Community

Du har inte rätt att styra vad andra säger om ditt företag

Kritiker

Då och då kontaktar företag mig. De säger ”kan du ta bort dessa inlägg från ditt forum” och pekar på några användare som jämför priser för en produkt. ”De påstår att mitt företag är dyrare än konkurrenterna” fortsätter företagaren och försäkrar att de far med osanning. Men saken är den att du inte har rätt att styra vad andra säger om ditt företag. Du har däremot en rätt att göra samma sak: Att yttra dig.

Det forum jag driver är en mötesplats för människor. Jag har förvisso ett elegant regelsystem som tillämpas strikt, men det säger ingenting om att man inte får tala osanning. Jag betvivlar inte på något sätt att företagaren ifråga har rätt om sitt pris. De är säkert billigast på marknaden. Men det är däremot inte min sak, som drivet forumet, att se till att de påståenden som görs stämmer överens med verkligheten. På en öppen mötesplats har även motdebattörens åsikt rätt att komma till tals. Men med företagarens egna logik skulle jag lika väl kunna censurera honom i stället för användarna.

Häromåret var det till och med ett juridikföretag som menade att det var olagligt att ”förtala” deras företag. Jag skrattade, eftersom förtal är ett brott mot personer. Inte företag. Juridikföretaget hade alltså inte ens koll på den juridik de sålde till sina kunder, vilket är ett bottenbetyg i min bok (som är en Moleskine för övrigt). Deras kommunikation luktade naturligtvis lika bedrövlig som den tjänst de försökte våldföra sig med.

Yttrandefriheten innebär att även obekväma saker får sägas

Jag raderade förstås inget av de här inläggen, utan hänvisar helt enkelt till att vi alla har rätt att uttrycka våra åsikter och att det bästa man kan göra är att själv ge sig in i debatten i stället för att hytta med näven och ropa efter förbud.

Jag har många gånger ställt upp tankeexempel där enbart positiva saker får sägas. Vad det resulterar i är lätt att se eftersom vi redan har sådana länder och vi brukar fästa etiketten ”diktaturer” med snabblim på dem. Om du däremot försöker få den som äger forumet att radera och censurera allt du ogillar så bör du nog överväga att stå i en verkstad och svarva metallkoner i stället.

Så hur hanterar man negativ kritik?

Att dina kunder har flyttat ut på nätet innebär inte att du ska göra ditt yttersta för att hindra dem. Det innebär att du också ska flytta ut på nätet och möta dem där de finns. För som vi kan se ovan så är det en dålig idé att försöka censurera de som sprider dåliga vibbar om ditt företag. Internetmogna företag utvecklar i stället digitala strategier för att hantera besvärliga kommentarer och bygga upp sitt varumärke på nätet.

Några allmänna tips för att hantera negativ kritik om ditt företag på internet:

  • Var personlig. Det heter ”sociala medier” därför att det knyter ihop människor. Vi vill ha ett ansikte på företaget och inte bara ett företagsnamn. Utveckla en strategi för hur du ska profilera företaget i den externa kommunikation. Ska ni ha glimten i ögat eller sträva efter att verka kunniga och trovärdiga?
  • Var transparent. Visa vad du står för, vad du gör och vad du ska göra. Försök inte dölja dina intentioner eller arbetsmetoder. Det ställer krav på ditt etiska arbete och folk kan lättare få förtroende (och försvara dig) om de vet vad vad du sysslar med – och hur.
  • Dela med dig av fakta och information. Om någon säger något som är osant ska du korrigera med rätt fakta och ange källa. Gå aldrig till personangrepp eller börja hota användare. Då bör du säga upp ditt internetabonnemang i stället.
  • Vidta åtgärder. Se till att fixa problemet som du kritiseras för eller kompensera den kund som blivit drabbad. Skyll inte ifrån dig på underleverantörer, eftersom det till syvende och sist är du själv som valt underleverantören.
  • Bemöt kritiken på plats. Det är viktigt att du bemöter kritiken på den plats där den uppstod. Uppstår den på Twitter så bemöter du den på Twitter. Uppstår den på din blogg så bemöter du den på din blogg. Om du inte gör det kommer den negativa kritiken fortsätta att stå obemött (åtminstone ser det ut så). Därför gäller det att vara där dina kunder är, och hålla koll på förändringar.

Vill du inte att ditt personliga namn syns på Google?

