Vad skriver man om cookies används på webbplatsen?

Nu för tiden måste man informera sin besökare om att webbplatsen använder cookies, och till vad. Men allt för många verkar göra det här till en komplicerad procedur och skriver milslånga texter om allt möjligt, bland annat om vad cookies är för något, hur de fungerar och hur man undviker dem. Tanken är ju att informera om cookies används och vad de används till.

Vad du inte ska skriva är något i stil med denna standardtext:

Den här webbplatsen innehåller så kallade cookies. Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om…

Du behöver inte skriva vad cookies är för något. Du behöver inte skriva vilken lag som kräver att du anger cookies. Du behöver inte ens försöka skriva hur man undviker cookies eller tar bort dem helt och hållet. Det finns ingen anledning att hålla en teknisk förevisning om hur cookies fungerar och lagras i datorn. Då måste du beskriva för varje webbläsare och operativsystem, och det kan andra webbläsare sköta bättre.

Allt du behöver skriva är det som besökaren vill ha reda på: ”Vad används dessa cookies till?” och ”Förblir jag anonym?”.

Om din besökare vill ta bort cookies så söker denne troligtvis via en sökmotor efter information. Han eller hon går nog knappast till din webbplats och lusläser.

Du kan alltså skriva något i stil med detta:

Vi använder cookies för att identifiera användare som unika men anonyma individer. Det hjälper oss att registrera antalet besökare samt ger oss statistik och information om hur många användare vi har på sidan och vad de gör. I vissa fall använder vi cookies även för att komma ihåg inställningar som användaren gör.

Om du har ett statistikprogram som visar relevanta annonser beroende på vilka sidor man besöker så bör du skriva det. Det inger förtroende att kunna presentera vad som faktiskt händer. Det är värre att ljuga.

Läs mer: Vad säger lagen om cookies och andra frågor och svar.

 
9 kommentarer. Skriv en kommentar eller skicka en Trackback.
  1. #1 • Björn Hagström skrev den 9 november 2005:
     

    Nu har du nog fel. Enligt de flesta jag varit i kontakt med måsta man ange hur man undviker cookies. Du hänvisar till pts.se. Så här skriver de på samma sida längre upp:

    - att webbplatsen innehåller cookies
    - vad dessa cookies används till och
    - hur cookies kan undvikas

    http://www.pts.se/Sidor/sida.asp?SectionId=1930#Vad%20s%E4ger%20lagen%3F

    E-nämnden har i dagarna släppte en vägledning i hur man bör presentera information som enligt lag ska finnas på offentliga webbplatser:
    http://www.e-namnden.se/exempel/exempel____1078.aspx

    Det är en bra vägledning. Jag tycker till lite om den här:
    http://24timmarsbloggen.se/arkiv/2005/11/ny_vaegledning.php

    Sedan kan man fundera på varför man har informationen. I första hand för att det är ett lagkrav men när någon kommer till sidan har man troligtvis ett intresse eller i alla fall är nyfiken och jag har svårt att se på vilket sätt information om vad en cookie är skulle skada? Snarare hjälper det de som inte redan vet. Det är en bra sak.

    Det finns en risk att det blir rörigt så det gäller helt klart att strukturera upp det på ett bra sätt.

  2. #2 • Peter Dahlgren skrev den 9 november 2005:
     

    Du har rätt, Björn. Min tanke är dock att man ska skippa allt orrelevant. Som sagt så kan man undvika cookies på en mängd olika sätt med olika systemkonfigurationer. Att läsa detta på cookies-sidan vill jag minst sagt inte göra, jag finner det rent av korkat.

    Då är det bättre att länka till informationen, än att gröta ihop den till en massa. Rent teoretiskt skulle man kunna säga att man bryter mot lagen om det inte finns information om hur man undviker cookies i alla webbläsare.

    I det här fallet finner jag civil olydnad som ett bättre alternativ, eller en hänvisning till webbläsarens hjälpdokument om borttagandet av cookies.

