Driva eget

Starta eget och bygga upp sitt företag.

Här är e-brevet som avslöjar de fula SEO-knepen

Hur gör oseriösa sökmotoroptimerare när de ska sälja in sina kunder? De skickar mängder med e-post till olika hemsidor och ber dem länka till sina kunder för pengar. I strid mot gällande riktlinjer.

SuperSerp

Google har under flera år sagt att köp av länkar inte är tillåtet enligt deras riktlinjer (såvida de inte använder attributet rel="nofollow" på länkarna, som inte ska påverka PageRank).

Så det är alltid kul när man får e-post som uppmuntrar till brott mot dessa regler, se bilden till höger eller texten nedan.

Hej!
Jag undrar om du tar in sponsrat innehåll till din sida? Jag letar efter relevanta sidor att använda åt min klient i samband med en speciell kampanj för tillfället, samt vill bygga relationer
med olika webmaster för framtida projekt.
Min klient är ett respekterat online spelföretag och länken inom artikeln kommer att vara till en av deras kasino/bingospel sajter.
Allt innehåll är skräddarsytt för att passa in på webmasterns sida.Vänligen se nedan exempel på några av våra sponsrade inlägg:

http://www.moviezine.se/artikel/13838
http://whatsupsthlm.se/restaurang/hur-du-tillbringar-en-weekend-i-stockholm/9932/
http://teaterstockholm.se/2013/08/16/fem-anledningar-varfor-teaterscenen-ar-battre-an-film/
Vår budget för den här kampagnen är: 800 SEK per artikel. Om du kunde jobba med oss den här gången skulle jag vara glad att skicka över så mycket relevant verksamhet som
möjligt till dig på en regelbunden basis.
Jag ser fram emot att höra från dig.

XXXX XXXXXX XXX@superserp.com
superserp marketing specialist

This message is confidential. It may also be privileged or otherwise protected by work product immunity, confidentiality or other legal rules. If you are not the intended recipient you are notified that disclosing, copying, distributing or taking any action in reliance on the contents of this information is strictly prohibited. Please note that any views or opinions presented in this email are solely those of the author and do not necessarily represent those of SuperSerp.

If you no longer wish to receive emails from us, please click here

Jag har (uppenbarligen) tagit bort namnet på den person som skickat mejlet eftersom det inte är relevant. Tydligen så ligger min e-postadress på någon e-postlista. Genom länken längst ned i mejlet vill de tydligen att jag ska avsluta prenumerationen.

Upp till två tredjedelar av innehållet i vanliga dagstidningar kan komma från en påverkanspart (Järvå & Dahlgren, 2013). Men hur många av nyheterna på internet som egentligen kommer från påverkansparter är inte lika väl undersökt. Däremot finns det ju många fall som tagits upp i medierna när det gäller bloggare som får prylar hemskickade och skriver positiva omdömen om prylarna.

Däremot är det god praxis att skriva varifrån nyheten kommer, även om man såklart kan missa det ibland. Däremot är det en stor skillnad på att glömma skriva varifrån man får nyheten jämfört med att bli betald för att skriva en nyhet där man nämner vissa företag och länkar till dem. Sponsrade nyheter kan vara helt i sin ordning så länge som det framgår att de är sponsrade. Av de tre länkarna i e-brevet är det bara Teater Stockholm som skriver ut att nyheten är sponsrad (”Sponsrat inlägg” längst ned till höger), medan MovieZine skriver ”Av Annons” i artikelns byline. Ingen av de tre sidorna följer dock Googles riktlinjer.

Etik är viktiga frågor. Det framgår förmodligen för alla som läst vad jag skrivit om moralisk universalism och hur PR-konsulter hjälper tvivelaktiga kunder.

Vad tycker du? Är det rätt eller fel att köpa länkar?

Dela:facebooktwittergoogle_plus

Trello: Organisera projekt skitenkelt med andra

Då jag arbetar med flera olika medier har jag svårt att hålla allt i huvudet och behöver ett verktyg som hjälper mig. Post it-lappar på väggen gillar jag, men omgivningen blir inte så vacker då. Dessutom kan jag inte ta dem med mig. Det är här Trello kommer in i bilden.

Trello kan närmast beskrivas som att göra-listor som fästs direkt på webbplatsen likt post it-lappar. Hela gränssnittet är intuitivt och för mig var det därför ingen inlärningskurva alls, utan jag kunde börja arbeta i det direkt, vilket jag gillar väldigt mycket.

