Webbplatskritik

Jag tycker till om webbplatser.

Kundcase: Webbplats åt frilansfotograf

Det är inte så ofta jag tar mig an att bygga webbplatser åt kunder. Men när en vän ber mig om hjälp försöker jag hjälpa till. Resultatet blev Eggtown.se för min vän Nils som är frilansfotograf.

Eggtown kundcase

Det ni ser ovan är den färdiglevererade produkten.

Tanken var att lägga all fokus på bilderna, även om inte alla bilder finns ute ännu. Framöver ska man kunna klicka sig vidare på porträttfoto och komma till ett litet galleri med exempel på porträttbilder. (Ingen vill ju köpa grisen i säcken.)

Färgtemat går i rosa och cyan, varav cyan är den ordinarie färgen för temat som jag tyckte passade utmärkt som primärfärg. För att inte primärfärgen ska få för mycket övervikt lades loggan i en rosa box som motvikt (tre färger är en bra grundregel att satsa på).

Texterna har jag däremot inte skrivit själv förutom någon enstaka sida samt mikrotexterna (slogan, länktexter, sidfot och så vidare). Jag väljer i detta fall att redigera de texterna som finns, och komma med synpunkter på deras innehåll än att göra all research som vanligtvis behövs.

Som ni säkert märkt är stilrenhet något av mitt kännetecken. Att lägga bilderna ”svävande” med mycket vit yta runtomkring gör att all fokus hamnar på dem och ingenting annat.

På serversidan är det som så ofta en WordPress-installation. Temat som används heter AutoFocus+ och jag har inte gjort så många ändringar förutom att ta bort störande element samt förbättra läsbarheten på texten. När det gäller tillägg är det bara W3 Total Cache och WordPress SEO. Det är för cache respektive sökmotoroptimering.

Tidigare har jag använt WP Super Cache respektive All in one SEO Pack, men de har fått abdikera som mitt ”weapon of choice”. De har helt enkelt inte lika många inställningsmöjligheter. Är man seriös med sin sökmotoroptimering är WordPress SEO något som man bör titta närmare på – den kan även generera sitemaps!

För den som undrar vad Eggtown betyder så fanns det tydligen ett avsnitt av tv-serien Lost som hette just Eggtown.

Ny webbplats från Backend Media: Abstrakt Dahlgren

Jag har gjort ytterligare en webbplats. Denna gången är det Abstrakt Dahlgren som är ett galleri för min brors (Thomas Dahlgren) abstrakta konstverk. Till skillnad från andra konstnärer kan Thomas ta en bild, som du exempelvis hittat på nätet, och överföra den till en oljemålning.

Abstrakt Dahlgren

Eftersom det var min bror så behövdes inte många ord innan jag förstod hur hans tanke om färgschema och utformning skulle se ut.

Jag byggde webbplatsen med publiceringsverktyget Drupal (öppen källkod) och använde följande plugins:

  • Fivestar – betygsättning av bilderna
  • Google Analytics – logga statistik till Analytics
  • Global Redirect – ser till att det bara finns en URL till innehållet
  • Image – galleriet och uppladdning av bilder
  • Pathauto – skapar automatiskt en sökmotorvänlig URL för varje sida
  • Token – behövs av Pathauto för att ta fram titeln från objekten
  • Views – skräddarsy ”vyer” som filtrerar ut information på önskat vis
  • Voting API – behövs av Fivestar och ligger i botten för betygsättningen
  • Wysiwyg – för att skriva inlägg och kommentarer utan att kunna HTML

Temat heter Colourise och är minimalt modifierat. Framöver ska även Webform användas, som är en plugin för att bygga skräddarsydda formulär. Tanken är att användare ska kunna ladda upp bilder direkt på hemsidan och få dem överförda till oljemålningar.

Bilder och texter lägger Thomas upp själv via systemet, men framöver kommer jag sannolikt att bearbeta copyn på sidorna för att få en tydlig så kallad call to action.

Så om du har hittat en bild på nätet som du gillar och skulle vilja ha den som en snygg, professionell tavla som matchar dina möbler eller inredningsstil kan Abstrakt Dahlgren hjälpa dig ge ditt hem en unik look!