Om du googlar på ditt eget namn, vad får du fram då? Många privatpersoner hör av sig till mig och vill att jag tar bort deras namn från mitt forum eller någon webbplats de varit med och arbetat kring. Även journalister som jag köpt (!) nyheter ifrån har velat ta bort nyheterna så att deras namn inte dyker upp vid en sökning. Det du ska göra då är att själv ta kontroll över ditt sökresultat. Bygg en hemsida med ditt eget namn som domän (jag har peterdahlgren.com) och se till att den kommer upp överst i sökresultatet. Du har som sagt inte rätt att censurera. Men du har rätt att yttra dig!

Jag måste samtidigt påpeka att yttrandefrihet är något av mina specialintressen. Förutom att som här förklara hur man bör agera så skriver jag också om yttrandefrihet ur ett politiskt filosofiskt perspektiv på mina andra blogg där jag försvarar yttrandefriheten mot galna fundamentalister som vill avskaffa den för sin egen religions skull.

Rationalister påverkar FRA-debatten visar psykografisk textanalys

Mattias Östmar på PRfekt har satt ihop ett kort inlägg som avslöjar vilken typ av debattanter som synts i bloggosfären angående FRA-lagen sedan juni.

I korthet har företaget PRfekt utvecklat ett psykografiskt analysverktyg som tolkar skrivna texter och placerar författaren i en av fyra personlighetstyper, eller temperament, som stipulerats av David Keirsey. De kallas rationalisten, idealisten, hantverkaren och beskyddaren. På detta sätt kan man förstå vad det är för typ av person som skriver bloggen.

Analysen har använts för att bedöma vilken typ av debattörer som figurerat mest i bloggosfären i FRA-debatten. Av cirka en miljon analyserade blogginlägg är konklusionen att rationalisterna har dominerat debatten.

Följande slutsatser kan dras om rationalisterna:

  • Länkade mest till inhemska nyhetsmedier under juni månad.
  • Engagerar sig mest av alla i nyheter.
  • Väldigt få till antalet, knappt 5-10 % av befolkningen.
  • Mycket mer benägna att länka till andra bloggar och nyhetsmedier.
  • De mest inflytelserika att påverka av de fyra typerna.

Vad gäller de andra två typerna, hantverkarna och beskyddarna, så dras slutsatsen att de inte alls engagerade sig så mycket i FRA-frågan.

De 20 mest engagerade bloggarna under juni var:

Du kan läsa fler av Peters artiklar om FRA-lagen på Opponent.se.

Varför är Facebook så populär?

Facebook.

Tidningar skriver om den sociala nätverkstjänsten ofta. Kanske för ofta? Men det är hur som helst ett lysande koncept och även jag har smittats av sjukan sedan drygt två månader tillbaka.

  • Gynnar journalister. Facebook har lyckats därför att journalister är en del av målgruppen. Lite äldre, lite seriösare, avskalat och väldigt subtil textreklam. Att skriva om Facebook ligger därför varmare om hjärtat än med Lunarstorm. För många journalister har det blivit en given startpunkt i det grundläggande journalistiska arbetet. Beroende på aktivitet kan man följa en persons vardag, se bilder, vänner, intressen och allt sådant. Tillgången till information och den makt som Facebook tillskansar sig med fler och fler användare liknar George Orwells 1984. Målgruppen var från start studenter, men när mediet nådde kritisk massa finns det ingen tydlig skiljelinje längre.
  • Fokus på befintliga relationer. Facebook försöker inte knyta ihop människor som inte känner varandra. Tanken är bara att flytta ut de nuvarande relationerna i en virtuell värld. Det gynnar också de grundläggande behoven om att känna gemenskap, uppskattning och självförverkligande. Det är ett enkelt sätt att visa upp sig själv inför sina vänner.
  • Namn. Inte användarnamn. Till skillnad från ICQ, MSN Messenger, Skype, Lunarstorm och andra sociala medier behöver man inte kunna något nummer, e-postadress eller användarnamn. Det räcker med namnet på personen, vilket ibland är nog så svårt. Jag träffade en lumparkompis på Systembolaget häromdagen. Några timmar senare var vi vänner på Facebook. Det hade aldrig fungerat på något annat nätverk, såvida inte personen lagt till namnet. Men på Facebook är namnet obligatoriskt.
  • Marknadsförs av användarna. Expansionen av nätverket beror på användarna själva. Det är inte Facebook som skickar ut reklam. Det är medlemmarna själva som säger åt sina vänner: Kom till Facebook du också eftersom jag tjänar på det. Den direkta nyttan med att samla alla sina vänner på en och samma plats går inte att förbise.
  • Öppen utveckling. Ett smart drag var att öppna upp Facebook för tredjepartsutvecklare. Det har såvitt jag vet aldrig gjorts tidigare. Företag kan få en del av kakan; användarnas personliga information, större spridning och samtidigt bidra till fortsatt utveckling. Det är också svårare att säga nej när en vän bjuder in dig till att lägga till en ny applikation, än om tillverkaren själv hade gjort det. Det som är bra sprids av sig självt.