Så här ser min arbetsyta ut för tillfället:

Som synes i bilden samlar jag olika typer av projekt där, i nuläget arbetar jag med en bok, en kortfilm och ett par webbplatser. Jag organiserar alltså allt mitt arbete i Trello (i stora drag) och använder sedan specifika verktyg för delmomenten i varje projekt.

En vanlig kalender, på papper, är något jag inte heller klarar mig utan. Jag har aldrig gillat digitala kalendrar trots att jag är en webbnörd som dessutom utvecklat kalenderapplikationer.

Även om jag för tillfället använder Trello ensam så fungerar det ypperligt i team. Eller rättare sagt, det är gjort för att användas i team. Kolla på videon så fattar du galoppen:

Trello is a collaboration tool that organizes your projects into boards. In one glance, Trello tells you what’s being worked on, who’s working on what, and where something is in a process.

Kort och gott, om du vill ha ett verktyg som bara fungerar utan att du behöver lära dig något, och dessutom arbetar i ett team, är Trello något du bör titta närmare på. Det fungerar ju som synes utmärkt även för oss som inte arbetar i team. Och ja, det är gratis.

Mina verktyg för att utveckla webbplatser

Trello använder jag för en överblick över alla mina pågående projekt. Jag gillar att man ser allt på en enda skärm, och en stor monitor förenklar det.

För webbutveckling använder jag vanligtvis scrum-influerade metoder. När jag säger influerad innebär det att jag inte följer den fullt ut, utan använder en slags iterativ process där jag gör saker i små steg och utvärderar – inte helt olikt scrum. Att jobba ensam med scrum är dock meningslöst, därav förenklingen.

Till det har jag testat en betaversion av PangoScrum ett tag, men tycker det är något invecklat (gränssnittet är inte intuitivt). Därutöver har jag använt BaseCamp i flera år för att hantera att göra-listor för enskilda projekt och iterationer i dessa projekt. Det fixar biffen utan besvär.

Jag använder också HighRise för att hantera kontakter. Jag är tillräckligt paranoid för att undvika Gmail för det. De har redan tillräckligt med data om mig. I övrigt använder jag också Remember The Milk som att göra-lista för rent personliga uppgifter (av typen ”tvätta bilen” och ”släng grejer på tippen”).

Det är några av de webbapplikationer jag använder för att organisera mitt arbete. Vad använder du själv?

Dela:facebooktwittergoogle_plus

Så blir du av med telefonförsäljare (en gång för alla)

För dig som tröttnat på telefonförsäljare som ringer i tid och otid för att sälja sitt skräp finns det bara en sak att göra. Eller egentligen, två saker, det första du bör göra är naturligtvis anmäla dig till Nix-registret och säga att du inte vill bli störd av telefonförsäljare. Men detta register är frivilligt, och inte alla följer det. Därför kommer vi nu till det andra, mer vulgära alternativet. Det är motmanuskriptet.

Använd följande mall nästa gång en telefonförsäljare ringer.

Högerklicka och öppna i nytt fönster eller flik för större bild på motmanuskriptet:

Motmanuskript telefonförsäljare

Dela:facebooktwittergoogle_plus

WordPress för journalister: Så får du bättre arbetsflöde för redaktionen

Journalism

WordPress är byggt av datornördar. Det finns inget vettigt arbetsflöde, inlägg har antingen statusen utkast eller publicerad. Och så jobbar ju sällan en nyhetsredaktion. Men det finns botemedel för journalister som arbetar tillsammans i en redaktion med redaktörer och reportrar.

Det digitala arbetsflödet går ungefär till så här: Reportern skriver texten i WordPress. Redaktörens inkorg får sedan ett brev från WordPress som säger att det finns en ny artikel för granskning. Redaktören ger feedback på ändringar eller publicerar artikeln.

Reporten skriver och redaktören godkänner

Edit Flow

Det är ungefär så Edit Flow fungerar som också hjälper till med detta:

  • Du kan ha olika status på nyhetsinläggen som meddelar var i arbetsflödet en nyhet befinner sig (assigned, draft, pending review, pitch och waiting for feedback).
  • Redaktören kan ge kommentarer på inläggen direkt i WordPress så att man slipper skicka e-postmeddelanden till varandra.
  • Förutom själva brödtexten kan du även skriva en kort beskrivning av nyheten (motsvarande ingress), platsen där nyheten äger rum och dessutom ange deadline för nyheten.