Säg gärna vad du tycker i kommentarerna också.

IFPI.se hackad

I ljuset av Pirate Bay-rättegången har musikorganisationen IFPI:s webbplats, ifpi.se, hackats. I skrivande stund, klockan 19.00, ser webbplatsen ut så här:

SLUTA LJUG HÅKAN ROSWALL!!!

Texten ifråga:

SLUTA LJUG HÅKAN ROSWALL!!!

Den hänsynslösa jakt som IFPI, Antipiratbyrån, Warner Bros och alla andra företag med en bricka i spelet bedrivit har nu resulterat i en rättegång där fyra oskyldiga män står åtalade för upphovsrättsintrång.

Det här är en krigsförklaring mot antipiratindustrin och aktörerna bakom den,
och vi uppmanar allmänheten till bojkott och lynchning av de ansvariga.
IFPI är bara början. Fortsättning följer.

Den Nya Generationen

# credz till: anakata, TiAMO och brokep

Uppdaterat 22.15: Nu går det att läsa följande på deras webbplats:

Välkommen till IFPI Svenska Gruppen
Sidan är tillfälligt tagen ur drift

Så ska ett inloggningsformulär se ut

Trots att inloggningsformulär har funnits i över tio år verkar det fortfarande finnas företag som har problem att utforma dem. Eller så tycker de att de gör smarta lösningar med egna påhitt. Oavsett vilket ställer det till problem, och jag ska belysa några av de problem som kan uppstå genom tre exempel.

Binero vecklar in det enkla

Det första gäller webbhotellet Binero som har ett tämligen invecklat inloggningsformulär.

Förutom de sedvanliga fälten för användarnamn (i det här fallet kundnummer) och lösenord, så får man även välja om man vill spara användarnamnet, både användarnamnet och lösenordet eller inget av dem.

Dessa tre val är ett typiskt resultat av att överarbeta och lösa ett simpelt problem genom att ge användaren en massa alternativ. Det räcker med en enda knapp. ”Kom ihåg mig”. Vi är vana vid att se den och den fyller en mycket viktig funktion, på ett enkelt sätt.

Om man sparar användarnamn och lösenord i formulärfältet, i klartext, är det ju värre än om de ligger i en cookie där de kan ligga krypterat. Således finns det en mängd brister med detta tillvägagångssätt. I Bineros fall lyckas heller inte cookien fastna på min dator, så man tvingas ändå skriva in uppgifterna gång efter annan.

Nationalencyklopedin får brottas med Firefox

Omgjorda Nationalencyklopedin har även de gjort om sin webbplats. Inloggningsformuläret är inget undantag.

Här har vi ett annat problem, de har valt att göra rutorna till inloggningsformuläret i svart, och lägga etiketten för respektive ruta (det vill säga användarnamn och lösenord) innuti rutan med grå text. Kontrasten blir alldeles för liten och gör det svårt att läsa.

Dessutom är det alltid ett problem med att skriva etiketter i själva rutorna. Dels eftersom texten ibland inte tas bort när man sätter markören i rutan, och dels ibland för att texten faktiskt tas bort, men också tar bort användarnamnet man just skrivit in när man flyttar textmarkören genom att klicka i rutan.

En till sak är värt att nämna, som däremot endast framkommer när man använder webbplatsen, och det är att inloggningsrutan lägger sig som ett eget lager över sidan. Då döljs bakgrunden med lägre opacitet så att man lägger all fokus på inloggningen. Det är bra och smidigt, men introducerar ett nytt problem. Webbläsaren Firefox, som jag använder, frågar inte om jag vill spara lösenordet när jag trycker på Logga in. På grund av det överliggande lagret så tappar jag denna funktion, vilket är väldigt retligt. Speciellt eftersom inte heller Nationalencyklopedin vill hålla mig inloggad mer än ett par timmar, innan jag tvingas logga in igen. När man använder lexikon och uppslagsverk flera gånger dagligen höjer det irritationen.

Enkel och välfungerande inloggning på komplett.se

Sist, men inte minst, har vi nätbutiken Komplett. De lyckas göra en inloggningsruta som fungerar utomordentligt.