Tre saker du måste ha koll på: användarna, affärerna och teknologin

The Three Spheres of Web Strategy

Jeremiah Owyang har satt ihop tre punkter som en webbstrateg måste ha koll på.

Hur man balanserar dessa punkter mot varandra är viktigt för att kunna överleva, och kanske svaren på varför vissa är mer framgångsrika än andra. Många besitter stor kunskap inom två av de tre områdena, men misslyckas när det kommer att implementera den tredje till en helhet.

  • Användarna. Om du inte kan användbarhet, informationsarkitektur, sociala medier, marknadsföring, kundsupport eller förmågan att lyssna och vara sympatisk kan du heller inte få besökarna att komma till dig, och framför allt, stanna kvar.
  • Affärerna. Utan konkreta marknadsmål och koll på konkurrenter driver du webbplatsen i backen. En webbplats som inte löper parallellt med marknadsstrategin är dömd att misslyckas ekonomiskt. Annonsering, marknadsföring, media, management i alla former och produktutveckling är nyckelord att ha blicken fokuserad på.
  • Teknologin. För- och nackdelar med varje teknisk lösning är ett måste att kunna, liksom kunskap om begränsningar och kostnader. Det gäller även kunskapen om den anställda personalen. Tekniska begränsningar kommer att hindra användarna och affärerna att utvecklas, så det gäller att ha en plan i bakfickan hur man ska skala upp sin webbplats ju mer den växer. Tänk utvecklare, arkitektur, industritrender, experiment med teknik och extrapolering.

Den här modellen förklarar ganska bra varför vissa webbplatser fungerar bättre än andra.

Antingen får du lära dig alla tre delar själv, eller delegera uppgifterna till någon som kan dem. För du måste kunna det för att överleva med din webbplats.

(Via Fredrik Wackå)

Värst just nu: hd-dvd knäckt och koden sprids på nätet

Kopieringsskyddet till hd-dvd är knäckt och sprids på nätet. Det är en 16-siffrig hexkod. Företrädarna för hd-dvd skickar nu ut hot om anmälan om inte koden tas bort, eftersom den enligt DMCA inte får publiceras.

Problemet som uppstått är att skaparna bakom Digg, där innehållet helt och hållet är uppbyggt av användarna själva, valt att censurera och ta bort koden. Detta upprör å det grövsta och användarna protesterar genom att massposta den i kommentarer, som nya nyheter och kritisera Digg för hindrande av yttrandefriheten. Det spekuleras redan i om det här är slutet för Digg.

Det här är extremt intressant, tycker jag. Den vanliga makten har förskjutits från centrala redaktioner till användarna. Nu får vi se konsekvenserna av det i en intressant situation, och det kan vara en lektion värd att läggas på minnet.

(Det lustiga med kopieringsskydd är att de endast besvär de som verkligen köper mediet ifråga. De som piratkopierar hindras ju inte av det – men det är en annan historia.)

Mer om fenomenet:

Jag följer utvecklingen av det här löpande.

Uppdatering 1: Digg viker sig för användarna. ”But now, after seeing hundreds of stories and reading thousands of comments, you’ve made it clear. You’d rather see Digg go down fighting than bow down to a bigger company. We hear you, and effective immediately we won’t delete stories or comments containing the code and will deal with whatever the consequences might be.”

Uppdatering 2: IDG väljer att inte publicera koden och påpekar i en artikel om varför de inte gör det. I samma veva publiceras koden i ett av deras nyhetsbrev. Snacka om att ha noll kommunikation i de egna leden.

Medbestämmande ökar ansvarstagandet

Desto mer en person har rätt att säga till om, desto större ansvar tar hon.

Jag har läst detta någonstans (fritt citerat), men jag kommer inte ihåg var. Jag tycker det är klockrent och stämmer in på mig till hundra procent. När jag får bestämma över min egen situation tar jag också ansvar för den. När någon annan säger vad jag ska göra så finner jag mindre (eller ingen) anledning att ta ansvar.

Ett sätt att praktisera det här i praktiken är att låta dina jobbiga medlemmar på forumet komma till tals om vad som kan förbättras, eller att lyssna på dem extra noga. Missnöje och bitska kommentarer grundar sig ofta på försämringar kring något de tycker om. Genom att ge dem medbestämmande att lösa problemet kan det öka deras ansvarstagande. Det är värst med personer som agerar i det tysta. Det kan vara ett tecken på avsaknad av ansvar.

