dem i stället. Men egentligen förhåller det sig tvärtom. Om vi får värdefulla tips från din webbplats, är besökaren mer benägen att återkomma fler gånger för att ta del av fler tips. Tänk på det!

Det handlar alltså om att avsiktligt skicka iväg användaren till andra sidor eftersom de har nytta av det. Och har era besökare nytta av det, kan ni vara säkra på att de vill ha fler nyttotips.

En av mina favoritsidor, Lifehacker (som förvisso skriver om nörderi såsom produktivitet och liknande), har som uttalad strategi att få folk att lämna sidan. Eftersom jag får så mycket bra tips där, så går jag givetvis dit så fort det är något jag letar efter inom ämnet.

Om användaren inte vill vara på din sida så försvinner hon ändå. Det finns ingenting du kan göra åt det. Då är det bättre att du skickar iväg henne med ett leende på läpparna med förhoppningen om att hon tänker på just din webbplats. För du vill väl att hon går till din webbplats för att den är bäst, snarare än att det är den enda hon känner till?

Dela:facebooktwittergoogle_plus
Följ:twitterrss