Det som gör den här rutan bra är dess enkelhet. Användarnamn och lösenord skrivs in, tryck på logga in och lösenordet sparas av Firefox utan problem.

Här har vi däremot ingen Kom ihåg mig-ruta, men jag bedömer det inte nödvändigt på en nätbutik av detta slag. Det är endast när man behöver lägga en order som inloggningen är oundviklig. Däremot skulle det inte skada, utan skulle höja användarvänligheten ytterligare. Speciellt om det är så att frakten måste räknas ut beroende på var du bor – då skulle ”Kom ihåg mig” sannerligen behövas.

Nackdelen med Kompletts lösning är däremot att man måste klicka på en länk för att komma till inloggningssidan. Den borde vara synlig direkt på startsidan. Binero har samma problem, men har en egen lösning som ligger i ett eget lager precis som Nationalencyklopedin, och den fungerar lika illa.

Fyra tips för dina inloggningsformulär

  • Gör det enkelt, det räcker med användarnamn och lösenord plus en logga in-knapp.
  • ”Kom ihåg mig” är det enklaste sättet att låta en cookie spara sessionen. Om du inte vill äventyra användarens säkerhet (på grund av att datorn står på ett bibliotek) eller liknande, bör du inte erbjuda denna funktion alls.
  • ”Glömt lösenordet?” är en bra funktion och du behöver inte beskriva den mer än så. Vi har vant oss vid den.
  • Kontrollera att webbläsarna kan spara användarnamnet och lösenordet utan problem.
  • Lägg inloggningsformuläret på en plats som är väl synlig.

Nationalencyklopedin fräschar upp sin webbplats och blir mer social

Nationalencyklopedin har gjort en rejäl ändring. Bort med det gamla, och in det med nya. Den rör sig nämligen om en helomvändning från en grå, statisk webbplats till en mer levande och dynamisk dito.

I kampen mot Wikipedia är det nog en vettig strategi. Alla förbättringar som kan hjälpa användaren att lättare och mer effektivt hitta information är av godo. Olyckligtvis har jag ingen skärmdump av deras gamla gränssnitt, men du får nöja dig med deras nya:

Startsida:

Startsidan visar ett taggmoln i regnbågsfärger med det ”hetaste för stunden”, det vill säga uppslagsord som förmodligen är mest visade. En intressant social funktion bland många.

Sökresultat:

Sökresultaten känns mer relevant, till skillnad från innan då en lång lista visades upp. Nu kan man välja att avgränsa sin sökning bland bilder, tabeller, ordlistor med mera.

Uppslagsord:

Vid uppslagsorden finns tre val: lång, kort eller enkel. De är självbeskrivande och anger längden på texten respektive nivån på språket. Tidigare kallas artiklar skrivna på enkel svenska för ”Junior”, men de har gissningsvis insett att även vuxna svenskar har nytta av enkelt språkbruk.

Min sida:

På ”Min sida” kan jag lägga upp filer och så kallade ”paket” som jag delar med mig till andra. Varför man ska göra det framgår inte riktigt, men jag kan inte låta bli att bli lite nyfiken på vilka intentioner de har med funktionen.

Än så länge är webbplatsen väldigt instabil och kraschar för jämnan, men det framgår av deras information. Det ska bli intressant att följa Nationalencyklopedins utveckling, då den är något jag använder dagligen i mitt arbete, tillsammans med Wikipedia.

Vissa hävdar att det inte går att lita på Wikipedia eftersom vem som helst kan ändra innehållet, men studier har visat att det nödvändigtvis inte behöver vara så. I stället är det källkritik som är det viktiga, inte avsändaren. I en informationsteknologisk tid är fler människor insatta i smala ämnen och kan med en enkel knapptryckning ändra innehållet. Vi får se om även wikin kommer till Nationalencyklopedin.

Posten får ett första beröm för sin Skickaguide

Posten.se har som alla webbplatser på nätet successivt utvecklats från en otämjd best till en numer fullt funktionsduglig arbetshäst. Min kritik har varit hård genom åren:

Men nu får man passa på att ge lite beröm, för nu är det berättigat.

