Tänk på hur din webbadress ser ut, annars kan dubbelt innehåll dyka upp hos Google

En sak måste du tänka på, och det är hur dina dynamiska webbadresser (url:er) ser ut.

En dynamisk webbadress utmärker sig i huvudsak genom parametrar, genom vilka man skickar information. Exempel:

example.com/search?query=sökfras&scope=news

Problemet med detta är ofta att den som skriver länkarna till sidan måste vara väl medveten om ordningen på parametrarna. Annars kan man riskera dubbelt innehåll.

För det är ju så att example.com/news?id=54&color=red och example.com/news?color=red&id=54 går till två olika sidor, i alla fall om man är en sökmotor. Rent praktiskt, för användaren och upphovsmannen, har det oftast ingen betydelse.

Kom ihåg ordningen på dina parametrar. Det är viktigt så sökmotorer inte tror att du har flera sidor som är likadana (ett möjligt tecken på spam). Det kan leda till att olika besökare hamnar på var sin adress, och därmed länkar till den sidan de är på. Google kommer därefter att ranka dina sidor olika, beroende på hur många inlänkar varje webbadress fått.

Det bästa är såklart statiska adresser som i klartext talar om innehåll, exempelvis example.com/news/oxygen-driven-car/.

Läs också Så optimerar du din sida för sökmotorer med fler tips för att minska dubbelt innehåll.