Trello: Organisera projekt skitenkelt med andra

Då jag arbetar med flera olika medier har jag svårt att hålla allt i huvudet och behöver ett verktyg som hjälper mig. Post it-lappar på väggen gillar jag, men omgivningen blir inte så vacker då. Dessutom kan jag inte ta dem med mig. Det är här Trello kommer in i bilden.

Trello kan närmast beskrivas som att göra-listor som fästs direkt på webbplatsen likt post it-lappar. Hela gränssnittet är intuitivt och för mig var det därför ingen inlärningskurva alls, utan jag kunde börja arbeta i det direkt, vilket jag gillar väldigt mycket.

Så här ser min arbetsyta ut för tillfället:

Som synes i bilden samlar jag olika typer av projekt där, i nuläget arbetar jag med en bok, en kortfilm och ett par webbplatser. Jag organiserar alltså allt mitt arbete i Trello (i stora drag) och använder sedan specifika verktyg för delmomenten i varje projekt.

En vanlig kalender, på papper, är något jag inte heller klarar mig utan. Jag har aldrig gillat digitala kalendrar trots att jag är en webbnörd som dessutom utvecklat kalenderapplikationer.

Även om jag för tillfället använder Trello ensam så fungerar det ypperligt i team. Eller rättare sagt, det är gjort för att användas i team. Kolla på videon så fattar du galoppen:

Trello is a collaboration tool that organizes your projects into boards. In one glance, Trello tells you what’s being worked on, who’s working on what, and where something is in a process.

Kort och gott, om du vill ha ett verktyg som bara fungerar utan att du behöver lära dig något, och dessutom arbetar i ett team, är Trello något du bör titta närmare på. Det fungerar ju som synes utmärkt även för oss som inte arbetar i team. Och ja, det är gratis.

Mina verktyg för att utveckla webbplatser

Trello använder jag för en överblick över alla mina pågående projekt. Jag gillar att man ser allt på en enda skärm, och en stor monitor förenklar det.

För webbutveckling använder jag vanligtvis scrum-influerade metoder. När jag säger influerad innebär det att jag inte följer den fullt ut, utan använder en slags iterativ process där jag gör saker i små steg och utvärderar – inte helt olikt scrum. Att jobba ensam med scrum är dock meningslöst, därav förenklingen.

Till det har jag testat en betaversion av PangoScrum ett tag, men tycker det är något invecklat (gränssnittet är inte intuitivt). Därutöver har jag använt BaseCamp i flera år för att hantera att göra-listor för enskilda projekt och iterationer i dessa projekt. Det fixar biffen utan besvär.

Jag använder också HighRise för att hantera kontakter. Jag är tillräckligt paranoid för att undvika Gmail för det. De har redan tillräckligt med data om mig. I övrigt använder jag också Remember The Milk som att göra-lista för rent personliga uppgifter (av typen ”tvätta bilen” och ”släng grejer på tippen”).

Det är några av de webbapplikationer jag använder för att organisera mitt arbete. Vad använder du själv?

Dela:facebooktwittergoogle_plus
  • Emil

    ska börja använda Trello med en gång. Precis vad jag har letat efter för att sortera upp befintliga, kommande och påtänkta projekt.

    Vad använder du mer i webbdev-processen? Organisatoriska verktyg är fantastiska, men man lever inte av luft och vatten allenast. Vad kör du för editors, layout/wireframe, CMS och liknande?

    Då jag sitter på mac så kör jag Coda för kod, fantastisk editor (Caffeinated är intressant med). de flesta kommentarer jag läser på internet fördömer Illustrator i webbdev-processen, men för mig är illustrator i kombination med PS ett oumbärligt verktyg för layoutande.

    De tillsammans med CodeIgniter och Bootstrap gör att man kommer långt i sitt projekt med liten möda :)

  • http://www.backendmedia.se/ Peter Dahlgren

    För layout/wireframe använder jag papper och penna för där är snabbheten och enkelheten viktig när man testar nya idéer. Sedan handsnickrar jag nästan alltid en mockup eller fungerande wireframe.

    För webbutveckling använder jag i huvudsak Notepad++, Microsoft Visual Studio, MySQL Workbench, TortoiseSVN, FileZilla samt (givetvis) alla stora webbläsare.

    Och nej, jag har inte orkat gå över till git ännu. ;)

    När det gäller CMS så är det bland annat WordPress, Drupal, vBulletin med vBSEO, GetSimple och Backfire/Backplate (alla mina webbprodukter börjar på ”Back-”).

    Backplate är ett egenutvecklat CMS i .NET som bland annat driver Voodoo Film. Backfire är en modul som innehåller ”vanliga saker” man behöver som också kan delas mellan projekt, i begynnelsen till ett ramverk. För andra typer av webbplatser bygger jag vanligtvis specialskrivna system (med hjälp av Backfire).

    På serversidan Windows 2008 Server med PHP och ISAPI_Rewrite. Försöker också lära mig Debian bättre så att jag kan köra nginx med alla PHP-applikationer där (de ligger just nu på webbhotell med FreeBSD).

    Tack för tipsen om Code och Caffeinated också. Letar en bra editor för att köra på Macen, även om jag kanske lägger in Windows på den också. :)