De har nu lanserat en tjänst som kallas Skickaguiden. Och för enkelhetens skull så skriver de direkt under rubriken vad det är frågan om: ”Välkommen till Skickaguiden, här räknar du enkelt ut hur mycket det kostar att skicka din försändelse”.

I helgen har jag köpt tre begagnade böcker av den enkla anledningen att jag behövde dem fortare än kvickt till en universitetskurs. Det som sammanförde de tre köpen var att två av de tre säljarna var tvugna att kolla upp portopriset och sedan återkomma med ett slutligt pris. Den ena säljaren hade däremot postens lista över portopriser, som även finns online – men bara som en pdf-fil.

Nu kan de, utan att ringa eller åka till postcentret, på ett enkelt sätt räkna ut priset för en försändelse. Det är häpnadsväckande att en sådan funktion inte funnits tillgänglig tidigare, eller åtminstone i ren text direkt på hemsidan utan att behöva ladda ned .

Det statliga posten borde vara betydligt mer öppnare och lägga ut sina portopriser i xml-format som är tillgängliga för alla. På så vis kan alla integrera uppgifterna i sina applikationer och kanske framför allt begagnatmarknaden som Blocket och andra sidor bättre kan räkna ut priset för produkterna de saluför. Förutsatt att man anger vikt förstås.

De fyra värsta misstagen inom webbdesign

Det finns många saker att störa sig på när det gäller webbdesign. Men det finns fyra saker som är de värsta av de värsta. Fyra dödssynder anno 2007.

1. Ladda om sidan när du minst anar det

På nätet gäller det att vara först med nyheter. Allra först. Gärna så ”först” att det innebär att sidan måste laddas om under tiden du läser, i händelse av att det kommit en ny extravagant nyhet som du bara måste läsa.

Att lägga läsaransvaret på läsaren går naturligtvis inte. Ladda gärna om sidan var tionde minut, helst när användaren läst halva stycket efter att återvänt till datorn efter en vända på toaletten. Omotiverade sidladdningar ger bättre statistik för annonsörerna också.

Syndare: dn.se, svd.se (laddas om var tionde minut)

2. Förläng laddningstiden och frys webbläsaren

Post- och telestyrelsen lovar bredband åt alla hushåll 2010. Fiber kan byggas ut ganska enkelt varefter tekniken utvecklas och det senaste lovordet är en gigabit per sekund. Men även om man i nuläget sitter med en lina på hundra megabit per sekund kan det gå sakta. Laddningstiden på de enskilda servrarna blir lidande, eller andra flaskhalsar någon annanstans i det enorma nätverket. Att ladda en sida ska gå snabbt. Så enkelt är det bara.

Lång laddningstid är inte enbart beroende på servern. En snabb server som kastar ur sig flera megabyte av javascript (läs skräp) måste först tolkas och köras av den mottagande datorn. Det är först när sidan laddat klart i webbläsaren som laddningstiden är avslutad.

Syndare: prisjakt.nu (med javascript lika svällande som en brunstig tonårspojke)

3. Visa kommentarerna i omvänd kronologisk ordning

Bloggar visar senaste inlägget överst, precis som nyhetssajter. Man gör detta eftersom varje artikel i regel är oberoende av den föregående och för att få det senaste levererat först.

Men en del gör dock samma sak med kommentarer, vilket blir konstigt eftersom man då måste läsa nedifrån och upp. I en diskussion är kronologi den viktigaste komponenten och det blir näst intill omöjligt att skapa ett sammanhang utan korrekt ordning. Det är som att läsa en roman en sida i taget. Baklänges.

Syndare: idg.se (som dock tog sitt förnuft till fånga och rättade till problemet)

4. Spela upp videoklipp så fort sidan öppnas

Det här är den absoluta dödssynden som leder till omedelbar hjärtsvikt med en fatal utgång som följd.

När jag går igenom mina nyhetsflöden öppnar jag dem oftast i nya tabbar för att läsa senare. Eftersom jag arbetar med film innebär det en del videotittande. Det värsta är när jag sitter på kvällskvisten, med svag musik och dämpad belysning, och går in för att bli totalt överrumplad av att webbsidan startar musiken omedelbart. På högsta volym såklart.