Du ställer själv in vilka användargrupper som ska vara tillgängliga (redaktörer, reportrar, fotografer etc) och vad de kan göra med dina texter.

Du får dessutom en kalender där du kan planera in när artiklarna ska skrivas och en ”story budget” där du ser hur det går för respektive artikel innan deadline.

Det är faktiskt en mycket kompetent kamrat till din WordPress som kan ge dig en närmast komplett virtuell redaktion. Edit Flow är förvisso fortfarande under utveckling men du kan redan nu krama ur mycket kraft ur Edit Flow.

Du kan ladda ned Edit Flow från WordPress webbplats. Det finns också fler plugins med arbetsflöde på agendan.

Vad ska publiceras härnäst?

Ibland vill du ju publicera ett antal artiklar vid olika datum. För att hålla koll på vad som publiceras härnäst är Dashboard Scheduled Posts en plugin för dig. Det är inte krångligare än vad det låter, du får en liten ruta på förstasidan (panelen) där kommande texter visas. På så vis kan du enkelt hålla koll på vad som komma skall.

Du får visserligen den här funktionen när du har Edit Flow (till och med en prydlig kalender), men Dashboard Scheduled Posts passar dig som faktiskt vill se vilka inlägg som ska publiceras framöver direkt på panelen.

Ett alternativ till Dashboard Scheduled Posts är Editorial Calendar. Den ger dig i stället en vanlig kalender på en helsida där du kan dra och släppa artiklarna på det datum du vill att de ska publiceras. Den påminner mycket om Edit Flows kalenderfunktion, men om du inte behöver allt som Edit Flow erbjuder kan Editorial Calendar ge dig viktiga planeringsverktyg. (Editorial Calendar är i mitt tycke enklare att arbeta med.)

Liveblogga enkelt med Live Blogging

Om du behöver liveblogga från ett event kan det hända att du måste uppdatera samma inlägg flera gånger. Och det kräver ju ett antal klick, skrollningar och knapptryckningar.

För att göra det enklare för dig kan en plugin som heter Live Blogging kanske passa. Den uppdaterar samma inlägg men lägger in datum och valfri textsnutt åt dig, på rätt plats, så att du kan fokusera på att liveblogga i stället för att kolla på klockan. Live Blogging kan också skicka ditt livebloggande direkt till Twitter, vilket sparar ytterligare värdefull tid.

Kolla in videon hur det fungerar:

Har du fler tips på hur journalister kan använda WordPress på ett bättre sätt? Dela med dig i kommentarerna.

Dela:facebooktwittergoogle_plus

Det finns fler marknadsföringskanaler än tv, radio och tidningar

När vi tänker medier tänker vi ofta tv, radio och tidningar. I bästa fall kanske vi även inkluderar bussreklam eller sociala medier. I ultimata fall har vi identifierat var människor möts och pratar – och inkluderar därför taxiförare. Taxiförare? säger du frågande. Javisst. Taxiförare!

I slutet av filmen visas ironiskt nog frisörer. Det är ironiskt eftersom jag minns en intressant strategi som en restaurang använde sig av. I stället för att slänga ut tusenlappar på annonser i lokaltidningen så gav de matbiljetter till frisörerna att dela ut. Frisörerna är, liksom taxiförare, ett eget folkslag som gärna låter munnens käkar jobba. Och vad passar då bättre än att ge dem något att tala om, ge bort till sina kunder och dessutom få hög status av sina egna kunder eftersom de ger mer än de tar?

Genialt säger vissa. Bra förarbete säger andra. (Och ohyggligt kreativt förstås.)

(Via Jeanette Fors-André)

Dela:facebooktwittergoogle_plus

Det låter kul, men kommer det att skala?

Uppskalning

När du bygger en webbplats finns det något mycket viktigt att ta hänsyn till. Det är hur väl webbplatsen skalar upp. Nu pratar jag inte hur väl webbservern klarar nya besökare, utan hur din affärsidé kan utvecklas. Det är hur mycket webbplatsen kan växa i förhållande till den arbetsinsats du lägger ned.

Vi ger oss i kast med två exempel så kanske det klarnar.