    (Det är för övrigt roligt att ett sådant här smalt ämne kan vålla någon som helst debatt. ;) )

  3. #3 • Björn Hagström skrev den 9 november 2005:
     

    Hehe, det är onekligen ne ganska speciell fråga men ursprunget, att cookies kan användas för att kartlägga en användares surfvanor och det finns stora risker för intrång på den personliga integriteten och att man vill stävja detta, tyckr jag är bra. Sedan har man kanske gått lite långt i lagstiftningen. Man kanske bara skulle lagstiftat om den användningen av coockies. Session cookies kanske inte hade behövt regleras över huvud taget?

    En tanke jag fick när jag läst om mit eget inlägg på 24timmarsbloggen.se var att E-nämnden borde skapa en sida som tar upp de vanliga webbläsarna och hur man justerar sina cookieinställningar så man kan länka dit. Smidigt för alla…utom kanske för e-nämnden då…

    Annars håller jag med dig också. Man ska hålla sig till det som är väsentligt:)

  4. #4 • Mattias skrev den 9 november 2005:
     

    Om jag skulle använda en utländsk webbserver, MÅSTE jag informera, är lagen internationell?

    Kom bara på å tänka på det.

  5. #5 • Peter Dahlgren skrev den 10 november 2005:
     

    Om jag skulle använda en utländsk webbserver, MÅSTE jag informera, är lagen internationell?

    Lagen är svensk. Men du kommer inte förbi svensk lag genom att lägga sidan på en utländsk server. Det är innehållet som räknas.

  6. #6 • Robert Juhlin skrev den 13 november 2005:
     

    Lagen är svensk. Men du kommer inte förbi svensk lag genom att lägga sidan på en utländsk server. Det är innehållet som räknas.

    Känns lite lustigt det här. Det innebär att en amerikan som lyder under amerikansk lag bryter mot svensk lag om en svensk surfar på hans/hennes sida. Jag vet inte exakt vad som är fel här, men något känns väldigt underligt. Vad menar du med att det är innehållet som räknas?

    Vad gäller debatten överhuvudtaget tycker jag den är löjlig. Att lagstadga cookieanvändning är rent ut sagt löjligt. För det första kan inte cookies göra någon skada på den enskilde individens dator. Vad de kan göra är att, som ovan nämnts, kontrollera vad en person surfar på för slags sidor. Detta i sin tur ger annonsbolag chansen till att visa riktad reklam. Vilket är illa.

    Men nu är det ju faktiskt så att alla moderna webbläsare har funktioner för att blockera tredjehandscookies (långt ord). Det innebär att cookies på sidan du besöker, som kommer från sidan, släpps igenom filtret medan reklamcookiesarna blockeras.

    Vad jag vill ha sagt är att lagen lika gärna kunde slopas eftersom det är ett av de större slagen i luften. Jag kan inte tänka mig att någon kommer åka dit för felaktigt användande av cookies. Har jag fel?

  7. #7 • Hannelore skrev den 4 december 2005:
     

    Om man har en blogg till exempel? Vem är skyldig att informera, den som skriver i bloggen och administrerar den eller den som tillhandahåller tjänsten och äger servern? Jag har inte sett att någon svensk bloggare har lagt ut info om cookies på Blogger t ex.

    Dessutom kan det finnas flera cookies. En för Blogger, en för statistiktjänsten man använder o s v.

  8. #8 • Hannelore skrev den 11 december 2005:
     

    Hej igen!

    Tacksam om någon kan svara på min fråga.

  9. #9 • Peter Dahlgren skrev den 11 december 2005:
     

    Den som nyttjar tjänsten är skyldig att informera. Inte den som äger servern.

    Anledningen att Blogger inte har någon information om cookies är för att tjänsten är amerikansk och därmed har andra lagar än i Sverige.

 

Kommentar:

 
 
Creeper MediaCreeper
QR Code Business Card