En annan lika jobbig variant är när de tar ett videoklipp med låg volym och lägger in en musikvinjett i början som inte riktigt är anpassad för klippets totala dynamik. Följden blir att när klippet repeteras, spränger det nästan högtalarna – för att inte tala om de före detta trumhinnorna. (Eftersom man höjt volymen för att höra dialogen.)

Men YouTube spelar upp videoklipp direkt? Nej, det gör de inte. Endast när man aktivt väljer att gå in på en videosida spelar de upp videoklippet. Inte när man går till huvudsidan, eller när man bäddar in videoklippet på en blogg.

Syndare: kristallen.tv (har lyckligtvis rättat till det), ted.com (vinjetten spränger trumhinnan, liksom kontraktet med hyresvärden)

Lista över 100 sökmotorer och 2 162 sociala webbplatser

The Top 100 Alternative Search Engines, March. Glöm Google och ta en titt på 100 alternativa sökmotorer. Det finns speciella sökmotorer som bara söker efter ljud, video, bloggar etc.

Själv hittade jag Twing häromdagen som letar igenom diskussionsforum. Ett perfekt sätt att hitta forum om obskyra ämnen som just du gillar. Fast bara på engelska.

Downloadable List of 2,162 Social Bookmarking and Networking Sites. Vad säger man? En lista över 2 162 sociala webbplatser kräver sin man att sätta ihop. Dock är några dödförklarade.

Inspirerande citat på www.alreadythought.com

Nu har jag startat en ny liten webbplats med ett enda mål: Visa inspirerande citat. Inget mer.

AlreadyThought.com – Inspirational quotes and aphorisms

Sidans målgrupp är i huvudsak det världsomspännande nätet, men vi bleka nordbor kan se en del svenska citat också. Skriv en kommentar och säg vad du tycker.

Allra helst, lägg alreadythought.com som startsida. Det ska jag göra. Det var därför jag gjorde den.

Skatteverket lägger ut prototyp av ny webbplats med bättre huvudmeny

prototyp.skatteverket.se kan du se den nya versionen av Skatteverkets webbplats. Upplägget påminner väldigt mycket om en av mina egna webbplatser.

Skatteverket

Bland annat har menyn överst nu fått en mening i stället för det fullkomligt meningslösa alternativet ”Startsida”. Det är onödigt eftersom det är enda alternativet. Det är praxis att länka logotypen till startsidan och därför faller användningsområdet för en meny med ett enda alternativ. Som dessutom är en återupprepning.

Indelning privat och företagande är klassisk och framför allt logisk. Till skillnad från Trygg-Hansa så hamnar man direkt på privat-avdelningen. Man slipper splash-screen där man måste göra ett aktivt val. Det är ditt jobb som webbutvecklare att göra val åt majoriteten av besökarna. Sedan ska resterande, i det här fallet företagarna, enkelt kunna byta.

Skatteverkets projektgrupp frågar även vad vi (det vill säga webbutvecklare i allmänhet) anser om att ha en till flik som heter ”Startsida” och ha information från de tre nuvarande flikarna. Jag tycker det är det en dålig idé. Startsida är för mig ett överflödigt begrepp i stil med ”Övrigt” som tyder på en bristande kategorisering. Nu vet jag att så inte är fallet med Skatteverket, men jag tror nog mer på att göra tre snarlika flikar med samma innehåll.

Man går till Skatteverket i ett specifikt ärende. Senast i tisdags beställde jag ett personbevis. Därför väljer jag, och troligtvis fler än jag, snabbt det alternativ som motsvarar mitt mål med besöket. Därför tror jag att samma innehåll på både fliken privat och företag är en god idé.

Ett annat alternativ är förstås att inte använda ordet ”Startsida”, utan i stället ”Nyheter”. Det inbegriper mer rättvist vad det egentligen handlar om. Dessutom är det lättare att kommunicera ”nyheter med lite smått och gott vid sidan om” i stället för ”startsida med allt möjligt”. Rent användbarhetsmässigt då alltså.