  • Du ska blogga. Om du ska blogga så kan din idé inte skala upp särskilt väl. Ju mer du vill att din blogg ska växa, desto mer måste du blogga. Problemet här är dygnets timmar och din förmåga att arbeta varje dag. Även om du skriver tio matnyttiga artiklar dagligen så kan du inte växa mer än så utan att gå in i väggen. Det skalar inte. Du kan förvisso anställa tio personer som bloggar åt dig, och på så vis skala upp affärsidéen. Men du är fortfarande beroende av skribenternas arbetsinsats och den begränsas också av dygnets timmar. Kort sagt, du får betala ett högt pris för en marginell förbättring.
  • Du ska få andra att blogga. Om du däremot bygger en webbplats som låter användarna blogga själva, har det inte så stor betydelse hur mycket energi du lägger ned. Om en eller hundra personer bloggar har inte så stor påverkan på din arbetsinsats. Du arbetar i princip lika många timmar varje dag. Du kan till och med ha tusentals bloggare som använder din webbtjänst. Den här idéen skalar alltså upp betydligt bättre (om man tjänar pengar på den är en annan fråga, men den struntar vi i just nu).

Hur en webbplats skalar är alltså en viktig faktor att ta hänsyn till när man kommer på nya idéer, i synnerhet när man ska uppskatta hur lång tid arbetet tar. Jag älskar att skriva text av olika slag men jag kan inte driva hur många sådana webbplatser som helst. Däremot kan jag betydligt enklare underhålla webbplatser som byggs upp av användargenererat innehåll. Eller digitala mötesplatser som jag vill kalla dem. Därför försöker jag att alltid ha en balans mellan hur mycket innehåll jag själv producerar (eller köper in), och hur mycket som användarna kan skapa.

Som jag redan nämnt är tidsåtgången en betydande faktor. Att börja blogga går snabbt, det går att komma igång inom ett par minuter och du kan lika snabbt få feedback på det du gjort. Men att bygga en bloggtjänst från grunden och sedan få folk att använda den, det tar tid och man får skörda frukten av sitt arbete flera månader eller kanske år senare. Då är det viktigt att arbeta inkrementellt genom en agil utvecklingsprocess.

Så hur ser din nästa idé för en webbplats ut, och kommer den att skala?

Uppdaterat: Under dagen publicerades passande nog detta: Video: How to Scale Your Social Business Program and Achieve Escape Velocity (Keynote)

Dela:facebooktwittergoogle_plus

Så hittar du gratis kvalitetsbilder till din webbplats

Behöver du gratis bilder av hög kvalitet? Vill du hålla dig på rätt sida av lagen? Här får du en guide med 9 sajter där du hittar bilder du kan använda utan att behöva titta i plånboken.


(Foto: GeorgesNijs)

När jag letar efter bilder är dessa fyra mina givna startpunkter:

  • Flickr är helt klart min favorit. Där finns flera miljarder bilder från hela världen. Se till att kryssa i rutan ”Creative Commons” när du söker så kan du hitta bilder som du får använda kommersiellt och till och med ändra.
  • EveryStockPhoto indexerar de flesta bildleverantörer som erbjuder gratisbilder (tänk dig Google Images på steroider). Det innebär att det är enkelt att hitta mängder med bra bilder.
  • Wikimedia Commons har över åtta miljoner mediafiler (och mycket bilder) som du kan använda, där många även får användas kommersiellt.
  • Creative Commons är en licensform med generös upphovsrätt, men på deras hemsida finns dessutom en sökfunktion som kan söka igenom flera olika källor på en gång. Och givetvis är den anpassad till att söka efter bilder som lyder under Creative Commons!

Stock photo

Det finns också speciella bildleverantörer som säljer bilder som om det vore lösgodis. Några av dem har dessutom en del gratisbilder också:

  • SXC.HU har en stor samling bilder med bra sökfunktion och kategorisering av bilder. Perfekt för ditt nya projekt som kräver kvalitetsbilder.
  • Free Digital Photos organiserar royalty-fria bilder som finns i olika storlekar. Det är den minsta bilden som är gratis och vill du har större får du betala.
  • Free Foto säger sig vara den största samlingen av fotografier online. Vill du använda foton måste du dock länka tillbaks till deras sajt.
  • FreeLargePhotos har som namnet säger större bilder. Enkel sida med tydliga kategorier där du måste länka tillbaka om du vill använda bilden.
  • Fotoakuten är en svensk sida som har åtta tusen gratisbilder i hög kvalitet.
Dela:facebooktwittergoogle_plus