Dåligt ledarskap skapar ohälsa

Jag brukar inte blogga på helger men nu gör jag ett undantag.

I en artikel i vår lokala blaska Smålandsposten hittar jag en intressant artikel om hur dåligt ledarskap kan skapa ohälsa på arbetsplatsen. Jag ser också mötesplatser på internet som en form av mötesplats (för mig i alla fall) och därför är det applicerbart även på vårt område.

”Dåligt ledarskap skapar mer ohälsa än alla sjukdomar i världen” säger Johnny Johnsson, företagsläkare. ”Större delen av ohälsan är skapad, ett resultat av medvetna och omedvetna beslut i företag, organisationer och politik”.

Johnny menar att det ledningen beslutar om får effekter även på mikronivå. Omorganisationer, vare sig de är stora eller små, påverkar ända ned på cellnivå. Varje liten del påverkar helheten; arbetsliv, familjeliv, fritid. Vi har bara ett liv och det går inte att dela. Den bäste arbetsgivaren tar hänsyn till helheten. Det kostar väldigt lite men kan göra underverk för produktiviteten. Bra liv betyder bra verksamhet, medan slavarbete ger lönsamhet bara på kort sikt.

Hans tips för att undvika ohälsa är att:

  • Tydliga mål, inte fler än tre för då blir det svårt att hålla i huvudet.
  • Kreativ miljö med högt i tak där mångfald främjas, både bland kön och etnicitet men även hos individen.
  • Ett konsultativt och främjande ledarskap som utgår ifrån att varje människa gör ett bra jobb och att de får möjligheten att göra det.
  • Information via möten. Inte bara e-post, eftersom den mänskliga kontakten är viktig.
  • Medbestämmande, delaktighet med bestämt ansvarstagande och samtidigt motsvarande befogenheter. Människan mår inte bra om man inte ställer krav, men kraven måste vara rimliga.

Jag tycker speciellt att information via personliga möten och ett ledarskap som utgår från att alla gör ett bra jobb är extremt viktigt. Att vara cynisk och tro att alla är slavdrivare skapar faktiskt just en sådan stämning. Det är otroligt hur pass stor påverkan dessa små faktorer har på livet. (Läs för övrigt hur du ger en bra komplimang, dock på engelska).

När desto fler är ”långtidsfriska” (den som varit anställd i tre år och inte haft en enda sjukdag de senaste två åren), upp emot 30 procent, sker en markant ökning av kreativiteten i gruppen.

Glöm handels, plocka framtidens ledare från mötesplatser på nätet

Framtidens ledare finns bland forum på nätet. Åtminstone om man ska tro Attention Company som sammanställt en rapport om folk på mötesplatser.

Ladda ned rapporten direkt: ”Out There” PDF – 300 KB

Pengar är inget att ge till sina kamrater. Status, berömmelse och respekt ligger högst upp på dagordningen.

Dessa evangelister (som jag vill kalla dem) är öppna för att lämna viss känslig information och uppge intern kritik mot företaget och det egna arbetet.

Evangelisterna är i sin tur snabba på att följa med i vändningarna, mer flexibla, för en öppen dialog, strävar efter berömmelse, letar efter nya och innovativa idéer och, slutligen, är framtidens ledare.

Jag kan nog hålla med om det mesta. Jag driver själv en mötesplats som expanderat våldsamt. Jag har lärt mig otroligt mycket om att hantera konflikter, stärka gruppdynamiken och höja stämningen i allmänhet. Erfarenheter som är minst lika mycket värda i det verkliga livet.

Lunarstorm tappar halv miljon besökare i veckan

Det verkar vara kris på Lunarstorm. I alla fall om man ska tro Ekonominyheternas rapportering.

Besökarna sviker Lunarstorm och de högsta cheferna lämnar företaget. Nu startar avhopparna en konkurrent som ska bli nätets nya Myspace.

Det var skönt att höra. Jag har alltid tyckt att Lunarstorm varit katastrofal i alla avseenden, bortsett från användarbasen då förstås.

Min spontana (och inte direkt genomtänkta) jämförelse mellan Myspace och Lunarstorm är att Myspace är betydligt mer öppnare. Det går att se alla fördelar med tjänsten direkt, även som icke registrerad användare. På Lunarstorm möts man av en ”Du är inte inloggad”-ruta vad man än klickar på. Det främjar ju inte direkt länkning, vilket är en av nätets stöttepelare.